Solderen moet je leren...

"weet iemand trouwens een kniptangetje met ingebouwde stripfunctie?"
Gewoon met het kniptangetje zelf doen. Eerst goed oefenen met de hoeveelheid druk die je op het draadeinde zet opdat je het niet meteen doorknipt. Dit heet dan eigenlijk 'wurgen'.
Tja, het is allemaal kunde die je met wat oefening kunt leren.

Ook een vraagje.. Als je standaard 60/40 voor electronica gebruikt moet je dan als je klaar bent de minieme hoeveelheden vloeimiddel verwijderen, of maakt dat eigenlijk niet zo veel uit?

Dat ligt aan het merk en type van het soldeer (+ingebouwde flux) wat je gebruikt. De Stannol HF32 die ik gebruik heeft een rosin type flux, waarvan Stannol zegt dat het residue veilig is om te laten zitten. Ik heb nog nooit PCB's na het solderen schoongemaakt.
Sommige wateroplosbare fluxen zijn echter tamelijk akelig, dus die moet je wel verwijderen, anders hou je geen print over.
Checken dus!

Dat met de rosin type flux is hars-stikke waar.
Die is overigens alcohol-oplosbaar dus kan je die met een kwast en veel alcohol verwijderen maar, dan moet er vervolgens wel weer een afsluitende soldeerlak overheen.
Ik doe dat niet --> laat het ook zitten.

Ik heb deze:
http://www.eleshop.nl/aoyue-968a-alles-in-een-station-p-521.html

Ben er erg tevreden mee. Alleen de rookzuiger moet van de bout af.

Ok, beestje de kop maar afgebeten en er een gekocht. Met redelijk summiere Duitse handleiding. Ik had niet helemaal gerekend op ook een air heater, ben dus nu bijna verplicht om later ook eens met SMT te gaan fokken.

Eén onderdeel fascineert en verwart me. Ik kreeg er een soort hooivork bij, ter grootte van een taartvork, met twee hele dunne sprieten en nog een reserve-sprietpaar. Qu'est-ce-que c'est?

Ok, beestje de kop maar afgebeten en er een gekocht. Met redelijk summiere Duitse handleiding. Ik had niet helemaal gerekend op ook een air heater, ben dus nu bijna verplicht om later ook eens met SMT te gaan fokken.

Eén onderdeel fascineert en verwart me. Ik kreeg er een soort hooivork bij, ter grootte van een taartvork, met twee hele dunne sprieten en nog een reserve-sprietpaar. Qu'est-ce-que c'est?

IC Popper Tool

Meer graag! Ik ben ook aan het shoppen voor een soldeerbout. Ik had vroeger een elka en een weller, maar vraag me af (om de draad weer op te pakken.) of een station wel nodig is. Ik heb vroeger veel gedaan aan velleman kitjes en daarna xbox360's JTAG'en. Maar dat is kinderspel en ik wil nu wel eens een synth bouwen.

Nog tips? Als ik een 60/80w boutje haal met een fijn tippie, is dat wel okay toch om wat simpele boardjes te oefenen.

Hier ben ik mee begonnen, ECHT waar...soldeerboutje boven een waxinelichtje!:okdan:
Deze zat bij mijn eerste Radiobouwdoos, Step by Step van AMROH

Step%20soldeerboutje.jpg

Vervolgens een Solon-soldeerbout en nu een Weller....
Solderen is niet moeilijk, maar je moet er "feeling" voor hebben....net zoals het verwijderen van isolatiemateriaal van een afgeschermde kabel met een zijkniptangetje ZONDER maar één draadje te beschadigen....:eureka:

soldeer ze allemaal!:halleluja

rob

Wow dat is wel erg back to basic! :)

Ik had als kleine jongen thuis deze hier (mn pa, niet ik natuurlijk). Ik vond het toen eigenlijk al een klere ding.

Cooper-Tools-8100-UC.jpg

Die laatste is walgelijk!

net zoals het verwijderen van isolatiemateriaal van een afgeschermde kabel met een zijkniptangetje ZONDER maar één draadje te beschadigen

je bedoeld een draadje strippen denk ik:P. Haha dat deed ik als kleine prutser met me tanden!. Later met een stanley mesje, leer je vanzelf. Een coaxkabel ging wat lastig met een gebit.
Met een zijkniptang is dan een zware luxe, dat is echt geen probleem imo.

Toen kwam ik op de lts en die hadden daar weer andere manieren en tangetjes voor, ik heb nog steeds het liefst en tangetje of een mesje. Afhankelijk van de isolatie/dikte van de kabel/draadje/snoertje/touwtje

Jaja en toen ik jong was moest je 10 kilometer naar het andere dorp lopen om een steen te kopen waarmee je de isolatie van de kabel af kon slaan! En kauwgomballen van een cent!

Dat van die STEEN wist ik, maar ik ben nooit draken tegengekomen!:engel:
Misschien woonde ik in het verkeerde land?

:okdan:

Nu doen we het draadloos!

Had dit bericht helemaal gemist. Helemaal niet erg trouwens, heb geen idee wat die 'vork' is of zou moeten zijn. Succes! :)

Verder tevreden over het station?

Back