(DAW) Audio pulse to midi clock

Ik heb altijd begrepen dat het probleem zou komen doordat clock samenhangt/gedeeld word met usb en de USB dus de jitter veroorzaakt.
Nou had ik deze problemen nooit met mijn oude Atari 1040st, dus het zou zo maar eens waar kunnen zijn.
Ik heb trouwens wel die Syncgen II tweedehands kunnen scoren voor 350,- dat vond ik nog wel te doen.
Ik heb ook wel eens het trigger signaal uit mijn 808 en SH-101 opgenomen en dat gebruikt, beetje het zelfde idee van die syncgen.

Ik heb trouwens tegenwoordig een Alyseum Al-88 midi over copperlan. Om Ruud even te quoten uit de interface: Zo strak als een gabber met een gram speed achter de kiezen :)
Ze hebben wel meer interessante modules waarbij het trigger signaal bij mijn weten door de bijbehorende plugin word geregeld, wat het probleem ook zou oplossen.

ik snap het nog steeds niet goed, al dit gedoe is flink verwarrend vind ik. Het lijkt me veel eenvoudiger om als referentie te vertrekken van een msec timing i.p.v. BPM.
Ja idd, Ik heb hier ook al eens gepost, "Dat het DAW tempo beter in Samples/seconden zou moeten kunnen ingegeven worden.."
Maar 'Tempo' wordt in muzikale termen steeds weergeven in BPM denk 'k.. Da's altijd al zo geweest..
iets die enerzijds foute clock "recht" trekt, en anderzijds becijfert hoe fout (of hoe juist) de klok wel is
Ja idd, k zou die ook wel eens willen testen, maar $120 is me wat teveel
Ik heb trouwens tegenwoordig een Alyseum Al-88 midi over copperlan.
Ja idd, die copperlan,, Die heb ik al eens getest, tussen twee laptops dacht 'k,, niet met één vd Alyseum AL- modules....

Soit, Ik hou het effe voor Geklasseert / Bruikbaar
Met de Roland A880 switch ik nu tussen FULL 16 Chan & Sync vd Amiga/MEDSS en Cubase met de Midex8/Usamo.
De Usamo zend enkel Midi sync out naar bv de MC909/TR8/MC307/EFX500/... En de Midex8 zend de rest vd midi data door naar de Synths en Modules..
"De Midi Sync devices en de gewone midi devices kun je best splitten over 2 midi poorten.."

Nog één ding moet ik zien te fixen:
De cubase arranger gebruiken met de Usamo,, want die lijkt het tempo te verdubbelen bij een arranger/pattern change..
Met de cubase standard send midi clock over de midex lijkt dat geen fouten te geven...
Maar tja, jitteren tot en met off course,, vandaar de verbetering met de Usamo nu.. :)

Laatst gewijzigd:
Nog één ding moet ik zien te fixen:
De cubase arranger gebruiken met de Usamo,, want die lijkt het tempo te verdubbelen bij een arranger/pattern change..
Idd nog een Bug, maar via Rewire met bv renoise lijkt het wel te werken.
De EFX500 blijft op hetzelfde tempo staan, geen jitter,, dus dat lijkt mss wel een truc te zijn,,

Maar Off-topic
Weet iemand hoe je de arranger patterns kunt triggeren zonder die ic cubase app (SteinbergSKIRemote) ??
Want ik wil niet dat ie op de router moet worden aangesloten.

Ik zou de patterns willen triggeren met een midi command, eigenlk het amiga keyboard,
Met generic remote zie ik alleen de linker boven knoppen vd arranger die te automatizeren zijn.

Wanneer komt de eerste lan midi box..Of heeft lan ook enorme jitter. Ik hoorde ook iemand ooit die zei als je een lan verbinding maakt met een oude pc die een game poort heeft en een midi aan sluiting kan je ook goeie resultaten halen. maar ook dit is erg veel gedoe. zou denk ik overeen komen met en kissbox eerder vermeld .. maar gelukkig dan geen 800 dollar

Laatst gewijzigd:
Wanneer komt de eerste lan midi box.
15 jaar eerder ...
The mLAN protocol was originally developed by Yamaha Corporation, and publicly introduced in January 2000.[1] It was available under a royalty-free license to anyone interested in utilizing the technology.

mLAN exploits several features of the IEEE 1394 (FireWire) standard such as isochronous transfer and intelligent connection management. There are two versions of the mLAN protocol. Version 1 requires S200 rate, while Version 2 requires S400 rate and supports synchronized streaming of digital audio at up to 24 bit word length and 192 kHz sample rate, MIDI and wordclock at a bitrate up to 400 Megabits per second.

mLan is ondanks wat de naam doet vermoeden geen LAN maar een proprietary implementatie van firewire. Firewire is net als USB een serieel protocol een heeft dus vergelijkbare uitdagingen m.b.t. de implementatie van tijdkritieke oplossingen zoals MIDI.

Ethernet is op zich ook niet echt ideaal wat dat betreft maar gebruikt wel parallele communicatie, alleen wordt daar weer error correcting toegepast wat eventueel timing issues kan veroorzaken. Bij een directe verbinding zal dat echter vrijwel geen probleem zijn. Blijkbaar is het toch geen interessant protocol aangezien fabrikanten maar met USB blijven rommelen.

... aangezien fabrikanten maar met USB blijven rommelen.
Al wat sneller is dan 1Mb/sec lijkt me zeker voldoende ALS het verzenden ook met een stabiele clock verloopt, want dat is uiteindelijk toch de enige echte vereiste bij al dit sync gedoe, niet ? Seriële of parallele communicatie doet n.m.i. dan niet zoveel meer terzake.

Al wat sneller is dan 1Mb/sec lijkt me zeker voldoende ALS het verzenden ook met een stabiele clock verloopt, want dat is uiteindelijk toch de enige echte vereiste bij al dit sync gedoe, niet ? Seriële of parallele communicatie doet n.m.i. dan niet zoveel meer terzake.

Eens! Ik denk dat het probleem daarnaast ligt bij het feit dat OS fabrikanten USB niet als een tijdkritische toepassing zien en hier dus ook geen focus op ligt. En dan geld dit helaas ook nog eens voor midi (OSX heeft de midi functionaliteit blijkbaar in de bluetooth stack verstopt).

Overigens moet ik zeggen dat ik momenteel een redelijk stabiele midi clock voor elkaar heb via de output van mijn maschine studio.

Tja, ik begin sinds vd week te twijfelen,,
Ik heb de cubase standard clock send, naar een poort van loopbe gestuurd, en cantabile performer als ext sync gezet,..
en amai, die Cantabile BPM counter verspringt even hard als bij de midex !! En volgens mij werkt loopbe toch zonder jitter ???
Het lijkt dus dat cubase 6.5 z'n midi clock zowiezo al met jitter is, zelfs zonder usb device !??
Vandaar dat ik hier ook lees dat renoise z'n sync beter is,,
Ik moet eens renoise z'n sync via loopbe naar cantabile sturen,, en eens kijken hoe de bpm counter daar op reageert..

Ach zo, okey
Alhoewel loopbe hier perfect werkt, en da's een ganse setup..
Ik kan dankzij loopbe de midi channels splitten naar een loopbe poort,,, en zo van één midi Cable/16Chan naar 16 afzonderlijke midi tracks gaan..
Alé, ik weet anders niet hoe ik dat zonder loopbe zou kunnen doen in cubase..

Ja okey,, k weet niet of ie sysex moet doorlaten in m'n setup... 'tis me nog niet opgevallen,, :)

jep, maar ik heb gewoon gemaild en voor $120 kon ik een afgewerkt exemplaar bestellen (en zelfs display+led kleur kiezen)
ik ben in blijde verwachting van eentje, echt exact wat ik nodig had, iets die enerzijds foute clock "recht" trekt, en anderzijds becijfert hoe fout (of hoe juist) de klok wel is
Hey RVooh,, heb je de MidiGal al binnen ?? :P:P:P

Hey RVooh,, heb je de MidiGal al binnen ?? :P:P:P

jep sinds gisteren
Ding heeft dus 2 functies:

midi clock tester:
Wat een verrassing! Serieus.. De midi clock output van Logic heeft minder jitter dan enkele van mijn hardware clocks.
De Yamaha QY700 heeft extreem lage jitter dacht ik, en het is ook zo, maar er zitten soms echt serieuze pieken in (varieert tussen 0,05% en 1.2%, terwijl 0,5% acceptabel is)

midi clock generator:
Eerst en vooral: ik ben er van overtuigd dat dit een van de betere manieren is om om te gaan met een jitter clock: een stabiele clock genereren en deze via een algoritme laten "gelijklopen" met de jitter clock (er zijn buiten de muziekindustrie tal van toepassingen waar iets vergelijkbaar gebeurd, en dus enorm veel studies over terug te vinden)
On topic: ben een van de eerste met een MidiGAL en dus een beetje beta tester
er zijn nog wat kinderziektes zoals ik ook verwacht had, maar heb redelijk goed contact met de maker tot nu toe dus lijkt me slechts een kwestie van tijd. Leuke is dat er nog zat ruimte is op die CPU en het open source is. Er zijn ook nog 4 pins beschikbaar op de printplaat waar de maker mij al van bevestigd heeft dat hij er dinsync of andere sync kan opsteken (in mijn geval ook sync voor Korg Volca/Monotribe gear)
Ik zal hier terug reporten zodra die kinderziektes van de baan zijn, anders zou mijn review niet fair zijn ;)
Voor wie geen geduld heeft zou ik dat toestel van midiclock.de aanraden (hoewel ik geen ervaring ermee heb, het lijkt exact hetzelfde te doen, is gewoon commercieel, duurder, niet open source)

edit: quote:
Here are results of MidiClk MIDI Clock Generator test after running at 250BPM for 12 hours overnight. As you can see, frequency stayed close to 100.00Hz during the entire test period, with standard deviation less than 0.4mHz!
midiclk_freqtest.jpg
mooi toch

Okey, Cool !!
Wat een verrassing! Serieus.. De midi clock output van Logic heeft minder jitter dan enkele van mijn hardware clocks.
Is dat met de AMT/Unitor ??
maar er zitten soms echt serieuze pieken in (varieert tussen 0,05% en 1.2%, terwijl 0,5% acceptabel is)
Tja, k heb deze nacht een soort van Auto Chop Detectie geprogrammeerd voor m'n plugin..
Ik neem zo'n 10 minuten de MC909 BassKick op, die in sync mee loopt. Normaal gezien is de MC909 'erg goed' volgens de innerclock gegevens..

Ik zal vroeg of laat eens zo'n Midi to Audio cable maken,,, Dan meet ik direct de midi clock..
Soit, Met de MidiGal kun je realtime lezen hoe het zit, Ik moet het eerst nog '10' min recorden,, en daarna meten,, maar ik zie wel een grafiek,

dat dit een van de betere manieren is om om te gaan met een jitter clock: een stabiele clock genereren en deze via een algoritme laten "gelijklopen" met de jitter clock
tja, Ik vraag mij dat af,, 't is wanneer je de midi clock én de rest van de midi data over één cable stuurt, dat je normaal gezien altijd midi clock jitter hebt,, dat kan ik zien
Midi clock en data gescheiden houden geeft de beste resultaten,,
Voor wie geen geduld heeft zou ik dat toestel van midiclock.de aanraden
En tja, Da's een Master midi clock, maar daar kan je je laptop toch niet mee laten lopen??? Die z'n USB aansluiting is enkel voor power dacht 'k ??
mooi toch
Ja, idd.. Ik moet effe nog doorsparen deze maand, maar vroeg of laat wil ik die midi gal wel eens uit proberen..

Soit, hier m'n webpagina over midi-jitter,, voor zover ik al iets weet,, :engel::engel: http://www.stephenm.be/midijitter.htm

Cool, super interessant

De Yamaha QY700 heeft extreem lage jitter dacht ik, en het is ook zo, maar er zitten soms echt serieuze pieken in (varieert tussen 0,05% en 1.2%, terwijl 0,5% acceptabel is)

Is dat op de grens van twee patterns of echt gewoon random?

Is dat met de AMT/Unitor ??
niet getest, zal ik nog wel eens doen.
nu:
ESI MIDIMATE II (die zover ik weet met een alom geprezen ploytec chipset werkt), "driverloos".

nog geen seconde spijt van deze usb-midi kabel gehad :)

Ik zal vroeg of laat eens zo'n Midi to Audio cable maken,,, Dan meet ik direct de midi clock..
Soit, Met de MidiGal kun je realtime lezen hoe het zit, Ik moet het eerst nog '10' min recorden,, en daarna meten,, maar ik zie wel een grafiek,
ja die grafiek mis ik wel
midigal telt telkens het verschil over 96 midi clock ticks, het is niet altijd even handig wat je daar ziet (hoewel, als je een beetje visueel ingesteld bent, je wel iets kan inbeelden als het schommelt tussen 0.4 en 0.7, of slechts op het eind van een measure eens de lucht inschiet)
alternatief toont hij ook de maximum afwijking so far, wat behoorlijk handig is (laat even aan staan terwijl je koffie gaat halen)

Op zich is dat meten maar een tooltje om een beetje een beeld te krijgen, niet de reden dat ik het gekocht heb, wel een mooi meegenomen extra.

tja, Ik vraag mij dat af,, 't is wanneer je de midi clock én de rest van de midi data over één cable stuurt, dat je normaal gezien altijd midi clock jitter hebt,, dat kan ik zien
Midi clock en data gescheiden houden geeft de beste resultaten,,
Hoe meer ik erover leer, hoe meer het me duidelijk wordt dat niet elke vorm van jitter even hinderlijk is.

En tja, Da's een Master midi clock, maar daar kan je je laptop toch niet mee laten lopen???
damn je hebt gelijk.. ik dacht dat dit ding hetzelfde deed voor een of andere reden :stupid

ESI MIDIMATE II (die zover ik weet met een alom geprezen ploytec chipset werkt), "driverloos".
nog geen seconde spijt van deze usb-midi kabel gehad

Aan ja, da's die USB 2.0 interface,, ja, hmmm, Die zal ik mij is scoren,, voor die prijs,, voor zover nog te vinden,, :P:P

Het is zo dat het tempo (dat in BPM ingegeven is) steeds moet syncen, met de 24 ppqn van de midi clock.
Of maw, ik zie steeds - en bij alles - een jump na enkele Seconden of Minuten.
Ik zou eens moeten te weten komen wat het ideale BPM tempo tot na de comma is (Om geen jitter te hebben, die nodig is om het tempo aan te houden)

En Cubase op de Atari heeft iets speciaals, Die synct op de 1ste en 3de Kickdrum,
Per kickdrum lijkt er veel jitter te zijn, maar niet per 1ste en 3de kickdum, da's zelfs beter.
Het lijkt dus om een midi clock groove... alé, da's mijn vast stelling..

Back