Maak een stukje met je DIY synth

Ja hoor, zolang het maar een zelfbouw synth is, dus geen fabrieks-synth of een merk-synth waarvan er veel gemaakt zijn. Fotootjes zijn ook altijd leuk. :) Als er ook niet-zelfgemaakte instrumenten in het nummer gebruikt worden laat dat dan weten om misverstanden te voorkomen.

Panning moet niet maar mag :-)
alles in het midden (dus mono) zijn de verschillende klanken soms wat lastiger van elkaar te onderscheiden en beetje links en rechts maakt dat wat makkelijker maar het is geen must!

Ik heb je raad opgevolgd en ben een beetje aan het pannen geslagen. :) Bij deze mijn volgende creatie.

Etude in B Flat Minor:

Een tijdje geleden had ik twee vrienden uit Jamaica op bezoek. Ze timmeren daar redelijk aan de weg op het muzikale vlak, onder de naam 'King Sunny Spliff'.(www.rastamusic.jm/users/kingsunnyspliff)

Ze waren meteen dolenthousiast over mijn zelfgemaakte synth en na een korte stoomcursus hebben we er 2 avonden mee zitten jammen. Het resultaat: een ode aan de modulaire synth in reggae sfeer. De vocalen zijn van King Sunny Spliff, de tekst en muziek zijn van King Sunny Spliff en mijzelf.

VCO Reggae (Feat. King Sunny Spliff)
https://soundcloud.com/1v-oct/vco-reggae-1

Zo man! had jij echt DE
King Sunny Spliff
op bezoek?

Zo te horen wel, zn stem herken ik uit duizenden, kikke nummer ook!
alleen met synth gedaan?

ik heb hier nog een singletje uit 1984 toen hij in het achtergrondkoortje zat
bij Dubstation 9

hij zit toch ook vaak in London voor opnames?

eh, nee, foutje: achtergrondkoortje van de Dubby Brothers was het.......

Tof, kwam de VCO reggea vd week op SC tegen, daar direct oprecht geliked. De jaarlijkse SF competitie zal er wel weer aankomen, zal een leuke kanshebber zijn!

un Volt per octaaf:

een tip voor een andere mix: nu lijkt (of het is zelfs zo ) het alsof alles in een flink bad van hal-galm is ondergedompeld waardoor het in zn geheel ver weg klinkt en vaag, mistig,

je kan ook eens experimenteren met een wat minder galmende mix (bijv om de SFcontest 2015 te winnen)
door niet over alles galm te gooien tot en met partijen weinig of geen galm te geven

sowieso is galm op een bas en basdrum (dus de lage frequenties) niet al te best omdat galm nu eenmaal ook klank toevoegt en in het geval van bas /basdrum extra lage frequenties waardoor het heel erg modderig wordt onderaan het frequentiespectrum, dat vinden onze oren niet leuk en klinkt onduidelijk

bij een galm over een hele mix worden de lage frequenties er dan ook vaak uitgefilterd

maar je zou is kunnen kijken wat er gebeurd als je dus het ene instrument wel, en het ander geen of iets galm geeft, wat dat wordt

maar je kan het ook zo laten als je een life dancehall situatie in jamaica wilt imiteren! haile salami!

je kan ook eens experimenteren met een wat minder galmende mix (bijv om de SFcontest 2015 te winnen)

Ho! Niet zo hard van stapel lopen! De Synthforum Contest winnen?? Er staat inderdaad flink wat galm op, maar niet op alles. Op de 2 zangpartijen (behalve op het achtergrond koortje), op het reggae slagje en op de drum partij. Ik geloof verder nergens op, ook niet op de bas maar ik zal het nog even nakijken. Het mag inderdaad wel wat minder. Dank voor de tip, produceren/mixen heb ik geen kaas van gegeten.
kikke nummer ook! alleen met synth gedaan?

Dank! Inderdaad alle geluiden door mijzelf in elkaar gesoldeerd. Behalve dan die galm, die komt uit Ableton.

Tof, kwam de VCO reggea vd week op SC tegen, daar direct oprecht geliked. De jaarlijkse SF competitie zal er wel weer aankomen, zal een leuke kanshebber zijn!

Dank voor het compliment. Helaas ben ik die like alweer kwijt want ik moest hem opnieuw uploaden. Er was iets misgegaan met het uitfaden. Misschien inderdaad toch maar inzenden voor de Contest. :)

Ho! Niet zo hard van stapel lopen! De Synthforum Contest winnen?? Er staat inderdaad flink wat galm op, maar niet op alles. Op de 2 zangpartijen (behalve op het achtergrond koortje), op het reggae slagje en op de drum partij. Ik geloof verder nergens op, ook niet op de bas maar ik zal het nog even nakijken. Het mag inderdaad wel wat minder. Dank voor de tip, produceren/mixen heb ik geen kaas van gegeten.

Dank! Inderdaad alle geluiden door mijzelf in elkaar gesoldeerd. Behalve dan die galm, die komt uit Ableton.

eh, nog wat blablabla:
vaak is een heel klein beetje subtiele galm al genoeg
en wat ook soms eigenaardig werkt is dat galm op maar een instrument een soort illusie kan opwekken dat andere instrumenten ook in die ruimte staan

en ook leuk is harde instrumenten op de voorgrond weinig galm en zachte instrumenten op de achtergrond meer/veel galm, net zo als in het echt, zo creëer je de illusie van ruimte!
en als je dit precies verkeerd om doet dan krijg je ook leuke effecten natuurlijk

mixen is uiteindelijk ook gewoon creatief iets opbouwen, er zijn geen keiharde wetten

nog steeds dezelfde modulaire DIY synth? of heb je al weer modules bij gebouwd?

Galm vande reggae afhalen om de SF contest te winnen? Mafkezen!

ja, inderdaad mafkees!

want in het wedstrijdregelement staat:

'Deelnemers die meer dan 95% wet reverb gebruiken in hun mix, met een galmstaart-lengte van 2 cm of langer worden gediskwalificeerd'

:smeris:

Laatst gewijzigd:
Zo man! had jij echt DE
King Sunny Spliff
op bezoek?

Zo te horen wel, zn stem herken ik uit duizenden.

hij zit toch ook vaak in London voor opnames?

Ja er zit veel galm in, de mannen van King Sunny Spliff stonden erop. ik vind ze echt fantastisch, ze hebben echt reuze veel talent. Ze waren zo enthousiast over mijn synth en over dit nummer dat ze er een heel album mee willen maken. Ook hebben ze me gevraagd voor een gastoptreden tijdens 1 van hun concerten.

Ze zitten inderdaad vaak in engeland, op dit moment voor een reeks optredens. April volgend jaar staan ze in de Heineken Music Hall in het voorprogramma van de Toppers.

OK, genoeg slap geouwehoerd! King Sunny Spliff bestaat natuurlijk helemaal niet! Ik heb helemaal geen vrienden uit Jamaica. Ik heb dit gewoon zelf ingezongen met mijn beste jamaicaanse accent. :D En het refrein is door een vriend van me ingezongen, ook gewoon een nederlandse bleekscheet. Sorry voor deze flauwe grap.

OK, genoeg slap geouwehoerd! King Sunny Spliff bestaat natuurlijk helemaal niet! Ik heb helemaal geen vrienden uit Jamaica. Ik heb dit gewoon zelf ingezongen met mijn beste jamaicaanse accent. :D En het refrein is door een vriend van me ingezongen, ook gewoon een nederlandse bleekscheet. Sorry voor deze flauwe grap.

ken ik die vriend? is het venijk, jan de haas misschien? of jo trois pint?

ik hoor bijna geen verschil in zangstem!

maar nog over die galm: ik bedoelde het niet als kritiek, ik gaf alleen maar een tip omdat het me opviel, het gaat ook niet over mixen, maar gewoon: als je er nog iets aan wilt veranderen dan zou je daar eens kunnen kijken

over mixen kan je een oneindig boek schrijven en ik denk niet dat je daar behoefte aan hept!

1V/oct mijn complimenten man ! Wat ontzettend gaaf en origineel dit ! Volg je gelijk op soundcloud :)
Ga zo door !

@ geschirrspüler: Dank voor het luisteren! (wat is een geschirr? en waarom zou je het spoelen?:))

@ Marc: Dankjewel voor je complimenten! :okdan:. Ik heb ook effe jouw soundcloud beluisterd. Daar staan ook mooie dingen op!

@ Marsmusica: het refrein wordt inderdaad door Joris ingezongen. Ik vermoedde dat zijn stem daar wel goed zou passen, en dat bleek ook het geval.

Back