Maak een stukje met je DIY synth

1V/oct

Crazy Diamond
Zo'n topic was hier nog niet, terwijl er toch best veel zelf-bouwers op het forum zitten. Dus dit leek me wel een leuk idee.

Ik heb vorig jaar een modulaire synth in elkaar gezet en ik heb er inmiddels een aantal muziekjes mee gemaakt. Ik ben redelijk nieuw in het modulaire / synth wereldje dus ik weet er nog niet zoveel van af. De muziek die ik hier zal posten weerspiegelen dus mijn ontdekkingsreis over hoe zo'n ding nou eigenlijk werkt en wat je er allemaal mee kan.

Ik werk met Ableton. De reverb, delay en andere effecten die je hoort komen uit Ableton, al het andere komt uit mijn synth.

Hier nog 2 plaatjes van de synth die ik heb gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FISUFVBQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-WFPMVRJC.jpg

Genoeg geluld, tijd voor muziek! :dj:

super coole synth, solo geluid vink erg mooi, ook mooie snare in die eerste track, is dat ook de synth?

Wel kikke dat je dat allemaal uit zelfgemaakte modules kan halen!

een ideetje voor nieuwe muziek:
je kan ook eens proberen puur vanuit geluid een stuk te maken. dus niet meer denken in popmuziek elementen zoals basje, accoorden, melodietje, drums, beat..vier tellen, enzovoort...
dus met klanken een verhaal proberen te vertellen zonder deze elementen. dat bevrijd je van dat hokjes-beat denken en dan kan je ook meteen veel vrijer omgaan met je modulair mega sigarbox !

@ Jay: Dankjewel! De snare komt inderdaad ook uit mijn synth, net als alle andere drumgeluiden. Ik heb wat samples opgenomen en daar een drumkit mee samengesteld in Ableton. Het sologeluid (eerste nummer) is gemaakt met mijn dual Korg MS20 filterkloon gemoduleerd met mijn joy-stick.

@Mars: ga ik ook een keer proberen. Ik hou zelf ook best van minimal music / drone- achtige dingen.

@MarsMusica: Ik heb de informatie tot mij genomen en ik zal het verwerken tot een prachtige compositie.

Nu eerst wat anders. Hier ging ik even los met mijn sequencer en portamento. Het resultaat is het volgende stukje melodramatisch gejengel.

Gefundenes Fressen

je synth heeft wel een eigen karakter/zauwnd!

het lijkt op lichte maar prettige distortie....kan dat kloppen?

die mono klank is zeker gewoon daarom! beetje stereo panning zal de klanken wel prettig uit elkaar halen..

Altijd leuk om een eigen zauwnd te hebben. :)

Distortie: ik vermoed dat dat vooral te maken heeft met een verkeerd / te hard afgestelde VCA o.i.d. Zeker gedurende deze eerste muziekjes deed ik maar wat. Ik heb onlangs pas ontdekt hoe ik de hoeveelheid ruis zo laag mogelijk kan houden.

Panning: bedoel je dat ik sommige partijen meer links en andere partijen meer rechts moet zetten?

ik bedoel het niet als negatief effect. die distortie. meer als: ik hoor een lichte distortion
als onderdeel van het geluid. misschien had je dat met opzet gedaan. blijkbaar nietus..

Panning moet niet maar mag :-)
alles in het midden (dus mono) zijn de verschillende klanken soms wat lastiger van elkaar te onderscheiden en beetje links en rechts maakt dat wat makkelijker maar het is geen must!

Foto360-YZW7TSST.jpg

Ik zat een beetje inspiratieloos te prutsen en opeens had ik eigenlijk best een mooi nummer gemaakt! Tenminste, dat vind ik zelf, wat vinden jullie?

The List of Casualties

zou die beat op dubbel tempo zetten, de hihat is zo sloom en suf, voor de rest beetje saai maar wel goeie klank.

Waarom niet

Waarom niet

Gezien het gestarte topic nog niet geheel storm loopt en ik het wel een leuk idee vind...ben sinds vorig jaar aan het bouwen. Waarom niet de 2e inzending in dit topic. Net ff los gegaan met knoppen draaien met een uptempo nerveus riedeltje uit mn diy 2vco modulair, kick,snare en hats (nog) niet uit de diy maar even uit de korg volca,wordt gesynct door gate.de 8 bit sampler gaat door een volca delay en een flinke reverb over het geheel voor het live gevoel op mn zolder. het is in 1 take rechtstreeks opgenomen op een Minidisc dus wat betreft de....heb maar 2 handen.

Superlekker Jan

[edit]
Luister nu de rest van je track, Logisch is echt zalig! Hands on the wheel ook!

Net ff los gegaan met knoppen draaien met een uptempo nerveus riedeltje uit mn diy 2vco modulair

Op een gegeven moment gaat ie inderdaad echt lekker los. En dat met maar 500 ml lentebok! Enige minpuntje wat ik kan verzinnen is dat de stemsample af en toe iets te vaak klinkt, met name op het eind.

Op een gegeven moment gaat ie inderdaad echt lekker los. En dat met maar 500 ml lentebok! Enige minpuntje wat ik kan verzinnen is dat de stemsample af en toe iets te vaak klinkt, met name op het eind.

Nadeel van jammen met jezelf en op 2 sporen opnemen.. een panklaar onbruikbaar muziekstuk voor de buitenwereld, en toch zelf het meeste lol hebben in dat moment en daar gaat het tenslotte om toch! Wel een redelijke indruk van mijn DIY kunnen geven iig

zou die beat op dubbel tempo zetten, de hihat is zo sloom en suf, voor de rest beetje saai......

Dank voor je reactie! Het was aanvankelijk helemaal niet de bedoeling, maar dit nummer is per ongeluk een soort van eerbetoon geworden aan de slachtoffers van 9-11. Dit omdat ik opeens besloot om er een toespraak van George Bush overheen te zetten. Het onderwerp en de toon van de speech lenen zich volgens mij niet echt voor een snellere beat. Wat ik eigenlijk wil zeggen: ik ben het niet echt met je eens :)
....maar wel goeie klank.

Daar ben ik het wél mee eens! :D

Back