Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Naar aanleiding een reactie in Je laatste 3 aankopen Je laatste 3 aankopen?? de perfecte Vintage sampler. En de Casio FZ1:
Het is een 16 bit sampler. Een van de allereerste.. de meeste samplers waren toen nog 12 bit.

Wat ik dan weer een minpunt vond. (Of een manco waarschijnlijk).. Als ik een sample wilde 'truncaten', ofwel; het te veel gesampelde materiaal eromheen deleten om geheugen vrij te krijgen, ontstonden er kraakjes. Mijn house productie maatje waar ik mee samen werkte destijds had er ook 1 en had dezelfde klacht. Ik stoorde me daar toen best wel aan maar achteraf was het misschien wel de voorloper van de Vinyl Simulator uit de Roland SP reeks.. hij was zijn tijd ver vooruit. :D
Ook 1mb was best veel geheugen destijds, hij kwam in 1986 op de markt en volgens mij heb ik ook ooit in foldermateriaal gelezen dat ze er best trots waren dat het een van de eerste 16 bit samplers was.

Ik heb naderhand ooit nog eens met een tech bij de Casio repair contact gehad over de spikes (kraakjes).. hij meende dat er iets was met de voeding en was er ook mee bekend. Wij werkten er 1991/92 mee.. dus de Condensators waren opzich nog best vers. Waar mijn FZ1 geëindigd is weet ik niet meer.. maar toen ik er weer 1 ging terugkopen, een FZ10m (rackversie), heb ik eerst een testje gedaan en die had er weer geen last van. De FZ10m had standaard ook 2mb en je hoefde dus ook niet op zoek naar de MB10, 1mb geheugenuitbreiding, die er voor de FZ1 was.

Ik ken voor de rest geen mensen die een FZ1 hadden/hebben. Maar ik en m'n maatje konden geen bewerkingen uitvoeren of die kraakjes ontstonden. Mix en Normalise hadden er ook last van dacht ik.

Ik ben wel benieuwd dus naar de Casio FZ1 ervaringen hier. Hieronder wat oude foto's met de FZ10m in een rack, samen met de Korg DSM1 en S950, en nog een foto iets meer uitgezoomd.. met de Yamaha SU700, RS7000 en Roland MV8800 :okdan:

Bekijk bijlage 3872450Bekijk bijlage 3872451
Ik twijfel soms om die DSM-1 te kopen.. is het de moeite anno nu denk je?

Dat kan alleen jij beantwoorden.
Ik bedoel er zijn zat machines die cool klinken maar als jij het enthusiast van word en het je inspireert dan is het het waard.
Maar goede oude machines komen ook met oude interfaces en frustratie.
Hoewel de Ensoniq Mirage en de yamaha TX16w het aller ergste allertijden zijn denk ik dat de dsm ook geen ideale schoonzoon is.

Maargoed ik vind dat wel de charme om zo een oude machine te leren. Manuals lezen en er diep ingaan.

Wow.. wat een goede vraag. Ik zou em zo weer kopen maar of dat voor jou een goed antwoord is. ?? :D Puur persoonlijk zoals @flyweight al opmerkt.

Wat verwacht je ervan.. en zou je met een sampler willen doen?

Voor mij is een DSM1 een soort nostalgie gevalletje. Ik had in de ninetees ooit een DSS1 gekocht. Daar sampelde ik allerlei golfvormen in van synths die ik dan uit mijn persoonlijke kennissenkring mocht lenen. De DSS1 had ook resonance, die de DSM1 mist. De voice architectuur van de DSS1 is ook veel meer ingericht als dat van een synth. 2 waves die je detuned van elkaar zoals in hybride analoog. Dat mist de DSM1. Hij heeft daarentegen wel 16 filters, ook 16 outputs trouwens. Wat dat betreft is het de ideale drumbak. 12bit. En er zit (net als bij de DSS1) nauwelijks iets in wat de aliasing wegfiltert.. oftewel. Hij kan behoorlijk ranzig klinken na wat downpitchen.. Op de DSS1 sampelde ik alles zo hoog mogelijk. En je maakt dan voor ieder octaaf 1 sample.. De Golfvormen die je met de hand tekent worden ook in deze structuur gecreëerd, meerdere samples (single wave loops) over het keyboard verspreid.. Er zit ook een limiet op engine in het maximaal uppitchen. Als je bv bij het toewijzen van de sample op het keyboard te hoog gaat, staat er ook (warning) als je de set samples gebuikt en je hebt een pitch effect gebruikt en hierdoor de hoogste noten buiten het bereik dreigen te vallen.

Om heel eerlijk te zijn ben ik zover nooit met de DSM1 gekomen maar doordat ie compatible is met de golfvormen die ook in deze structuur worden weggeschreven zal het wel hetzelfde verhaal zijn.

Ik heb op de DSM1 die ik heb ook een SCSI aansluiting zitten, maar ik dacht dat dit niet standaard was. Heb dit wel werkend gekregen met een oude SCSI schijf in behuizing (NOS), ooit 'n keer gekocht door mijn broer geloof ik. Maar ik zou dit waarschijnlijk vandaag de dag met een geheugenkaartje gedaan hebben.. Er is zoveel mogelijk.

Het idee was dus om em ook in te zetten als drum sampler en korte samples over het keyboard verspreid. De DSM1 heeft meer geheugen dan de DSS1 maar het is niet echt heel veel. Het downpitchen werkt dan dubbel in het voordeel, extra crunch en je bespaard geheugen. Of dat vandaag de dag nog een critireum is om em te gebruiken?? Als een bitcrusher ongeveer hetzelfde doet?? :D Oh.. de DSS1 en DSM1 hebben trouwens ook een bitcrusher ingebouwd. Kan je samples downgraden van 12 naar 10, 8 tot ??? Het is niet gedaan om geheugen te besparen overigens.. maar het zit er wel op. :)

Een SU700 heeft trouwens wel een mogelijkheid om op 8 bit te sampelen.. maar jammer genoeg wel een zeer effectief aliasing filter.. waardoor het gewenste karakter bij lagere samplerates en bits helaas niet aanwezig is. Wel een ontzettend toffe bak.. en de meest coole looks ever.. die kleurtjes, fluoriserend display en die transport knoppen.. <3

Ik volg ook de prijzen niet echt meer. Toen ik begon met samplers kopen zaten ze zo'n beetje allemaal rond de 100€. De Emax I heb ik wel een behoorlijke prijs voor betaald en nog wat dingen. DSM1 heb ik dacht ik van het forum gekocht van midi martin. Stond tijden voor 200 te koop. Al was 200 voor een sampler toen dus best al veel.. ik vond het wel meevallen, maar ook omdat ik dus een voorgeschiedenis heb met de DSS1 denk ik. Die kon je wel destijds voor 125 kopen.. bleven ook maanden staan.. Het is nogal veel sampler qua volume. Oh.. wel leuke bonus. De Dual Delay uit de DW8000 zit daar ook in.. heel cool.. en klinkt op een manier toch wel wat lo-fi ook.

Hoop dat dit een beetje helpt bij je keuze.. :D

Laatst gewijzigd:
Ben wel benieuwd, @MacGyverGear of andere fz1 gebruikers; hoe reageert jouw fz1 op een overstuurde input?

Eigenlijk klinken alle samplers uit die tijd best wel prima en soms zelfs erg mooi als je de input overstuurt, oftewel in het rood samplen. Bij iig mijn fz1 klinkt het echt niet mooi op synths. Heb nog geen drumbreaks gesampled maar als dat klinkt als bij synths dan is dat niet echt bruikbaar.

Ik vind ook dat er weinig laag uit komt, meestal zit er behoorlijk wat oomph op in de ouwe bakken, maar dat valt ook erg mee op de fz1. Wel veel mid, wat ook makkelijk overstuurt.
In de tijd dat ik met de FZ1 werkte is me dat nooit als storend opgevallen maar ik denk dat ik wel de (traagwerkende) VU meter toen goed in de gaten hield altijd zodat oversturing vermeden werd.

Wat ik me nog kan herinneren is dat mijn co productie maatje ineens een probleem had wat in de DA converters zat. Dit veroorzaakte ook weer ranzige bijgeluiden en hij bleef er ook muziek mee maken toen..
Ik had in die tijd voor drums een D4 van Alesis en ook een 909.. dus echt veel drums heb ik er nooit uitgehaald. DX11 was eigenlijk mijn bas synth.. De MKS50+PG300 gebruikte ik meer voor pads.. Dus echt veel bas geluiden gebruikte ik nooit uit de FZ1.
De FZ10m is eigenlijk verworven omdat ik graag die FZ1 terugwilde.. hij heeft echt zoveel karakter in het filter.. maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er te weinig quality time mee heb doorgebracht om de klank mee te beoordelen. :o: Ik heb rond die tijd echt zo ontzettend veel zooi voor weinig gekocht.. Ook een CZ1 van Casio voor 125 euro. Daar heb ik toen wel meteen symbolisch een track mee gemaakt.. En ook wel met meerdere synths die ik in die tijd scoorde. Maar samplers waren eigenlijk meer leuk om ff aan gezet te hebben, wat gesampeld, en luisteren naar het karakter.. heel soms kwam dat in een opname terecht dan..

Wat ik me van het filter wel kan herinneren idd. De resonance open.. en het kreeg al snel een soort bandpass effect.
Ik heb ooit in dit trackje de Kawai K1 Choir loop gesampeld.. met een akkoord spelen en de resonance flink op kreeg het een soort bandpass karakter.. Vooral in het intro goed te horen.
De dunne geluidjes met variabele filter (en veel resonance ook) waren via de velocity gedaan en kwamen ook uit de FZ1. Ook weinig laag idd.. een soort distortion ook wel.. maar niet onplezierig ofzo.. je hoort ook soort stepping effect.. dat kwam door de envelopes dacht ik..

*excuses voor de brakke kwaliteit. Dit is ongeveer 35 jaar terug gemaakt geloof ik.. was een wonder dat het nog ergens op tape gevonden was.. ;)

Attachments

• 909-FZ1-EVS1-DX11 enik.mp3
    4,8 MB
Laatst gewijzigd:
Wow.. wat een goede vraag. Ik zou em zo weer kopen maar of dat voor jou een goed antwoord is. ?? :D Puur persoonlijk zoals @flyweight al opmerkt.

Wat verwacht je ervan.. en zou je met een sampler willen doen?
:D

Nou heb hem al een paar keer in mn mandje gehad op Reverb ook met de gedachte dat ik veel ervaring heb met de DSS-1 en de NJM chips zijn hetzelfde en een resonance mod op de DSM zou dus moeten kunnen... Misschien dat ik er daarom wel eens aan denk.

Maargoed het is weer knaap van een unit en eerlijk gezecht kon mn Rossum Assimil8or ook de deur uit omdat ik mijn crunchy drum sound nu uit een UNO DRUM van IK haal (of all ondergewaarderde) maargoed daar kun je niet zelf mee samplen, er is wel een hack dat je er zelf samples in kunt laden.

Heb ook mn Waldorf NW1's om mee te samplen allemaal luxe dus eigenlijk naast alle meuk hier haha. Ik hoef al die outputs eignelijk ook niet.. Maar ja het gaat mij om de sound spetters, hoe hij knalt.. Heb hem nooit kunnen vergelijken. Percussie uit de DSS-1 was heel dik.
Wie weet. Zal weer eens wat spul hier in de verkoop doen. Heb nog wel een 19" rack over haha.

Laatst gewijzigd:
Ik heb er 3x1 gehad, en 1 DSS-1 had een XLR out mod ipv line.. ben wel benieuwd wie die nu heeft, vast hier iemand op het forum..

Ik bedoel die straylight mod dus. Maar waarschijnlijk heb je dat draadje ook weleens gelezen al.. als je de DSS1 hebt gehad.

Yamaha A4000 (of 5000), erg underrated en klinkt echt geweldig als polysynth net enkele waveform samples. Veel envelopes, +-20 verschillende filters, 3 (of 6) hoogwaardige effecten én kan CDs branden. ...Oké dat is dan weer een beetje outdated...

Yamaha A4000 (of 5000), erg underrated en klinkt echt geweldig als polysynth net enkele waveform samples. Veel envelopes, +-20 verschillende filters, 3 (of 6) hoogwaardige effecten én kan CDs branden. ...Oké dat is dan weer een beetje outdated...
Grappig, ik heb recent mijn A5000 weer uit de kast gehaald, de coolingfan en encoders vervangen, een Don Solaris soundset met een boel waveforms/ Programs erin op de CF kaart gepropt en gebruik m weer regelmatig, het OS/UI blijft wel erg Yamaha-iaans maar ik vind ondertussen m'n weg enigszins ...

Akai Force-vaak gebruiken voor audio opnamen.

Een nu Roland p6- echt klein opslag maar , granular effect , audio interfaces ook voor iPhone iPad, sample van iPhone een ook andersom via usb C , compact en mobile .

A5000 heb is staan die ik weer wil gaan inzetten. Maar ik zoek een goede editor zodat ik samples kan overzetten en de sampler kan editten. Weinig behoefte om alles via de sampler zelf te programmeren.

Ja dat blijft een gedoe met die A5000. Fantastische machine maar je moet wel masochist zijn om er mee te werken(sample transfer)

A5000 heb is staan die ik weer wil gaan inzetten. Maar ik zoek een goede editor zodat ik samples kan overzetten en de sampler kan editten. Weinig behoefte om alles via de sampler zelf te programmeren.
Ik heb vroeger deze wel eens gebruikt, niet heel stabiel en 32bits maar zover ik weet is er geen andere editor.

Ik heb vroeger deze wel eens gebruikt, niet heel stabiel en 32bits maar zover ik weet is er geen andere editor.

Deze doet het ook voor de A3000 :)

btw. toch mooi waren die oude websites

edit: wel jammer dat je niet de FX sectie kunt bedienen hiermee, dat is juist waarom ik de a3000 heb. En die knoppen zijn waardeloos. Is er nog een alternatief kwa remote bediening?

Back