Naar aanleiding een reactie in Je laatste 3 aankopen
Je laatste 3 aankopen?? de perfecte Vintage sampler. En de Casio FZ1:
Het is een 16 bit sampler. Een van de allereerste.. de meeste samplers waren toen nog 12 bit.
Wat ik dan weer een minpunt vond. (Of een manco waarschijnlijk).. Als ik een sample wilde 'truncaten', ofwel; het te veel gesampelde materiaal eromheen deleten om geheugen vrij te krijgen, ontstonden er kraakjes. Mijn house productie maatje waar ik mee samen werkte destijds had er ook 1 en had dezelfde klacht. Ik stoorde me daar toen best wel aan maar achteraf was het misschien wel de voorloper van de Vinyl Simulator uit de Roland SP reeks.. hij was zijn tijd ver vooruit.

Ook 1mb was best veel geheugen destijds, hij kwam in 1986 op de markt en volgens mij heb ik ook ooit in foldermateriaal gelezen dat ze er best trots waren dat het een van de eerste 16 bit samplers was.
Ik heb naderhand ooit nog eens met een tech bij de Casio repair contact gehad over de spikes (kraakjes).. hij meende dat er iets was met de voeding en was er ook mee bekend. Wij werkten er 1991/92 mee.. dus de Condensators waren opzich nog best vers. Waar mijn FZ1 geëindigd is weet ik niet meer.. maar toen ik er weer 1 ging terugkopen, een FZ10m (rackversie), heb ik eerst een testje gedaan en die had er weer geen last van. De FZ10m had standaard ook 2mb en je hoefde dus ook niet op zoek naar de MB10, 1mb geheugenuitbreiding, die er voor de FZ1 was.
Ik ken voor de rest geen mensen die een FZ1 hadden/hebben. Maar ik en m'n maatje konden geen bewerkingen uitvoeren of die kraakjes ontstonden. Mix en Normalise hadden er ook last van dacht ik.
Ik ben wel benieuwd dus naar de Casio FZ1 ervaringen hier. Hieronder wat oude foto's met de FZ10m in een rack, samen met de Korg DSM1 en S950, en nog een foto iets meer uitgezoomd.. met de Yamaha SU700, RS7000 en Roland MV8800
Bekijk bijlage 3872450Bekijk bijlage 3872451