Synth verkopen of bewaren?

Maurice_1983

S Y N T H L O V E
Hoi,

Ik denk dat menig forummer zich ter zijner tijd weleens bezig houdt op het marktplaats gedeelte om synths te kopen/verkopen. Zelf heb ik er talloze gekocht en verkocht op deze manier. Soms besteed je er veel tijd aan om een bepaalde synth te vinden, en gaat er ook veel moeite zitten in de aanschaf als je het ergens anders moet ophalen. Soms is je studio te klein voor alle synths die je zou willen, soms is de gearlust onbedwingbaar. Soms ben je in de mood voor de cheese van de JV1080, en de week daarop is het een draak van een synth.

Daarom mijn vraag aan jullie. Als je genoeg hebt van een synth, leg je hem dan tijdelijk in de opslag, of onder je bed, zodat hij uit het zicht is en niet wordt gebruikt. Of hup de marktplaats op en niet meer omkijken?

-p.s. Ik merk dat ik zelf sneller geneigd ben om synths te laten staan, en niet meer meteen te verkopen. Ik leg ze bijvoorbeeld in een flightcase op de kast ofzo, totdat het moment ervoor is om hem weer tevoorschijn te halen.

Het is bij mij altijd een kwestie van geld en workflow. Ik zou alles wel willen houden maar daar heb ik de poen niet voor. Het is wel verstandig als je het geld kan missen om je spullen te houden.

Het is bij mij altijd de afwisseling van de praktische en de puristen bui. Er zijn momenten dat ik overtuigd ben dat je echt een M1, JV1080, D50, JD800 moet hebben voor dát geluid. Andere keren denk ik: plugins/samples, prima, alle hardware eruit.

het hangt er vanaf wat se synth-index doet
de meeste vintage synths worden steeds meer waard maar het blijft gokken

Het hangt er vanaf.
Ik heb een aantal instrumenten verkocht, maar in sommige gevallen zou ik met de kennis achteraf anders hebben gekozen.

Bij de meeste instrumenten is het wel duidelijk voor mij.
Mijn CS6X is mijn eerste echte synth en hoewel die momenteel geen deel meer uitmaakt van mijn setup gaat die de deur niet meer uit.
Bij de VariOS die ik had was het net zo duidelijk.
Veel lol mee gehad, maar mijn manier van werken en wensen veranderden naar een setup waarbij de computer een steeds kleinere rol kreeg, dus die kon ik zonder risico van spijt de deur uitdoen. Ook de compatibiliteit of beter gezegd, het gebrek eraan, speelde hierbij een rol.

Tegenwoordig zit ik in de gelukkig omstandigheid dat ik dingen niet hoef te verkopen om nieuwe aankopen te kunnen bekostigen, dus nu gaan instrumenten de plank op als ik ze niet gebruik. Mocht na een tijd blijken dat ik ze echt niet mis, dan is verkopen altijd nog een optie.

Wat instrumenten in de toekomst eventueel gaan doen in waarde, daar houd ik me niet mee bezig.

Het liefste hou ik alles en als ik het niet kan plaatsen sla ik het op.
Vind verkopen ook best wel een gedoe.. afspreken en dan komen ze weer niet..

Merk ook als ik weer wat weg heb gedaan dat ik dan toch ook weer ga kijken of er nog wat leuks te koop is.. want ja, ik heb toch plaats gemaakt :D

Ik bewaarde ook alles maar, op een gegeven moment de studio vol, de vloer vol en een berging. Heb ook hele hoop spullen weg gedaan die ik toch niet gebruikte. En nu weer opnieuw een hoop eruit. Kan alles wel houden maar als het er maar staat is ook zo zonde. Koop dan liever weer eens wat anders om uit te proberen.

Ik ben ook in een verkoopbui geweest, met name omdat ik gek werd van alle snoeren en dat ik iedere keer aan het kutten was om iets werkend te krijgen. Dan weer geen geluid uit apparaat B omdat die via C naar A liep en dan weer geen midi bij een ander apparaat omdat ik vergeten was de instelling van USB naar midi terug te zetten. Dat soort dingen was ik helemaal zat.

Leg 'm ergens neer zodat je 'm wel nog terug kan pakken zonder moeite en kijk hoe lang je zonder kan.

Als 'ie een maand of 2-3 weg is geweest en je hebt 'm niet gebruikt, sluit 'm dan weer aan en speel er op.

Krijg je dan een glimlach op je gezicht en heb je zo iets van "tja, daar heb ik 'm inderdaad voor gekocht"? Houden. Zo niet? Wegdoen, je mist 'm toch niet.

Al is het wel zo dat enige apparatuur hier alleen er nog is omdat verkopen niks opbrengt :P

Ik heb een paar jaar geleden besloten om alles te verkopen, o.a. AN1X, SH32, TX7, Mbase11, Zoom Sampletrak, EMU XL7, Akai sampler, Roland sampler, een TB303 clone, EFX units, mixers, scsi troep, kabels, stekkerdozen, etc.

Mijn setup kostte me teveel tijd om werkend te houden, dat werd een doel op zich. En je blijft uitbreiden, dus veel tijd kwijt met zoeken naar de volgende aankoop.

Beste besluit ooit, enorme bevrijding om alles weg te doen. Ik heb die spullen ook nooit meer gemist. Van de opbrengst heb ik een electrische gitaar gekocht, dat vind ik veel leuker om te doen, lekker simpel. Voor electronische dingetjes is Korg Gadget op de Ipad al ruim voldoende, die klinkt beter dan wat ik had staan op zolder.

Mijn conclusie was ook dat ik (in de tijd die ik heb voor muziek maken) nooit een track zou kunnen maken die vergelijkbaar was met waar ik graag zelf naar luister. Dus waarom dan al die zooi houden en het blijven proberen...

Mijn advies is dan ook, bij twijfel gewoon wegdoen, er komt altijd wel weer wat nieuws langs. En oude bakken houden omdat er een paar klassieke patches inzitten, daar geloof ik ook niet in. Die zijn te vervangen, het verschil hoor je amper in een mix.

Als synth / muziek purist vind ik het altijd zonde als een synth ergens staat weg te stoffen.. idd ik gruwel van een synthmuseum ; kan de gedachte niet bedwingen dat daar dus werkend spul voor jan l*l staat weg te stoffen waar ik (of een ander) fantastische dingen mee kan doen. Ik kijk ernaar alsof het de laatste synth op aarde is, ietwat overdreven maar denk dat jullie me wel snappen. Werkend spul hoort niet in een museum, evenals mensen niet graag in een levend museum wonen ( vraag dat maar aan bewoners van historische dorpjes.. )

Maar er is een moment dat je naar een stuk apparaat kijkt en geen apparaat ziet maar een stapeltje euro's.. als je dat hebt is het tijd om het te verkopen, dan heeft het z'n waarde als synth voor jou verloren (maak er dan in vredesnaam een ander blij mee)

Als je dat laatste eigenlijk altijd hebt, dan ben je imo een handelaar en geen liefhebber < en die moeten er ook zijn, als je zulke personen in je kringen kent heb je daarmee dus wel toegang tot synths die normaal compleet aan je voorbij gaan, dus niks negatiefs over handelaren met deze opmerking :engel: ik zal het echter nooit worden

Synth hersteller die ik ken zei " not using is losing"
Te weinig gebruik leidt tot krakende knoppen en faders

Tsja...lastige kwestie ik zelf wil niet dat er teveel 'geld' in het hobbykamertje blijft slingeren en als
ik een beetje winst kan maken grijp ik die kans meestal aan.
Ik vraag mij al gauw af wat voor zin het heeft meer dan 5 synths te hebben en daarmee heb ik toch al zo'n 10k staan.
en dan denk ik toch al snel daar kan ik ook de hypotheek een deeltje mee aflossen.
Eigenlijk is het van de zotte dat ik als pruts hobby synthesist (eindig elk jaar steevast onder in de kelder van de jaarlijkse forum contest) zo'n bedrag heb staan. van de andere kant wat maakt het uit een hobby mag geld kosten. Kortom ik zit eigenlijk continue in 2 strijd.

Ah, een vraag naar mijn hart. Ik zit net in de afweging of ik twee vintage synths moet houden of niet. Ik heb weinig tijd voor muziek momenteel en mijn ruimte is beperkt. Maar wie weet kan ik de toekomst nog wel veel plezier van die dingen hebben. De andere kant van dat verhaal is dat ik merk dat ik toch wel erg graag en veel terugval op softsynths of mijn Kronos. Om dan een Prophet 5 en een Jupiter 8 te houden vind ik dan eigenlijk zonde.

Verkopen en het geld weer uitgeven natuurlijk, dat zit in de mens :P En de voorpret van een nieuw speelgoedje en eindeloos websitejes afstruinen is ook wat waard :) Het enige nadeel is dat je er toch meestal wel wat geld bij inschiet...

Back