Synth verkopen of bewaren?

Verkopen en het geld weer uitgeven natuurlijk, dat zit in de mens :P En de voorpret van een nieuw speelgoedje en eindeloos websitejes afstruinen is ook wat waard :) Het enige nadeel is dat je er toch meestal wel wat geld bij inschiet...

Zo herkenbaar....... :P

Zelf heb ik best wel spijt van de verkoop van mijn Roland VP-7 en ook M-Audio Venom.

Als ik een synth niet gebruik of iets anders heb gekocht wat die functie overneemt dan gaat ie zonder twijfel.
Ik ben wel eens wat emo geweest over bijvoorbeeld de ensoniq fizmo rack, TB303 en future retro 777 omdat dat gewoon zeldzame bakken zijn en ze 'cool om te hebben' zijn.

Maar aan het eind van de dag zit dr bijna 1000 euro vast in zo'n bak die ik niet gebruik en dan moet ie gewoon gaan. Van dat geld kan ik ook iets leuks kopen wat ik wel gebruik :)
(of de auto weer es laten repareren.. das helaas ook vaak voorgekomen ;) )

-C-

Ik hou het bij 2 racks modules,JD-990 en Korg Tr-rack,en een kurzweil pc3x,al jaren,de rest is software(en die updates kosten ook altijd geld),en dat beperkt zich bij mij tot een aantal.
Constant zit te kopen en verkopen en uit te breiden,tenzij dat een hobby op z'n eigen is natuurlijk.Duur grap.Was vroeger toen ik wat jonger was altijd bezig met kopen en verkopen.Maar dat brengt geen aarde aan de muziek.
Tuurlijk je kan ervan open bloeien.Belangrijkste niet?Als m'n maar z'n mogelijkheden kent.Maar wordt een hobby dan niet echt duur?

Wat voegen die twee bakken voor jou toe aan het geluid van spftware/plugins?
Heb zelf een JD800, zat laatst toevallig te denken over een TR-rack, die niet duur meer zijn.

Wat voegen die twee bakken voor jou toe aan het geluid van spftware/plugins?
Heb zelf een JD800, zat laatst toevallig te denken over een TR-rack, die niet duur meer zijn.

Zelfs daar zit ik nog weinig aan,maar weg doen nee,het is het geluid,dat je nergens vindt,het is apart,daarom dat ik zit te denken,een D550 nog te zoeken,dat is ook uniek,in software heb je dat niet zo vind ik,daar vind je veel soft-synth geluiden die erg sterk op elkaar trekken,zodoende liever de weinige die ik heb liever updaten(omnisphere 2,wilde ik updaten nu maar de site ligt plat,kunnen de aanvraag niet bolwerken).

Wat ik niet gebruik gaat er gewoon uit. Eigenlijk nog nooit spijt van gehad. Ik investeer de opbrengst wel steeds opnieuw in een andere synth of studiomatteriaal. Ik zou het spijtig vinden als ik gear zou moeten verkopen om niet muziek gerelateerde stuff te bekostigen.

Eigenlijk begint het in mijn kamertje een beetje te vol worden, maar elke synth die ik heb hou ik om een functionele of een emotionele reden.

Ik zou zeggen verkoop een synth of andere gear als je er nog een fatsoenlijk bedrag voor kunt krijgen. Het is zonde om het voor een habbekrats de deur uit te doen, maar als je er gewone prijs voor kunt krijgen, kun je voor dat geld weer wat anders moois in huis halen. En als je er emotioneel aan gehecht bent, verkoop je hem ook niet.

Ooit alle hardware-synths verkocht voor software (clean desk) en een usb keyboard. Dat was wel een totaal on-inspirerende ervaring. Er kwam domweg geen muziek meer uit mijn vingers.

Dus van het verdiende geld maar gauw weer een nieuwe setup gekocht (teveel natuurlijk).... met leuke knopjes en flikkerend lichtjes en voila de machine start weer.

Ergo (voor mij althans) hardware inspireert, ook als je het niet (altijd) gebruikt.

Hobby zijn per definitie doorgeschoten en daar wil ik geen kosten/baten afweging in maken want het is wel je eigen geluksgevoel.

Het is wel zo dat je inderdaad je gear een beetje moet verkennen voordat je weer nieuw spul haalt....nou in een korte tijd drie bakken er bij en met name een diepe machine als de ASR-10 lijdt daar dan onder. Gelukkig wel wat tijd mee besteed voordat de andere twee kwamen dus samplen en een sequence maken dat weet ik inmiddels wel, maar de hele diepe dingen daar kom ik niet meer aan toe.

Zelfde geldt voor de LXP-15. Daar ben ik eens door de handleiding gaan spitten van "goh kan dat, kan dat ook" (bijvoorbeeld MIDI-akkoorden sturen, een LFO over de CV in gooien die dan naar willekeurige parameters gestuurd kan worden) terwijl ik alleen wat delay, chorus of reverb programma's gebruikte.

Ik wil alleen nog maar de drie synths die nog in Nederland staan (die ik al door en door ken) stukje voor stukje hier heen halen en dan is het goed. Maar goed die staan nu al drie jaar in Nederland maar daar doe ik even niks mee. Toch waren het gewoon fijne bakken die op zijn tijd weer herontdekt gaan worden.

Ik verkoop liever nooit meer iets.

Ik ben vrij makkelijk met het (ver)kopen van gear. Voor mij is het ontdekken van een nieuw apparaat of plugin een belangrijk onderdeel van het creatieve proces en iets dat me veel inspiratie geeft dus het regelmatig 'verversen' van mijn studio is een goed recept om lekker bezig te blijven. Er zijn wel een aantal 'hoekstenen' in mijn setup die ik niet snel weg zal doen, maar niets is heilig.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik wel effe genoeg heb. :D

Moet nog wat dingen afmaken, repareren en van cv/gate etc laten voorzien.

Maar wegdoen van oude vintage spullen gaat er bij mij niet in. Misschien wat nieuwe compressors/Gates.

Op mijn lijstje staat iig een goede werkbare opslag. Die bekende moby kast is cool maar eigenlijk hoeft dat niet voor mij.

Ik heb wel een soort van goedkope platenkast die ik ga verbouwen. Ben namelijk wel bezig flink mijn vinyl collectie te reduceren. De kast is nu zo goed als leeg. Kast lijkt op een Ikea expedit maar is van wat dunner materiaal.

Zag namelijk in Kenny dope zijn studio dat ie zijn synths op hun zijkant in een soort kast/wand had geplaatst. Zo kan je hem makkelijk eruit trekken als je hem nodig hebt. En scheelt veel ruimte.

Het mooie aan die expedit kasten is dat het allemaal planken zijn met losse tussenschotten. Zodat je die bekende platen vakken krijgt. Als je hem een kwartslag draait kan je dan allemaal lange rechtopstaande vakken maken. En een paar kleine vakken bewaren of daar zelfs nog een tussenschot tussen zetten wat je weer over hebt. Zodat je 606jes enzo makkelijk kan stapelen en effectief bezig bent met de ruimte. Maar ook mijn mg1 kan bijv in 2 vakken.

Moet binnenkort maar alles eens opmeten en kijken of ik dat efficiënt kan inrichten.

Leuk draadje dit. Ik heb van veel verkopen spijt,niet in de laatste plaats omdat veel machines flink in waarde zijn gestegen (vx-600, fx1r bijvoorbeeld). Anderzijds had ik ze waarschijnlijk niet meer echt gebruikt.toch blijft verkopen lastig,ik hik er tegenaan. iemand interesse in een virus b met alles erop en eraan? Ik beloof niks... ;)

Als het niet in de weg staat en je hebt niet dringend geld nodig.. gewoon houden.
Wat is nou leuker.. geld op de bank of een muziekinstrument wat zijn waarde toch wel houdt en waar je af-en-toe nog mee kan spelen.

Het hangt natuurlijk wel een beetje af van wat voor soort synth het is.
Sommige synths kunnen niet je ding blijken te zijn of een regelrechte een miskoop en die kan je maar beter weer snel weg doen.

Aangezien ik niet sample en voor elke geluid in een nummer meestal een aparte synth nodig heb en ik soms na jaren weer al m'n niet afgemaakte ideetjes afluister (in mpc formaat die dus via midi de synths aanstuurt) moet ik de zelfde synths met dezelfde presets behouden.

Geld op de bank is saaaaaaaiii
Houden en kopen :)

Aangezien ik niet sample en voor elke geluid in een nummer meestal een aparte synth nodig heb en ik soms na jaren weer al m'n niet afgemaakte ideetjes afluister (in mpc formaat die dus via midi de synths aanstuurt) moet ik de zelfde synths met dezelfde presets behouden.

Een tweede Juno 60 als je banken vol zitten?

Hoi allemaal, leuk topic.

Afgezien van een zeer groot aantal orgels,
die ik allemaal al heb gehad, en die ik ook allemaal weer verkocht heb,
voor dat ene mooiere orgel. :)
Later opgevolgd door een groot aantal keyboards,

heb ik eigenlijk tot nu toe, nog maar één synth jaren geleden ingeruild.
Dat was een Korg 01/W. Die heb ik daarna nooit echt gemist.

Mijn huidige Korg Kronos zal ik niet snel verkopen vermoed ik, omdat daar samen met m'n Tyros 4,
mijn hele muzieksysteem op is gebaseerd. Dan zou ik dat werk allemaal voor niets hebben gedaan.

Zou de Kronos nog een beetje waardevast zijn, in de toekomst, vraag ik me af?
Je hoort er toch eigenlijk alleen maar positieve zaken over de laatste tijd.
In het begin wat negatief, vooral met die fan, die zo'n herrie maakte.
Maar tegenwoordig ben ik er zeer happy mee.

Ik vind het wel jammer, dat ik geen 3e toetsenbord meer aan mijn setup kan toevoegen.
Niet alleen omdat mijn vrouw daar niet zo blij mee is.
Maar ook praktisch gezien. Je ziet wel eens mensen, die haaks een keyboard op hun andere set up hebben staan.
Maar ik red dat niet hoor. Akkoorden spelen op de Tyros,
en dan half gedraaid op zo'n eventueel nieuw keyboard de solo-partij te moeten spelen.
M'n rug gaat dan protesteren.

En dan zie je ook nog wel eens mensen, die drie van die toetsenborden op elkaar gestapeld hebben.
Dat lijkt me ook zo onpraktisch. Je kunt toch nooit bij die bovenste komen.
Het staat wel indrukwekkend.

Tja een synth-module en dan midi de geluiden doorsturen naar de Korg Kronos.
Dat lijkt me allemaal wel heel erg muzikaal onoverzichtelijk te worden,
met wat je dan allemaal aan het doen bent. Maar misschien valt dat laatste nog wel mee.
En waarschijnlijk krijg ik bij die optie m'n vrouw ook nog wel mee.
Maar ik ben ook niet zo handig met midi, eerlijk gezegd.
Ik vind het allemaal al moeilijk genoeg.

Ik zou in ieder geval toch willen blijven inruilen.
Het zou voor mij geen zin hebben, om nog een Tyros 4 te houden bij een eventuele Tyros 5.
Ik zit wel aan een volgende Tyros vast.
Omdat al mijn registraties bij een nieuwe Tyros één op één kunnen worden overgenomen, op het nieuwe instrument.
Afgezien van eventueel een paar wijzigingen, maar dat is dan nog wel te overzien.
Je hoeft dan al dat registratiewerk niet helemaal op nieuw te doen.
De Tyros 4, later evt. Tyros 6 en de Kronos houd ik dus.
En misschien dan ooit nog een module er bij. Als ik dat aandurf.
Wie weet komt er nog wel eens een Yamaha Montage in module vorm.
Dan zou ik die nog wel willen aanschaffen. Die klinkt helemaal niet verkeerd.

Als bruin het kan blijven trekken. :)

Ik zat eigenlijk juist omdat ik het over had in een andere draad met j.baars weer eens een Six~Trak demo te checken. Ik las al ergens wat over de latch truc en hier zie ik het ook live in actie:

(ergens begin en rond 07:00)

Een arp in één patch, latchen, andere patch selecteren en dan een ander geluid er onder spelen. Blijkbaar kun je het volume ook nog eens aanpassen van de arp. Die bak wil ik gewoon hébben. Oh wacht: ik heb hem al :okdan:

Stel dat ik hem verkocht had?

Last edited by a moderator:
Ik zat eigenlijk juist omdat ik het over had in een andere draad met j.baars weer eens een Six~Trak demo te checken. Ik las al ergens wat over de latch truc en hier zie ik het ook live in actie:

https://www.youtube.com/watch?v=Wa-Cwn4po40

(ergens begin en rond 07:00)

Een arp in één patch, latchen, andere patch selecteren en dan een ander geluid er onder spelen. Blijkbaar kun je het volume ook nog eens aanpassen van de arp. Die bak wil ik gewoon hébben. Oh wacht: ik heb hem al :okdan:

Stel dat ik hem verkocht had?

Ik zie dat latchen niet op 7:00 in het filmpje. Maar snap ook niet wat je daar precies mee bedoeld.

Verder is de 6 echt multitimbraal. Via midi kan je hem als 6 losse synths besturen en aansturen.

Enige jammere is dat ie geen echte analoge envelope heeft.

Back