Modular cases (zelfbouw)

het enige dat ik me nu nog afvraag, is of ik inderdaad de 2 busboards parallel moet aansluiten op de voeding, of dat het ook in serie kan/zou moeten.

verder is het dacht ik eenvoudig -12 gnd +12 en +5 van busboard naar voeding

aarde van voeding naar aarde netaansluiting, en blauw en bruin van voeding naar schakelaar en van schakelaar naar netaansluiting.

(ik heb schakelaartjes met 2 x 2 aansluitingen en volgens de verkoper kon ik beide draden onderbreken via de schakelaar, dan ging de hele spanning eraf ??!!)

de voeding ga ik proberen vast te zetten via de 2 kleine gaatjes en op de hoeken. ik doe er kleine plastic ringetjes (ook voor modules) tussen.
voor de busboards heb ik afstandhoudertjes en ik dacht dat er geen ringetje of zo tussen hoefde toch? gewoon het schroefje op het bordje?

Die busboards zijn aan de onderkant gesoldeerd, en dat moet je niet vast op de ondergrond schroeven, want dan komt er spanning op de boards te staan. Afstandbusjes is wel het mooist.
20150907_075316_zps8dqo8zc5.jpg

4 rijen hoog is prima, zie foto, mijn cabinet is 25cm diep.

mooi, maar zo te zien kan jij ook solderen.

onder de busboardjes zet ik inderdaad afstandbusjes. maar ik bedoelde het schroefje waar ik ze mee vastzet - er hoeft dacht ik geen ringetje tussen schroefje en board.

die voeding - parallel of niet, dat is nu nog mijn grootste vraag.

Tsja, het beste is daar een veerring te gebruiken, ga je het cabinet veel rondsjouwen?
Parallel aansluiten van busboards is het beste, dan lopen de stromen rechtstreeks naar de voeding ipv door een ander busboard.

Tsja, het beste is daar een veerring te gebruiken, ga je het cabinet veel rondsjouwen?
Parallel aansluiten van busboards is het beste, dan lopen de stromen rechtstreeks naar de voeding ipv door een ander busboard.

nee, ik ga ze thuis neerzetten.

parallel. dankjewel. ik zou er zo uit moeten komen.

die draden naar die busboard zijn wel net aan.

maar goed, ik heb nog 1 twijfel.

op de voeding staan aansluitingen L N en aarde, naar de netkabel en dan verder.....

NC V3 V2 COM +5V

V3, daar moet de +12 naar toe. de -12 gaat naar V2, de +5V gaat naar de +5V

maar dan blijft over de GND van het busboard. moet die nu naar de COM of naar de NC ? (ik dacht COM, maar wat is die NC dan?!)

help.

(foto staat op pagina 1)

Die moet Nasr de COM (common). NC betekend 'Not Connected'

not connected, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. waarom zit er maar 1 not connected aansluiting op? :?:?

bedankt!

er is licht - 3 x rood op de busboards, groen op de voedingen en de schakelaar licht ook op, als ie aanstaat.

tijd om er een module aan te hangen, ben ik bang.

Attachments

• IMG_1191.JPG
    IMG_1191.JPG
    105,9 KB · Bekeken: 114
  • IMG_1195.JPG
    IMG_1195.JPG
    88,6 KB · Bekeken: 115
  • IMG_1197.JPG
    IMG_1197.JPG
    93 KB · Bekeken: 116
er is licht - 3 x rood op de busboards, groen op de voedingen en de schakelaar licht ook op, als ie aanstaat.

tijd om er een module aan te hangen, ben ik bang.

wel even eerst die hoogspanning isoleren =)

oef, net op tijd.

wat bedoel je precies??

de draden van de voeding naar de schakelaar en dan naar de netkabelaansluiting?

en gaat het dan om de soldeerpunten, of de hele draad, of nog iets anders??

Om de draden zit isolatie, dus da's geen probleem, maar alles (spanningsvoerend) wat je aan kunt raken wel. De draden waar de isolatie zit, moeten misschien ook wel van iets van trekontlasting voorzien worden. Plastic of houten kapje over alles is het makkelijkste, ventilatieopeningen van de voeding niet afdekken uiteraard.

helder, bedankt.

ik had natuurlijk iets van krimpkous of moeten doen, maar dat bedenk ik altijd te laat.

een kapje over de linkeronderhoek, van netaansluiting tot aan de voeding vind ik een goed idee. kan ik me ook herinneren van de oude moogs (was een soort papier.)

gekke vraag: zou ik alle soldeerpunten van de 220V aansluitingen gewoon in een dotje siliconenkit kunnen zetten? eenmaal opgedroogd is dat toch ook een lekkere dikke coating?!

die begrijp ik niet helemaal, dat is toch als je een netkabel bv uit een apparaat leidt, dat er een rem op de kabel zit.

maar dat is hier toch niet aan de orde? waar zou dat van toepassing zijn?

nog 1 opmerking. de bijgeleverde draden van doepfer zijn zo kort, dat ze best strak staan. niet dat ze eruit getrokken worden, maar het bungelt er niet bij. kan dat zo blijven of kan ik beter langere kabeltjes maken (van busboard naar voeding dus)

Van buiten kun je er idd niet bij, maar je wil ook niet dat je er per ongeluk 1 lostrekt als je met modules aan het rommelen bent (hoewel er dan als het goed is de spanning af is).
Moet hier in mijn rek ook eens even werk van maken.

Om de draden zit isolatie, dus da's geen probleem, maar alles (spanningsvoerend) wat je aan kunt raken wel. De draden waar de isolatie zit, moeten misschien ook wel van iets van trekontlasting voorzien worden. Plastic of houten kapje over alles is het makkelijkste, ventilatieopeningen van de voeding niet afdekken uiteraard.

2 plastic doosjes van wattenstaafjes pasten netjes over de netsnoeraansluiting en schakelaar en sloten mooi aan op de aansluit terminals van de voeding.
bedankt voor de tip.

Back