Arp Avatar Mod's - Hoe, wat?

demian

Ojee
Ik heb begrepen dat er verschillende modificaties mogelijk zijn voor de Arp Avatar maar ik vind zo goed als geen documentatie hierover.

Belangrijkste modificaties die ik zou willen doen, audiopath upgrade, filtermod, lfo switch voor free run mode.

Alleen over de filtermod vind ik iets, namelijk dat 4 weerstanden moeten worden vervangen die in de filter module zitten, dit zijn 4.7K weerstanden, dat moet 2.2K worden, dat kan door 4 stuks 4.7K weerstanden parallel te solderen aan de bestaande of door ze te vervangen door 2.2K weerstanden.

Nu is mijn vraag, waar zitten die ? Voor ik het hele board 'C' ga loshalen, op verschillende sites wordt verwezen naar de aanwezigheid van een filtermodule. De 4075. Deze module zou te verwijderen moeten zijn, maar ik heb die hele module niet.

Ook heb ik begrepen dat bij oudere revisies van Arp Odyssey's nog het moogfilter werd gebruikt wat gewoon op het 'C' board zit en niet als losse module.

Heb ik nu een avatar met een Moog filter, gezien de afwezigheid van een losse module?
Vind het niet zo klinken, maar ik kan me vergissen.

In ieder geval, iemand die weet of het filter gewoon op board C zit van de Avatar en ik die dus los moet halen om de weerstanden te zoeken in het filter circuit?

Dan andere vraag, de upgrade van het audiopath, hoe gaat dat in zijn werk? Is dit echt een klusje voor Saint Eric bijvoorbeeld of kan (ik) dit ook zelf? Iemand die documentatie heeft?

Zo ook voor de LFO switch en het bypassen van het highpass filter (die laatste lijkt me niet heel moelijk te bedenken overigens), ik kan niets vinden.. iemand?

Mocht je dit nog niet bedacht hebben, probeer (Saint) Eric van Baaren eens een mailtje te sturen… hij weet er vast meer over.

http://sainteric.eu

Ik moet mijn Odyssey ook nog eens bij hem inleveren, maar het komt er steeds niet van.

Thanks. :)

Volgens mij heb ik de VCF module toch weten te spotten, hij zit aan de andere kant van het pcb waar de sliders en switches op zitten. Dus, tussen PCB en frontplaat in. Met dank aan de service manual.

Tjsa.. dan moet ik die pcb maar eens los gaan halen. Naar Saint Eric gaat ie als ik denk dat het me niet gaat lukken.

De VCF is gevonden, als het goed is kan ik aan deze zijde 4 weerstandjes van 4.7k op de bestaande solderen, moet ik alleen even uit vinden welke het zijn. Anders moet het hele board los en da's wel gedoe want hij zit met iets van 10 pinnen vast aan het andere pcb.

Er moet ook een capacitor worden vervangen volgens de service manual, maar dan moet de module echt los.

Ik ga er morgen eens goed naar kijken.

attachment.php

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    58,6 KB · Bekeken: 79
Lfo 3 snelheden is ook erg gaaf moet ik zeggen.
En inderdaad natuurlijk door Saint Eric gemaakt.

Zou ik inderdaad ook nog wel willen :-)

Voor wat betreft de audio path upgrade, ik ben er uit dat dat vooral neerkomt op het vervangen van inferieure opamps door goede.

Hier een draadje op muff daarover : https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?p=1317779

De LM301 wordt in veel 2600's vervangen door een TL071 waarbij een decoupling condensator moet worden verwijderd.

Deze opamp zit oa in het filter, dus die ga ik als eerste doen omdat ik dat filter straks toch los heb ivm het vervangen van een consensator waar ik anders niet echt bij kan.

Ik las ook dat het vervangen van een LM301 in het oscillator circuit ten koste gaat van het karakter van het geluid, is het dan aan te raden om alle opamps te vervangen behalve die in het oscillator circuit? Of zijn er meer die ik met rust moet laten?

Nou, de filtermod is gedaan, ik kan niet zeggen dat het een enorm verschil is, maar dat kan ook aan mij liggen. Als het verschil bij het upgraden van het audio path ook zo minimaal is vraag ik me af of het de moeite waard is om te doen. Voorlopig vind ik t wel effe goed zo geloof ik. :-)

Back