In het rood gaan?

supahgrass

Stamgast
hallo

Eerst en vooral spijt het me dat ik een DJ-vraag stel op een producerforum, maar ik doe dit om
de simpele reden dat ik overtuigd ben dat hier meer mensen aanwezig zijn met kennis van zaken.

Veel maten die ook dj'en zeggen dat het niet erg is als met jeje VU-meter (of tegenwoordig digitale meter) vaak in het rood gaat. Maar dan zit je toch met vervorming?

Is het niet de bedoeling dat de gain per kanaal zo ingesteld is dat je net genoeg gain hebt ZONDER in het rood te draaien?

Mvg,

Supahgrass

Jep. Ik hou elk kanaal net iets onder het rood.
De som van meerdere kanalen drijft je eindsignaal naar boven en dan hang je af van de headroom capaciteit van je menger.
Ik gruwel ervan als ik dj's aan het werk zie waarvan de outputmeters van hun menger kompleet in het rood vaststaan en soms het hoogste ledje eens uitgaat.
Hoorde ooit eens zeggen dat een Rodec zo moet spelen of dat het anders niet goed klinkt.... bulls**t :stupid!

Cheers,
Exo. :mega:

Rood leidt tot vervorming. Maar soms is vervorming wat je wil. En betere (gewilde) analoge apparatuur vervormt op een subtiele manier die dingen warmer laat klinken.

toevallig heb ik dit net laatst onderzocht. en wel bij de pioneer DJM800.

Die heeft in het rood nog ruim 12dB headroom voordat er ook maar enige vervorming optreedt.

(sinus door heen gehaald en gekeken wanneer er nieuwe harmonischen bijkwamen bij het opvoeren van de gain)

Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat het ok is om in het rood te staan, ik ben ook meer van lekker 0 dB in het groen en veel headroom hebben.

Maar er wordt dus vanuit en fabric al wel rekening gehouden met het feit dat DJ's zich niet kunnen gedragen ;)

Digitaal in het rood is natuurlijk uit den boze... Al is rood niet meteen identiek aan "clipping".

toevallig heb ik dit net laatst onderzocht. en wel bij de pioneer DJM800.

Die heeft in het rood nog ruim 12dB headroom voordat er ook maar enige vervorming optreedt.

(sinus door heen gehaald en gekeken wanneer er nieuwe harmonischen bijkwamen bij het opvoeren van de gain)

Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat het ok is om in het rood te staan, ik ben ook meer van lekker 0 dB in het groen en veel headroom hebben.

Maar er wordt dus vanuit en fabric al wel rekening gehouden met het feit dat DJ's zich niet kunnen gedragen ;)

Hahahaha dat zou je denken he :P

De oudste rodec hadden zoveel headroom... Mijne ging ook 3 leds rood als luid moest. Was een must om de micro te gebruiken, anders verstaat niemand je wegens te zacht. Die mx180 is verkocht, de nieuwe versie krijg je amper nog zo rood, met de gain open. Wat dat scheelt? Je kan minder luid spelen.
Ivm klank spreek ik me niet uit. Maar versterkers die niet open staan tracteren op een rode rodec, gaf lekkende volumeknoppen, zei een techie me ooit.
Ik zou enkel maar gerust roodknallen met een oude rodec. Of met een mackie als je de gefuckte gabberklank wil opnemen, die is beroemd.

En ja, elke dj bootv in belgie vad een rodec en elke dj knalde rood. Ik heb jaren de clubS gdaan, ook d grote namen. Net na t new beat tijdperk, toen je merkte dat house spelen na summer of 69 je een probleem gaf ivm volume. Die house moest rood anders te zacht, wegens niet genoeg mid in de track om de zaal te vullen

Met mijn Ecler mixer of oude Rodec kleurt in het rood gaan lekker
doe het niet op een pioneer, dat klinkt voor geen meter.

hallo

Is het niet de bedoeling dat de gain per kanaal zo ingesteld is dat je net genoeg gain hebt ZONDER in het rood te draaien?

Mvg,

Supahgrass

een en ander hangt natuurlijk ook af van de "club" P.A en wat er tussen zit qua compressors en limiters etc.

En wat je doet op de individuele kanalen, als je die netjes in het groen hebt kan de master best wel in het rood...zeker bij de Pioneer...en dan heb je nog de muziek zelf hoe het afgemixed is enzo

vaak als je netjes onder de 0db probeert te blijven komt de geluidsman eraan die gewoon de main gain knop een kwartier harder draait, ook al zei die bij de soundcheck dat je netjes in het groen moet blijven :D

Ondanks goeie voornemens aan t begin vd set, spelen we elkaar doof en mis je later dus power, en dan crank je m verder op...
Had t ooit gelezen, na een poos mist er wat op een avond, en dan draai je de bak verder open. Oren die tijdelijk dover worden, zou de oorzaak zijn. Dus zachter beginnen. Dat werd mijn nieuwe voornemen.

Voor DJ-mixers betekent rood 'is niet goed' en beter blijf je er onder.
Alleen de gangbare club-mixers zoals Pioneer zijn idiot proof dus kan je wel in het rood draaien zonder te clippen alleen gaat het geluid dan wel vervormen dus beter zorg je dat de eindversterker wat harder staat zodat je wat headroom hebt op je DJ-mixer en je niet in het rood hoeft te draaien. Meeste clubs doen dat niet omdat er altijd DJ's zijn die dan toch weer in het rood gaan draaien.

Mooi jullie semi pro's :D

Ik draai geregeld in het rood op die pioneers. Komt bijna altijd de geluidsman naar mij toe: je overstuurd de mixer!!!!!

Ik: eh Nee! (Wijs wat naar wat knopjes en het is stil)

:D

Ik heb nogal mijn twijfels dat elke pioneer doos in 't rood te draaien valt. Mijn scratch pioneer doos was alvast een tering bak. Gelukkig is dat merk zo heilig voor de noobs dat ik er vlot vanaf was, en me lekker trakteerde op een rodec scratchbox naast de original 180 :-D
Ik heb 'm in de kast maar ik denk dat de scratchbox meters in 't rood te draaien is, de mx180 original niet meer. Boy I miss my first mx180: met de metalen pfl switches…
Mijn meest geliefde jam kwam trouwens uit mijn mx180 + scratchbox, toen mijn mackie rook had gespuwd en maanden naar bax moest.
Het is dan ook een 'thing of beauty': de rodec meters tot in 't rood. Ze hebben 't te mooi gemaakt :) Elke DJ wou die look.

Nog mooier in de duisternis, vooral geflankeerd naast 2 grijze SL's :) :)

hqdefault.jpg

De 0 zit ergens halverwege de peakmeters bij Pioneer mixers dus als je in het oranje draait draai je eigenlijk al te hard.

attachment.php

Attachments

• download.jpg
    download.jpg
    44 KB · Bekeken: 148
Back