In het rood gaan?

De 2 beste DJ-mixers ooit gemaakt zijn Belgische en Nederlandse producten :
> Rodec MX (waarbij Rodec stond voor Roger Declerck, een Hifi winkel in Antwerpen)
> D&R Disteq (die was minder bekend maar had wel parametrisch EQ !!)

Ik was in een ver verleden Sys engineer op Pukkelpop - Boiler room. Daar trad ene mijnheer Dave Clarck live op en hij presteerde om ondermeer de Rodec MX VOLLEDIG in het rood te laten gaan. Leds bewogen zelfs niet meer. Enkel ROOD. Ik heb toen de PA (EAW KF 750) volledig dicht genepen met de limiters, tot grote ergernis van dhr. Clarck.
Toen ik hem nog tijdens zijn gig en een hevige discussie (hij kwam furieus backstage gestoven en hoor het hem nog zo zeggen : what the fuck are you doing??) wees op het feit dat hij de oorzaak was van de slechte klank en hem vertelde dat de hij leds van de MX180 af en toe rood kon laten pinken, hield hij zich gelukkig en in zijn voordeel aan mijn voorstel. Het resultaat was dat ik de PA steeds harder kon zetten tot de tent werkelijk ontplofte en iedereen uit de bol ging.
Ik heb de 24 Kw PA toen werkelijk tot het uiterste uitgewrongen omdat mijnheer Clark zich aan de afspraak hield. Na zijn optreden bedankte hij me backstage uitvoerig voor de sound. Memorabele dagen. DJ's...pffff

Laatst gewijzigd:
nog 1 vraagje, ik heb een synq smx2 en als die op neutraal staat (het nulpunt, waar je een tikje voelt als je er op zit op low mid high) is dat dat een soort van killswitch?
en geld dit bij andere mixers net hetzellfde tegenwoordig ook (pioneer 750 bvb) ook?

grtz

PS: ik heb het enkel over DJ mixer's :-)
en PPS: als je plaatjes mixt die door anderen gemaakt zijn dan is miijn mening dat die absoluut niet mogen "vervormd" worden. DJ'en:= originele platen zoals ze gemaakt zijn door de producer,
en daar natuurlijk zo gek veel mogelijk dingen mee doen :) maar vervorming van een plaat waar een producer detaillief aan gewerkt heeft vind ik zelf beledegind voor de produceer in kweste.... enkel mijn mening!!!

> Rodec MX (waarbij Rodec stond voor Roger Declerck, een Hifi winkel in Antwerpen)

Ik was in een ver verleden Sys engineer op Pukkelpop - Boiler room. Daar trad ene mijnheer Dave Clarck live op en hij presteerde om ondermeer de Rodec MX VOLLEDIG in het rood te laten gaan. Leds bewogen zelfs niet meer. Enkel ROOD. Ik heb toen de PA (EAW KF 750) volledig dicht genepen met de limiters, tot grote ergernis van dhr. Clarck.
Toen ik hem nog tijdens zijn gig en een hevige discussie (hij kwam furieus backstage gestoven en hoor het hem nog zo zeggen : what the fuck are you doing??) wees op het feit dat hij de oorzaak was van de slechte klank en hem vertelde dat de hij leds van de MX180 af en toe rood kon laten pinken, hield hij zich gelukkig en in zijn voordeel aan mijn voorstel. Het resultaat was dat ik de PA steeds harder kon zetten tot de tent werkelijk ontplofte en iedereen uit de bol ging.
Ik heb de 24 Kw PA toen werkelijk tot het uiterste uitgewrongen omdat mijnheer Clark zich aan de afspraak hield. Na zijn optreden bedankte hij me backstage uitvoerig voor de sound. Memorabele dagen. DJ's...pffff

wat ik me al altijd afvroeg is ofdat mensen zoals u die P.A. volledig onder de knie hebben uiteindelijk ook de P.A. doen van bvb. Underworld waarbij Rick Smith live P.A. doet of hoe wordt dat dan geregeld?

grtz

Mijn Ecler klinkt ook nog heel netjes bij een tikje rood.
Je moet voor goed blijven luisteren. Meters zijn een hulpmiddel.

Houdt je master in het groen en ga met je gain zo rood mogelijk om te horen wat het doet. En houdt je gain netjes groen en jaag de master over de zeik en check wat het doet.

ja, want dat heb ik nagemeten, dat kun je hierboven lezen

Je hebt in jouw test er geen rekening mee gehouden dat electronica anders reageert op muziek/audio (complexe golfvormen) dan op een sinustoon, om maar te zwijgen over de mate van compressie in de ene muziek tegenover andere muziek met grote dynamiek.

Je hebt in jouw test er geen rekening mee gehouden dat electronica anders reageert op muziek/audio (complexe golfvormen) dan op een sinustoon, om maar te zwijgen over de mate van compressie in de ene muziek tegenover andere muziek met grote dynamiek.

er is geen enkele geluidsgolf krachtiger dan een sinus.

dus complexere golfvormen met of zonder compressie zullen ten aller tijde, zwakker zijn dan een sinus. Dus ja daar heb ik wel rekening mee gehouden :doei:

er is geen enkele geluidsgolf krachtiger dan een sinus.

dus complexere golfvormen met of zonder compressie zullen ten aller tijde, zwakker zijn dan een sinus. Dus ja daar heb ik wel rekening mee gehouden :doei:

Nou, ik had het er niet over of de sinus krachtiger is of niet (of dat al klopt, ga ik niet eens met jou in discussie), maar dat de electronica anders reageert op een sinus dan op complexe golfvormen.

Aangezien je blijkbaar overal rekening mee gehouden hebt, hoef ik jou niets meer te vertellen.

Dus :doei::doei: voor jou ook!!

Heheh, ik ken Dave. Ik ken eigenlijk de gehele DJ scene, van Dave tot May tot noem maar op, en zij kennen mij, ook best goed. Wat ze zo fijn vinden aan mij, is dat ik geen strijd aanga met een DJ. Ik snap je wel, heel erg goed ook, maar er is niet tegen te werken. Dave draait alles rood, en lomp ook. May doet dat niet. De DJ's die dat niet doen zijn op een hand te tellen.

Een mixer op de output in het rood trekken is minder erg dan het ook op de inputs te doen. Dus als je op je input gain al in het rood zit, dan heb je het ergste te pakken. Over het digitale Pioneer domein zijn zat dingen te lezen op het web. Na de input amps op een DJM krijg je een DA conversie waarna het digitaal is in de mixer. Aan het eind zit er weer een, die maakt het weer analoog. Dus als het er al als stront in gaat...

Een DJ die een Xone wil "want analoog klinkt beter" en dan alles volledig rood draait, mag van mij een klap in zijn gezicht krijgen met een LE400 (Google maar met plaatje)

De meesten geven geen fuck en hebben geen benul van hoe een signaal werkt in een DJ mixer, of waar dan ook in. Die draaien plaatjes en willen dat ongestoord doen. Daarom, compressor of eind mixer om zelf de controle te houden op je systeem zorgt voor een fijne avond. Boxen niet stuk, DJ blij, publiek geeft geen fuck want zijn toch strak van de pillen of zijn aan het twitteren, facebook of weet ik veel wat. Op 103 hoor je niet zo veel meer als de helft van je bezoekers staat te kleppen.

Als een DJ (bij dubstep komt het voor) idiote volumes wil handhaven omdat hij denk dat dat stoer is, lekker doen. Systeem gaat in de limit, wat een goed afgeregeld systeem kan niet kapot omdat de tech die het tuned daat niet echt baat bij heeft, het verhuurbedrijf ok niet, dus de processor gaat drukken en hakken. Een hakkende processor is niet mooi. Vooral de oudere niet, alsof je met je nagels over het schoolbord gaat.

Dussssssssssss.... netjes in het groen beginnen. Iets oranje is niet erg, als je er teveel mee bezig bent ben je niet met je publiek bezig. Maar als op zowel de input als de output alles rood is, dan moet je verdomd goeie naam hebben om dat te kunnen maken. Dave dus :D

O ja, Dave kijkt soms nors, maar Dave is eigenlijk een kei grappige gast die het enorm kan waarderen als je verzoekjes doet middels een rebus :kont:

Wat ik gemerkt heb van Pioneer mixers is dat wanneer je een analoge bron gebruikt je geregeld in het oranje kan draaien en een beetje in het rood kan komen bij pieken zonder dat een audiofiel het opmerkt.
Maar wanneer je een digitale bron voert bijvoorbeeld via een externe geluidskaart of de ingebouwde geluidskaart van de 900 nexus, is die headroom echter veel kleiner en heb je bij een klein beetje rood al een merkbare verstoring, dus daarmee wel netjes de 0dB aanhouden.

Ik kom ook wel eens DJ's (vaak in de underground/illegale sferen) tegen die alle streepjes van de meter gebruikt, met een smoesje dat het anders niet klinkt zoals het moet. Als er dan niet flink ingehakt wordt op het volume van het PA systeem klinkt het echt voor geen meter. Oorzaak <> gevolg?

Onlangs mijn benchmark dac1 verkocht aan een geluidsman die deze DA converter standaard achter een DJM800 hangt omdat dat een stuk beter klinkt dan de onboard DA converter vab pioneer. Hij heeft er 4 nu wat ik eruit begreep, allemaal voor de verhuur.

hallo

Als Dave Clarke altijd en overal in het rood draait betekent dit dan niet dat alles wat hij draait zwaar vervormd is? en als je alles op rood wil draaien moet je toch iemand v d technische dienst aanspreken daarover anders is gans de installatie kapot?

P.S.: ik heb nog een vraagje, groepen die live hun P.A. (bvb. Underworld) doen op een festival o.i.d. ligt de "hoofd P.A." voor alle bands zonder live P.A. dan af?

thx

Zou je zelf al merkt is dat rood draaien behoorlijk rekbaar voor t problematisch is. Vertrouw je oren zou ik zeggen. Als Dave na al die jaren t nog doet, heeft dat vast ook een reden, zijn set is nog niet genoeg ontploft.

Dave doet maar. Klinkt prima meestal :D

Ik weet niet hoe dat op de nieuwe Adamson gaat klinken hier. Maar op de oude Turbo's was het vette shit.

Iedereen draait toch in het rood daarom heeft pioneer de 0 stiekum naar +10 verplaatst.
Go Pioneer! :halleluja

Niet helemaal waar geloof ik.. maar daar was wel wat mee. Headroom in het analoge domein is dan +18, maar digitaal is het 0. Zo iets was het. Maar de DJM 800 heeft ook dat stomme ATT knopje dat op -12 kan. Dat heeft een A&H niet, die is ook analoog. De A&H kan op de koptelefoon tot +11 :D

Bij Dave Clarke klinkt het vaak kut omdat hij te veel met faders zit te kutten, te veel te beat repeaten, te veel te stutteren en te veel te scratchen. Niet vanwege rode meters. :dj:

Back