Cubase SX beat programming

Quinty

Kacke und Schmutz
Eindelijk, ik ben hier weer en ben nu eindelijk zover dat ik wil gaan werken met Cubase SX.

Ik heb zo'n 8 jaar geleden wel met Cubase gewerkt maar er is veel veranderd. Zo heb ik nog nooit met audio gewerkt in Cubase. Hier heb ik nu ook een vraag over.

De muziek die ik wil gaan maken is Dance gerelateerd (HardStyle, Trance, Progressive. Techno, Club). Hier doe je dus veel aan "beat programming". Ik weet alleen niet hoe ik dit aan moet pakken in Cubase.
Er zullen samples moeten worden geladen (eventueel via een VST samper) en deze moet je in een MIDI of Audio track zetten. Maar het is toch niet zo dat je dit meet je muis een beetje recht moet slepen totdat het goed klinkt?

Kan iemand mij op het juiste spoor zetten?

Ik heb al een boek over Cubsse SX gekocht maar veel onderwerpen gaan over MIDI of het aanpassen van audio.

je hoeft niet perse moet je muis te slepen.
indien je alleen met software gaat werken kun je het beste een midikeyboard kopen!

Wat ik zelf altijd doe is blokjes zetten....in de key editor.
Je laadt gewoon wat samples in je ''sampler'' (waar heb je dat ding anders voor..) :D en dan ga je blokjes zetten dus altijd strak..
Wil je toch zelf inspelen en ben je bang dat je ernaast gaat lopen kun je altijd nog quantizen.

Oh wacht ik lees ff niet goed :stupid
Als je een loopje bedoeld in je ''project'' is het gewoon idd ff naar de plaats van bestemming slepen (wel op het juiste BPM natuurlijk)
SX zet hem (mits goed ingesteld) op 1 bar gelijk (is vrij in te stellen) als je loop nu bijvoorbeeld op 110 BPM loopt en je wil de rest van je project op 130 BPM laten lopen zet dan simpelweg de ''markers'' op 1 bar en klik dan CTRL-T dan krijg je de timestrech afdeling te zien,klik dan op set to locators range en dan strecht ie hem zelf naar 130 BPM !
Ik hoop hiermee antwoord op je vraag te hebben gegeven...

Re: Cubase SX beat programming

Origineel geplaatst door Quinty

De muziek die ik wil gaan maken is Dance gerelateerd (HardStyle, Trance, Progressive. Techno, Club). Hier doe je dus veel aan "beat programming". Ik weet alleen niet hoe ik dit aan moet pakken in Cubase.

Nou zijn dat nu niet bepaald de stijlen waarin beat-programming een echt grote rol speelt. Het is heel vaak een 4-on-the-floor beat met wat geshuffelde hi-hats. Het wordt pas echt een feest als je breakbeat-genres hebt zoals drum 'n bass... of IDM.

Er zullen samples moeten worden geladen (eventueel via een VST samper) en deze moet je in een MIDI of Audio track zetten. Maar het is toch niet zo dat je dit meet je muis een beetje recht moet slepen totdat het goed klinkt?

Dat is wat ik meestal doe... en het is eigenlijk de enige manier om echt strakke beats te krijgen. Als je kunt drummen zou je een electronisch drumstel kunnen overwegen, maar die zijn niet goedkoop 8o)

Ik schaf ook een MIDI keyboard aan... Edirol PCR-50.

Ter verduidelijking wil ik geen loopjes gebruiken. Ik wil duidelijk eigen dingen bouwen en niet zomaar iets overnemen.
In Buzz (voor de mensen die het kennen) is het een pattern aanamaken + de "noten" er in zetten. Dit vind ik moeilijker bij Cubase.

Als iemand een voorbeeldje heeft....

En Kevin.. ik denk wel dat ik er iets aan heb als ik ooit loopjes ga gebruiken om dus een timestretch te doen.

Ik schaf ook een MIDI keyboard aan... Edirol PCR-50.

Ter verduidelijking wil ik geen loopjes gebruiken. Ik wil duidelijk eigen dingen bouwen en niet zomaar iets overnemen.
In Buzz (voor de mensen die het kennen) is het een pattern aanamaken + de "noten" er in zetten. Dit vind ik moeilijker bij Cubase.

Dat kun je in Cubase ook. Je zet gewoon de loop op het stukje dat je wilt editen,
opent vervolgens de key or drum-editor en gaat aan de slag.

Luister maar eens naar de volgende beats allemaal in Cubase SX gemaakt (sequensed) GEEN loops allemaal gebaseerd op one-shot drumklanken.

Nr 1
Nr 2
Nr 3
Nr 4

Laatst gewijzigd:
Veel wordt zeker met samplers als HALion gedaan?? Daar zit ik aan te denken.

Vast veel via VST of ook gewoon audio deeltjes er in slepen?

(ja wat een vragen.. en ik ben een nOOb op dit gebied ;) )

Ik gebruik FL studio (fruityloops) als vsti binnen cubase, hierin kan ik heel makkelijk samples laden en gemakkelijk (en dus snel) beats programeren.

Tim

P.s. Lekkere beatz kevin!

Alles kan! ik werk zelf met Kontakt omdat deze meer mogelijkheden heeft in mijn ogen...
Maar soms wil ik wel eens een Bassdrum op een audiospoor neerkwakken i.p.v. de sampler en ga ik met de audio editing in SX aan de gang.
Ik heb nu ook Stylus aangeschaft (Spectrasonics) maar puur voor de one-shot's aangezien ik niet van loops rippen houd..

Toevallig Mr.Oizo met wat Nigga Shit ? :D

(Moet toch iets van een voorbeeld geven toch....) ;)

Ik ben nu even bezig met drum programming.... doe het via een VST sampler.

Volgens mij moet je veel in zoomen om te kunnen zien wat je doet, en om het strak te houden!

Ik heb nu 2 open HiHatz achter elkaar maar die overlappen elkaar. Het geluid wordt nu afgekapt! Moet ik die sample zeker op 2 verschillende noten zetten.

Ik ben nu even bezig met drum programming.... doe het via een VST sampler.

Volgens mij moet je veel in zoomen om te kunnen zien wat je doet, en om het strak te houden!

Ik heb nu 2 open HiHatz achter elkaar maar die overlappen elkaar. Het geluid wordt nu afgekapt! Moet ik die sample zeker op 2 verschillende noten zetten.

Heb je de quantize wel aanstaan ?

dat afkappen is vrij normaal...
staat je quantize mischien niet 'te grof' ingesteld... vandaar die overlapping...

Let wel op dat je 2 manieren van quantize hebt !!
Dus quantize in je raster en nootlengte quantize.....
Meestal koppel ik deze aan elkaar (behoort namelijk ook tot de mogelijkheden)

Origineel geplaatst door Kevin
Let wel op dat je 2 manieren van quantize hebt !!
Dus quantize in je raster en nootlengte quantize.....
Meestal koppel ik deze aan elkaar (behoort namelijk ook tot de mogelijkheden)
je bedoeld dat als je 16-en quantizeerd dat de noten ook worden ge-fixed op een length van 16...?
lijkt me niet altijd even handig...

Origineel geplaatst door Kevin
Heb je de quantize wel aanstaan ?

Ja staat aan.. standaard volgens mij ook al.... het kan ook zijn dat het zo klinkt... en ja, dat is het na een test

Back