Omdt Eurorack zo niet ontworpen is ... meer nog, het geeft een vals gevoel van veiligheid, terwijl je gewoon niet weet hoe de header op de kabel van de module gemonteerd staat.
Voor Doepfer zijn zo'n busboards niet compatibel, dus als je een Doepfer module zou verprutsen op die manier kan je elke vorm van garantie vergeten.
Dat is inderdaad een nadeel, maar voornamelijk theoretisch. In de praktijk vind ik shrouded headers juist erg fijn omdat als je de connector niet kan zien en je met je vingers en connector blind probeert die op het busboard te steken, je geen fout kan maken. Het is soms gewoon een prutswerkje waar je niet altijd zicht op de connector hebt of het goed kan voelen. Ik heb deze week een hoop modules verplaatst, waarvan ik uiteraard weet dat de kabel goed zit en de key aan de juiste kant. Bij de headers zonder shroud prikte ik 'm soms wel eens verkeerd, niet zozeer ondersteboven, maar wel maar 1 rij erop en de andere er naast.
Nieuwe modules moet je dan uiteraard altijd wel even nakijken of de key juist zit, maar daarna is het m.i. toch echt makkelijker en veiliger.
Aan de andere kant, als ik twee Doepfer busboards zou hebben die ik uit zou willen breiden zou ik waarschijnlijk toch ook een Doepfer er bij kopen, niet van een ander merk. Volgens mij zal het prima samenwerken, maar is meer een estetisch dingetje...
Ik zou zeker wel kiezen voor dit type.
Je moet inderdaad wel goed opletten met je kabels en modules!!
je kan de flatcable controleren door:
red stripe moet bij het zwarte driehoekje zitten (pin 1) op beide connectoren
op de module zelf: staat vaak vermeld welke kant -12 is., of 'red stripe'
als het niet duidelijk is, vraag het aan de maker van de module of op muffwiggler
er is daar ook een sticky thread over: The Definitive Connecting Power Thread
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.