Knop aan, of knop uit

LegolasII

Vooral doorrr gaan
Hello to you all,

Ik heb de neiging mijn apparatuur nogal lang aan te laten staan.

Dit doe ik omdat ik wel eens gehoord, heb dat steeds aan en uit schakelen,
ook belastend schijnt te zijn voor de muziekinstrumenten...
En eerlijk gezegd, vind ik het ook niet zo fijn steeds weer te wachten,
totdat ze alle gegevens weer hebben ingeladen...

Het komt dus wel eens voor, dat mijn muziekinstrumenten 5 tot 6 uur achtereen aan staan.

Wat is wijsheid hier?
Waar slijten ze meer van?

Steeds weer uitdoen, als ik even een pauze neem...?
Of aan laten staan, omdat aan en uit zetten belastender zou zijn?

Laat maar eens horen, hoe jullie er over denken.

Knop aan, of knop uit?

Wat zeker slecht is voor elektronica, is heel lang uit laten staan. "Hij werkte toen ik hem op zolder zette" is een garantie voor niks. Apparaten gaan vaker stuk van lang uit te staan, dan dat ze tijdens gebruik ineens sneuvelen.

Wat regelmatig gebruik betreft: als je er meer dan 2 uur niet mee gaat werken, zou ik de boel uitzetten.

Dank je Nicolas,

Dan heb ik ze al die tijd hiermee dus niet verkeerd behandeld, begrijp ik.
Dat is ook al wel weer een beetje een opluchting.

Ik zal je tip van die 2 uur proberen na te volgen.

Ik zet in principe alles uit, heb de dingen zonder schakelaar (peNdalen e.d.) zelfs op aparte schakeldoos gezet zodat ik ze allemaal in 1x aan of uit kan tjoempen. Nog nooit iets stuk gegaan en helpt ook weer beetje met stroom sparen voor milieu en/of portemonnee...

Ik liet mijn computer wel altijd aan staan ivm irritatie door opstarttijd, maar sinds ik er een SSD in heb zitten is dat ook niet meer nodig.

Sinds ik begon met een studio, laat ik alles gewoon 24/7 aanstaan. Zoveel stroom pakt een gemiddelde studio niet. En met bijna alles op USB-MIDI tegenwoordig, wordt Logic X ook niet vrolijk als er elke keer bij aan of uitzetten ook midikanalen wegvallen van desbetreffende instrumenten.

Ook mijn mac staat gewoon 5-6 jaar aan en dan vervang ik hem meestal voor een nieuw model

Sinds ik begon met een studio, laat ik alles gewoon 24/7 aanstaan.

Dus, ik begrijp dat jij alles aan laat staan, tot iets niets meer is... ;)

Daar zal de handel blij mee zijn.
En de energiemaatschappij. :)

Nou, ik zet het 's nachts nog wel uit hoor.
Zo erg is het bij mij nog niet.
's Nachts krijg ik ook geen inspiratie, dan slaap ik.
's soms word ik wel zwetend wakker, dus ik krijg wel transpiratie. :D

Ik heb alles ook op 2 stekkerdozen staan die een aan- en uit knop hebben. Alles start veel sneller op, en als je even pauze neemt is alles ook makkelijk af te zetten. De Belgische kerncentrales zijn ook niet meer wat ze geweest zijn, alles is dus welkom om die ecologische voetafdruk wat te beperken. ;)

Nou mijn RE-201 zet ik echt wel uit als ik hem niet langer dan een kwartier niet gebruik. Er zit immers een tapeloop in en ik heb hem liever nog een tijdje werkzaam..

Voor de rest ben ik het wel met Septic eens.. Het hangt wel een beetje van de kwaliteit van je gear af.
Als je goedkope zooi hebt dan kunnen de voedingen en componenten sneller oververhitten dus wil je dit niet
onbeheerd alleen laten (lijkt me).
Ben zelf wel huiverig voor electra gerelateert brandgevaar. Maar das misschien mijn paranoide tik....

Ik heb alles ook op 2 stekkerdozen staan die een aan- en uit knop hebben. Alles start veel sneller op, en als je even pauze neemt is alles ook makkelijk af te zetten.

Tja, ik heb de Kronos en de Tyros ook aan zo'n stekkerblok, waar zo'n aan en uit knop op zit.
Die ligt er onder op de grond.

De versterker zit op een andere plek.

Dus die 2 apparaten uitzetten is nog niet zo'n vermoeiende klus.
Ik denk dat het moeten bukken naar die schakelaar vervelender is,
dan even de twee schakelaars van m'n keyboards om te moeten zetten.

En met zo'n schakelaar aan zo'n stekkerblok, zet je toch ook steeds weer het apparaat aan en uit.
En dat is waar het mij juist om gaat. Of dat vele aan en uitschakelen slecht is voor je apparatuur?
Ik heb wel eens gehoord op een ander forum, dat het niet zo goed voor de harde schijf is.

Soms laat ik het spul idd. even aanstaan, terwijl er niemand in huis is.
Laat ik ff de hondjes uit... Maar dat is maar heel kort.
Dat risico durf ik nog wel te nemen.

Brand moet je idd. niet aan denken.
Maar goed, ik heb geen oude spullen, met slechte stekkers, e.d.

LegolassII,
Weinig kans op problemen mits de connecties okee zijn, en er niet te grote stromen doorheen moeten. Maar goed, het is allemaal kwestie van "kans". ;)
Kabelbreuk (intern!) en slechte stekkers, dat zijn de killers (220V). Maar je moet wel je best doen om dat zo te krijgen he.

Ik denk dat ik maar door ga, zoals ik het nu doe.
En als ik weet dat ik er zo'n 2 uur niet meer op ga spelen, dan zet ik het uit.

Het neemt allemaal nog niet zo veel meer stroom, denk ik.

Ik denk dat onze airco heel wat meer neemt.

Dus, ik begrijp dat jij alles aan laat staan, tot iets niets meer is... ;)

Daar zal de handel blij mee zijn.
En de energiemaatschappij. :)

Nou, ik zet het 's nachts nog wel uit hoor.
Zo erg is het bij mij nog niet.
's Nachts krijg ik ook geen inspiratie, dan slaap ik.
's soms word ik wel zwetend wakker, dus ik krijg wel transpiratie. :D

Valt wel mee hoor, alleen 3 x een ontplofte alesis AI3 gehad, 2 MOTU24ios omgesmolten en een SSL Nucleus die verbrand is, maar dat is gewoon slecht ontworpen spul, als je gaat kijken op internet zijn het altijd deze zelfde units die opbranden. Of je ze nu lang of kort laat aanstaan, een beetje apparaat is na 5-30min max vollop warm en dan kan het ook misgaan.

Daarnaast heb ik nog nooit kapotte of doorgebrandde spullen gehad. En geloof me, er is in die 25 jaar heel wat langsgekomen qua gear :)

En ik heb gewoon geen zin om, als ik even 10min wil pingelen, eerst 45 min een startup procedure moet volgen, dan is de animo bij mij alweer weg. Ik kan gewoon de studio instappen en gelijk spelen/opnemen whatever.

Valt wel mee hoor, alleen 3 x een ontplofte alesis AI3 gehad, 2 MOTU24ios omgesmolten en een SSL Nucleus die verbrand is, maar dat is gewoon slecht ontworpen spul, als je gaat kijken op internet zijn het altijd deze zelfde units die opbranden. Of je ze nu lang of kort laat aanstaan, een beetje apparaat is na 5-30min max vollop warm en dan kan het ook misgaan.

Daarnaast heb ik nog nooit kapotte of doorgebrandde spullen gehad. En geloof me, er is in die 25 jaar heel wat langsgekomen qua gear :)

Ik geloof je direct. :)

Als ik aan een project werk blijft alles aan behalve m'n computer en m'n monitors.
Dat kan soms wel enkele maanden duren.

Slik.... 8D

Denk ik dat ik met 5 tot 6 uren per dag al lang bezig ben... 8o)

Hoewel met mijn muzieksysteem ben ik waarschijnlijk ook nog jaren bezig,
voordat het helemaal naar m'n zin is. Als het af is, heb ik zo'n 1300 muziekstukken afgewerkt.
Mijn uiteindelijke doel is Kronos aan, Tyros aan.
Een muziekstuk zoeken op de usb, laden.
8 panelknoppen met registraties direct klaar op de Tyros,
en 3 zelfgemaakte combi's op de Kronos...
Alle combi's lopen precies op dezelfde volgorde als de muziekstukken in mijn muziekmappen.
Uiteindelijk zullen alle combi-banken van de Kronos gevuld zijn met mijn creaties.

En wie weet, over een poosje nog gezinsuitbreiding...
Van 2 naar 3 keyboards...

Ha, ha, dus eigenlijk ben ik ook al een beetje besmet met het gearlust-virus ;)

Laatst gewijzigd:
De motu die ik herstelde, had geknald bij de vorige eigenaar.
Mijn gloednieuwe mackie besloot op een kanaal dat niet in gebruik was, een opamp op te blazen. Als tiener had ik een oude receiver, waar een condensator knalde.
Dat is 3. Onlangs sloeg de bliksem in. Ik greep naar mijn hart: alles viel uit. Ik zat net in de badkamer, nacht.
Alles lag er uit. Gelukkig bleken het de zekeringen. Sindsdien kocht ik stekkerdozen met een voetschakelaar aan een kabel. En echt duur spul, trek,ik altijd uit.
Beetje pech en korg, moog midas, roland enz om zeep? No thanks. Alles uit zeg ik. En niet enkel schakelaar, 'aar stekker uit het contact.
Alles heeft een levensduur. Een lamp, led enz alles heeft een klokje. Op een bepaaald moment stopt t ermee.
En aan en uitzetten, doet toestellen uitzetten en krimpen inwendig. Dat veroorzaakt ook ellende, vertelde een hersteller van mijn rodec versterker(s)
Moraal? Alles gaat stuk. Geniet ervan en herstel wat kan.

Blijft altijd de grote vraag, met altijd aanlaten voorkom je idd het krimpen en uitzetten, waar vooral halfgeleiders last van hebben maar je verkort weer de levensduur van bv condensators alhoewel weer helemaal uitlaten deze ook weer uitdrogen, denk dat er geen pasklaar antwoord voor is.
Ikzelf zet alles met 1 schakelaar aan of uit, geeft altijd een lekkere dip op het net bij inschakelen, vroegah had ik ook mijn meet apparatuur op dezelfde schakelaar maar dat trok het automaatje in de meterkast niet altijd..
Me PC zit op dezelfde schakelaar en soms (bijna altijd dus) ben ik te lui om die af te sluiten en gaat gewoon mee uit, gaat altijd goed alhoewel ik wel een kapotte mobo had pas gelee, maar die was waarschijnelijk evengoed wel gegaan, voor de rest nooit problemen gehad met die enkele switch.

Sinds ik begon met een studio, laat ik alles gewoon 24/7 aanstaan. Zoveel stroom pakt een gemiddelde studio niet. En met bijna alles op USB-MIDI tegenwoordig, wordt Logic X ook niet vrolijk als er elke keer bij aan of uitzetten ook midikanalen wegvallen van desbetreffende instrumenten.

Ook mijn mac staat gewoon 5-6 jaar aan en dan vervang ik hem meestal voor een nieuw model

Vind zo'n mentaliteit anno 2015 echt niet kunnen maar swat..

Zet iedere keer al mijn contactdozen aan en uit met de schakelaar erop. Die liggen op de grond en kan ik makkelijk bedienen met mijn teen.

En ik heb gewoon geen zin om, als ik even 10min wil pingelen, eerst 45 min een startup procedure moet volgen, dan is de animo bij mij alweer weg. Ik kan gewoon de studio instappen en gelijk spelen/opnemen whatever.

Zelfde hier....als ik bezig ben met een track staat het aan totdat ik er klaar mee ben en dat is gemiddeld 1 a 2 maanden.
Zet alleen de monitors uit omdat dat niet nodig is, de rest kan gewoon lekker blijven gloeien.

Back