Knop aan, of knop uit

Als ik de hele dag thuis zou werken dan zou ik het ook aanlaten. Maar ja, slavenarbeid gebiedt dat ik naar werk moet overdag en dan heb ik liever niet alles aan...

Zelfde hier... Zet alleen de monitors uit omdat dat niet nodig is, de rest kan gewoon lekker blijven gloeien.

Dat lijkt me toch niet goed, als het steeds maar lekker staat te gloeien.
Het spul lijkt mij dan toch eerder op te branden,

Misschien zelfs letterlijk en figuurlijk... :(
Ik zou als ik voor langere tijd weg zou gaan, toch zeker de boel uitdoen.

Maar ja, we zijn nu eenmaal allemaal anders. 8>

Waarom niet?

Energieverspilling / CO2 uitstoot?

Ja en de fabrieken doen veel meer en vulkanen helemaal, haha we weten het. Maar het is natuurlijk grote onzin om al die apparatuur stroom te laten vreten terwijl er niemand thuis is omdat je bang bent dat er misschien over 10 jaar iets kapot gaat in plaats van 12 jaar.

Energieverspilling / CO2 uitstoot?

Ja en de fabrieken doen veel meer en vulkanen helemaal, haha we weten het. Maar het is natuurlijk grote onzin om al die apparatuur stroom te laten vreten terwijl er niemand thuis is omdat je bang bent dat er misschien over 10 jaar iets kapot gaat in plaats van 12 jaar.

Zo hard wou ik het nog niet stellen,
maar ik ben het helemaal eens met dit ritmisch pulserend lid,
Ha, ha, ritmisch pulserend lid, je moet maar op zo'n naam komen. 8o)

Zelfde hier....als ik bezig ben met een track staat het aan totdat ik er klaar mee ben en dat is gemiddeld 1 a 2 maanden.
Zet alleen de monitors uit omdat dat niet nodig is, de rest kan gewoon lekker blijven gloeien.

Waarom niet?

Maak je er lekker druk in. En VW heeft 11 miljoen diesels die meer uitstoten dan ze beloven, en vd andere merken weten we het nog niet. Die diesels moeten zuinig, maar de stoofplie ketel in huis, daar denkt niemand aan.
Lekker consequent. Als er geld te verdienen of besparen valt, zijn bedrijven inventief om de regels te omzeilen. Merk ik elk jaar...
Als je zonnepnelen hebt, mag je dan meer stroom verbruiken of niet? sommigen vinden van niet.
Ik zet mijn gear uit, anders is mijn hok al helemaal te warm.

Ik zet het uit
Volgens mij slijt het ( ook) allemaal van de hele dag aanstaan en is het jammer van de energie en nog brand en bliksemgevaarlijk ook.
Kan me wel voorstellen dat je bv slecht opstartende computerdingen liever aanlaat , maar dat doe ik ook niet dus
Als iets langer stil staat zet ik het het liefst zo een keer per 2 maanden even aan om ( waarschijnlijk wat onlogische gedachte) de elco's wat opgeladen te houden

Dat laatste is zéker geen onlogische gedachte Sunny, integendeel het is een zegen voor je elektronica om toch minstens om de paar maanden eens een uurtje aan te staan.

Hier gaat heel de boel uit als er meer dan een uur niet op gewerkt wordt. Opstarten duurt 3 minuten en niks verloren. Synths zonder geheugen? Staan gewoon nog op de patch zoals je hem laatst had. Synths met geheugen? Laden bijna allemaal automatisch de laatst geopende patch, ofwel doe je dat zelf en kost het je 5 seconden. Sequencer laadt wat je laatst open had staan en opstarten daarvan duurt 2 seconden. Al de rest zit in mijn V-Studio en die laadt gewoon exact op zoals je hem afsloot. Inclusief faderposities (motorized).

Misschien zijn hardware toepassingen toch handiger dan DAW PC's in sommige opzichten. :)

Juist, totaal vergeten, als jeje daw opstart of maschine, zeurt ie tijdens het openen dat ie wat zooi mist van vst of andere brol en na poos zoeken hoe je dat verhelpt (lees saai tijdverlies) geef je t op en denk je "doe voort, wat kan mij t schelen'
Ik begrijp dat zoiets je de boel laat doen draaien, als zeker als je merkt dat de ai niet herkend wordt, de midi instellingen w eer naar default staan enz enz.

Doe altijd alles uit als ik er niet mee werk. Slaat nergens op dit aan te laten staan imo. Zeker als je nieteens thuis bent..

Ik weet niet hoeveel gear jullie hebben maar bij mij kost het hooguit 2 min op alles op te starten, incl het laden van floppy's etc.

Ik verbruik per maand nog geen 40 euro aan energie:)
Zit zo vaak als ik kan in de studio, dus meerdere keren per dag.
Heb geen zin in opwarm tijd van de machines.
Uit ervaring klinken de machines die ik gebruik anders als je ze vaak aan uit zet.
Tussen de tracks door gaat het wel uit.
En praten over energie verspilling op een forum wat draait op een server in een groot energie slurpent datacenter is wel grappig......als je dan ook nog de rest van je internet leven en je cloud data erbij optelt is het hele argument al weg.

Doe altijd alles uit als ik er niet mee werk. Slaat nergens op dit aan te laten staan imo. Zeker als je nieteens thuis bent..

Ik weet niet hoeveel gear jullie hebben maar bij mij kost het hooguit 2 min op alles op te starten, incl het laden van floppy's etc.

Nou, misschien hebben sommigen wel dit in de studio staan, en die moet je toch even aanslingeren. :D

Attachments

• Hoorn.jpg
    Hoorn.jpg
    77 KB · Bekeken: 76
Wel leuk om te lezen,
wat een knopje uit, knopje aan discussie allemaal al teweeg kan brengen. :)

Het gaat van Belgische kerncentrales met ecologische voetdruk.
Naar ontplofte SSL Nucleus kernen... Vulkanen, die uitbarsten...
11 miljoen diesels van VW, die te veel uitstoten,
en een stoofplie ketel in huis. Met een draaiorgel voor de deur.

Maar zelfs ook nog een knallende motu, met een opgeblazen opamp...

Een lid, die zijn computer 5/6 jaar aan laat staan,
en hem wel weer vervangt als ie stuk is.
Of het allemaal maar niks kost... ;)

En dat allemaal op een serveerster met een energie slurpend datacenter. :D

Ik ben heel benieuwd hoe deze discussie zich verder ontwikkeld.

Ik ben heel benieuwd hoe deze discussie zich verder ontwikkeld.

Laat ik dan ook nog een duit in het zakje doen: brandgevaar.
Vooral met oude gear let ik daar redelijk goed op moet ik zeggen.

Ik heb ooit eens meegemaakt dat ik mijn gitaarversterker aan liet staan in de huiskamer terwijl ik ff op zolder wat ging uitzoeken.
Kom ik beneden...heel de kamer onder de rook.
Er was het een en ander aan het doorbanden (ik weet niet meer wat het was).
De gevolgen waren niet groot want het bleef beperkt tot een rokende gitaarversterker, maar voor hetzelfde geld liep het anders af.

Om die reden laat ik mijn gear NOOIT aanstaan als ik niet thuis ben en zet ik het meestal uit als ik even iets anders ga doen. De moeite van het afsluiten en opstarten neem ik graag.

Het continue aan laten staan van moderne spullen voelt voor mij een stuk veiliger (koelkast, TV/standby, wekkerradio, computer etc).
Waarom?
Modernere techniek is een stuk veiliger en daarbij uiteraard een klein stukje meten maten.

Ik verbruik per maand nog geen 40 euro aan energie:)
Zit zo vaak als ik kan in de studio, dus meerdere keren per dag.
Heb geen zin in opwarm tijd van de machines.
Uit ervaring klinken de machines die ik gebruik anders als je ze vaak aan uit zet.
Tussen de tracks door gaat het wel uit.
En praten over energie verspilling op een forum wat draait op een server in een groot energie slurpent datacenter is wel grappig......als je dan ook nog de rest van je internet leven en je cloud data erbij optelt is het hele argument al weg.

Ik heb geen kinderen dus mijn eco footprint valt te verwaarlozen bij types die 3x in de week de wasmaschine moeten aangooien. Ik heb ook geen auto. etc.

En ik heb een amperemeter op de hele zaak zitten, een bak koffie zetten met een senseo kost veel meer...maar goed.

Ik hoor ook altijd, zow je hebt zeker een hele dutre energie rekening. Nee hoor, als ik die 12 Computers niet meereken die hier heel de dag draaien valt het best wel mee :D

Back