anoniempje
hobby knooier
Laat ik dan ook nog een duit in het zakje doen: brandgevaar.
Vooral met oude gear let ik daar redelijk goed op moet ik zeggen.
Ik heb ooit eens meegemaakt dat ik mijn gitaarversterker aan liet staan in de huiskamer terwijl ik ff op zolder wat ging uitzoeken.
Kom ik beneden...heel de kamer onder de rook.
Er was het een en ander aan het doorbanden (ik weet niet meer wat het was).
De gevolgen waren niet groot want het bleef beperkt tot een rokende gitaarversterker, maar voor hetzelfde geld liep het anders af.
Om die reden laat ik mijn gear NOOIT aanstaan als ik niet thuis ben en zet ik het meestal uit als ik even iets anders ga doen. De moeite van het afsluiten en opstarten neem ik graag.
Het continue aan laten staan van moderne spullen voelt voor mij een stuk veiliger (koelkast, TV/standby, wekkerradio, computer etc).
Waarom?
Modernere techniek is een stuk veiliger en daarbij uiteraard een klein stukje meten maten.
Dit geld ook voor mij, ben als de dood voor brand. Hier staat alles uit als ik het niet gebruik, en ook de plug bij de meterkast eruit ivm enkel polige schakelaars in de stekker blokken kan het alsnog inslaan met onweer en meer kapot dan je lief is. Netwerk kabel gaat er in de studio alleen in als ik een update nodig heb, ook daar kan het inslaan.
Gaat bij mij nog wel verder, computers, adapters van laptops telefoons tablets niets blijft in als het niet gebruikt wordt. Beetje besparen ook en eigenlijk hypocriet want mijn auto staat wel verwarmt en droge lucht die onder de bodem blaast in de schuur mochten er natte dagen zijn. ( alfa roest
) Tv met spelcomputers etc gaan er ook uit als ik een dagje weg ben inclusief alle netwerk kabels die trek ik uit de router. Gaskraan draai ik ook dicht na het koken.
Enige wat hier altijd aanstaat zijn de vrieskist, koelkast en wekkerradio's, tenzij ik een weekend weg ben dan gaan de wekkerradio's er ook uit.
Heb ook overal rookmelders en waar nodig koolstofmonoxide melders en die zitten gekoppeld aan een unit met gsm simkaart erin. Krijg ik meteen telefoon mocht er wat zijn. Verder nog WiFi cams die aan een WiFi router hangen die wel altijd aan het net blijft hangen.
Best wel paranoia misschien maar het geeft me een gerust gevoel als ik weg ben.