Knop aan, of knop uit

Laat ik dan ook nog een duit in het zakje doen: brandgevaar.
Vooral met oude gear let ik daar redelijk goed op moet ik zeggen.

Ik heb ooit eens meegemaakt dat ik mijn gitaarversterker aan liet staan in de huiskamer terwijl ik ff op zolder wat ging uitzoeken.
Kom ik beneden...heel de kamer onder de rook.
Er was het een en ander aan het doorbanden (ik weet niet meer wat het was).
De gevolgen waren niet groot want het bleef beperkt tot een rokende gitaarversterker, maar voor hetzelfde geld liep het anders af.

Om die reden laat ik mijn gear NOOIT aanstaan als ik niet thuis ben en zet ik het meestal uit als ik even iets anders ga doen. De moeite van het afsluiten en opstarten neem ik graag.

Het continue aan laten staan van moderne spullen voelt voor mij een stuk veiliger (koelkast, TV/standby, wekkerradio, computer etc).
Waarom?
Modernere techniek is een stuk veiliger en daarbij uiteraard een klein stukje meten maten.

Dit geld ook voor mij, ben als de dood voor brand. Hier staat alles uit als ik het niet gebruik, en ook de plug bij de meterkast eruit ivm enkel polige schakelaars in de stekker blokken kan het alsnog inslaan met onweer en meer kapot dan je lief is. Netwerk kabel gaat er in de studio alleen in als ik een update nodig heb, ook daar kan het inslaan.

Gaat bij mij nog wel verder, computers, adapters van laptops telefoons tablets niets blijft in als het niet gebruikt wordt. Beetje besparen ook en eigenlijk hypocriet want mijn auto staat wel verwarmt en droge lucht die onder de bodem blaast in de schuur mochten er natte dagen zijn. ( alfa roest :D )

Tv met spelcomputers etc gaan er ook uit als ik een dagje weg ben inclusief alle netwerk kabels die trek ik uit de router. Gaskraan draai ik ook dicht na het koken.

Enige wat hier altijd aanstaat zijn de vrieskist, koelkast en wekkerradio's, tenzij ik een weekend weg ben dan gaan de wekkerradio's er ook uit.

Heb ook overal rookmelders en waar nodig koolstofmonoxide melders en die zitten gekoppeld aan een unit met gsm simkaart erin. Krijg ik meteen telefoon mocht er wat zijn. Verder nog WiFi cams die aan een WiFi router hangen die wel altijd aan het net blijft hangen.

Best wel paranoia misschien maar het geeft me een gerust gevoel als ik weg ben.

Ik heb ooit eens meegemaakt dat ik mijn gitaarversterker aan liet staan in de huiskamer terwijl ik ff op zolder wat ging uitzoeken.
Kom ik beneden...heel de kamer onder de rook.

Ik heb een soortgelijke situatie iets meer dan een jaar geleden meegemaakt met mijn eerste vintage ARP Odyssey. Ik was even thee aan het zetten en toen ik terugkwam, hing er een penetrante geur van gesmolten plastic in de kamer. Na heel wat zoeken - keuken, slaapkamer, buiten - gaf een zwarte rookwolk toch echt de doorslag: bleek het mijn Ody te zijn. De schade viel gelukkig mee, het was een doorgebrande condensator bij het lampje achter de aan-uitknop.

Enfin, ik zet alles altijd weer netjes uit als ik klaar ben met muziek maken. Je weet maar nooit...

Ik heb bijna alles analoog, jp4, prodigy, axxe, ms10,ms20, mono/poly,, vx90, jx3p, pg200, 110f, 101,202 en wat drumbakken ts305, 808,707, 909 enzo. Ik schakel bijna alles middels strips (stekkerdozen) in. Zowel gelijkspanning rommel als wisselspanning spullen gaan op deze w ijze aan.

De uitzondering die inmaak zijn voor de Jupiter, de 808 en de 303.

Collega is alles kwijtgeraakt toen ouderlijk huis afbrandde omdat de tv in brand stond. Was een glazen beeldbuis. Ik heb nadat verhaal toch maar een flatscreen gekocht voor mijn vrouw. Zelf kijk ik nooit tv. Tenzij er een muziek docu is die boeit.

Ik moet wel zeggen dat ik toen ik deze thread opstartte, het al heel wat van mij vond,
dat ik mijn apparatuur 5 tot 6 uur aan heb staan.
Ik had niet verwacht dat er hier een aantal leden zouden zijn,
die hun spullen zo'n lange tijd niet uitschakelen.
Daar schrik ik toch wel een beetje van. :(

Inmiddels al drie verhalen over daadwerkelijke brand gelezen.
Wat werkelijk dramatisch had kunnen aflopen.
Vooral in het geval van zo iemand die alles is kwijtgeraakt toen z'n ouderlijk huis afbrandde.

Het zou toch een aansporing moeten zijn,
voor die mensen die hun spullen wat mij betreft te lang laten branden, gloeien,
wat meer de uitknop zouden gaan gebruiken.

Brand kan overal ontstaan, en op deze manier zoek je het gevaar wel op. :(

Daar komt nog bij, als er brand ontstaat, en de verzekering doet daarna een
technisch onderzoek, zien ze misschien wel dat alle knoppen nog aan stonden.
Als er nog wat van over is, tenminste. Maar ze kunnen soms heel wat vaststellen, na zo'n brand.

Dan kun je wel naar je verzekeringsgeld fluiten.

En ook tijdens onweer de zaak uitdoen, lijkt me ook zeer verstandig. :)

Laatst gewijzigd:
Het onweerverhaal is relatief. Als de bliksem echt bij jou inslaat, dan gaat die bliksem zich niet laten tegenhouden door een paar millimeter luchtspleet in een open schakelaar. Dat beschermt alleen tegen mildere overspanning op het net. Geldt eigenlijk ook voor je groep of hoofdschakelaar in de kast uitschakelen (automaten). De enige echte beveiliging tegen rechtstreekse blikseminslag is stekkers fysiek uittrekken.

Nu is dat natuurlijk wel een klein risico waarover we het hebben. BRand bij het onbeheerd achterlaten van apparaten lijkt me relevanter. Ik heb ook al een orgel in een rookmachine zien veranderen, en daar zit genoeg hout in voor een oorlogswinter.

Apparaten die hier aan blijven zijn (uiteraard) koelkast, vriezer en modem. Televisie en tv-ontvanger op standy. De rest uit, tenzij er natuurlijk iets aan een oplader hangt. En bij heel zwaar lokaal onweer de stekkers van de studio eruit.

Het onweer haal ik aan omdat het me ook niet goed lijkt voor de apparaten,
als de hele boel op zwart gaat, wanneer de groep of aardlekschakelaar er uit vliegt.

Trouwens bij goede vrienden van ons, is er een keer een bolbliksem door de kamer gegaan.
Enkel televisie en computer stuk, daar is het bij gebleven. Maar je wordt er zo wel alerter op.

Dat zelfde kan ook bij jou gebeuren.

Laatst gewijzigd:
Nu is dat natuurlijk wel een klein risico waarover we het hebben.
Ik heb persoonlijk al 3 keer gevallen van schade aan electronische apparatuur door blikseminslag of stroomstoring meegemaakt, dus zo klein is het risico niet.

Zodra er onweer in de lucht zit, trek ik tegenwoordig alle stekkers van duurdere / gevoeligere apparatuur eruit.

Bliksemafleider ergens installeren ?
Woon je ergens in een vrijstaande flat ,midden in het platteland of zo?

Als ik bezig ben laat ik alles aan staan. Klaar? Eerst de monitoren uit, mixer, synths, en stekker (waar alles op zit) eruit.

Er is nog wel eens verschil met een Hammond Orge;. Gitaar Buizen Amp en vierkante kathodestraalbuis TVs en een Synth die een paar millAmps pakt.

Ik ga ook echt niet weg als de Platte TV aanstaat, Wasmaschine aan is etc. Ik laat wel gewoon de koelkast en vriezer aan hoor, zo ben ik dan weer wel

Een Koelkast of Wasmachine is wel een bekje anders. Mechanische apparaten vreten stroom, een moderne synth echt niet. Nog een reden om geen vintage te nemen voor mij, tis ook nog een stuk onveiliger :P

Maar goed, leuke discussie, maar iedereen heeft weer andere afwegingen, dat zie je wel weer.

Naast m'n gitaarversterkers (die nooit mee aanstaan) is eigenlijk alleen de computer een stroomvreterd. Vintage synths trekken bijna niks, Juist de digitale bakken warmen de boel goed op met hun gloeiende adapters en trafo's!

Naast m'n gitaarversterkers (die nooit mee aanstaan) is eigenlijk alleen de computer een stroomvreterd. Vintage synths trekken bijna niks, Juist de digitale bakken warmen de boel goed op met hun gloeiende adapters en trafo's!

Toch, die Juup8 had een enorme koelunit achterop, zo ook een Prophet (x) dacht ik. Dus dan komt er toch wel wat warmte vrij.. Niet dat dit meteen verband houdt met kortsluiting of brand..

Toch, die Juup8 had een enorme koelunit achterop, zo ook een Prophet (x) dacht ik. Dus dan komt er toch wel wat warmte vrij.. Niet dat dit meteen verband houdt met kortsluiting of brand..

Hoe meer warmte, hoe meer energie...

Misschien een leuke spin off voor een nieuw topic? "welke synth is het minst energie efficient?"

Back