Vraagje over filters

Blinx

Totally addicted to bass
Nou eigenlijk een aantal vragen over filters namelijk de volgende:

Waarvoor zou je een externe filter (zoals sherman filterbank) gebruiken als er toch al een filter op je synth zit? Hoor je echt het verschil?

En wat is eigenlijk het verschil tussen 2pole en 4pole en alle andere polen??

En bij heel veel filters op synths zie je staan dat ze 18db of 24db zijn wat houd dat dan in??

En als laatste vraag zijn er over filter mischien nog interesante sites????

Eigenlijk..

Eigenlijk..

Eigenlijk zou ik je een schop onder je kont moeten geven.. plus een link naar een goede online "subtractive synthesis" inleiding.. maar zo'n boeman ben ik niet. Ik zal proberen een korte inleiding te geven in het filtergebeuren.

Filters

Bijna elke sythesizer die gebruik maakt van subtractieve synthese (daarmee heb je zo ongeveer 99% van alle klassieke synths te pakken) heeft wel een of meerdere filters aan boord. In het geval dat deze spanningsgestuurd zijn (analoog) worden ze aangeduid met de term VCF oftewel Voltage Controlled Filter.

Belangrijkste parameters van een filter zijn de cutoff frequentie (Fc), de Resonantie (Q) en de Roll-off (aangegeven in 'poles' of dB/octaaf). Daarnaast is het belangrijk van welk 'type' het filter is.. en met welke envelope (ADSR, soms ook AD of AR) instellingen het filter actief is.

De werking

Een filter is een 'muzikaal' ding.. het kapt niet zomaar frequenties af boven of onder een bepaalde frequentie. Onderstaand plaatje laat zien hoe een lowpass filter een bepaald geluid filtert.

VCF_a.jpg

Het bovenste plaatje geeft het frequentiespectrum van een bepaald (theoretisch) geluid weer. Je ziet geheel links de basisfrequentie.. en op een volgend een aantal zogenaamde 'harmonischen' oftewel 'boventonen'. De hoogte van het streepje geeft de amplitude van een bepaalde harmonische weer.

Het middelste plaatje is de frequentiekarateristiek van het filter (in dit geval een Lowpass filter.. aangezien het de lage frequenties doorlaat.. ). Het 'hoedje' ter hoogte van de cut-off frequentie geeft aan dat er resonantie is toegevoegd.

Het laatste plaatje geeft het frequentiespectrum weer van het geluid.. nadat het door het Lowpass filter bewerkt is. Je ziet hier dat de hogere harmonischen gedempt zijn.. terwijl de lagere onaangetast blijven.

Omdat een filter (ongeacht welk type) eigenlijk alleen hogere harmonischen kan dempen, is het filteren van een Sinus-golf zinloos. Deze bestaat immers alleen uit zijn eigen basis-frequentie en heeft dan ook geen harmonischen om weg te filteren (Okee.. als je het nu niet meer begrijpt dan is dat niet erg.. dit is ingewikkelde stof).

Resonantie

Resonantie in een filter zorgt ervoor dat de frequenties rond de cut-off frequentie versterkt worden. Hierbij wordt er een soort 'feedback' lus gebouwd.. waarbij het uitgangssignaal voor wat betreft deze frequenties weer opnieuw aangeboden wordt bij de ingang..

Bij sommige filters (bijvoorbeeld het klassieke Moog filter) kun je dit effect zo sterk opvoeren dat het filter zelf geluid gaat maken. Dit noemt met 'zelf-oscillatie'. De toon die je daarbij hoort is niet afkomstig van het oorspronkelijke ingangssignaal.. maar is dus een 'oneindige' versterking van bepaalde frequenties van de filter-uitgang (in feite een bijverschijnsel.. een ideaal en dus ook 'stil' filter zou dit niet hebben). De toonhoogte is dan ook afhankelijk van de cut-off frequentie.

Roll-off

Het simpelst mogelijke muzikale filter heeft een 'slope' van 6dB per Octaaf. Dit noemt men ook wel een '1 Pole' filter. De meest voorkomende filters hebben 2 (Oberheim) of 4 (Moog)poles.. en hebben daarmee een slope van respectievelijk 12 en 24 dB/Oct. Het verschil tussen deze laatste twee zie je op het volgende plaatje.

VCF_b.jpg

De TB-303 is een van de weinige synths met een 3-pole filter (18dB/Oct).

Filter Tracking / Keyboard Tracking

Vaak zie je bij filterinstellingen ook de term 'Keyboard Filter Tracking' opduiken. Dit is een trucje om er voor te zorgen dat het harmonische spectrum van een bepaald geluid hetzelfde blijft.. ongeacht de 'pitch'. Filter tracking doet niets anders dan de cutoff frequentie aanpassen aan de toonhoogte. Een lagere noot zal dus ook een lagere cutoff-frequentie hebben. Hiermee blijft de uiteindelijke 'klank' overal op het keyboard gelijk.

Filter Types

Filters zijn er in veel kleuren en smaken. En de naam geeft meestal goed aan wat er zo specifiek aan is. De bekendste typen zijn Lowpass en Highpass. Daarnaast zie je ook de Bandpass en Band-reject ('Notch') filters nog wel eens opduiken. Meer complexe filtertypes zijn vaak samenstellingen van twee of meer van deze filters.

Laatst gewijzigd:
vet Craz! misschien iets voor het FAQ gedeelte?

Olaf

TNX

PS volgens mij zit er in mijn mb33mkII ook een 18db filter

LOL....

Klopt. Het is ook een 303 clone...... Duh!

Ok het klinkt logisch dat een 303 clone ook het zelfde filter heeft maar volgens mij heeft de de eerste versie van de mb33 of de freebass 383 (een van de twee) een 24db filter

Een externe filter is ideaal om het geheel of een gedeelte van je audio te filteren. Een eindfilter. Toch?
Trouwens Craz, is een baan als leraar op de SVS* nix voor jou?

*= school voor synthgestoorden.

Een los filter kun je ook weer over hele andere dingen gebruiken dan je filters in je synth. Hele drumtracks ofzo. Op de meeste losse filters heb je ook meer instellingen dan op de filters in je synth. Zo kan je vaak een envelope follower gebruiken om het filter aan te sturen of je kan het filter apart met midi aansturen zodat je hele andere bewegingen krijgt dan dat je met je synthfilter zou krijgen.

Kortom de mogelijkheden zijn eindeloos.

SVS

SVS

Tja.. dat krijg je ervan. Zowel Johnny als ik zullen niet rusten voordat we iets ook écht helemaal uitgezocht hebben. En met al die discussies die we zo voeren doe je best een aardige zooi kennis op.

Overigens met dank aan vele DSF leden..

Ik heb nog een vraagje over de resonance..

Is het een vermenigvuldigingsfactor? Waar ik probeer achter te komen is het volgende...

Er zijn zelf oscillerende filters en niet zelf oscillerende filters. Oscillerend is in mijn ogen dat ie zonder inputsignaal al een toon geeft. Hoe kan dat? Is dat een versterking (resonance open) rond het cutoff punt van inkomende ruis? Is het een feedback loop?

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen?

Bij analoge synthesizers wordt dat inderdaad veroorzaakt doordat ruis die het filter ingaat bij een hele hoge resonantie op de cutofffreq zo hard versterkt wordt dat je daar een toon krijgt. Bij digitale bakken heb je intern geen ruis dus daar hebben ze andere truuken moeten uithalen om dat na te kunnen doen.
Resonantie kan worden geimplementeerd door een feedbackloop rond het filter te maken. Als je een beetje van de output van het filter in de input terugstopt krijg je een beetje resonantie en hoe meer je terugstopt hoe meer resonantie. Maar om een feedbackloop te laten rondzingen heb je eerst input nodig en daar heb je bij zelfoscillatie dus ruis voor.

Zelf oscillatie..

Zelf oscillatie..

Omdat door sommige synthbouwers zelf-oscillatie als ongewenst bijverschijnsel gezien werd/word .. zorgen ze ervoor dat de resonance factor (Q) nét onder dat punt blijft hangen.

Bekend voorbeeld hiervan is de oberheim SEM (dus ook de 4 Voice, 8 Voice, etc.)

Waarom stoppen ze eigenlijk filters in sigaretten? ;)

Filters zijn gewoon retestrak!! ik heb 4 analoge synths met ext. filter als je al die geluiden dan doorlust en er op het eind bijvoorbeeld een triton op aansluit kun je best wel freaken ofzow?

Re: Vraagje over filters

Origineel geplaatst door Blinx

Waarvoor zou je een externe filter (zoals sherman filterbank) gebruiken als er toch al een filter op je synth zit? Hoor je echt het verschil?

Omdat alle filters anders klinken. En analoge filters klinken iha beter dan digitale - ik hoor het verschil wel iig :)

Een Sherman FB moet je trouwens IMO niet zien als een vervanging van de filters in je synth, maar meer als een vieze veelzijdige geluidsvervormer.

Laatst gewijzigd:
Even nog een vraagje op mijn ion zitten filters die 8 poles hebben(dus 48 db/oct toch?). Betekend het dan dat de cutoff lijn negatief zal lopen op de freq. as? Zoals op het voorbeeld? Op het plaatje zal de tan van de lijn wel anders zijn.(was meer voor het voorbeeld)

Attachments

• vcf_b.jpg
    vcf_b.jpg
    8,8 KB · Bekeken: 107
Origineel geplaatst door mOkBor
Even nog een vraagje op mijn ion zitten filters die 8 poles hebben(dus 48 db/oct toch?). Betekend het dan dat de cutoff lijn negatief zal lopen op de freq. as? Zoals op het voorbeeld? Op het plaatje zal de tan van de lijn wel anders zijn.(was meer voor het voorbeeld)

Nee een 8 pole filter zit qua stijlheid tussen de rechte lijn naar beneden en de 4 pole filter oftewel erg stijl.

Origineel geplaatst door metatron
Bassdrum`s mijn jong. Moet je maar eens proberen, een 909 kick door de Sherman.:D

Ik heb daarvan wel een voorbeelden gehoord in een thread hier :{ :{

Wat ik zelf nog wel eens doe met mijn jomox kicks is ze via mijn mb33 doorlussen naar mijn mfc en dan op allebei distortion aan dan krijg je ook overheerlijke geluiden.

De steile lijn naar beneden is de 4 pole filter dacht ik. Dus dan bedoel jij te zeggen dat de 8 pole tussen de 4 en de 2 inzit? Ik dacht dat de 8 pole 48 db/oct was dus dan zou die toch negatief moeten lopen vergeleken bij 24 db?

Back