Beeldscherm verkleurt door boksen

oke mensen, bedankt, dus oplossing kan

- een tft zijn
- of andere monitor (wat ik niet doe omdat b&w op zich wel goede kwalitatieve speakers zijn) m
- of afstand vergroten
- of metalenplaat

raar dat als je speakers wat naar achter schuift het probleem weg is en als je de monitor opnieuw aanzet het probleem verschoven kan zijn. ook als je een speaker weghaalt valt op dat het probleem erger wordt.

maakt het voor je gehoor veel uit of een speaker voor of achter je staat??

Permanente beschadiging is zeker mogelijk. Vraag me niet hoe want van de techniek heb ik geen verstand, maar ik heb vroeger ook een tijdje mijn hifi speakers te dicht naast mijn monitor gehad en hoewel er geen echte kleurvervorming is opgetreden, kun je nog wel de "banen" van het magnetisch veld in de monitor zien op een witte achtergrond. Niet doen dus!! :D

PS. Bam, gaat die roze koe op je linker monitor niet heel erg meetrillen als je volume een beetje hoog staat? Of zit 'ie vastgeplakt of zo?

Origineel geplaatst door King of Snake

PS. Bam, gaat die roze koe op je linker monitor niet heel erg meetrillen als je volume een beetje hoog staat? Of zit 'ie vastgeplakt of zo?

das geen koe, maar een varken.

en die gaat niet trillen want ik mix nooit hard :)

Re: Re: Beeldscherm verkleurt door boksen

Re: Re: Beeldscherm verkleurt door boksen

Origineel geplaatst door 6 trak
dan moet je ook niet iemand keihard op zijn neus slaan als ie in de buurt van je monitor staat...

sorry... 8o)

LOL, dat was ook het eerste waar ik aan dacht...

Dat probleem met kleuren enzo had ik ook.

Wat ik toen gedaan heb?

Ik heb een computer met een casing die uit onderdelen bestaat.
En toevallig dat de 2 zijkanten losse ijzeren platen zijn.

Plaats die tussen monitor en ehmmm monitor en kijk even welk 'standje' het best werkt en voila geen last meer.

Je kunt ook een plank of karton met alufolie proberen trouwens en dat werkt ook wel.
Het werkt gewoon omdat zo op die manier het magnetisch veld van de magneten verbroken wordt door een metalen oppervlak. Hangt er ook vanaf hoe dik die metalen laag is trouwens maar ook hoe sterk je magneten van je monitors zijn.
(toevallig zijn die van mij extreem sterk (en ook zwaar trouwens))

Origineel geplaatst door bambamstudio
ja en nee.
Er zijn schema's voor de beste positionering voor monitor speakers.
En jou uitleg werkt dan niet helemaal zo.

Is hier ergens een thread over, kan um alleen niet vinden.

ok, op de foto van jouw setup zouden in dat geval ook wat verder naar achter moeten idd, assik met niet vergis moest 't een gelijkzijdige driehoek zijn waarvan de speakers en je hoofd dus de drie hoeken vormen en zich allemaal op dezelfde hoogde bevinden, maar over 't algemeen kan die driehoek dus beter wel wat te groot dan te klein zijn, zowel voor je stereobeeld als voor je monitor.

kan je dan nog ff uitleggen hoe ik een lijn in 1 middelpunt kan trekken, bij mijn weten heb je voor een lijn minimaal 2 punten nodig

hij bedoelt waarschijnlijk vanuit het middenpunt van elke monitor trek je een lijn en die kruisen elkaar dan een meter achter je hoofd.

Origineel geplaatst door Croaton
oke mensen, bedankt, dus oplossing kan

- een tft zijn
- of andere monitor (wat ik niet doe omdat b&w op zich wel goede kwalitatieve speakers zijn) m
- of afstand vergroten
- of metalenplaat

- of shielded monitorspeakers kopen

das geen koe, maar een varken.

stadskind dat ik ben! zie ik geneens het verschil tussen een koe en een varken! :stupid ;)

Ik heb als "monitor"-speakers een HK-Audio Lucas set. De bas box onder het beeldscherm en een van de mid-hoog boxen half acher het beeldscherm. Deze set gebruik ik ook voor optredens (af en toe dan). Wanneer ik de boxen weer thuis plaats, ziet mijn beeldscherm er niet meer uit. Even "degauss" en alles is weer helemaal top. Het vreemde is dat er geen verkleuring optreed als ik de luidsprekers weghaal, alleen als ik ze weer plaats. Eigenlijk heb ik er verder nooit over nagedacht, bijvoorbeeld dat het schadelijk kon zijn voor mijn beeldscherm. Kan iemand dit eens goed uitleggen?

Origineel geplaatst door fuse
Ik heb een computer met een casing die uit onderdelen bestaat.
En toevallig dat de 2 zijkanten losse ijzeren platen zijn.

Plaats die tussen monitor en ehmmm monitor en kijk even welk 'standje' het best werkt en voila geen last meer.

Je kunt ook een plank of karton met alufolie proberen trouwens en dat werkt ook wel.
Het werkt gewoon omdat zo op die manier het magnetisch veld van de magneten verbroken wordt door een metalen oppervlak. Hangt er ook vanaf hoe dik die metalen laag is trouwens maar ook hoe sterk je magneten van je monitors zijn.
(toevallig zijn die van mij extreem sterk (en ook zwaar trouwens))

De kooi van Faraday, dus. Als je je monitor met een geleidend materiaal omvat, dan zullen alle electrische en electromagnetische invloeden door die 'kast' opgevangen worden. Er binnen in heb je dan totaal geen last meer van die 'storing'. Geleidende materialen: alufolie of een ijzeren plaat, maar ook bv een fijn ijzeren gaasdraad of zo kunnen perfect.

Voor hen die het interesseert: als je auto door een bliksemschicht getroffen wordt, heb je absoluut niet te vrezen ... ook al gaan er duizenden watts door je wagen. Gewoon omdat ie een ijzeren kooi rond jou vormt, ben je afgeschermd. Oppasssen dus met die exotische sportwagens uit polymeren en zo want die bieden dergelijke bescherming veel minder.

De schade aan zo'n monitor kan volgens mijn bescheiden mening niet permanent zijn daar nooit iets permanent te magnetiseren valt (is hier al reeds eerder gezegd). Het degaussen van een monitor helpt misschien niet van de eerste keer, maar na een aantal malen moet dit de verkleuring toch opheffen.

:doei:

wegens haast niet de tijd om de hele draad door te lezen. als mjn tip al gegeven is, excuus.

bij verkleuringen door magnetische velden is het voldoende om je monitor even helemaal uit te zetten(ook de stekker er uit) voor een kleine verkleuring volstaat even uit- en weer aanzetten. bij forse verkleuring moet je er een nachtje voor uittrekken..

Origineel geplaatst door Arv

Hmm, het permanently damage verhaal geloof ik eigenlijk niet zo, want de spoelen/metaal in de monitor kunnen niet permanent gemagnetiseerd worden, dus kunnen altijd gedemagnetiseerd worden..

Het metaal in de electromagneten van de monitoren kan wel degelijk permanent gemagnetiseerd worden. Als er een extern magneetveld wordt aangelegd (bijv. door je luidsprekers) wordt het metaal gemagnetiseerd. Als het magneetveld vervolgens weer wordt verwijderd, zal de magnetisatie van het metaal niet helemaal verdwijnen, een verschijnsel dat 'hysterese' wordt genoemd:
Image10.gif

Het is wel zo dat de rest-magnetisatie (Mr in de afbeelding) van de 'zachte' magneten die in monitoren worden gebruikt nihil is, maar het is wel degelijk merkbaar. Vergeet niet dat de verkleuringen in de monitor het gevolg is van een zeer kleine afwijking van het magneetveld.

Origineel geplaatst door Dimchord
een verschijnsel dat 'hysterese' wordt genoemd

God ja ... nu je het zegt ... bij mij is het al meer dan 15 jaar geleden dat ik die materie heb gehad, maar nu je het zegt komt het terug naar boven.

Maar kan het hysterese-effect door boxen groot genoeg zijn om het restmagnetisme bij de monitor zó groot te maken??? De geluidsinstallatie in de living staat vlak naast m'n TV ... de boxen bevinden zich op ongeveer een 20 cm van het televisietoestel. Tot nu toe heb ik nog nooit zo'n verkleuring gemerkt. Ofwel is m'n TV stevig afgeschermd (wat ik moeilijk kan geloven) of wel is de afstand misschien te groot voor zo'n invloed :confused:

Enfin ... die onderwerpen doen me stiekem terug naar m'n studententijd verlangen :)

:doei:

Origineel geplaatst door Croaton
wat is degaussen eigenlijk?

pcies wat ik me ook afvroeg. Ken het knopje wel, maar wat is het technische verhaal erachter? Neem aan dat het niks met Martin te maken heeft.:)

Back