[PLatenspeler] bromt ondanks geaardheid

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Haai,

ik heb een platenspeler die bromt, of ik 'm nu aard of niet. Gezien ik hem veel als samplebron gebruik vind ik het onderhand erg storend, en sowieso, met rustigere plaatjes die ik luister over de monitors begint het echt te irriteren.

ik wil er vanaf! Hoe kom ik er nu achter waar het aan ligt? Ik heb al wel ontdekt dat als ik een apparaat dat op dezelfde stekkerdoos zit eruit haal hij iets minder bromt. Maarja ik kan niet mijn hele studio ff uit zetten als ik een sample wil trekken, dat gaat me dan wel ff net ietsjes te ver...

Ik had al als tip gekregen van een DJ om die 4 polen in de arm 's schoon te blazen, maar dat heeft niet geholpen. Wel zag ik op die polen hele kleine vlekjes die aan oxidatie deden denken, maar er was zat contactgebied over voor normaal contact, zeg maar ff. Kheb ook de contactdraadjes tussen de arm en het element gecheckt, en dat ziet/voelt allemaal tip top in orde.
Vroeger was het zo dat als ik de aarde draad vastpakte de brom al minder werd maar dat is helaas niet meer zo.
Zat ik met die draad in mijn hand samples te maken :)

Iemand een idee/tip?

misschien...

misschien...

Zitten er lichtbronnen (met DIMMER !) in dezelfde stroomkring als die van het betreffende stopcontact ?

misschien is dit wel het probleem...

ik lees ff mee want ik heb er ook last van.. En ja, er zitten lichtschakelaars/dimmers (van die draadloze schakelkastjes) in de stroomkring (v.h. huis)
Alleen mijn brom is niet zo enorm veel, bij normaal gebruik bijna geen last van.

Probleem heb ik ook al tijden, zeer irritant!

Heb ook al vanalles geprobeerd, 3 kabelsets, 2 platenspelers, 3 versterkers, vinyl solution, naaldreiniger etc etc :(

Ik ga het met de verhuizing eens anders inrichten, kijken of dat misschien helpt.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Probeer hem eens te aarden aan een buis van je centrale verwarming als je die hebt, dat werkt meestal wel.

Goed idee, maar mijn platenspelers zitten met hun aarde draadje aan de DJ mixer vast. Moet ik dan deze doorlussen naar de verwarmingsbuis dus?

Arv

Hoe heb je de kabels lopen van je platenspeler? (Uit de buurt houden van potentiele brom-bronnen) Misschien is een netfilter de oplossing? Probeer anders te kijken wat de bron is van je brom door al je apparatuur uit te schakelen, alle stekkers en adapters uit de stopkontakten te halen, alle audio kabels los te koppelen en ze één voor één weer aan te sluiten en in te schakelen.

overigens brom ik ook wel eens ondanks mijn geaardheid :D

Origineel geplaatst door Arv
Goed idee, maar mijn platenspelers zitten met hun aarde draadje aan de DJ mixer vast. Moet ik dan deze doorlussen naar de verwarmingsbuis dus?

Arv

Draadje losmaken en op de een of andere manier contact laten maken met het blanke metaal van een verwarmingsbuis.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Draadje losmaken en op de een of andere manier contact laten maken met het blanke metaal van een verwarmingsbuis.

Dat ga ik eens proberen dan... ik weet dat die buis inderdaad geaard is. Ik MAAK wel een stukje blank metaal. Hoe kan ik aardingskabel verlengen... gewoon met stroomkabel ofzoiets, of speakerkabel?

En ik HEB sinds kort een dimmerlamp van Ikea in de buurt aangesloten... .... hmm.... en het is sinds kort dat ik die brom veel te gortig vind geworden...
bovendien had ik op dezelde stekkerdoos van Knakenland (nu: Euroland, de enige zaak die goedkoper is geworden!) ook een "electrische gasbol" en een vloeistofprojector (ik houd van spacey visuals) beide met adapter.... toen ik die 2 dus uittrok werd het brommen ook aanzienlijk minder.

--> Netstroom filteren??? <--
Als een platenspeler hier zo gevoelig voor blijkt zou die toch eigenlijk wel tegenwoordig met ingebouwde netstroom filter mogen verschijnen... niet?
Want wie heeft er nou nog geld voor een fatsoendelijke niet-ikea-met-dimmer lamp als ie in de muziek zit anno 2003!! Je moet toch je platen enzo kunnen zien staan als het donker is, vind ik persoonlijk. Ik houdf van analoog, maar om nou terug te gaan naar kaarslicht... (doet wel de sfeer goed!!)

kan aan de contactjes van je element liggen
haal het element er af en maak de contactjes schoon
kan de oorzaak zijn

Godsgloeiende kriebelk*t.

Ik was van de week met een technische natuurkundige aan de praat. Over m'n bromprobleem. Hij stelde van alles voor, maar vertelde ook ergens dat de buitenste "shield" kabel van een platenspeler (ik gebruik vast de verkeerde termen, maarja ik ben geen electrotechnicus) ook 'ground' heeft. Zeg maar de buitenste rand van RCA pluggen, die ik gewoon tulpjes noem.
En dat die niet mag worden verbonden met de binnenste stroompjes. Ik bedacht me toen, omdat de vorige bezitter gewoon tulpjes eraan heeft gezet, of die wel goedom zitten. En wat schetst mijn verbazing: aan 1 kant niet. Daar werden dus in de verbinding de binnenste kabel de buitenkant v.d. tulp en de buitenste 'shield' kabel de middelste punt van het tulpje. DAT IS NIE GOED!!!

Ik heb het gefixt en 4 jaar lang gebrom in m'n stereo als ik platen afspeelde is weg, foetsie, weg met de wind. Dus ik kan hier WEL gewoon 2 draaitafels hebben als ik wil, en WEL gewoon bromloos van platen sample'n.

Mozes kruinkriebel.

Ik denk ik post 't ff, wie weet haal ik iemand anders ook uit jarenlange ellende.

Wat een feest!

Dus je platenspeler is toch gewoon hetro? :D

Back