Alles op een presenteerblaadje...?

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
Het valt me de laatste tijd op dat vele forumleden makkelijke vragen stellen in de hoop er achter te komen hoe een bepaald geluid van een bekend nummer is opgebouwd.
Wat voor meerwaarde geeft het om juist een bekende plaat te ontleden?

Is dit een teken aan de wand dat wij in een copierende samenlleving leven? waar is de innovatie?
waarom wil men tegenwoordig alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen?

Copieeren is de doodsteek voor innovatie, zonder innovatie geen nieuwe stijlen/vooruitgang.
wat is van jouw en wat is van de originele artiest? Muziek is een tool om je emotie te kunnen uiten, dus wat draag jij met je muziek uit...?

Laatst gewijzigd:
Ha! Jij zegt het!
Maar het viel mij ook op. En dan denk ik: "Het is toch veel leuker om zelf geluidjes te maken, en daar eigengemaakte nummers mee op te bouwen?". Maar wellicht denk ik daar te lichtvaardig over. Maar het valt me inderdaad wel op, dat er stapels mensen zijn, die het idee hebben, dat als ze een succesvol concept imiteren, dat ze dan hetzelfde succes verwachten te hebben. Mjaaah, wat zullen we daar nu eens van zeggen. Persoonlijk vind ik dat dat soort mensen niks in de muziekbiz te zoeken hebben.

Door het ontleden kun je wel leren hoe een nummer is opgebouwd en daarna (eventueel) je eigen style te ontwikkelen.
Nix mis mee dus ;)

waar de meeste de fout in gaat door te vragem: waar komt dit uit, waar komt dat uit, is dat niet alleen de synth of de drumcomputer de 'sound' maakt, maar ook de effecten, eq, soort mengtafel, compressie etc etc.

En wat kan ik er nu meer dat Jarre een geluidje heeft gehaald uit een DX7 of what ever.
Ben zelf orgineel, probeer het zelf uit te zoeken, dat is hobby.

Alles voorkouwen is voor koeien.

ik geef jullie volledig gelijk...
maar de evidente verklaring voor het fenomeen is natuurlijk dat copiëren de meest gemakkelijke
weg is om te bewandelen...

neem bijvoorbeeld het volgende: ik ben een zwaar daft punk en aanverwanten -fan.
ook ik heb ooit al gedacht "hoe doen ze dat, hoe leggen ze dit en dat gevoel vast in hun muziek?
en hoe kan ik dat zelf gaan doen? wat zijn hun werkwijzen?"

zoekende op het internet kwam ik een aantal dingen tegen. Ja hoor, het zou me zelfs gedeeltelijk
geslaagd zijn bepaalde tracks na te maken -moest ik daarvoor de moeite doen.

daarentegen wou ik liever mijn eigen track maken, mijn eigen ding doen, maar met huh GEVOEL
er in, hun "je-ne-sais-quoi". Ik moet zeggen, zelfs met een paar elementen uit hun methodiek
te hanteren, is het me tot hiertoe nog niet gelukt.
(ik heb uiteraard niet dezelfde hardware, maar probeer nog steeds alles met software, meeste freeware en demoware)

awel, ik moet zeggen, het is echt nie gemakkelijk en is me nog steeds niet gelukt iets deftigs in die aard
te maken, en ondertussen veranderde Bangalter terug van koers...

Dit zal uiteindelijk wel voor veel innoverende artisten zo zijn: dat het moeilijk is hun gevoel in platen over te nemen.
(maar ik spreek dan van gevoel)

anyway, sommige minder getalenteerde muziekanten, vergeten dan maar dat het om de fun gaat,
en gaan over tot ongenuanceerd, ruwweg kopieren of exact nadoen van wat de meester deed.

Ze vergeten daarbij volledig Confucius die zei: "Je moet niet willen in de voetsporen van de meester treden,
je moet daarentegen zoeken wat de meester zoekt".

(en het vervolg hoor je op de radio :r )

Maar goed... men kan hier biljven over doordrammen he... het is in ieder geval inderdaad soms zeer jammerlijk en weinig positief qua trend...

-greetz

cloudy

HEt is niet erg iemand zijn stijl te immiteren, integendeel zelfs.
Maar als je ook nog dezelfde geluiden gaat begruiken, dan wordt het een eenheidsworst.

En ff een produceertip: gebruik eigen geluiden en layer er een 'bekende' sound onder. Bij trance ed werkt dit prime.
Iedereen denk hee das bekent! , terwijl het je eigen muziek ik.

damn weer een geheim uit de duisteren kelders van bambam studio veraden...

toch zie ik wel nut in de vraag hoe maak ik deze sound

als je een geluid hoort dat je nog niet kan maken....ja dan wil ik soms ook weten hoe het gemaakt is. Wil tenslotte altijd meer leren over geluiden bouwen.

Uit welke synth t komt boeit dan echter idd niet, tenzij t alleen mogelijk is op n bepaalde synth, wat zelden zo is :)

Eeeh ik weet niet of o.a. mij bedoeld wordt ??

Maareeh, als ik bv. vraag WAAR een sound uitkomt, ben ik alleen benieuwd welke synth er gebruikt is en als ik een beetje aan het pielen ben dan probeer ik hem misschien zelf te recreeren maar daar blijft het bij....gewoon een leuke wetenswaardigheid verder niets!....

Het is alleen leuk om te weten hoe het geluid gemaakt is en waar het uitkomt maar verder is het gewoon triviale informatie want ik ben zelf echt wel creatief genoeg om eigen sounds en nummers te maken...
Ik heb niet voor niets 10 jaar muziekleer gehad !

Mensen met alleen een Groovebox krijgen alles op een presenteerblaadje is een veel betere stelling ! :geslaagd:

@ 6 trak : innovatie verkoopt niet en copieeren word al decennia lang gedaan...maar als je muziek maakt die niet in een bepaald hokje past, val je naast de boot, zeker op dit forum waar nog steeds 90% dance/trance gepost wordt, en als je even iets anders maakt (wat ik persoonlijk veel interessanter vindt!), vinden mensen het moeilijk om te slikken...

=)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18277&highlight=king+of+snake

Misschien hoort deze van mij er ook bij.
Ik ben er zelf zwaar op tegen als mensen iets copieeren uit een andere track en niet innovatief zijn, maar deze vraag had ik puur uit interesse gesteld om het geluidje. Ik wou weten of het nu gesampled is, of wat er voor gebruikt is. Het is niet zo dat ik na beantwoording van deze vraag het geluid na wou maken, of proberen na te maken.

geluiden of hele nummers namaken vind ik niet zo'n probleem, omdat je dan vaak heel veel leert over de totstandkoming van een goed geluid/ een goede track.

om zo'n geluid dan te gebruiken of om zo'n nummer dan uit te brengen vind ik erg triest.

waar ik me vooral aan stoor is wat de titel zegt: alles op een presenteerblaadje krijgen.
van die personen die naar het forum gaan, alles gaan vragen wat ze ook makkelijk zelf kunnen uitzoeken en vervolgens via 'tips' een heel nummer maken.
iemand helpen doe ik graag, maar als ik je nummers af moet gaan maken dan zak je maar in elkaar.

Origineel geplaatst door Christov
ik lees heir de reacties:
en vraag me af waarvoor koopt het meerendeel hier dan samplecds?
gebruik die audio in eens :D

alsof dat beter is... beter een goede sample van een sample cd die echt in het nummer hoort en goed in de mix ligt dan een slechte zelf gesamplede klote loop die nergens op slaat.

ik gebruik sowieso geen sample cd's, maar zoals alles hangt het er maar net vanaf hoe je het medium gebruikt.

Origineel geplaatst door Bass
verkoopt niet en copieeren word al decennia lang gedaan...maar als je muziek maakt die niet in een bepaald hokje past, val je naast de boot, zeker op dit forum waar nog steeds 90% dance/trance gepost wordt, en als je even iets anders maakt (wat ik persoonlijk veel interessanter vindt!), vinden mensen het moeilijk om te slikken...

=)

Boeit toch niet als je buiten de boot valt? Lekker je ding doen en de rest laten stikken zou ik zeggen. Het verkoopt niet, maar je kleinkinderen worden er wel lekker rijk van over 150 jaar :D

vandaag lekker bezig geweest eigen patches from scratch te maken
er gaat veel tijd inzitten maar 't geeft wel meer voldoening dan presets bewerken :)

Origineel geplaatst door Pjotr G
Uit welke synth t komt boeit dan echter idd niet, tenzij t alleen mogelijk is op n bepaalde synth, wat zelden zo is :)
een clavia is nog steeds geen moog...

Origineel geplaatst door Bass
@ 6 trak : innovatie verkoopt niet en copieeren word al decennia lang gedaan...maar als je muziek maakt die niet in een bepaald hokje past, val je naast de boot, zeker op dit forum waar nog steeds 90% dance/trance gepost wordt, en als je even iets anders maakt (wat ik persoonlijk veel interessanter vindt!), vinden mensen het moeilijk om te slikken...
omdat mensen worden gebrainwashed c/q domgehouden worden door o.a. de naar groot geld opgezette maatschappijen en radio stations...

Origineel geplaatst door Digimod
Picasso : ("Slechte kunstenaars kopiëren. Goeie kunstenaars stelen.")...
tsja... daar is geen kunst aan...

Origineel geplaatst door 6 trak
een clavia is nog steeds geen moog...

Ja en?

Als ik weet dat er een of ander vet geluidje uit een moog komt dan ren ik nog niet direct naar MH om een moog te kopen hoor.

Andere visie:

Ik heb in het verleden (en nu nog steeds soms) erg veel geleerd van het naprogrammeren van tracks die ik goed vond, met name drums, en van het midi groove extraheren van breakbiets en daar weer goed naar kijken hoe swingetjes werken.

En als ik 15 jaar geleden op het synthforum had kunnen achterhalen dat de geluiden die ik mooi vind uit moog's sequentials obie's en prophets kwamen had ik veel synthesizers niet hoeven te kopen/verkopen.

En ja tis all the fuckin same tegenwoordig waardoor je wellis denkt van heeft het uberhaupt nog wel zin, maar als je dan weer eens iets hoort wat alle standaard elementen gebruikt, maar toch weer helemaal nieuw is (Got me Puzzled-Dego?) dan weet je weer dat het allemaal nog heel veel zin heeft, hup die studio in mannen!

Beschouw je presets en sample cd's ook als een presenteerblaadje?
Want waar ligt de grens.:)

Het moeilijkst is dat je afstapt van wat je gewend bent te horen.
Iedereen wil op zijn artiest lijken (qua sound en soms zelfs qua uiterlijk)
Jaren ontleed je de muziek en dan moet je nog een eigen stijl crieeren
Dat kost tijd. Dat heb je niet een keer door... (het word al gauw een zooi)

Één ding is hier van groot belang....UITPROBEREN!
Pak in plaats een 2-tune saw een andere waveform.
Probeer andere ritmes, andere bass-line's
en uiteraard andere drums. Hele drumcomputers met ontelbare funktie's en je hoort allaan een 909...
(Ik heb het hier over de home-studio
Want live word het allemaal wat moeilijker.
en kun je beter met de 909, 808, 303 etc aan de slag)

Ik ben al weer vet bezig. Bijna weer een nummer af...
en die gaat echt lekker klinken...:D
2 dagen scheel wezen kijken naar mijn monitor 8D
Veel gevloek...waar is die hoer*** bar nou weer:bekdicht:

Back