APIC/ACPI Cubase SX

barn

Detroit nerd
In mijn ultieme poging om mijn midi-timing op orde te krijgen, mijn laatste strohalm...

Ik ben een gebruiker en vind het dus erg irritant dat mijn computer het niet in een keer goed doet als ik hem aanzet...:D

In een lange overgangsfase om van alleen Reason over te stappen op Cubase SX en midi enzo, is dit mijn laatste poging, anders koop ik een oude atari, dat schijnt wel te werken....=(

Sinds van de week eindelijk de overstap naar versie 1.06 gemaakt... is een hels karwei om zonder internet de update op die PC te krijgen... 3.5" diskettes waren de oplossing :stupid

Mijn midi-timing was al een stuk strakker...maar regelmatig af en toe haperde die toch en zat ie ernaast zeg maar...

Ik op internet de site met music XP tweaks opgezocht en alle tweaks uitgevoerd... maar nog steeds af en toe haperingen...

Nu las ik iets over dat APIC/ACPI...

Ik maak wel als het goed is gebruik van ACPI, zodat ik geen IRQ-sharing heb... maar heb bij de XP installatie volgens mij wel standaard PC gedaan... waardoor ik dus geen APIC PC heb...

Op die tweaksite staat dat als je moederboard APIC ondersteund, je APIC moet kiezen omdat dit beter schijnt te zijn dan... Ik heb in mijn Bios gechecked, en inderdaad, mijn APIC staat 'enabled'...

Kan ik zeg maar zonder data-verlies XP over de huidige versie heen installeren als APIC-Computer?

En deze thread dient ervoor om meer info te verschaffen over dat APIC/ACPI... had ook al gezocht en sommige mensen zouden weer zonder APIC beter presteren en anderen weer beter.... en ik denk dus dat midi-timing hier sterk aan gerelateerd is...

Alle info is dus welkom...

Ik maak wel als het goed is gebruik van ACPI, zodat ik geen IRQ-sharing heb

Volgens mij heb je met ACPI wel last van IRQ sharing.. maar ik kan 't momenteel mis hebben hoor. :biertje:

ACPI zorgt er als het goed is voor dat je 24 of meer IRQ's hebt...
Mijn geluidskaart zit geloof ik op 20... en voor zover ik weet heb ik geen componenten op hetzelfde IRQ-kanaal...

En qua midi-interface gebruik ik gewoon mijn Terratec DMX 6fire 24/96 met de nieuwste driver...
Maar daar ligt het niet aan...

Ligt puur aan mijn pc in combi met Cubase SX...

Als ik Reason slave aan mijn asr-10, loopt alles perfect...
Alleen cubase maakt er een potje van...

Als in je Bios APIC enabled staat dan is Xp ook automatisch als Apic geinstaleerd!
APIC betekend 24 (ofzo) IRQ'S
ACPI is je powerbeheer, zoals automatich computer uitschakelen enzo

MIDI is gewoon kut bij SX, als je pech hebt!

Ik heb ook altijd problemen gehad, maar nu bij mijn laatste pc en met een midex midi interface is het eindeljik zo goed als strak, maar nog niet zo strak als een rm1x bijvoorbeeld.

Cubase SX2 is uit, misschien dat deze versie betere midi timing en ondersteuning geeft. Lets pray ;)

ok...

dan mijn vraag:

Kan ik met XP-installatie gewoon switchen van APIC<->Standaard PC zonder dataverlies op c:/ ? Dus gewoon over mijn hudige XP installeren?

geen idee eigenlijk precies... maar wel meer als normaal zeg maar...

maar volgens mij staat echt in mijn geheugen gegrift dat ik XP als standaard pc heb geïnstalled...
kan ook zijn dat in mijn BIOS stond dat ACPI 'enabled' stond, maar volgens mij was het APIC, ga zo ff kijken...

maar wil dus gewoon wat proberen, als standaard pc en/of goed als APIC systeem, omdat ik al een paar keer gelezen heb dat dat het verschil uitmaakte bij sommigen die ook midi-problemen hadden...

maar een verse install... erg irritant, alles weer back-uppen en opnieuw installeren....=(

als je meer dan 16 IRQ's hebt dan staat windows al als APIC geinstaleerd!
Als je moederbord APIC ondersteund is de beste optie op APIC en ACPI te gebruiken!

quote van de site van RME:

Under Windows XP Microsoft has significantly improved both interrupt handling and ACPI. In most cases the interrupts will not be sharing IRQ 9. Even when, problems like with the above mentioned simultaneous network transmission are no longer found. Furthermore XP operates more reliable and stable using the ACPI mode. Therefore changing to Standard-PC mode under Windows XP is not recommended.

The worst thing to do is to use Standard-PC mode with the latest generation of single CPU motherboards, having an advanced programmable interrupt controller (APIC.) These boards offer 24 interrupts under Windows XP in ACPI mode (else found on dual CPU boards only) - but only 15 when using Standard-PC mode!

kan dat dan niet het grote probleem zijn...

Mijn moederboard doet van wel -> APIC
Maar mijn XP-PC is niet als zodanig geïnstalleerd...

Had op een site namelijk gekeken waar je kon tjekken of je een APIC comp had...

Voor zover ik weet heb ik veel IRQ'S... mijn DMX staat op 20!
Alleen als ik de driver tjekte, was het geen APIC driver...

Er staat me iets van bij dat het HALL.... was terwijl het HALLAPIC.... moest zijn ofzo..

Kan het dus iets zijn dat mijn moederboard wel via APIC IRQ'S verwijst maar dat XP eigenlijk helemaal dat niet ondersteund? oid?

Met ACPI heb je altijd last van gedeelde IRQ's en dit kan je niet helemaal goedkrijgen zonder (in dit geval) XP opnieuw te installeren en de "Standard PC I486" instelling te kiezen, er is echt geen andere mogelijkheid. Wat jij wilt is dus geen gedeelde IRQ's en dus ook geen ACPI! Je systeem zal nu dus goed moeten zijn want je zegt dat je "standard pc" hebt gekozen toch? Maar je hebt het over IRQ 20, dat betekent volgens mij dat dus "wel" ACPI hebt ingeschakeld want volgens mij heb je idd "zonder" maar 15 of 16 IRQ's. Ookal heb je ACPI niet ingeschakeld, kan het nog steeds gebeuren dat er 2 of meerdere apparaten van een IRQ gebruik maken. Vaak gebeurt het dat bijv. al je USB poorten in de weg zitten, die kan je (als je ze niet gebruikt) zo uitschakelen/disablen. Anders de albekende PCI wisseltruc, ofterwel proberen te switchen met je PCI kaartjes. Wat heb je nog meer in die kast van je zitten? Als je hele PCI gebeuren volgepropt zit met allerlei andere zooi, dan kan dat vaak tot nare storingen leiden. Wat je niet gebruikt, druit, weg, foetsie!

APIC (dus niet te verwarren met ACPI) is trouwens als ik het goed heb een technologie van Intel die je inderdaad vaak in je BIOS kan in of uitschakelen en heeft directe invloed op je chipset en heeft inderdaad ook te maken met het delen van IRQ's, als je dit dus zou willen gebruiken, zou je in windows dus "wel" ACPI ingeschakeld moeten hebben, ACPI (van windows dus) maakt gebruik van "APIC" maar dat terzijde. Jij moet dus (nogmaals) echt "geen" APIC/ACPI ingeschakeld hebben! Ik vind het trouwens wel apart dat RME zegt van wel en vele anderen fabrikanten van niet.

Je zegt wel dat alles met Reason strak loopt, maar volgens mij is er bij Reason toch alleen maar sprake van MIDI in verkeer, en geen out? MIDI "in" is een veel simpeler protocol dan MIDI "out", bij "out" komt veel meer strak programmeren kijken omdat er vanalles moet worden aangesproken, geclockt en aangestuurd, "in" is puur het ontvangen van aangeleverde data. Bij Cubase zal je dan denk ik ook net zo goed met MIDI "in" verkeer strak moeten kunnen werken als je alles goed hebt ingesteld. Als het verder niet soepeltjes verloopt zou je misschien eens kunnen kijken voor de nieuwste drivers van je Terratec, al gedaan? Bij SX 1.06 zou in de meeste gevallen alles goed strak moeten lopen, bij mij in ieder geval wel.

Vertel anders eens voor de duidelijkheid hoe je precies werkt, hoe je de boel in Cubase hebt ingesteld en waar gaat het precies mis?

idd, Reason ontvangt gewoon de midi-clock van mijn asr-10...

Maar tis dus echt verwarrend... Want op http://www.musicxp.net , het walhalla volgens cubase.net forum qua xp tweaks, staat dat als je moederboard APIC ondersteund je het het beste kan installeren MET... staat hier: http://www.musicxp.net/installing_tips.htm

Maar ik denk dus dat mijn moederboard XP overrulled, terwijl XP in principe niet weet wat ie er mee aanmoet ofzo...
Nieuwste driver van Terratec heb ik ja... en de upgrade naar 1.06 gaf wel verbetering, daarvoor was het werkelijk echt een chaos...

maar hoe ik werk (wil werken)...
mijn asr-10 is master-keyboard en zit dus met midi out naar DMX midi in...
mijn 8 onafhankelijke ASR-10 instrumenten hebben hun eigen midikanaal (multi-mode), 1t/m8
mijn poly800 heb ik op midi thru staan van van mijn asr-10, alleen die gebruik ik nog niet... ik wil eerst die timing goed hebben lopen...
Om nu te testen heb ik een reason file via rewire lopen, met melodietje enzo... die loopt strak mee...
Maar ik heb een BD in mijn asr-10 geladen, en het enige wat cibase uit hoeft te zenden is dus op midi-kanaal 1 (of 2 heb getest) is een BD als 4kwartsmaat...
en dat trekt ie dus niet...

Maar goed denk dat het een clean install wordt, met eerst dus APIC goed geïnstalleerd... als dat niet werkt proberen we de standard pc en APIC uit in BIOS...(<- ga ik wel eerst proberen)

computers :confused:

en dan studeer ik nog informatica...:confused: :confused: :confused:

oh ja, en ik heb 6 pci slots

1 netwerk kaartje, een usb-kaartje (staat al gedisabled), en mijn geluidskaart...

even de balans opmaken...

heb XP opnieuw geïnstalleerd nu... en heb daarna de standaard-pc driver geïnstalleerd en in de Bios de APIC gedisabled...

Video en Audio drivers geïnstalled...

En even kijken hoe de IRQ's nu verdeeld zijn:

m'n DMX zit op IRQ 9
daar zit ie samen met Realtek netwerkkaart
en samen met een USB device...

Van dat USB-device kan ik de drivers nu niet installeren, dus gedisabled...
En mijn netwerkkaart gebruik ik niet, dus voor nu ook gedisabled...

Mijn netwerkkaart op hetzelfde IRQ-kanaal, zou niet zo'n punt hoeven zijn... als ik met muziek bezig ben ga ik die toch hoogstwaarschijnlijk uitzetten...

Maar dat die USB er ook op zit verklaart misschien waarom ik problemen had in mijn rare vorige configuratie...

Want na installatie van XP, ga ie aan een ACPI comp te zijn maar niet met de APIC driver dus...

maar goed strax even Cubase en Reason er op knallen, en kijken wat ie doet...
u hoort van mij

Origineel geplaatst door Bitcrusher
nee!

kan alleen door nwe verse instalatie, omdat het een compleet ander IRQ systeem is.

Maar hoeveel IRQ's heb je nu dan?

Ik heb vandaag net een vers geinstalleerde 2000 omgegooid naar Standaard PC, ging zonder problemen.

ok mag ik even mededelen, dat de midi timing strak lijkt op dit moment!!!!!

ik ben best blij...:D

alleen nog geen geluid van reason... maar dat fixen we morgen wel ffies...

nu kunnen we eindelijk echt aan de slag!

mcv4-tje kopen en midex 3... and rocking!

en toch blijf ik benieuwd wat het had gescheeld als ik een APIC driver erbij had gehad...
maar als het werkt...dan werkt het...

zo ben ik dan ook wel weer...

dus :mexico:

Tip:
Koop een midex8

Zonder dit is de timing in Cubase SX middelmatig strak te krijgen. Met is hij strak (mits je USB een beetje meewerkt).
Zoek anders maar ff op het forum over deze zaken. (heb er al genoeg over geblaat)
Doe je dat niet dan vraag je om eventuele problemen. (zeg het hard en bedoel het ook zo)

ehm, is een midex8 anders dan een midex3 behalve dan het aantal ins/outs?

beetje raar...

midex8 is meteen zo duur... en ik heb denk voorlopig weinig aan zoveel ins en outs...

ik dacht juist dat ik in plaats van midisport 4x4 ik beter een midex3 kon kopen, omdat dat dan beter qua timing zou zijn?

Origineel geplaatst door bikkel
Ik heb vandaag net een vers geinstalleerde 2000 omgegooid naar Standaard PC, ging zonder problemen.

volgens verschillende sites moet het ook zonder problemen kunnen het kan alleen minder effectief zijn

Origineel geplaatst door Croaton
volgens verschillende sites moet het ook zonder problemen kunnen het kan alleen minder effectief zijn

Ja goed ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het voor gevolgen kan hebben. Ik heb nooit de keuze gehad tijdens de installatie voor zover ik het gezien heb.

Back