Wie heeft er een platencontract ??

pubermeisjes bepalen al sinds zij popmuziek hebben gemaakt de hits, die kochten 7", daarna plaatjes daarna cd'tjes en nu mp3's.
en dan als jenny in de klas zegt dat die gers pardoel hardstikke leuk is heb je gelijk een paar festivals aan de telefoon.
de radio en tv en nu interpet zijn er door de jaren heen wel veel beter in geworden om pubermeisjes te vertellen wat ze nou leuk vinden.

Volgens mij bepalen de media al sinds het bestaan van muziek zo ongeveer wat een hit word. Voorbeelden te over.

Het is heel simpel: je hebt muziek-met-passie gemaakt om de muziek, en je hebt muziek-voor-de-meute, gemaakt als commercieel product. Die laatste is gewoon puur marketing. Vergelijk het met een supermarkt: denk jij dat de producten in de supermarkt er liggen omdat wij er naar vragen, of kopen leveranciers een plek in het schap? Waarom liggen in de supermarkt de A merken op ooghoogte? Juist, GELD, marketing dus.

In de muziekindustrie is dat nooit anders geweest. Pink Floyd (bij wijze van spreken) was nog steeds een cafe bandje als er geen enorme marketing machine mee aan de gang was gegaan. Het is een sneeuwbal.

De marketing rondom muziekindustrie is wel veranderd. Vroeger kon men geld terugverdienen uit muziekverkopen, en dat is weggevallen. Tegenwoordig verdienen labels geld met 360 graden contracten (boekingen, management en de platen uitbrengen) en niet te vergeten reclame inkomsten van social media en youtube. En Big Data word natuurlijk steeds relevanter. Een bekend dance platenlabel met miljoenen abonees is heel waardevol voor bijvoorbeeld een festival organisator. Gegevens direct in de doelgroep. Effectieve marketing dus.

Vergeet ook niet het radio effect: We kennen allemaal wel die keer dat we de radio aanzettte en dachten: Wat een schijtplaat. 4 dagen later (en 30 keer dat de track voorbij kwam), vonden we de plaat toch wel okay.

Goede muziek is trouwens een heel subjectief gegeven.

Eeh nee.

Of iemand iets mooi vind of leuk vind is subjectief. Of iets kwalitatief goed in elkaar zit is gewoon te onderbouwen. Blije 13 in een dozijn EDM dat bij elkaar geplakte loopjes en preset synths zijn, kan iemand te gek leuk vinden, maar kwaliteit? Hell no.

Edit: Ah meneer de Warenhuisgroef was me alweer voor met dit gegeven :D :okdan:

Eeh nee.

Of iemand iets mooi vind of leuk vind is subjectief. Of iets kwalitatief goed in elkaar zit is gewoon te onderbouwen. Blije 13 in een dozijn EDM dat bij elkaar geplakte loopjes en preset synths zijn, kan iemand te gek leuk vinden, maar kwaliteit? Hell no.

Graag gedaan :kroon:

Eeh nee.

Ik heb nergens gezegd dat kwalitatief hetzelfde is als goed.
En zelfs het concept "kwaliteit" is in deze context heel relatief. Want wat is de referentie? De norm? Waar is dat gedocumenteerd? En wat zou de draagkracht daarvan zijn?
Hoe ging je dat onderbouwen? Met meningen? Loopjes en presets mogen niet? Volgens wat of wie, en waarom niet?

Ik heb nergens gezegd dat kwalitatief hetzelfde is als goed.
En zelfs het concept "kwaliteit" is in deze context heel relatief. Want wat is de referentie? De norm? Waar is dat gedocumenteerd? En wat zou de draagkracht daarvan zijn?
Hoe ging je dat onderbouwen? Met meningen? Loopjes en presets mogen niet? Volgens wat of wie, en waarom niet?

Je maakt er weer een mening van en snapt het verschil misschien niet helemaal.

Alles mag. Alles is prima. Als mensen er van genieten dan is dat prachtig,. ongeacht genre, moeilijkheid etc.

Kwaliteit kun je echter prima onderbouwen. Er is niet voor niets een conservatorium, muziek wetenschappen, academies etc. etc. Als je ergens in kan leren, dan kun onderscheid maken in kwaliteit. Hoe zit het muziekstuk in elkaar, melodisch, ritmisch, gebeuren er interessante arrangement-technische zaken in etc.? of is het weer hetzelfde uitgekouwde climax truukje met daaqrna een stilte en vervolgens een kick met 1 hele dikke synth die BWA BWA WOPWOPWOP doet? Dit staat volledig los van smaak.

See what I mean? ;)

Oh ja, ontopic:

Verschillende releasjes gehad. Wat voor reclame gemaak, theater, short movies. Niet echt dik verdienen inderdaad ;). Ik pak af en toe eens een opdrachtje mee als het op mijn pad komt. Verder werk ik halve dagen en voor de rest ben ik vrijwel alleen maar met muziek bezig( emt een duidelijk doel voor ogen).

Laatst gewijzigd:
Wilde eigenlijk niet reageren op dit topic, maar ik zie zulke tenenkrommende reacties dat ik me niet in kan houden!

Iedereen kan op zijn/haar zoldertje een nummertje in elkaar bouncen met een geripte versie van welke software dan ook of zelfs met gratis programmaatjes. Alleen het aan de man brengen daarvan of het door een label uit laten brengen kost veel moeite. Je kan een wereldhit maken en op Soundcloud plaatsen, maar verwacht niet dat iemand het ooit zal horen als je nog geen volgers hebt. Daarom is marketing zo belangrijk. Het gaat om een combinatie van goede muziek en marketing in mijn ogen.

Hiervoor heb je niet persé een platenlabel voor nodig: zorg dat je op alle social media aanwezig bent en ben daar actief op (reageer ook op mzuiek/posts van anderen zodat ze jouw naam zien) en zorg dat je gehoord wordt op de juiste kanalen waar je doelgroep actief is (zoek de juiste YT kanalen of radiozenders en mail die).

Ik maak zelf jaren 80 geinspireerde muziek en zit niet vast aan een platenlabel. Heb wel wat werk uitgebracht via labels, maar ik blijf wel independent en behoudt zelf ALLE rechten. Met dat soort muziek zou je verwachten dat het geen groot publiek aantrekt, maar ik heb binnen 2 - 3 jaar bij elkaar meer dan 20.000 volgers verzameld, waarvan er niet één gekocht is. En dan hebben we het nog niet eens over de inkomsten die ik daarvan heb. Het overgrote deel daarvan is van digitale verkopen (ook een gedeelte van cd's en cassettes).

Ik verkoop mijn muziek op mijn Bandcamp site en ik kan je vertellen dat er wel degelijk VEEL verkocht wordt via die site. Daarnaast staat mijn muziek op digitale stores als iTunes, Spotify, etc. wat ook nog aardig oplevert.

Wil niet stoer praten of wat dan ook, maar om te zeggen dat digitaal niet (meer) verkoopt is dus echt onzin. Als je er maar genoeg moeite voor doet, en dus niet alleen je muziek op Soundcloud plempt, maar er ook actief mee aan de slag gaat. Er is tegenwoordig nog steeds leuk te verdienen aan je muziek.

Bij pop muziek is het inderdaad heel anders. Daar wordt gewoon naar de Big Data gekeken en wordt er een rapportje uitgedraaid om te bepalen wat de volgende hit wordt en wie die moet maken.

Wilde eigenlijk niet reageren op dit topic, maar ik zie zulke tenenkrommende reacties dat ik me niet in kan houden!

Iedereen kan op zijn/haar zoldertje een nummertje in elkaar bouncen met een geripte versie van welke software dan ook of zelfs met gratis programmaatjes. Alleen het aan de man brengen daarvan of het door een label uit laten brengen kost veel moeite. Je kan een wereldhit maken en op Soundcloud plaatsen, maar verwacht niet dat iemand het ooit zal horen als je nog geen volgers hebt. Daarom is marketing zo belangrijk. Het gaat om een combinatie van goede muziek en marketing in mijn ogen.

Hiervoor heb je niet persé een platenlabel voor nodig: zorg dat je op alle social media aanwezig bent en ben daar actief op (reageer ook op mzuiek/posts van anderen zodat ze jouw naam zien) en zorg dat je gehoord wordt op de juiste kanalen waar je doelgroep actief is (zoek de juiste YT kanalen of radiozenders en mail die).

Ik maak zelf jaren 80 geinspireerde muziek en zit niet vast aan een platenlabel. Heb wel wat werk uitgebracht via labels, maar ik blijf wel independent en behoudt zelf ALLE rechten. Met dat soort muziek zou je verwachten dat het geen groot publiek aantrekt, maar ik heb binnen 2 - 3 jaar bij elkaar meer dan 20.000 volgers verzameld, waarvan er niet één gekocht is. En dan hebben we het nog niet eens over de inkomsten die ik daarvan heb. Het overgrote deel daarvan is van digitale verkopen (ook een gedeelte van cd's en cassettes).

Ik verkoop mijn muziek op mijn Bandcamp site en ik kan je vertellen dat er wel degelijk VEEL verkocht wordt via die site. Daarnaast staat mijn muziek op digitale stores als iTunes, Spotify, etc. wat ook nog aardig oplevert.

Wil niet stoer praten of wat dan ook, maar om te zeggen dat digitaal niet (meer) verkoopt is dus echt onzin. Als je er maar genoeg moeite voor doet, en dus niet alleen je muziek op Soundcloud plempt, maar er ook actief mee aan de slag gaat. Er is tegenwoordig nog steeds leuk te verdienen aan je muziek.

Bij pop muziek is het inderdaad heel anders. Daar wordt gewoon naar de Big Data gekeken en wordt er een rapportje uitgedraaid om te bepalen wat de volgende hit wordt en wie die moet maken.

Kijk das een motiverende en verhelderende post.:okdan:

Back