Wilde eigenlijk niet reageren op dit topic, maar ik zie zulke tenenkrommende reacties dat ik me niet in kan houden!
Iedereen kan op zijn/haar zoldertje een nummertje in elkaar bouncen met een geripte versie van welke software dan ook of zelfs met gratis programmaatjes. Alleen het aan de man brengen daarvan of het door een label uit laten brengen kost veel moeite. Je kan een wereldhit maken en op Soundcloud plaatsen, maar verwacht niet dat iemand het ooit zal horen als je nog geen volgers hebt. Daarom is marketing zo belangrijk. Het gaat om een combinatie van goede muziek en marketing in mijn ogen.
Hiervoor heb je niet persé een platenlabel voor nodig: zorg dat je op alle social media aanwezig bent en ben daar actief op (reageer ook op mzuiek/posts van anderen zodat ze jouw naam zien) en zorg dat je gehoord wordt op de juiste kanalen waar je doelgroep actief is (zoek de juiste YT kanalen of radiozenders en mail die).
Ik maak zelf jaren 80 geinspireerde muziek en zit niet vast aan een platenlabel. Heb wel wat werk uitgebracht via labels, maar ik blijf wel independent en behoudt zelf ALLE rechten. Met dat soort muziek zou je verwachten dat het geen groot publiek aantrekt, maar ik heb binnen 2 - 3 jaar bij elkaar meer dan 20.000 volgers verzameld, waarvan er niet één gekocht is. En dan hebben we het nog niet eens over de inkomsten die ik daarvan heb. Het overgrote deel daarvan is van digitale verkopen (ook een gedeelte van cd's en cassettes).
Ik verkoop mijn muziek op mijn Bandcamp site en ik kan je vertellen dat er wel degelijk VEEL verkocht wordt via die site. Daarnaast staat mijn muziek op digitale stores als iTunes, Spotify, etc. wat ook nog aardig oplevert.
Wil niet stoer praten of wat dan ook, maar om te zeggen dat digitaal niet (meer) verkoopt is dus echt onzin. Als je er maar genoeg moeite voor doet, en dus niet alleen je muziek op Soundcloud plempt, maar er ook actief mee aan de slag gaat. Er is tegenwoordig nog steeds leuk te verdienen aan je muziek.
Bij pop muziek is het inderdaad heel anders. Daar wordt gewoon naar de Big Data gekeken en wordt er een rapportje uitgedraaid om te bepalen wat de volgende hit wordt en wie die moet maken.