Hoe worden die 15 of 16 jarigen dan plotsklaps zo bekend en hebben ze het heel snel voor elkaar.
Hoe doen zij dat dan ??
In aanvulling op het antwoord van Warehousegroove, wil ik toevoegen dat het vaak niet eens meer om muziek draait; vergelijkbaar met die viral filmpjes waarin ze zich in brand steken, etc., en enorme navolging en aandacht krijgen.
Net als een lawine; hoef je dus net op het juiste moment de juiste commotie weten te veroorzaken en zal, alleen al door het aantal grote mensen die, uit verveling/nieuwsgierigheid, een halve seconde erop klikken zo'n alles meeslepende geweld veroorzaken , die niet meer te negeren zal zijn.
Ik denk ook niet dat de meeste 15/16 jarigen het zo snel voor elkaar krijgen, als het hun al ooit zal lukken; sterker nog, die "lucky few" hebben gewoon mazzel.
Als je bedenkt dat er tegenwoordig miljoenen van die zgn. "producers" hun materiaal kosteloos kunnen uitbrengen, is het niet verwonderlijk dat er genoeg tussen zitten, die in de prijzen zullen vallen.
Gewoon een kwestie van aantallen, dus.
En hoeveel van die gastjes zie na zo'n drie jaar nog?
En samen met het feit dat die 15/16 jarige door de ouders wordt gesponsoord en er in eerste instantie niet van hoeven te leven, kunnen ze naar hartelust aan de loterij blijven meedoen.
Het maakt, in eerste instantie, ook niet uit dat hun publiek de muziek alleen gratis wilt en niet eens bereid is voor te betalen**, zolang dat publiek zorgt voor voldoende "exposure", kun je in een later stadium hopelijk wel gaan cashen.
**Een mens is geneigd minder kritisch te zijn als iets toch al gratis is.
Al met al is het gewoon een loterij, wat vroeger niet anders was, met het verschil dat je toen toch meer gewicht in het spel kon brengen door muzikale talent.
Dit laatste is tegenwoordig, in veel gevallen, vervangen door een ander soort talent, waar ik niet achter ben en mij eigenlijk ook niet boeit.
Ik denk zowiezo niet dat het grootste deel van de moderne jeugd op mijn soort muziek zit te wachten en ik ambieer ook niet om 15/16 jarigen tot mijn publiek te rekenen.
Ik ben wel blij dat er voorzien wordt ik de muziek behoeftes voor de jeugd, hoe ver deze ook van mijn beleving af staan, en ik kan het publiek vinden die past bij wat ik te bieden heb.
En als ik in dat laatste niet slaag, is het niet door die 15/16 jarige "producer/artiest", want 30 jaar geleden had ik het ook afgelegd tegen de Michael Jacksons, Madonnas, etc.
Dus gewoon een kwestie van jouw eigen publiek te vinden; met een beetje geluk is dat publiek groot genoeg om (gedeeltelijk) in jouw levensonderhoud mee te voorzien.
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag van TS; ik kan gedeeltelijk rondkomen in het AUDIO gebeuren.
Dus componeren, arrangeren, produceren, maar ook PA werk aanpakken en freelancen als muzikant.