Merzbow fans klik hier NU!

Mmmmm ff aangekeken en geluisterd maar na een oorverkrachting vind ik het nog steeds niets....
De PC die de beste meneer gebruikt is wel een Windows PC dat weet ik zeker !!!!
Het geluid is namelijk gewoon een Windows PC die vastslaat!

Bedankt!

Mvg.

CoolRunning

Tja wel interessant een kruising tussen John Lennon en Yoko Ono (maar helaas niet de muzikale kwaliteit)
Kan er geen touw aan vastknopen zit absoluut geen regelmaat in.
Ik zeg niet dat dat moet maar ik ken wel mooiere soundscapes dn deze takkeherrie...
Nee Isnie geef mij dan jou spul maar of wat Industrial dat vind ik altijd nog leuker dan dit (een zwarte pagina in de geschiedenis van muziek,als je het muziek mag noemen :D )

Maaruh Isnie als je hem wilt evenaren heb ik nog een tip !

Neem alle Samples die je hebt brandt die op een CD-r kras die helemaal kapot,leg hem dan in de zon voor een paar uur en speel hem af op een platenspeler....en dan Samplen !!!!!!

Ik heb hier meerdere tapes liggen met dit soort soundscapes / noise.
Alleen, in de tijd dat ik ze kocht heetten ze nog gewoon datacassettes, voor de C64.

Het slaat echt nergens op. Ik heb wel enige structuur en filterwerk kunnen ontdekken trouwens.
Maar volgens mij gaat het de fans meer om de spanning of ze dr iets in kunnen ontdekken.

Wat een eikel trouwens, iedereen gaat (uit medelijden misschien) klappen en juichen aan het eind en wat doet ie? Precies! Hij keurt zijn publiek nog geen blik waardig, draait zich om en peert um.

Maar goed. Ieder zijn ding. :D

-C-

Ik denk persoonlijk dat Merzbow absoluut goed is... maar dan moet
je wel 'out of the box' kunnen en willen denken.

Merzbow houdt zich niet vast aan de standaard manier van denken
in muziek: ritme/melodie. Dat is niet perse gemakkelijk... probeer zelf
maar eens over die barriere heen te stappen.
Het is gewoon een heel andere manier om het maken van 'geluid
voor entertainment' te benaderen. Waarom zou ie muziek moeten
maken zoals ons geconditioneerde oor dat lekker vindt klinken?

Is het wel muziek? Het hangt er maar net van af wat jou definitie van
muziek is. Binnen mijn definitie is het zeker muziek.
De benadering van meneer Akita is heel simpel: Hij speelt met geluid
totdat ie dat geluid hem echt een sterke emotie geeft, en dan
probeert ie meerde van zulke geluiiden samen te mixen in een vorm
waar hij opnieuw sterke emotie bij kan hebben. Lijkt dat gewoon
niet heel erg op wat een heleboel onder ons ook doen? Alleen het
resultaat van Merzbow is iets wat voor ons (geconditioneerde) oor
erg moeilijk bevatbaar is. Daarom is het toch echt niet minder muziek!
Een van z'n uitspraken: 'I decided to destroy all conventional music',
verklaart mij een hoop...

Toen Autechre uitkwam met Confield waren de meeste mensen die
van de 'oude' Autechre hielden ook met stomheid geslagen... in andere
woorden, ze konden er geen touw aan vastknopen, mij inclusief. Maar
ik heb wel de moeite genomen om het album op z'n minst 10 keer te
luisteren voordat ik mijn definitieve beoordeling kon geven. Na de 10e
keer was mijn oordeel toch heel anders dan het na de 1ste keer had
kunnen zijn.
Hetzelfde geldt bij mij voor albums van bijvoorbeeld Zappa, Sonic Youth,
dat heeft me indertijd toch ook een bepaalde investering van m'n eigen
geest gekost voordat ik er echt met genoegen naar kon luisteren...

Punt hier is: Het is te gemakkelijk om te zeggen dat iets geen muziek is,
maar of dat ook waar is? Dat je iets bagger vindt, ok, maar als je iets niet
begrijpt, geeft dat je nog niet het recht om het geen muziek te noemen.

Maar ja, da's allemaal natuurlijk afhankellijk van opinie, en dit was de mijne :D

Mvg.

CoolRunning

merzbow rules- het is echt iets in de trand van love it or hate it - dit is niet iets dat je consu,eert als gewone muziek mensen - het is geluid (!) - functioneert prima als achtergrond geluid bij bijv. huiswerk maken ofzo - (of synthforum surfen haha) - nee seriues - ik ken lieden die hieraan verslaafd zijn.
wel is het zo dat M Akita echt te veel shit uitbrengt - er komt een keer in de 1/2 jaar een goede Merzbow uit,verder moet je met grote boog om zijn dingen heen.

net wat iemand hierboven zei - je moet bij merzbow (zoiezo eigenlijk nergens bij) binnen de kaders van populaire muziekstructuren denken (zoals beat, loops,refrein etc) - het is kunst die je absoluut anders ervaart dan een gewone muziek cd - maar alleen omdat het in audio vorm wordt uitgebracht moet het dan per se naar bep. normen voldoen?
Vind je het cool - is het cool - vind je het niks - jammer dan

muziek is kunst - geluid is kunst - het is als elke kunst bedoeld om te innoveren en/of te schockeren - was er niet zulke kunst - was de wereld heel saai (zoals ie dus is - kijk maar naar de pop wereld, rock wereld en dance wereld) -

Trouwens - Dingen als Carsten Nicolai/Alva Noto of dingen van MIlle Plateux worden opeens wel als goede muziek ervaren,terwijl alva noto gezien de insteek eigenlijk hetzelfde concept heeft.

en ja - het is waar dat M Akita nogal contactgestoord is - ik probeerde hem een keer tijdens zijn concert in paradiso aan te spreken om even te pijlen wat voor iemand het is - gewoon een ingesloten - introverte man - cool voor hem toch?

ok - iemand commentaar tot nu toe? :)

okay okay, het is natuurlijk ook een thread voor Merzbow fans dus wat dat betreft ben ik ook een vreemde eend in de beat hier.
Maar, als ik de gelegenheid heb om hem live te zien dan zal ik dr zeker heen gaan.
Want! Hoe kun je zeggen dat je spruitjes niet lekker vindt als je dr een keer een heel bord van hebt leeg gegeten?!

In ieder geval voor mij is het op het moment complete chaos en eigenlijk 98% ongecontroleerde herrie.
Maar ik zal mijn portie merzbow-spruitjes nog moeten nuttigen.

-C-

Origineel geplaatst door C738
"Spruitjes"

Het is net zoiets als je smaakpapillen idd: zodra ze wat gesleten zijn, kun je ineens
bitter en zuur ook beter waarderen en onderscheiden.

Klinkt misschien vaag maar ik weet zeker dat de merzbow fans em wel begrijpen :D

=)

edit

Ik vind de liveset op de videos niet zo boeiend, maar hij heeft zeker leuke dingen gemaakt.
Dit soort live performances waar de muzikant zit te "soundscapen/ambiënten/enz" kunnen wel eens leuk
uitvallen!

Laatst gewijzigd:
enige waar ik wel wat op aan te merken heb bij merzbow en aanverwanten is dat de live act -vaak enkel een achter een laptop zittende kerel betreft die vaag met zijn muis beweegt (al is merzbow zelf vaak live met beelden te zien). Anyway- dit is denk ik wel een bredere discussie die het gehele electronische genre aangaat. het visuele aspect

juist omdat ie alleen maar achter z'n laptopje passief wat zit te muizen vind ik het niet optredens waardig...
dit is geen artiest maar meer een slim manneke die, omdat ie japans is en het allemaal zo exotisch en hightech lijkt, de meer vagere gastjes over de streep weet te trekken met deze noisesense...

electribe

electribe

wie-oh-wie heeft er voor mij nog zo'n leuk drumconmputertje voor een "normale" prijs?
merci d'avance

oh shit ik zit even twee threads door elkaar heen te halen!!!!! #$&&^#%^&%^*
nou ja any way ik wou even zeggen dat ik dit ook wel kan waarderen maar het visuele aspect is denk ik wel nodig want alleen de "muziek" is wel een beetje saai zonder de video..
is dit dezelfe jap als die in het tv programma pitch dat een tijdje geleden op tv was?
eens een keertje in de muziek winkel kijken.

ja!

dit is zeker kunst ja! Met een grote K.

jullie mogen ervan vinden wat jullie willen - maar ik vind merzbow echt wreed - jammer dat jullie de concext ervan niet kunnen deconstrueren - jammer voor jullie :)
Ga zometeen lekker een valium pil nemen een dik chilen op bijvoorbeeld zijn "venerology"cd -

noizenoizenoize

Back