eurorack advies

hpjoo

belgie
Hallo,

ik had een vraagje omtrent eurorack formaat

ik ben nieuw in eurorack systemen ,
ik zie dat vele merken en fabrikanten modules bouwen , en veelal in eurorack formaat
wil dus dit zeggen dat ik vb zelf een systeem kan samenstellen met diverse onderdelen van diverse merken
en de voeding is automatisch dan in orde ? plug & play

bedankt,
Chris

Ja en nee. Als je een case koopt, zit daar soms een voeding bij, maar vaak ook niet. Zelfde geldt voor busboards (waar je je modules op inprikt met een power cable) Voedingen heb je in verschillende vormen maar ze hebben allemaal +12v en -12v. De meeste modules kun je daar direct op inprikken. Maaar, sommige modules hebben ook nog +5v nodig, vaak met digitale componenten. Je hebt voedingen die dit direct leveren (de Doepfer PSU3 bijvoorbeeld), maar je hebt ook busboards die dit leveren door de +12v om te zetten naar +5v. Zolang je je power cables niet verkeerdom erin prikt, kan er verder niet zo veel fout gaan...

En met het (kleine maar niet onbelangrijke) voorbehoud dat het merk Analogue Systems een andere voedingskabel gebruikt dan de meeste andere eurorack. Dan heb je een converter kabel nodig.

Overigens is eurorack een boel, maar plug en play zou ik het niet willen noemen.
Afgezien van de niet geheel onaanzienlijke mogelijkheid om de modules verkeerd aan te sluiten (soms geen probleem, in veel gevallen helaas wel!) moet je ook zelf de capaciteit van de voeding in de gaten houden. Dus hoeveel van de +12v, -12v en evt +5v is al gebruikt. Onderschat ook niet het belang van een kwaliteits voeding / busboards bij het voorkomen van interferentie tussen modules.

Laatst gewijzigd:
maar over het algemeen genomen kan je dus wel een rack samenstellen van allemaal verschillende fabrikanten.
'frankensteinian rack'

dat heb ik zelf ook, plus veel DIY.

Ha Chris (goeie naam, ik heet zelf ook Chris),

Eurorack kan soms wat intimiderend overkomen, maar eigenlijk is het extreem eenvoudig: