eurorack advies

hpjoo

belgie
Hallo,

ik had een vraagje omtrent eurorack formaat

ik ben nieuw in eurorack systemen ,
ik zie dat vele merken en fabrikanten modules bouwen , en veelal in eurorack formaat
wil dus dit zeggen dat ik vb zelf een systeem kan samenstellen met diverse onderdelen van diverse merken
en de voeding is automatisch dan in orde ? plug & play

bedankt,
Chris

Ja en nee. Als je een case koopt, zit daar soms een voeding bij, maar vaak ook niet. Zelfde geldt voor busboards (waar je je modules op inprikt met een power cable) Voedingen heb je in verschillende vormen maar ze hebben allemaal +12v en -12v. De meeste modules kun je daar direct op inprikken. Maaar, sommige modules hebben ook nog +5v nodig, vaak met digitale componenten. Je hebt voedingen die dit direct leveren (de Doepfer PSU3 bijvoorbeeld), maar je hebt ook busboards die dit leveren door de +12v om te zetten naar +5v. Zolang je je power cables niet verkeerdom erin prikt, kan er verder niet zo veel fout gaan...

En met het (kleine maar niet onbelangrijke) voorbehoud dat het merk Analogue Systems een andere voedingskabel gebruikt dan de meeste andere eurorack. Dan heb je een converter kabel nodig.

Overigens is eurorack een boel, maar plug en play zou ik het niet willen noemen.
Afgezien van de niet geheel onaanzienlijke mogelijkheid om de modules verkeerd aan te sluiten (soms geen probleem, in veel gevallen helaas wel!) moet je ook zelf de capaciteit van de voeding in de gaten houden. Dus hoeveel van de +12v, -12v en evt +5v is al gebruikt. Onderschat ook niet het belang van een kwaliteits voeding / busboards bij het voorkomen van interferentie tussen modules.

Laatst gewijzigd:
maar over het algemeen genomen kan je dus wel een rack samenstellen van allemaal verschillende fabrikanten.
'frankensteinian rack'

dat heb ik zelf ook, plus veel DIY.

Ha Chris (goeie naam, ik heet zelf ook Chris),

Eurorack kan soms wat intimiderend overkomen, maar eigenlijk is het extreem eenvoudig:
- kies een case met voeding uit (sure, je kunt zelf een voeding inbouwen, maar KISS). De Doepfer LC9 of LC6 zijn redelijk goed geprijsd)
- kies wat modules. Doepfer modules zijn relatief goedkoop en wat meer bouwblokjes en doen daarom echt recht aan het concept 'modulair'. Makenoise maakt bijvoorbeeld hele versatiele en (voor mij) inspirerende modules.. Etc, etc.. Eurorack is een standaard, dus je kunt alles door elkaar gebruiken.
- als er rook uit een module komt, heb je hem wellicht verkeerd aangesloten. Ha, grapje. Maar wel opletten: bijna altijd de rode kant van de 'flatcable' onder, MAAR check het even sinds sommige producenten zich niet helemaal aan die standaard houden
- sommige modules hebben 5 volt nodig.. Niet erg spannend, een adaptor is 10 euro en daarmee is een hele rij gelijk voorzien van 5 volt. Maakt voor andere modules niets uit.
- laat maar weten wanneer je wat hulp nodig hebt bij het assembleren van je eerste set, vind het altijd leuk om je te helpen.

@hanz; niet plug and play..? Um.. Ik vervang modules terwijl mijn systeem aan staat, en doorspeelt.. Eurorack is ongeveer de belichaming van het plug and play concept..

Tja... Het gaat goed totdat het fout gaat...

Stomme vraag , maar toch even : hoe moeten de stekkers erin?
Met het rode deel van de flatkabel op de 12 volt , of aan de gate ?
( ben ook net bezig mijn eerste eurorack in te richten )

In principe: rode draad aan de MIN 12 volt.

Maar met de volgende kanttekeningen;
-bij Cwejman en Analogue systems gaat dat dus niet op.
-als je niet kunt zien op de module waar de -12v zit, dan is de stelregel dat deze beneden zit (i.i.g. bij Doepfer), zo ook busboard.
-soms heb je een kabel met verkeerd gemonteerde stekkers - tip: kijk dus niet naar de kleur maar volg altijd de draad van module print naar busboard - allebei op -12v dus.
-vanwege dezelfde reden: vertrouw 'shrouded' connectors niet automatisch
-vanwege dezelfde reden: soms heb je geen rode draad op de kabel (regenboog ribbon en zo)

Dank je wel !

Gewoon goed nadenken, plus bij plus en min bij min.

Back