Een funky jazzy dingetje [Feedback Gevraagd]

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde luisteraar,

Omdat het morgen Koningsdag is, en ik vanzelfsprekend een groot aanhanger der Oranje familie ben, heb ik een nieuwe track afgerond met de titel King's Groove. Zoals de titel van deze draad al zegt, gaat het om een funky jazzy dingetje. De sax is op momenten wat brak. Files waren weer eens in een onjuiste sample rate geleverd. Re-samplen geeft dan nogal wat kwaliteitsverlies. Het is niet anders... Deze keer maar geen vocals gebruikt :).

Feedback ter verbetering van dit werkstuk wordt, als altijd, op prijs gesteld.

Weesch gegroet!

Ik vind hem vanaf ong. 1:00 een beetje leuk worden... Wat me eigenlijk tegenhoudt het heel erg tof te vinden is dat het nergens echt sprankelt qua spel. Zo vanaf een minuut is wordt wat beter vind ik. Ik bedoel dan het samenspel. Dan tegen 2 minuten vind ik het lekker lopen.. sax break vind ik wél mooi. Wat daarna komt ( synthsolotje) past echt heel tof. Doet het goed. Nu lopen de drums ook met wat meer groove... Al met al kan ik zeggen dat deze met de minuut beter wordt ;)

Wow.. lekker hoor!! :mega:
Even snel op de laptop geluisterd maar zelfs daar klinkt ie goed op :)

Lekker freely ook qua timing.. (funky gitaartje, sax..) Zang heb ik niet gemist.. De sax klinkt erg lekker iig.

Ik zou een randje vervorming/rauwigheid in de drums willen horen, als contrast met de supercleane sounds. Nu vind ik het allemaal net iets te keurig.

Verder goeie sound.:okdan:

niet bepaald de rauwe funk die ik gewent ben, maar daar ga ik binnenkort wel weer voor zorgen....:D

maar wel een lekker zomers stukkie muziek, dus gaat zo door....

:mega:

Knap stukje werk, niet mijn pakkie an, maar dat doet er niet toe.Tweede deel, het rustige, doe mij wat aan Passport denken, vrnl door de sax. Zou leuk zijn als Lucky TV dit zou gebruiken bij (aan elkaar geplakte) beelden van een swingende Willie en Maxima.:kroon::biertje:
Omdat ik op dit moment zelf worstel met drumpartijen een vraag: maak je die helemaal zelf en zo ja, hoe?

Cool! Zoals reeds gememoreerd wel wat braafjes qua drums enzo, vooral in het eerste deel. Ik vind de kick in het begin op de 2e en 4e tel niet zo lekker klinken. Sax is tof, en de wending rond de twee minuten ook, vooral als in dat stuk de drums weer invallen.

Ik vind hem vanaf ong. 1:00 een beetje leuk worden... Wat me eigenlijk tegenhoudt het heel erg tof te vinden is dat het nergens echt sprankelt qua spel. Zo vanaf een minuut is wordt wat beter vind ik. Ik bedoel dan het samenspel. Dan tegen 2 minuten vind ik het lekker lopen.. sax break vind ik wél mooi. Wat daarna komt ( synthsolotje) past echt heel tof. Doet het goed. Nu lopen de drums ook met wat meer groove... Al met al kan ik zeggen dat deze met de minuut beter wordt ;)

Een beetje leuk is al een heel mooi compliemtn voor mij :). En ik heb ook wel eens tracks gemaakt die niet bleven boeien. Dus een track die beter wordt tijdens het beluisteren, zie ik als een grote voooruitgang :D. Klopt inderdaad wel dat het brouwsel op sommige stukken lekkerder grooved dan op andere. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de manier waarop ik werk (en die is je bekend). Eerst een loopje bouwen dat helemaal vol is geplempt met de geluiden die ik boeiend vind en bij elkaar vind passen. Daarna arrangeren. Nou ja, soms gaat dat beter dan andere keren :).

Dank voor het luisteren en je feedback sowieso!

Duurt inderdaad even voordattie op gang is, maar funkt lekker hoor. Vooral vanaf de break tot het einde vind ik echt lekker!

Thanks Krek! Ik zat ook te genieten tijdens het bouwen.

Wow.. lekker hoor!! :mega:
Even snel op de laptop geluisterd maar zelfs daar klinkt ie goed op :)

Lekker freely ook qua timing.. (funky gitaartje, sax..) Zang heb ik niet gemist.. De sax klinkt erg lekker iig.

Kijk, goede berichten! :D Maar misschien kun je ook nog even via de koptelefoon beluisteren en dan zul je merken dat de sax toch wel behoorlijk brak is hoor. En die timing heb ik dan weer eens niet aan mezelf te danken. Ik heb wel op verschilende sporen verschillende quantizing toegepast, maar die twee dingen die jij noemt, heb ik maar heel lichtelijk aangepast (op toon en timing).

Ben zelf behoorlijk tevreden met het resultaat. Opbouw in orde wat jou betreft?

Ik zou een randje vervorming/rauwigheid in de drums willen horen, als contrast met de supercleane sounds. Nu vind ik het allemaal net iets te keurig.

Verder goeie sound.:okdan:

Dat is bij mij een terugkerend fenomeen. Ik ben gewoon een heel keurige jongen en dat hoor je terug in m'n tracks :D. Maar serieus, ik houd van dat soort sounds. Ik heb hier op het forum ook ooit eens iets geschreven over distortion, dat ik niet begrijp waarom we ons best zouden doen om een manko te reproduceren :).

Dank voor het luisteren AdDM!

niet bepaald de rauwe funk die ik gewent ben, maar daar ga ik binnenkort wel weer voor zorgen....:D

maar wel een lekker zomers stukkie muziek, dus gaat zo door....

:mega:

Thanks Jeroen! Nee, voor de rauwe sounds ben ik inderdaad niet de eerst aangewezen persoon. Ik ben benieuwd naar je brouwsel, is alweer even geleden. Aan de bak jongen!

Cool! Zoals reeds gememoreerd wel wat braafjes qua drums enzo, vooral in het eerste deel. Ik vind de kick in het begin op de 2e en 4e tel niet zo lekker klinken. Sax is tof, en de wending rond de twee minuten ook, vooral als in dat stuk de drums weer invallen.

Die kick, ja, daar heb ik over nagedacht. Met een kick op 1 en 3 past het wel beter in het stijltje van een club gasten die op een podium analoog en live staan te jammen. Hoewel dat misschien wel een mogelijkheid is met deze muziek, vind ik dat het in deze context ook met een kick op elke zou kunnen. Maar ik ga het wel even proberen. In het tweede deel vind ik de 4x4 sowieso wel passen.

Verder dank voor je mooie woorden!

lekker man.
lijkt wel of er een 12 koppige band op het podium staat te funken.
smaakt wat mij betreft naar meer.

veeeeel beter dan de easy listening waar je doorgaans mee komt :P
(vind ik dan)

Knap stukje werk, niet mijn pakkie an, maar dat doet er niet toe.Tweede deel, het rustige, doe mij wat aan Passport denken, vrnl door de sax. Zou leuk zijn als Lucky TV dit zou gebruiken bij (aan elkaar geplakte) beelden van een swingende Willie en Maxima.:kroon::biertje:
Omdat ik op dit moment zelf worstel met drumpartijen een vraag: maak je die helemaal zelf en zo ja, hoe?

Thanks Bijlevel. Passport is mij onbekend, ga ik opzoeken.

Normaal gesproken maak ik de drums altijd zelf inderdaad. Nu ben ik begonnen met de kick, snare en wat shakers als basis. Gewoon intekenen in Cubase. Toen ik de Rhodes chords erbij zette, vroeg de loop om meer swing. Kwam er niet en ben gaan browsen in de sh*tload aan samples die ik ergens op mijn laptop heb staan, puur ter inspiratie en om te zien wat goed zou kunnen klinken. Dus een stuk of 10 samples (beats van twee of vier maten dus) ingeladen. Daarna ben ik met de chords verder gegaan en de bass. Toen wat gaan arrangeren met een paar van die samples en het klonk goed. Ik heb mezelf daarna de vraag gesteld of het nodig was om die samples weer te gaan vervangen met zelf ingetekende lijntjes. En het antwoord was deze keer gewoon "nee". Ik zit ruimer in de samples dan in de kits en ik kon geen sounds vinden die ik in vergelijking met die samples goed vond klinken.

Normaal zou ik de beat designer van Cubase gebruiken voor de eerste aanzet. Gewoon wat kicks en snares intekenen, meerdere sporen, verschillende kits of losse one-offs gebruiken. Dus gewoon ergens beginnen en ophouden als het klaar is. Ik weet niet zo goed hoe ik dit op een andere manier zou kunnen verwoorden :).

lekker man.
lijkt wel of er een 12 koppige band op het podium staat te funken.
smaakt wat mij betreft naar meer.

veeeeel beter dan de easy listening waar je doorgaans mee komt :P
(vind ik dan)

Haha, heerlijk hoe die smaken toch kunnen verschillen :D. Die "easy listening" (ik noem het zelf liever "urban lounge") vind ik zelf toch ook wel heel prettig om naar te luisteren hoor.

Maar inderdaad, het idee dat dit (deels) live gespeeld zou kunnen worden, spreekt mij inmiddels wel tot de verbeelding. Ik wilde er iets van een gitaar in hebben. En soms heb dan mazzel met wat ik online vind. Een heerlijk funky slaggitaartje in dit geval met een aantal verschillende opnames. En toen kwam ik pardoes die sax ook nog tegen. Zonder die twee instrumenten zou het weer een heel andere track zijn geworden. Als ik alles zelf zou hebben kunnen spelen, zou ik weer moeten gaan nadenken over de manier waarop ik de track in detail wil hebben. Nu kan ik veel aan het toeval overlaten en vind ik toch ook wel prettig hoor.

Bottom line, ik weet van tevoren nooit wat ik tegenkom en kan dus niet bij voorbaat al zeggen dat ik nog eens zo'n track zou kunnen maken.

Thanks Bijlevel. Passport is mij onbekend, ga ik opzoeken.

.... Ik zit ruimer in de samples dan in de kits en ik kon geen sounds vinden die ik in vergelijking met die samples goed vond klinken.

Normaal zou ik de beat designer van Cubase gebruiken voor de eerste aanzet. Gewoon wat kicks en snares intekenen, meerdere sporen, verschillende kits of losse one-offs gebruiken. Dus gewoon ergens beginnen en ophouden als het klaar is. Ik weet niet zo goed hoe ik dit op een andere manier zou kunnen verwoorden :).

Bedankt voor je kijkje in je keuken. Tot nog toe heb ik steeds mijn eigen drums ingevoerd via beuken op het keyboard, maar voordat zoiets lekker klinkt ben ik ettelijke uren, zo niet dagen verder. ik ben helaas geen drummer die zomaar een lekker groove uit de mouw schudt. Komt bij dat ik persé origineel/natuurlijk klinkende drums/percussie wil gebruiken. Want dat is wat mij op de meeste tracks die ik hier hoor tegenvalt.

Afhankelijk van het soort muziek dat je maakt, snap ik dat wel. Ik denk dat ik gemiddeld een uur of 100 aan een track werk voordat ik hem plaats. maar dat is toch ook juist het leuke van deze bezigheid?

Beste Doc,

Bij deze m'n persoonlijke mening :).

Algehele indruk: duurt misschien wat lang voor het openbloeit maar eens zover is het goed vertrokken.
Wat met opvalt is 1) het cleane en 2) de strakheid.
Bij de gitaar en sax kan je horen dat deze ingespeeld zijn door muzikanten.
De percussie en andere instrumenten die jij aangewend hebt zijn, (ook al heb je verschillende soorten quantizing toegepast) te strak in het geheel.
Ik vind het net iets tè. Dit kan je niet verkrijgen indien alles live zou ingespeeld zijn door muzikanten.
M.a.w.: ik hoor niet het "samenspel" maar eerder het "netjes naast elkaar" spelen.
Een Rhodes solo-tje erin zou natuurlijk ook mooi zijn.
Op 2:38 ga je naar een andere toonaard over (duurde wel wat lang eer het gebeurde vind ik) en op 2:55 is het alweer gedaan :(.
De drums in dat stukje mochten misschien ook iets boeiender.
Is dat op 3:22 een soort "clap" geluid of zijn dat eerder bretellen die tegen je blote bast kletsen? :D
Het einde waarbij instrumenten wegvallen kon misschien iets interessanter of kordater.
Doch, til er niet te zwaar aan. Smaken verschillen voor iedereen ;).

Cheers,
Exo. :mega:

, dat ik niet begrijp waarom we ons best zouden doen om een manko te reproduceren :).

Zie het als een lapje vlees op de bbq. Totaal verkoold is niet lekker, maar een paar grillstrepen maakt het toch wel smakelijk. Zonder contrast geen diepte. Daarom dus :okdan:

Dat die instumenten van een sample CD komen had je misschien niet moeten zeggen.
Ik dacht dat je die zelf had bespeeld of door iemand had laten bespelen.. nu gaat toch een beetje de charme er af.
Desalniettemin een mooi stukje werk

Back