Een funky jazzy dingetje [Feedback Gevraagd]

Beste Doc,

Bij deze m'n persoonlijke mening :).

Algehele indruk: duurt misschien wat lang voor het openbloeit maar eens zover is het goed vertrokken.
Wat met opvalt is 1) het cleane en 2) de strakheid.
Bij de gitaar en sax kan je horen dat deze ingespeeld zijn door muzikanten.
De percussie en andere instrumenten die jij aangewend hebt zijn, (ook al heb je verschillende soorten quantizing toegepast) te strak in het geheel.
Ik vind het net iets tè. Dit kan je niet verkrijgen indien alles live zou ingespeeld zijn door muzikanten.
M.a.w.: ik hoor niet het "samenspel" maar eerder het "netjes naast elkaar" spelen.
Een Rhodes solo-tje erin zou natuurlijk ook mooi zijn.
Op 2:38 ga je naar een andere toonaard over (duurde wel wat lang eer het gebeurde vind ik) en op 2:55 is het alweer gedaan :(.
De drums in dat stukje mochten misschien ook iets boeiender.
Is dat op 3:22 een soort "clap" geluid of zijn dat eerder bretellen die tegen je blote bast kletsen? :D
Het einde waarbij instrumenten wegvallen kon misschien iets interessanter of kordater.
Doch, til er niet te zwaar aan. Smaken verschillen voor iedereen ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Waarde Exo, je persoonlijke mening wordt, zoals je weet, altijd op prijs gesteld. Met onpersoonlijke meningen kan ik namelijk weinig aanvangen. Dus dank daarvoor.

(Te) clean en strak is iets dat wel vaker wordt gezegd over de drums in mijn tracks. Het gekke is dat bandjes altijd proberen zo strak mogelijk te spelen, hoe strakker hoe beter. Maar als het vanaf een laptop wordt geproduceerd, is het streven kennelijk om het minder strak te laten zijn. Da's een contradictie waarmee mijn brein lastig kan omgaan. Dat zou betekenen dat er ergens een optimum zou moeten zijn voor "strakheid". En die ligt bij elke stijl en track weer op een andere plek. Dat vind ik maar ingewikkeld :D.

Ik denk inderdaad dat ik nog wel iets van solootje erin kan verwerken. Dat was in principe ook het uitgangspunt. Maar dan moet ik de hele boel (laptop inclusief toebehoren) weer meeslepen naar mijn muziekhok omdat daar het keyboard staat. En daar had ik geen zin in. Ik mag niet roken in dat hok en roken is iets dat ik heel graag doe als ik met muziek bezig ben. Zo'n baslijntje en synthpingeltje kan ik gewoon via mijn qwerty toetsenbord inspelen. Anyway, komende week zal ik het alsnog gewoon gaan doen. Ik denk dat ik dan dat synthpingeltje ga vervangen.

Die toonsoort wisselt in mijn andere tracks, zoals je weet, inderdaad veel sneller. Hier ging het mij om ritmes en veel minder om melodie. Maar ook hier zal ik nog eens wat alternatieven in overweging nemen.

Haha, ja dat geluid is een brakke clap :D. Valt wat minder in de smaak begrijp ik? Dat eind zal ik ook nog eens naar kijken.

Dank voor je feedback Exo! Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Zie het als een lapje vlees op de bbq. Totaal verkoold is niet lekker, maar een paar grillstrepen maakt het toch wel smakelijk. Zonder contrast geen diepte. Daarom dus :okdan:

Mooie vergelijking! Ik snap het nu beter. Wel met de kanttekening dat ik ook echt nooit achter de BBQ sta :). Ik zie een patroon.

Dat die instumenten van een sample CD komen had je misschien niet moeten zeggen.
Ik dacht dat je die zelf had bespeeld of door iemand had laten bespelen.. nu gaat toch een beetje de charme er af.
Desalniettemin een mooi stukje werk

Nou ja, het is geen sample cd, maar een online platform :). Principe blijft hetzelfde. Veel analoge instrumenten en vocals die ik in mijn tracks gebruik, komen van looperman.com. Omdat ik in het verleden regelmatig gebruik heb gemaakt gitaartjes en saxen van dezelfde "inzender", en het resultaat hem bevalt, heeft hij mij wel aangeboden om specifiek voor mijn tracks wat in te spelen. Ik zou kunnen overwegen om dat alsnog te laten doen voor deze. Dat maakt het misschien wat dynamischer. Maar ik moet wel zeggen dat ik met deze track nooit de intentie heb gehad om het als live te laten klinken. Dat gevoel/idee kwam pas na het toevoegen van de gitaartjes en sax.

fijn, drums mogen wat rauwer ....

Duly noted :). Dank voor het luisteren MH!

Mijn persoonlijke mening is dat je samples van gitaar of sax niet meer dan 1x kan gebruiken eigenlijk (binnen 1 nummer) als je het tenminste 'als' echt over wil laten komen, zodra de sample zich herhaalt, val 'je' door de mand. Samples zoals jij ze nu toepast zorgen wat mij betreft altijd voor afbreuk aan de 'groove' of de 'swing'.
Een sampletje is statisch en komt nooit natuur getrouw over.

Wat het strak spelen van een bandje betreft, ze proberen het wel om strak te spelen en dat lukt ze ook, maar er blijft altijd een variatie in zitten met een bijbehorende samenhang die het tot een geheel kneedt.

Met samples is dat haast niet mogelijk en verval 'je' in een herhaling van wat je een paar seconden daarvoor ook al hebt gehoord. Sommige mensen horen dat niet (ik ken ze) maar ik kan er dus helemaal niet tegen.

Het vreemde is dat synth partijen bij herhaling op een of andere manier minder problematisch een track verstoren, zal wel te maken hebben met referentie kader, het hoort zo.

Hoe dan ook, ik vind je track knap gemaakt, maar de samples, en zeker de sax sample wringt, hij hoort niet in de track, hij is er bij gesleurd maar moet eigenlijk ergens anders zijn. De gitaar samples zijn overtuigender, maar worden ook op steeds de zelfde manier herhaalt zodat het wat mij betreft niet natuurlijk klinkt.

Ik ben me er van bewust dat je hier weinig aan kan doen, dit is het effect van samples.

Even offtopic, Een artiest die wat mij betreft perfect ambient, downtempo, jazz & world met echte instrumenten weet te combineren, is Cantoma. Hij heeft 2 cd's uitgebracht, mocht je hem niet kennen, zeker luisteren. Het is niet het soort muziek wat jij maakt, maar laat wat mij betreft wel een perfecte blend horen tussen studio productie en echte instrumenten.

Klinkt goed door mijn versleten Grundig hoofdtelefoontje. De Mix is keurig. Ik hou zelf helemaal niet van samples plakken totdat je een nummer hebt, maar het geheel is toch een soort Mona Lisa geworden en dat is op zich best wel knap. Afblijven zou ik zeggen (beter is de vijand van goed) en op naar de volgende :)

Hoi Bob, hoe je het doet doe je het. Ik blijf het knap en creatief vinden. Ik ben niet echt van de funk en zo. Ik ben meer zo'n sympho figuur van de dikke accoorden en lange stukken.
Tekenen in cb doe ik ook, met knippen en plakken met samples zoals jij dat doet en kan blijf ik creatief en knap vinden.
Het is en blijft de gehele indruk van de track, meerdere keren gehoord.
Sfeertje bouwen en blijven boeien is hier in ruime mate aanwezig.
Leuke variant vanaf 2:30. Met plezier geluisterd.
Groeten
Frans

Mijn persoonlijke mening is dat je samples van gitaar of sax niet meer dan 1x kan gebruiken eigenlijk (binnen 1 nummer) als je het tenminste 'als' echt over wil laten komen, zodra de sample zich herhaalt, val 'je' door de mand. Samples zoals jij ze nu toepast zorgen wat mij betreft altijd voor afbreuk aan de 'groove' of de 'swing'.
Een sampletje is statisch en komt nooit natuur getrouw over.

Wat het strak spelen van een bandje betreft, ze proberen het wel om strak te spelen en dat lukt ze ook, maar er blijft altijd een variatie in zitten met een bijbehorende samenhang die het tot een geheel kneedt.

Met samples is dat haast niet mogelijk en verval 'je' in een herhaling van wat je een paar seconden daarvoor ook al hebt gehoord. Sommige mensen horen dat niet (ik ken ze) maar ik kan er dus helemaal niet tegen.

Het vreemde is dat synth partijen bij herhaling op een of andere manier minder problematisch een track verstoren, zal wel te maken hebben met referentie kader, het hoort zo.

Hoe dan ook, ik vind je track knap gemaakt, maar de samples, en zeker de sax sample wringt, hij hoort niet in de track, hij is er bij gesleurd maar moet eigenlijk ergens anders zijn. De gitaar samples zijn overtuigender, maar worden ook op steeds de zelfde manier herhaalt zodat het wat mij betreft niet natuurlijk klinkt.

Ik ben me er van bewust dat je hier weinig aan kan doen, dit is het effect van samples.

Even offtopic, Een artiest die wat mij betreft perfect ambient, downtempo, jazz & world met echte instrumenten weet te combineren, is Cantoma. Hij heeft 2 cd's uitgebracht, mocht je hem niet kennen, zeker luisteren. Het is niet het soort muziek wat jij maakt, maar laat wat mij betreft wel een perfecte blend horen tussen studio productie en echte instrumenten.

Ik snap helemaal wat je zegt over het gebruik van samples. Het herhalen van samples heb ik ook nog niet eerder gedaan (ja, drie jaar terug een keertje in een house-achtig trackje). Ik vond het rifje zo catchy dat ik hem er gewoon in wilde hebben. het probleem is dan dat degene die zo'n dingetje online heeft gezet, zich beperkt heeft tot een maat of 8. Hele arrangementen kom ik eigenlijk nooit tegen. Bij de blaasinstrumenten die ik wat vaker gebruik, is dat een ander verhaal. Daar zijn vaak complete solo's voor beschikbaar, soms opgeknipt in stukken van een paar maten. Die sax vind ik hier eigenlijk wel kunnen. Maar je opmerking over de gitaar snap ik dus compleet.

Het is ook een beetje luiheid van mijn kant hoor. Ik ken voldoende mensen die iets dergelijks voor mij zouden willen inspelen. Maar ja, dan ben je zo weer een week of twee verder :). Voor deze track misschien toch wel een goed idee. Ik ga eens rondvragen en zal een eventuele update hier alsnog posten.

Dank voor je feedback Demian! :okdan:

Een beetje Kenny G meets Candy Dulfer in de Bob blender op een hoger tempo :)
Niet echt mijn likes qua stijl, wel weer puik in elkaar gezet (incl mix) :baco:

Klinkt goed door mijn versleten Grundig hoofdtelefoontje. De Mix is keurig. Ik hou zelf helemaal niet van samples plakken totdat je een nummer hebt, maar het geheel is toch een soort Mona Lisa geworden en dat is op zich best wel knap. Afblijven zou ik zeggen (beter is de vijand van goed) en op naar de volgende :)

Dank voor het luisteren DA. Op een aantal plekken heb ik inderdaad wat samples gebruikt (gitaar, sax en wat ritmische dingen), maar ik zou toch niet willen zeggen dat de hele track tot staondd is gekomen door het plakken van samples/ Daar zou ik trouwens ook helemaal het geduld niet voor hebben :). Ik ben liever lijntjes aan het tekenen :D.

Dank voor je compliment! Die mix heb ik ook wel op geoefend, en veel hulp bij gehad van een aantal medeleden. Mooi he, zo'n forum :luv:.

Hoi Bob, hoe je het doet doe je het. Ik blijf het knap en creatief vinden. Ik ben niet echt van de funk en zo. Ik ben meer zo'n sympho figuur van de dikke accoorden en lange stukken.
Tekenen in cb doe ik ook, met knippen en plakken met samples zoals jij dat doet en kan blijf ik creatief en knap vinden.
Het is en blijft de gehele indruk van de track, meerdere keren gehoord.
Sfeertje bouwen en blijven boeien is hier in ruime mate aanwezig.
Leuke variant vanaf 2:30. Met plezier geluisterd.
Groeten
Frans

Hi Frans,

En toch is het niet zo ingewikkeld. Ik maak een basis met een of meerdere "hooks"/thema's en ga dan uitwerken/arrangeren. Als ik iet mis, prop ik er iets in. Meestal is dat een extra lijntje van een of andere vst, en heel soms is dat een sampletje. Niets meer en niet minder.

Ik ben trouwens zelf ook absoluut fan van dikke, gestapelde akkoorden. Dit funky dingetje was een probeersel.

Een beetje Kenny G meets Candy Dulfer in de Bob blender op een hoger tempo :)
Niet echt mijn likes qua stijl, wel weer puik in elkaar gezet (incl mix) :baco:

En nog een reactie van WHG op de valreep :D.

Thanks man, Kenny G en Candy Dulfer zijn nou net NIET de associaties waarvan ik hoopte dat je ze zou hebben. Anyway, dank voor het luisteren en je feedback :okdan:.

Thanks man, Kenny G en Candy Dulfer zijn nou net NIET de associaties waarvan ik hoopte dat je ze zou hebben. Anyway, dank voor het luisteren en je feedback :okdan:.

:D

Was het eerste wat in mij opkwam (dan moet het wel zo zijn) :engel:
Moest even diep nadenken wie die langharige gast ook al weer was (werkte ooit vroeger in een platenzaak waar ze ook dit hadden) Ja, Bob...... Het is de stijl eerder :)
Wist ook niet echt goed hoe ik dit zou moeten brengen 8o)

Candy is gewoon goed (paar keer mogen aanschouwen en daar is niets mis mee)

Verder typisch op z'n Bob's gemaakt

Super chill!:D

Kenny G en Candy Dulfer zijn nou net NIET de associaties waarvan ik hoopte dat je ze zou hebben.

Nee idd.. als dat je referentie van funk, soul, en Jazz is heb je nog een lange weg af te leggen :)

Echt heel lekker deze track! Veel energie zit erin. Kan je helaas weinig tips geven ofzo. Enige waar ik iets van kan zeggen is de break rond 2:21. Daar kun je misschien wat rustiger weer opbouwen.

Na een lange tijd van afwezigheid is dit zeker weer een goede binnenkomer!

Lekker trekkie doc!
Zit goed in elkaar, al vind ik de gitaar in het begin qua eq wat teveel mid, mag wel iets dunner voor mn gevoel, om beter bij de rest te passen.
Maar, goede compo is het zeker.

Back