Presets uit hardware synt gebruiken in DAW

rick8245

Stamgast
Ik heb een algemene vraag.

Onlangs heb ik 2 vintage synthesizers gekocht (Roland u220 en Yamah Cs1x)
Ik vind de presetsklanken erg mooi en ik wil ze eigenlijk kunnen gebruiken binnen een DAW.(Ableton)

Normaliter doe ik zoiets met een VST maar vandeze synths heb ik geen VST.
Kan ik de presets toch gebruiken ? zo ja hoe werkt dit dan ?
En kan ik dat ook toepassen op presets en drumcomputers die in keyboards zitten ??

Alvasrt hartelijk bedankt voor jullie tijd en antwoorden.

https://soundcloud.com/xsyntax

Je kan de audio out in je audio interface input steken en deze opnemen in je DAW terwijl je op de synth speelt.
Ofwel ook de synth bespelen vanuit je DAW, dan moet je de midi out van je pc naar de midi in van je synth verbinden, zodat deze laatste getriggered wordt met midi. Je kan ook nog een midiclock signaal uitzenden over deze kabel zodat de synth geslaved wordt aan het tempo van je project.

Je de presets gebruiken als je een vst versie van beide hebt, en die zijn er niet.

Inderdaad je synths als external instruments gebruiken in je daw en desnoods het spoor recorden zodat je ze niet elke keer aan hoeft te zetten als je verder werkt aan je track.

succes.

Dank voor de tips mannen.
@TFHats. Ik vind 1989 voor de U220 redelijk vintage. Toch bijna 30 jaar oud.

Ik bedoel te zeggen dat vintage niet alleen afhankelijk is van leeftijd. Vooropgesteld: als jij leuke dingen met de apparaten doet en plezier ermee hebt, dan is dat het belangrijkste.

Vintage betekent wel dat een (oud) apparaat verzamelwaardig is vanwege unieke kwaliteiten. Daar staan de U220 en CS-1x niet om bekend.

Back