OB6 snipje 2

je haalt wat zaken door elkaar en als je comments op jouw tracks en het aantal jaren dat je ergens al voorbij bent als argumenten moet gebruiken ben je al niet helemaal zeker van je zaak vrees ik.
even terug naar het onderwerp
ik vind de ob6 een fijn karakter hebben
een mooie sfeer
ik vind dat van de sylenth niet
voel je niet aangevallen in je master of the universeness, is gewoon mijn mening
en als je niet erkent dat er verschil zit in synths en ook zeker die 2, dan heb je watten in je oren

Ik hoor originele geluiden in de OB snips met audiorate modulaties en geluiden waar ik niet direct van kan ontcijferen hoe ze gemaakt zijn. De sylenth demo hoor ik gewone standaard basic sounds die uit iedere synth hadden kunnen komen. De sylenth demo is wel wat meer op de voorgrond uitgemixed.

ik vind de krekels wel leuk ghehe
steriele sound. das niet per se niet goed of zo, soms zelfs gewenst, maar ik hou meer van wat minder steriel

Aangezien ik over laptop speakers luister kan niet zo veel toevoegen aan de plasserlengte wedstrijd (ofschoon ik plekken ken waar men in de rij staat om in het kruis getast te worden). De JV-1080 ís ook een prachtige machine.

Maar ik vind het wel een leuk sfeertje wat er neergezet wordt. Het klinkt een beetje vaag / wollig maar dat heeft ook wel weer wat.

heerlijke sound die ob6, mooie sfeer ook. Enneh die Sylenth, die is ook mooi hoor. Maar het is geen OB6. :W

Ik vind de sounds tof maar moet wel eerlijk zeggen dat ze - zeker van het laatste snippet - erg in de verte liggen voor mn gevoel. Neem je heel zacht op oid? Loopt het via een mixer of direct in je soundcard?

Ja dat had ik ook toen ik gisteren die 2e snip (ob3) hoorde.

Later in de studio geluisterd, toen had ik dat veraf-gevoel iets minder, maar toen viel me wel op dat bij voornamelijk de 1e 2 sounds van ob3.mp3 in mijn optiek de resonance veel te ver is opengedraaid waardoor ik de neiging heb een EQ op het spoor te zetten om wat nare frequenties in het mid te dippen.

De snip uit de startpost klinkt beter imho

Ik denk dat ik met een micro q van 100 euro redelijk in de buurt kom. Zo lang de meeste demo's geen bassen doen. Want dat kan de micro q niet. :D

Maar doe eens mooie ronde bassen maken met die ob6. Ik wil horen of ie punch heeft en vol klinkt als je een lage toon raakt.

P6 kan dat ook niet zo goed.

ik had denk ik de distortion klein beetje open. die maakt de shizzl doffig merk ik nu

ik heb de snips geluisterd,
ik sluit me aan bij trigg zijn bevindingen. Het klinkt alsof de resonance standaard erg veel invloed op de sound heeft. Ik weet ook niet of ik dit nou mooi vind of niet moet ik eerlijk zeggen.

De body wordt behoorlijk gesloopt door die resonantie (beetje zoals de virus ti ook heeft). Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat dit de standaard sound van de ob6 is, heb je niet ergens een foutje gemaakt tijdens de opname?

In ieder geval is 1 ding zeker, de snippets hebben wel een compleet eigen sound, als dit de sound van de ob6 is zou ik die wel herkennen, dus wat dat betreft heeft de ob6 wel een echt eigen karakter, en dan wordt het waarschijnlijk meer een smaak kwestie.

De sylenth snippets snapte ik niet, voegen niets toe naar mijn mening aangezien ze totaal niet in de buurt komen van de ob6 sound en dus niet als vergelijking gebruikt kunnen worden.

Nee, dan kun je beter OP-X Pro II of iets dergelijks pakken, die is speciaal gemaakt om de Oberheim sound te produceren.

Ik geef je een volledig uitgeruste analoge studio met alle mogelijke apparaten van je dromen.
Zolang er niemand rondloopt die die diezelfde apparatuur bediend en iets 'zinnigs' mee weet te doen (dat beoordeeld de luisteraar dan) komt er van sfeer niets in huis en blijft het dooie boel.
Sfeer, die maak jij, niet het apparaat.
Nou hier is het waar je niet gelijk hebt ,een klankkleur maakt deel uit van een sfeer ,niet de muziek dus maar 1 monotone frequentie die je door de lucht jaagt afhangend van zijn harmonische inhoud zal een bepaalde sfeer creeren.

Trouwens,als je het toch over sfeer wil hebben een mooi analoge synth met veel knoppen en hout geeft op zich al een heel andere sfeer in de studio dan een beeldscherm met een synth erop afgebeeld waar niemand naar wil kijken,heeft nog een slechter effect dan een foto van een synth aan de muur..

:gaap:

Beste Egres, ik hoop niet dat je het mij kwalijk neemt maar ik denk dat jij het hier bij het verkeerde eind hebt. Als ik een inschatting maak van de apparaten die jij hebt/beheert en een opsomming maak van de tracks die jij post, denk ik mwah. Terwijl ik tracks hoor van SF leden die tracks posten waar ik stijl van achteroversla om daarna te vernemen dat het allemaal ITB is gedaan. Dan wordt mijn vermoeden alleen maar meer bevestigd dat het niet om de apparatuur gaat maar om de kok! Ik ben zelf ook voorstander van oude machines en knoppen maar vlak creativiteit vooral niet uit...

Uiteindelijk kan je elke thread eindigen in een hardware vs software discussie, mooi is dat.
Dat was 15 jaar geleden ook al zo en zal over 15 jaar nog steeds zo zijn. :D

ON TOPIC:
ik wil die OB-6 ook wel, 't is bijna een OB6SIE.
Sinterklaas nog maar eens lief aankijken morgen..

Beste Egres, ik hoop niet dat je het mij kwalijk neemt maar ik denk dat jij het hier bij het verkeerde eind hebt. Als ik een inschatting maak van de apparaten die jij hebt/beheert en een opsomming maak van de tracks die jij post, denk ik mwah. Terwijl ik tracks hoor van SF leden die tracks posten waar ik stijl van achteroversla om daarna te vernemen dat het allemaal ITB is gedaan. Dan wordt mijn vermoeden alleen maar meer bevestigd dat het niet om de apparatuur gaat maar om de kok! Ik ben zelf ook voorstander van oude machines en knoppen maar vlak creativiteit vooral niet uit...

Ik neem het niet kwalijk maar je begrijp er duidelijk nog minder van.

De andere had het over een apparaat ,of wat uit een bepaalt apparaat komt niet voor sfeer kan zorgen,staat los van een softsynth VS hardware synth productie kunde,daar gaat het niet over! het gaat over een geluidsfrequentie die uit een apparaat komt en het apparaat zelf die een sfeer kan creeren,of dat nu een analoog,digitaal of akoestisch apparaat is maakt niet uit,het is de reactie van geluid (frequentie en harmonischen) op de mens. Creativiteit,of track beter als de mijne zever is hier niet van toepassing.

Een waarneembaar apparaat of geluidsbron zal nog meer de sfeer beinvloeden in een omgeving waarin een persoon zich bevind.

Naarmate de koopkracht verminderd inflatie sterker wordt en vooral ook de prijzen van vintage lekker hoog blijven stijgen verwacht ik enkel meer van deze softsynth VS hardware onzin. Verborgen jaloezie,meer is het niet!

Hoe duurder de vintage synths hoe beter!

Trouwens nieuwe degelijke analoge synths zoals de OB6 zullen ook maar enkel duurder aangeboden worden in de toekomst omdat er steeds minder mensen zijn die zich dit kunnen aanschaffen,dus wen er maar aan!

Back