Sloop jupiter 8

Ahum.. ik val even binnen hoor :)

Als je de originele behuizing incl. gaten en sleuven goed inmeet kun je die zo overzetten in het cnc programma en met 1 druk op de knop gaat alles vanzelf.
Plaatwerk van laten we zeggen 1 x 0.4 meter. Hoe ga jij dat opspannen? (zonder dat het gaat trillen als 'n malle!!)
En dan de sleuven in het plaatwerk. Heb jij soms vierkante freesjes? :D

ben hier een gelijkaardige frontplaat aan't uittekenen voor m'n muze-2 105x36cm een soort maximoog
aluminium 2mm en een stuk ingewikkelder dan de jup front, 60 sliders en nog eens zoveel pots
de lasersnijder kan mij een offerte geven als ik een dwg bestand aanlever, hij sprak over iets in de orde van een 100 euro
dus ben ik nog even cad aan't studeren
ik hou jullie op de hoogte

Gewoon lasersnijden.. toch ? Maar weet niet wat dat kost...

idd.. of watersnijden :)

Als je zelf een CNC freesmachine hebt staan en je je uren niet meerekent kun je het wel realiseren misschien, maar je zit met 'freselijke' voorbereidingen om je tools niet naar de klote te helpen.. anders wordt het helemaal een duur plaatje.. niet zomaar even op start drukken dus zoals met snijden.

En dan is er nog de radius die je in de hoeken van de sleuf krijgt.. het zal nooit rechthoek met scherpe hoeken worden. :)

Ahum.. ik val even binnen hoor :)

Plaatwerk van laten we zeggen 1 x 0.4 meter. Hoe ga jij dat opspannen? (zonder dat het gaat trillen als 'n malle!!)
En dan de sleuven in het plaatwerk. Heb jij soms vierkante freesjes? :D

Valt nog wel mee hoor!
Wij hebben wel eens grotere platen opgespannen.
Trillen doet het niet, zolang het magnetisch is (dus geen aluminium of r.v.s.) kun je het op meerdere plaatsen elektromagnetisch vastzetten.

Als je zelf een CNC freesmachine hebt staan en je je uren niet meerekent kun je het wel realiseren misschien, maar je zit met 'freselijke' voorbereidingen om je tools niet naar de klote te helpen.. anders wordt het helemaal een duur plaatje.. niet zomaar even op start drukken dus zoals met snijden.

En dan is er nog de radius die je in de hoeken van de sleuf krijgt.. het zal nooit rechthoek met scherpe hoeken worden. :)

Met laseren of watersnijden krijg je inderdaad het strakste resultaat, er zijn wel hele kleine freesjes, maar die zijn rond dus zul je altijd een radius houden en geen scherpe haakse hoeken.

Ik wil ook ff reageren op deze draad, aangezien het vanaf het begin alle kanten op gaat.
De TS is wel degelijk heel serieus met dit project bezig en is al heel ver met het modulaire (patchbay) gedeelte van het project. Check http://www.anatal.io/ voor wat de bedoeling is...

Dit Jupiter 8 gedeelte is de volgende stap in het project, wat weer de deur moet openen naar volgende modules, die allemaal met elkaar gaan samenwerken in 1 betaalbaar systeem met ongekende mogelijkheden.
Dit kost echter tijd en dus geld, vandaar dat hij de rest van z'n Jupiter wil verkopen en alleen de componenten wil bewaren die nu van belang zijn. Plus ondertussen ervaring opdoen met het bouwen van een module die gaat functioneren in het hele systeem.

Wat mij verbaasd is dat een aantal mensen tamelijk neerbuigend reageren terwijl het uiteindelijke doel zo'n beetje de natte droom is van de meesten die hier op SF zitten. Toegegeven, de TS had daar van het begin af aan iets duidelijker in mogen zijn. Maar ik ken de TS al jaren en weet dat zijn intenties hetzelfde zijn als veel van de synth puristen die hier komen.

Dus, waar het op neer komt : als mensen deze draad lezen en denken dat ze een nuttige bijdrage kunnen leveren met betrekking tot het eindproduct, alle tips zijn welkom.

Als je goed kijkt naar de frontplaat dan zie je geen rechte hoeken. Misschien had roland precies hetzelfde probleem en ook geen waterjet cutter, alhoewel ze het eerder geponst zullen hebben in die tijd , kweenie

Ik zag op kickstarter laatst een waterjet cutter onder de 4000, ik heb niet eens 4 euro maar goed ik had wel gelijk de vurige wens ermee te werken. Ook vanwege het feit dat het geen rommel achterlaat. Ik wil het zelf doen voornamelijk vanwege de tijdsbesparing. Al heb ik onbeperkt budget, zal toch altijd moeten wachten op de post heen en weer minimaal

Laatst gewijzigd:
Ik wil ook ff reageren op deze draad, aangezien het vanaf het begin alle kanten op gaat.
De TS is wel degelijk heel serieus met dit project bezig en is al heel ver met het modulaire (patchbay) gedeelte van het project. Check http://www.anatal.io/ voor wat de bedoeling is...

Dit Jupiter 8 gedeelte is de volgende stap in het project, wat weer de deur moet openen naar volgende modules, die allemaal met elkaar gaan samenwerken in 1 betaalbaar systeem met ongekende mogelijkheden.
Dit kost echter tijd en dus geld, vandaar dat hij de rest van z'n Jupiter wil verkopen en alleen de componenten wil bewaren die nu van belang zijn. Plus ondertussen ervaring opdoen met het bouwen van een module die gaat functioneren in het hele systeem.

Wat mij verbaasd is dat een aantal mensen tamelijk neerbuigend reageren terwijl het uiteindelijke doel zo'n beetje de natte droom is van de meesten die hier op SF zitten. Toegegeven, de TS had daar van het begin af aan iets duidelijker in mogen zijn. Maar ik ken de TS al jaren en weet dat zijn intenties hetzelfde zijn als veel van de synth puristen die hier komen.

Dus, waar het op neer komt : als mensen deze draad lezen en denken dat ze een nuttige bijdrage kunnen leveren met betrekking tot het eindproduct, alle tips zijn welkom.

Onwijs superduper bedankt dat je even instaat voor me hier, onbetaalbaar. Ik kijk voornamelijk naar het tellertje dat aangeeft hoevaak het onderwerp gelezen is. Dat sommige lui uit ontwetendheid nogal bot uit de hoek komen daar kan ik op zich wel mee leven. Het is niet anders. Ik krijg net weer een leuk prive bericht, ditmaal uit new york, die man zegt vereerd te zijn onderdeel te mogen zijn van het auto patchbay project. Dan zijn er nog wat bekende namen, blijf even discreet daarover, die meer willen weten. Het ligt straks gewoon in de winkel en dan heb ik waarschijnlijk niet eens tijd meer om stukjes te schrijven. Voor wie dat snapt ligt er een kans mee te doen met iets bijzonders en voorop te lopen in de analoge ontwikkelingen, voor een appel en een ei.

ben hier een gelijkaardige frontplaat aan't uittekenen voor m'n muze-2 105x36cm een soort maximoog
aluminium 2mm en een stuk ingewikkelder dan de jup front, 60 sliders en nog eens zoveel pots
de lasersnijder kan mij een offerte geven als ik een dwg bestand aanlever, hij sprak over iets in de orde van een 100 euro
dus ben ik nog even cad aan't studeren
ik hou jullie op de hoogte

Dat lijkt me een schappelijk bedrag. Gaat het per oppervlak of per uitsparing. Bij 247rack is het per hoogte eenheid maar geen custom zaken, geponst ook lijkt me

Wat ik eigenlijk zoek, of wil maken, is een dynamische controller. Zonder dat het helemaal touchscreen based is. Omdat veel producers, en ik ook, graag een echt schuifje of knopje hebben. Probleem met generieke controllers is dat je niet goed ziet wat iets voorstelt. Ik weet uberhaupt weinig van controllers. Als ik rondkijk lijkt het wel dat hier de meeste innovatie heeft plaatsgevonden.
Boven elk schuifje moet een schermpje zitten zodat daarboven duidelijk staat wat het is. Maar ook moeten groepen van schuiven definieerbaar zijn.
Misschien gewoon een scherm met daarover een grid van knoppen. Idealiter zweven de knoppen maar dat kan natuurlijk niet. Wel als ze een zuignap hebben. Maar dan is het weer niet erg dynamisch dat je makkelijk en snel kan wisselen van apparaat wat het voor moet stellen. Is er iemand die begrijpt wat ik wil en ook weet of zoiets er al is of niet?
Om de jupiter kloon of originele borden te besturen zodat het nog bij het onderwerp hoort. Schoot me wel te binnen dat de jupiter ook op schaal kan worden gemaakt. Eenmaal als tekening is dat geen probleem.

Als je goed kijkt naar de frontplaat dan zie je geen rechte hoeken. Misschien had roland precies hetzelfde probleem en ook geen waterjet cutter, alhoewel ze het eerder geponst zullen hebben in die tijd:erm:

In die tijd is het gewoon geponst in ƩƩn keer, gaten/sleuven en het knikje.

Met frezen kan je ook een heel eind komen, maar is wel errug veel werk. En al helemaal om het goed nauwkeurig te krijgen. Anders heb je weer het risico dat er knoppen niet meer passen enz enz..
De rondingen in de hoeken na het frezen kan je scherp vijlen naderhand, dus das niet zo moeilijk.

Maarrr... als je de centen hebt dan zou ik het laten laseren/waterjet ..

Staal heeft wel de voorkeur boven alu voor een behuizing, staal is een stuk sterker en meer krasvast.

Lasersnijden ok, maar niet met zuurstof als snijgas, daar krijgt je roest mee langs de snijranden.

het probleem is wel een beetje de centen ja. je moet ook nog de verf erop krijgen. wat zou daar een goeie manier voor zijn en hoe zouden ze dat toen gedaan hebben. Op de tafel kan van alles gemonteerd worden. Een lasercutting head voor acryl is niet zo duur denk ik. stel dat ik een opdracht geef en het klopt niet dat is zonde. het lijkt me best fijn een toegewijde controller te hebben tijdens het werk eraan zonder dat het precies lijkt. Liever kleiner en lichter juist tijdens ontwikkeling. Ik maak dat onderliggende systeem als basis touchscreen bedienbaar vanwege de grote kostenbesparing maar het wil niet zeggen dat een controller uit den boze is. Het gaat ook niet alleen maar om wat ik wil als ik nog brood met pindakaas ermee wil verdienen. Voorlopig kan ik er toch niet aan beginnen vanwege tijdgebrek en prioriteiten. Erover nadenken en voorbereiden kan geen kwaad.

De jupiter is gemaakt :halleluja Ik had dus afgesproken met ambi-j. Met deze man samen werken was echt een verademing voor me. Ik heb echt nog nooit zoiets meegemaakt. Hij had nog niet eerder een jupiter van binnen gezien en had me al gewaarschuwd dat hij niet kon garanderen dat hij de synth kon repareren. Hij durfde het wel aan omdat hij wel ervaring heeft met de digitale componenten. Waar de meesten, zoals eerder door anderen werd opgemerkt, veel moeite hebben met het digitale gedeelte, is dit juist zijn specialiteit. Hij heeft zelf zijn eerste computer gemaakt toen ik nog in de wieg lag. Het mooie was dat ik het zelf ook allemaal goed kon volgen en ik zei op een gegeven moment , als het vandaag niet lukt dan ben ik toch blij met alle kennis die ik heb opgedaan.
We hebben eerst de halve dag zitten praten over de audio netwerk technologie waar ik aan werk. Toen maar eens de jupiter open gemaakt. Ik had alles al afgekoppeld behalve de cpu pcb. Logic analyser erop en daar kwam van alles uit. Ik vond dat ok maar het was beter geweest als die wat had want dat was het probleem gelijk helder.
Manual uitgeprint, al snel was duidelijk dat er een stroom data vanaf de cpu naar diverse onderdelen gaat. Wat de data precies inhield was volkomen onduidelijk maar dat was niet echt belangrijk. Zolang het eruit ziet als een datastroom dan mag je er enigszins vanuit gaan dat het klopt. Tenzij de eeproms verrot zijn en de software stuk is daardoor. We gingen er maar even vanuit dat dit niet het geval was. Mocht dat zo zijn dan kon dat gedownload worden en opnieuw gebrand worden op verse eeproms.
De DAC zit aan het einde van de datastroom dus maar eens kijken wat die aan info kreeg. Dat leek niet op een data stroom, een pulsje hier en daar. Tussen de cpu en het dac ging er dus iets mis. In de blockdiagrammen staat daar alleen de databuffer tussen, een soort versterkertje voor de cpu. Logic analyzer erop gezet en de output data naar de DAC zag er ook niet uit als data terwijl de input er wel uitzag als data. Dat wil zeggen gewoon een hoop pulsen ipv af en toe iets met een hoop ruimte ertussen. Dat was in ieder geval niet ok dus maar vervangen en kijken wat het oplevert.
Het allermooiste was dat ambi-j die chip nog ergens had liggen uit de tijd dat hij zelf computers maakte met deze componenten. Dat lag er dus al minimaal 30 jaar. Omgesoldeerd, de jupiter aan en bingo. Ik zag gelijk al alle ledjes branden. Ik kan moeilijk woorden vinden die het gevoel beschrijven dat we ervan kregen. Blij in ieder geval. De chip is ook nog gewoon in productie, bij farnell voor 13 cent te koop.
Toen de rest van de borden aangesloten en op de boxen aangesloten. Ook nog even spannend maar er kwam geluid naar verwachting uit. Alle sliders reageerden goed. Inmiddels al laat dus we beschouwden het als ok. Hij klonk alsof ie calibratie kan gebruiken dus dat moet nog gebeuren maar dat is normaal onderhoud. Ik kan er nog wel even over doorgaan maar het is wat mij betreft goed zo. Ik ga zorgen dat ie helemaal ok wordt. Caps vervangen ook en dan beraden wat ik ermee ga doen maar in ieder geval niet slopen dus daarmee komt deze draad ten einde.
Ik ga een nieuwe opstarten tbv het kloon project. Ik kan in ieder geval iedereen met digitale problemen aanraden contact op te nemen met ambi-j. Ik heb met eigen ogen gezien hoe slagvaardig deze man te werk gaat. Het was echt uurtjes werk en het leek allemaal nogal logisch en betrekkelijk eenvoudig maar doe het maar eens na. Ik weet wel bij wie ik moet zijn in vervolg. Ambi-j nogmaals bedankt voor een topdag en een gerepareerde jupiter! Tot snel.

Fijn !!

De jupiter is gemaakt :halleluja
Geweldig om te horen!

Het allermooiste was dat ambi-j die chip nog ergens had liggen uit de tijd dat hij zelf computers maakte met deze componenten.
Dus het was de buffer?

Ik ga een nieuwe opstarten tbv het kloon project.
Ben benieuwd! Tiergrinder (van de kloon) heeft ook wat dingen op Gearslutz gepost, wellicht dat je dat al gezien had.

Heel mooi dat hij het weer doet!

Werken aan (niet al te complexe) digitale logica lijkt allemaal heel logisch...als een ander met veel kennis van zaken het doet. Als je jezelf als semi-leek eraan zet, is het toch heel andere koek. Ik heb heel veel respect voor mensen die dit vak beheersen.

Dus 7 pagina's verder heb je een werkende Jupiter 8, nog een tweede vergeten apparaat teruggevonden, extra kennis over de JP8 en gevorderde plannen voor je kloonproject. Het kan verkeren!

Tof bedankt voor het meeleven iedereen!

Ja het was ic15 de data bus buffer inderdaad. Het kreng. Zonder een logic analyzer met minimaal 16 kanalen kun je het wel vergeten dat je er vlot achterkomt.

En nu? Als ik de emoties even uitschakel dan is verkoop een logische zet. Ik koop van de opbrengst alle originele onderdelen voor 1 vco terug. Vervolgens ga ik op zoek naar de beste vervangings kanidaten mbv het differentiele versterker idee. De rest van de modules zijn al kant en klaar gekloond. Die kastanjes zijn al uit het vuur. Voor de vco kan ik ook wel gewoon in de muff draad kijken maar ik wil een serieuze poging doen zo dichtbij te komen als mogelijk met leverbare componenten. Maar ik moet ophouden hiero want dat heeft niets meer met sloop te maken. Ik zal een nieuwe draad starten tbv het jupiter voice kloon project. Waar zal ik dat plaatsen? Zelfbouw maar toch.

Laatst gewijzigd:
Back