Sloop jupiter 8

In het hele verhaal van in onderdelen verkopen wil ik 1 ding toevoegen aan hetgene al gezegd is: er moet wel überhaupt vraag naar zijn. Een gebruikte chip kan wel erg zeldzaam zijn, maar als hij eveneens erg betrouwbaar is, zal de vraag erg klein zijn. En zo zou je (ik roep maar wat) 10 jaar aan het leuren met onderdeeltjes zijn, 10 jaar geen werkende JP8 hebben, en na 10 jaar ook geen werkende kunnen kopen van de opbrengst want die worden ook niet goedkoper met de jaren.

Even een iets negatiever scenario, maar die moet je ook in overweging nemen als je aan iets niet-omkeerbaar wil beginnen.

De DMX als betaling voor de JP reparatie klinkt als een goede optie. En dan kan je nog altijd een voiceboard klonen als je dat wil.

Ik blijf dit een vreemd verhaal vinden.
Gewoon zonde om een JP8 te slopen.
Klonen is toch altijd mogelijk? De documentatie is ruimschoots voorhanden dus dat is het probleem niet.

Wat wil je voor het apparaat hebben (compleet) as is?
Kan mij niet schelen als ie het niet doet.

En luister ook even naar Marcmarc. Een apparaat in onderdelen verkopen dat niet gewerkt heeft neemt een risico met zich mee. Kun je achteraf veel gedonder mee krijgen.

1 ding begrijp ik trouwens niet goed. Ik snap dat je uiteindelijk de PCB kunt clonen, maar je geeft zelf al aan dat er (waarschijnlijk) veel onderdelen op zitten die niet of nauwelijks meer te krijgen zijn. Dat zou voor potentiële klanten van je geclonede bord dan toch ook erg moeilijk (en duur) worden om die te sourcen? De meneer die 'm aan het nabouwen is volgens het schema van Roland doet dat met moderne varianten van die oude chips. Maar doordat die moderner zijn reageren ze waarschijnlijk ook net wat anders, dus klinkt hij anders als je gewoon alles 1 op 1 door nieuwe componenten zou vervangen. Hij is er al een jaar of wat mee bezig zo te zien, dus het zal wel geen eenvoudig klusje zijn. Maar hoe zou je dat met jouw geclonede voice-board dan aanpakken?

Ik blijf dit een vreemd verhaal vinden.
Gewoon zonde om een JP8 te slopen.
Klonen is toch altijd mogelijk? De documentatie is ruimschoots voorhanden dus dat is het probleem niet.

Wat wil je voor het apparaat hebben (compleet) as is?
Kan mij niet schelen als ie het niet doet.

En luister ook even naar Marcmarc. Een apparaat in onderdelen verkopen dat niet gewerkt heeft neemt een risico met zich mee. Kun je achteraf veel gedonder mee krijgen.

Ik had toch hiervoor al gezegd dat ik met iemand eraan ga werken deze week? Klonen zonder de originelen erbij is voor mij niet te doen, misschien voor jou wel. Moet ik op het eind sounds posten en dan maar afwachten of een eigenaar van een origineel gaat zeggen dat het ok is of niet. Ik wil bij elke vordering gaan vergelijken met het origineel hoe groot de afwijking is. Met een dif amp zou het idealiter stil moeten zijn. Hoe meer je hoort hoe slechter het resultaat. Dat lijkt me nogal tof om te doen. Ik kan zodoende geen prijs vragen want je wilt alleen compleet.

Ook had ik al aangegeven dat ik voorlopig afzie van onderdelen gaan verkopen omdat het een one way ticket is, waarom ga je er dan over door?

1 ding begrijp ik trouwens niet goed. Ik snap dat je uiteindelijk de PCB kunt clonen, maar je geeft zelf al aan dat er (waarschijnlijk) veel onderdelen op zitten die niet of nauwelijks meer te krijgen zijn. Dat zou voor potentiële klanten van je geclonede bord dan toch ook erg moeilijk (en duur) worden om die te sourcen? De meneer die 'm aan het nabouwen is volgens het schema van Roland doet dat met moderne varianten van die oude chips. Maar doordat die moderner zijn reageren ze waarschijnlijk ook net wat anders, dus klinkt hij anders als je gewoon alles 1 op 1 door nieuwe componenten zou vervangen. Hij is er al een jaar of wat mee bezig zo te zien, dus het zal wel geen eenvoudig klusje zijn. Maar hoe zou je dat met jouw geclonede voice-board dan aanpakken?

Ik ga mezelf herhalen maar dat is ok. Ik heb de excel sheet gepost waarin je exact kan zien wat de kosten zijn voor waar het voornamelijk om gaat. Ik ga nog meer invullen uiteraard, in die post geef ik aan de kloon componenten te gaan klonen waardoor het betaalbaar blijft. Als ze 5 pond voor een vca vragen dan kost die aan materiaal waarschijnlijk maar een euro. Ik ga dan natuurlijk niet allemaal losse bordjes maken waardoor die kosten er ook niet zijn. Je zal mij nooit horen zeggen dat ik een exacte kopie maak, volgens mij is zelfs elke jupiter uberhaupt uniek dus er is geen vaste jupiter sound. Wat je me wel zal horen zeggen is dat ik een hele vette synthesizer ga maken zwaar geinspireerd op de jupiter en als extra volledig modulair. In dat licht veelzijdiger dan het origineel. Als ik mijn hond laat klonen dan verwacht ik ook niet dat in het gekloonde hondje de ziel van mijn hond zit. Ik verwacht wel dat ie hetzelfde karakter zal hebben en ik weet zeker dat ik er veel van zal houden. Al doe ik er 10 jaar over, denk je dat jij over 10 jaar geen interesse meer in de jupiter sound zal hebben? Ervan uitgaande dat je dat nu wel hebt.

Trouwens ik ga niet alleen de pcb klonen, dat is een no brainer. Dat is gewoon een service van bepaalde bedrijven. Ik zal ze geassembleerd en geintegreerd met bedieningssoftware leveren. De enige manier waarop het betaalbaar blijft voor iedereen

Trouwens, ik heb gezien dat freaks ICs laagje voor laagje erafhalen, en kompleet reverse engineren.
Het is dus wel mogelijk om ICs te klonen, kost je wel 1 IC.

Je kan je synth op ebay zetten, er gaan genoeg defecte synths voor hoge prijzen weg.

Bedankt voor de tip. Ik had m vorig jaar geprobeerd te verkopen maar niet gelukt. Ik geloof niet dat ik 1 bieding heb gehad, niemand durft het aan, begrijpelijk. Nu ik blijkbaar iets heel geks roep krijg ik wel biedingen en aanvragen. loopt niet over maar toch opvallend, ik vind het wel humor, maar het was niet als grap bedoeld. Ik begrijp net zo goed niet dat niemand het begrijpt

Ik was een tijdje terug al geinspireerd geraakt toen ik dit las

An in depth look at the Roland Jupiter 8's VCO

Ik ga dit nadoen en voor de rest de kloon componenten toepassen en dan eens goed gaan analyseren hoe dichtbij het komt. Ik zal de kosten in de sheet verwerken zodat deze helder zijn op voorhand. Ik had moeite het terug te vinden. Zat op gearslutz te zoeken maar het was dus muffwiggler.

Ja, Rob is niet de meest communicatief-vaardige personen, maar maakt wel erg fijne modules. Die AM8120 met Jupiter 8 waveforms bestaat volgens mij alleen op zijn bureau, die is nooit in de commerciële verkoop gegaan. Die AM8125 heb ik, in combinatie met de JP8 clone VCF, AM8109, klinkt het wel direct heel erg Roland, maar geen idee hoe dat zich laat vergelijken met een echte JP8. Zou een leuke test zijn...
Volgens mij klopt het ook wel dat hij geen interesse heeft in meer geld met dit soort dingen, als ik het goed begrepen heb heeft hij een goed betaalde baan en doet hij AMSynths er een beetje bij. Vandaar dat er ook maar zo weinig modules elk jaar verkocht worden.

Ik zag trouwens wel in het draadje op Gearslutz over het JP8-clone filmpje dat die clone (van Tiergrinder) toch ook wel erg prijzig wordt qua onderdelen. En hij zit pas op 4 voices, dus dat is dan misschien wel een uitdaging...
Maar alle lof dat je het gaat proberen, chapeau! :halleluja

Tjees wil ik je erop wijzen dat er wel wat zijn gemaakt , dat iemand er 1 heeft en verkoopt op mod grid. Ben jij dat!!! :dubbel:

Alles nog eens goed nagelezen. De amsynth site is een beetje stuk lijkt het. Ik had het over 8125 maar het gaat dus om de 8120 die jij hebt. Terwijl je aangeeft dat hij nooit een vco heeft gedaan heb je hem ondertussen. Ik val je niet aan hoor, ben gewoon benieuwd hoe het nou zit. Bom links werken niet, misschien bewust gedaan. Heb jij een bom list erbij gekregen? Of kan je eens een foto maken van de binnenkant zodat we kunnen vergelijken met de keuzes die gemaakt zijn in de muff draad. Ik heb wel een fijn gevoel zo dat de vaart er goed in zit qua inventatisatie. Zo publiek bezig zijn jaagt me lekker op. Ik hoop erg dat ik de motivatie kan behouden, dan gaat het zeker ergens toe leiden. Tiergrinder zo bezig zien bewijst dat het gewoon kan dus geen reden de handdoek in de ring te gooien voorlopig.

Zoals je in het stukje tekst van mij kunt lezen wat je gequote hebt heb ik wel de AM8125. De AM8120 (die gebaseerd op de Jupiter 8 waveforms zou zijn) bestaat niet. Maar dat terzijde.

Het lijkt me dat je in ieder geval een onderscheid zou kunnen maken in je reacties. Mijn vragen waren daadwerkelijk vragen uit interesse en geen aanval op je plannen. Er zit een verschil tussen constructieve/kritische vragen en neersabelen. Ik wens je veel succes toe met je plannen, zou leuk zijn als je je vorderingen hier post.

Nee joh, ik voel me helemaal niet aangevallen, ik gaf juist aan dat ik jou niet het gevoel wil geven dat ik je aanval of ter verantwoording roep. Ik las mijn zin na en ik dacht van ik hoop dat hij het zo niet opvat dat ik je publiekelijk te kakken wil zetten. Dat ik op modular grid een van die zeldzame modules zie staan wilde ik aan je melden en toen zag ik pas dat jij dat was. Dat vond ik gewoon humor dat ik je bijna ging vertellen dat je module te koop staat, alsof je dat niet al wist. Dat vind ik toch altijd superlastig met mailen of op forums dat je de toon van je stem niet erbij hebt en dat iets soms totaal tegenovergesteld kan overkomen als hoe het bedoeld is. Je hebt dan de emoticons maar dan nog. Als ik het nu nog eens nalees dan denk ik ja het kan ook zo lijken of ik je uitlach terwijl ik het alleen maar een grappig toeval vond.

Ik kan soms moeilijk tot rust komen als ik nog niet precies weet hoe ik het allemaal ga doen en waarmee. Ik ga dan te lang door en ben niet helemaal helder meer. Het is niet efficient want die overuren leveren vaak niets op. Na rust blijkt het niet te kloppen en kan ik eerst weer een stap terug doen. Zoals ik nu ook duidelijk zie dat ik de type nummers door elkaar heb lopen gooien.
Op zich heb ik dat wel steeds meer onder controle maar ik ben vorige week gestopt met roken en kan daardoor niet slapen een tijdje. Dat ken ik wel van eerdere pogingen dus ik weet dat ik daar even doorheen moet en dan komt de slaap wel weer en beter ook dan met dat gerook. In plaats van maar een beetje wakker in bed liggen ga ik dan liever iets nuttigs doen.
En of dat nog niet genoeg is loop ik rond met pijnstillers in mijn lichaam waar je ook niet echt slimmer van wordt. Ik had wat extra genomen om in slaap te komen maar zelfs dat helpt niet eens. Het is allemaal goed verder hoor. Ik ben juist eindelijk weer een beetje in staat om aan de plannen te werken. Geen pijn meer maar je kan niet ineens stoppen met die zooi, het moet afgebouwd worden. Ik vertel dit zodat je mijn reacties misschien wat beter kan plaatsen. Het is nooit mijn bedoeling wie dan ook een rotgevoel te geven. Als ik je dat gegeven heb dan spijt mij dat. Het moet wel leuk blijven.

On topic : ja ik zal zeker blijven posten want het is voor mij ook motiverend. Zelfs als niemand reageert kan je toch zien dat het gelezen wordt en dat men het blijkbaar interessant vind. Omdat de amsynth vco optie er dus niet is ben ik er voorlopig uit welke componenten het gaan worden.
Ik ga met wirewrap de saw core opzetten en zal eerst de power supply op orde moeten krijgen. Ik heb het idee power transistoren te bestellen zodat ik met een dac kanaal het voltage kan instellen en de transistor de benodigde current levert.

Nee joh, ik voel me helemaal niet aangevallen, ik gaf juist aan dat ik jou niet het gevoel wil geven dat ik je aanval of ter verantwoording roep. Ik las mijn zin na en ik dacht van ik hoop dat hij het zo niet opvat dat ik je publiekelijk te kakken wil zetten. Dat ik op modular grid een van die zeldzame modules zie staan wilde ik aan je melden en toen zag ik pas dat jij dat was. Dat vond ik gewoon humor dat ik je bijna ging vertellen dat je module te koop staat, alsof je dat niet al wist. Dat vind ik toch altijd superlastig met mailen of op forums dat je de toon van je stem niet erbij hebt en dat iets soms totaal tegenovergesteld kan overkomen als hoe het bedoeld is. Je hebt dan de emoticons maar dan nog. Als ik het nu nog eens nalees dan denk ik ja het kan ook zo lijken of ik je uitlach terwijl ik het alleen maar een grappig toeval vond.
Mooi, is dat uit de wereld! Overigens dacht ik wel dat je me blij had gemaakt door te zeggen dat er een AM8125 op MG te koop staat. Maar ik zie de verwarring; ik heb alleen de module met info aangemaakt op MG zodat anderen deze in hun virtuele rack kunnen hangen. Hij was nl nog niet aangemaakt in de database toen ik 'm kocht. Dus je ziet inderdaad mijn naam bij de gegevens, maar dat is puur omdat ik deze inde database hb toegevoegd en dus "eigenaar" ben, er zijn nog wel meer modules die ik daar heb aangemaakt. Maar de marktplaats is dus een ander gedeelte van die site. Jammer dat er geen te koop staat, anders zou ik er toch over twijfelen om een tweede te nemen, fijne VCO met goede tracking. De mijne gaat in ieder geval niet in de verkoop... ;)

Buiten dat, ik ben wel benieuwd wat je met je Jupiter 8 kunt. Als ik je draadje lees over het analoge netwerk dan gaat vrijwel alles mij m'n pet ver te boven. Maar het lijkt me dat je dus wel hier iets leuks van kunt maken, dus ik blijf het draadje volgen! NB. als je er iets modulairs van gaat maken, dan liefst in Eurorack format. :okdan:

Wat versta je eigenlijk onder 'power transistoren' en waarom zouden die een DAC moeten gaan 'versterken'?

vraag ik mij eigenlijk ook af; gewoon opampjes erachter als spanningsvolger als ie niet genoeg kan aansturen

De da converter levert bijna geen stroom. Dat is voor control voltage geen probleem. Dat is per definitie nauwlijks stroom anders zou het geen zuivere control voltage zijn. Een transistor versterkt stroom zoals in een transistorradio. Omdat een jupiter behoorlijk wat stroom vraagt wordt het met opamps denk ik al snel te krap. Dat geldt ook voor kleine transistors. Dus neig ik naar power transistors als oplossing. Ik wil uberhaupt graag een dynamische stroom voorziening hebben die flink kan leveren om snel te kunnen experimenteren en niet elke keer weer te moeten bestellen en wachten. Het kan ook met een stapel labvoedingen maar ik wil het graag zo compact mogelijk houden, los van de kosten nog.

Wel bedankt voor het meedenken. Ik kan best met opamps beginnen want ik heb niet gelijk een complete jupiter eraan hangen. Ook andere opties zou ik graag horen. De opamp oplossing is in ieder geval de meest makkelijke oplossing, dat vind ik een belangrijke factor. Zou eigenlijk een power opamp moeten hebben, weet niet of zoiets bestaat. Zoja dan ben ik bang dat die een stuk duurder zal zijn dan een power transistor.

In de jaren 60 hadden ze een gelijkaardige oplossing om mee naar de maan te geraken (signaalgenerator door een eindversterker jagen om een mooie AC bronspanning te krijgen) dus dat kan nu ook wel werken als je geen labvoedingen beschikbaar hebt. Of jouw idee zoveel simpeler is dan een klassieke voeding bouwen kan ik niet inschatten.

ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
vroeg me alleen af waarom niet bv de weg gaan van ( verkoop jp8 en aanschaf van ) de mks80 ?
is handzamer, en uitgebreider te besturen, alles in 19" , scheelt een boel werk en waarschijnlijk geld, met vrijwel gelijke sound...?

Zou het verschil de moeite waard zijn ?
Hebt dan wel al voedingsdeel etc geregeld en ook financieel hou je nog geld over ...
Maar goed, tis maar een overweging/ idee

Back