Origineel geplaatst door Slipperman
en ook optie voor live. vergeet niet dat het leuker staat een sampler bij je te hebben als een achterlijke laptop met WINDOWS... je sampler loopt live niet vast (zover ik weet), windows wel
Wat wel en niet leuk staat is ondergeschikt aan hoe het klinkt in mijn ogen ......oren... . 'k Heb zowel een sampler als laptop bij me... ben ik nu dubbel stoer????
Zolang je alle services stript die je niet nodig hebt, zoals inbel faciliteiten, terminal server, DHCP- en DNS client/server etc.. etc.. uitschakelt op je laptoppie dan draait ie gewoon stabiel. Vastlopers komen door oververhitting, schokken etc. Zet je laptop op een rubber mat eventueel om schokken en trillingen tegen te gaan.
Ik draai verder dan geen softsamplers /softsynths op de laptop, omdat ik geen risico van een hik in het geluid door swapping wil lopen. PC privé heeft mij een goedkope laptop opgeleverd. Ik heb nog geinformeerd, maar ze deden niet aan MPC-privé helaas

. 't ding is alleen maar mijn sequencer.
Maar goed, om even verder ontopic te reageren:
Waarom zou je een sampler kopen?
- In mijn geval (Yamaha A4000) heb ik 10 outputs om in mijn mixer te prikken.
- Het apparaat heeft een create osc functie waarmee je eigenlijk de sampler ook als synth kunt gebruiken.
- Stabiliteit. Hoewel ik denk dat je met een goed geconfigde laptop misschien wel net zo ver komt, heb ik liever een hardware sampler.
- Met een SCSI kaart in je PC en een kabel naar je sampler kun je thuis makkelijk je samples editten op de PC en die naar de sampler sturen (akai is snel wat dat betreft, mijn yamaha is traaaaag. Tijd zat voor koffie en bier

)
- Een laptop + goede audio interface kost nog altijd meer als een goeie sampler. Dit is trouwens ook relatief, want je kunt met een tweedehands sampler ook goed uit de voeten. Terwijl je met een 2ehands laptop maar moet afwachten hoe het apparaat presteert. Het is niet echt te vergelijken.
- Interface. De op het eerste gezicht compleet chaotische interface van de yamaha wordt na een maandje of 2 een tweede natuur. Beperkingen word je creatief van.
- Smaak. Het is net wat je ligt. Als je alles met software doet, dan kan ik me indenken dat je liever het software pad blijft volgen.
- even apart van de andere argumenten: Het voelt voorm ij beter als ik hardware koop dan software. Een doos met cdrommetjes en een boekje heeft voor mij minder waarde dan een zware bak met lampjes die ik af en toe liefkozend kan strelen
'k Hoop dat je hier wat mee kunt.
-C-