Leuke drumcomputer (advies)

Status
Please reply by conversation.
jazeker, die zou ik best willen hebben, voor een bedrag zo rond de prijs waar ik m zelf eerder voor had gekocht en weggedaan. maar tegenwoordig zie je ze aangeboden worden voor wat toen de volgens iedereen belachelijke prijs van een sp1200 was.

sp12 ergens tussen 6 en 900 zeg ik geen nee tegen, was een mooi ding.

Tr-8 met 7x7 en 606 Jomox MBase11 eraan en je wordt blij...anders hang je daaraan nog een Yamaha RX5 voor die echte 80s drums

Of je hangt een Maschine aan je Macbook

zit te denken aan een drumstel

nee, maar die korg dingen ken ik helemaal niet, afgehaakt bij electribe e en r.
misschien toch s luisteren?!

Is zo'n Adrenalinn II niet iets? Moet je wel een gitaar willen, maar toch :)

adrenalinn had ik bijna gekocht, maar ging net niet door vanwege communicatiestoornis.

de electribe lijkt me wel wat, nadat ik deze had gezien...

natuurlijk moet ik me er ook zelf in verdiepen, maar moet het per se deze rode zijn? ik zie electribes in alle soorten en maten, 1 en 2, gewoon sampler, of esx...

ik zag bv een sampler 2 te koop staan, met als reden de overstap naar imac + logic.
daar zat ik dus zelf ook aan te denken, om logic weer aan te schaffen

Té spartaans, té complex, té simpel, té weinig mogelijkheden, bd/sd etc. niet ok, té buggy, té duur, etc.... de perfecte drummachine bestaat (nog) niet.

1. Een bak met samples: NI Maschine óf Akai MPC [de nieuwe MPC X ken ik nog niet goed genoeg]

2. Elektron > Machinedrum (2001) > Machinedrum UW (2005) > Machinedrum SPS-1UW MKII (2007) > Machinedrum SPS-1UW+ MKII (2010)
Jij hebt 'm al eerder gehad en idd heeft deze véél mogelijkheden...misschien té veel (voor jou).
Sowieso zou ik altijd voor een Machinedrum mét UW kiezen...MKII alleen als geld geen enkel punt is.

3. Cyclone Drum Drone TT-606 & Beat bot TT-78
De TT-606 klinkt geweldig, van de TT-78 heb ik alleen de YT filmpjes gezien/gehoord.

4. Korg ESX1 (met SD óf met Smart Media card slot)

Rood = ESX1

'Knob jitter' (het verspringen naar een andere waarde) is een bekend probleem van de Electribes. Bij de SD versie lijkt dit vaker voor te komen. Blijkbaar zijn ze intern dan toch niet hetzelfde.
Soms zijn de stock tubes vervangen door een ander merk/type, hetgeen uiteraard van invloed is op de sound.
Meer (re)samples >

5. DSI Tempest (vind ik een twijfelgeval)
Klinkt geweldig! De Tempest zou je eigenlijk elke dag de studio uit willen gooien / maar tegelijk wil 'm ook niet missen. Goedkoop is ie niet.

6. Elektron Analog Rytm (ik moet 'm noemen...en daarmee zeg ik genoeg)

New Order (de 80's) > "Blue Monday" met een Oberheim DMX [het verhaal gaat dat ze niet genoeg geld hadden voor een Linndrum]

Enige toelichting (alsnog) op mijn mening over de Elektron Analog Rytm...
De algehele sound van een Analog Rytm wordt door menigeen als goed gevonden, maar ik vind het allemaal toch wat futloos klinken. Misschien is het gewoon niet mijn smaak, maar een A4 ben ik ook niet super enthousiast over. Misschien toch een Elektron dingetje (wat dat dan ook is). Aan het 'menu diven' bij de AR wen je snel, maar het komt de creativiteit niet ten goede (vind ik). En van even een paar noten dynamisch op de pads van een AR inspelen word ik niet blij, dat gaat met de pads van een MPC of een Maschine 100x beter.

Een Tiptop Audio 808/909 drummachine (modules in eurorack formaat) betekent weliswaar een hoop gedoe, maar die vind ik wel even een stukkie dikker en analoger klinken dan een Analog Rytm.

Een Vermona DRM1 MkIII vind ik erg goed klinken, maar je moet niet verwachten dat je er een 808 of een 909 mee je studio binnen haalt. Een DRM1 MkIII kan wel interessant zijn als je 's een keer iets anders wilt. Een MFB Tanzbär klinkt ook erg goed, maar die vind ik nauwelijks (of niet) te bedienen.

Met een DrumBrute krijg je erg veel voor je geld, maar verwacht er vooral geen beukende kick uit te halen. Misschien wel leuk als het je eerste drumbak is.

Roland Aira TR-8 > De kleuren van de TR-8 zijn niet mijn smaak ("who cares"), maar de 808/909 klassiekers in de TR-8 klinken erg goed. Maar verder heeft de TR-8 een berg met nadelen: o.a. geen individuele outputs, niet de optie om eigen samples op te slaan, tegenvallende FX, beperkte sequencer, etc.

Leo, ik ben erg benieuwd wat het gaat worden. Ik zit zelf - als aanvulling op de Tempest en NI Maschine - te denken aan een 19 inch eurorackje met Tiptop Audio modules. En ook de Cyclone drumbakjes hebben (nog) mijn interesse. Ik heb even een Machinedrum UW overwogen, maar dat gaat 'm toch niet worden. 10 jaar geleden zou dat nog wel een goede keuze geweest zijn, nu zijn er betere opties (vind ik).

ik merk (ook in die andere 80s drum draad) dat er zeker 3 verschillende ideeën over zijn, de puur analoge (vaak 70s apparaten) tchjik boom en TR, de roland achtige drums en de usa zware samples.

mijn ideale machine zou 80/20 zijn van die dikke usa samples met wat cr/tr luchtigs erbij.

ik vond de mfb kult (die ik niet kende) qua geluid wel passen. ik ben op zoek naar of een 80s sample bak van sequential (of evt oberheim of drumulator) maar het zou ook een sampler kunnen worden - ik denk electribe, met kult-achtige samples

zou me niet verbazen als vandaag of morgen zoiets in amsterdam te koop zou staan, zgn

Status
Please reply by conversation.
Back