De beste VA!

BananaWorld

Addicted to Music
Beste mensen,

Wat vinden we nu eigenlijk de beste VA-synth die er gemaakt is. Welke vindt jij en waarom.
En dat alles zonder een waardeoordeel te geven over VA's in het algemeen.

Tot ziens,
de Wereld van de Banenen.

de beste VA is een dooie VA!

:D minder ganja roken, rik... :biertje:

De beste?

De eerste van Clavia. Nordlead was dat toch?
Hij klinkt k*t maar daar is het allemaal mee begonnen.

De rest zijn allemaal na-apers.

We gaan eens eerst kijken naar wat je met 'VA' bedoelt : en in dit geval het volgende:

* Elke synthesizer die ongeacht interface voornamelijk ontworpen is een subtractieve synthesizer na te bootsen en discrete componenten (VCO's, DCO's, VCF's, VCA's, weerstanden, condensators, spoelen, IC's) vervangt door DSP's waar het circuit in kwestie (of het resultaat) wordt geemuleerd.

Dan gaan we kijken wat je met 'beste' bedoelt.

- specificaties, features
- benadering van de voorganger (mits dit de bedoeling was).

Specificatie & featurewise denk ik dat een Novation Supernova II met complete uitbreiding errug hoog scoort. Waarlijk multitimbrale effecten, 48 voice polyfonie, veel features. Echter, slechts een enkele filter. De Q+ gaat eroverheen met een massieve 100 voices (DSP-afhankelijk), maar biedt minder polyfonie bij het gebruik van de analoge filters (die echter wel weer een extra feature zijn) en heeft minder effecten (4 x 2 ipv 8 x 7).

Deze bakken doen allebei niets 'na'. Ze zijn niet gebouwd om een oude glorie te imiteren. Een Minimax of een Pro-One van Creamware daarentegen weer wel, en de Minimax schijnt qua authenticiteit errug in de buurt te komen.

Een Nord Modular schopt kont tegen 'echte' modulars als je gaat kijken hoeveel 't kost en hoe weinig plaats deze inneemt; ook zijn de exotischere modules verkrijgbaar waar je bij een echte toch of wat neer voor moet tellen of lang naar moet zoeken. De sound is echter onvergelijkbaar, en het feit dat je een complete wand vol hebt met kasten blaast het achter de computer zitten weg qua feeling.

Vallen synths te sorteren op features? Zeker. Maar valt er dan nog een eerlijke afweging te maken? Zijn minder effecten te compenseren met betere oscillators of andersom?

Vallen synths te sorteren op 'sound' en 'feeling'? Denk 't niet, daar zijn de gebruikers te verschillend voor. Kun je dan met recht zeggen wat de 'beste' VA is? Nee, omdat de feeling een hoop uitmaakt voor synths. Dat maakt je vraag niet onzinnig, maar misschien wel irrelevant voor een hoop mensen :).

Wat vind ik de beste? Iets dat mij aanvoelt, iets dat zich aanpast aan mij en aan mijn wensen voldoet; maar omdat ik weet dat een enkele dat toch niet kan heb ik er meer. Welke gebruik ik het liefste? Hangt van 't moment af. Welke klinkt 't beste? Hangt ook van 't moment af, m'n oren zijn geen twee dagen hetzelfde.

Ik heb nog niet veel VA's gehoord, maar ik moet wel toegeven dat de Q+ erg overtuigend klonk. Inderdaad ... hij bootst geen enkele analoog na, maar hij heeft wel een heel apart geluid, goeie modulatie routings en een hele leuke stepsequencer en een ARP. De filters klinken enorm goed (alle types) en je kan er een heel breed klankenpallet mee bestrijken. De polyfonie van 100 stemmen is ook erg interessant, vooral voor multitimbraal gebruik.

:doei:

Ik moet vooraf bekennen, heb niet genoeg ervaring met dergelijke bakken voor 'n objectief oordeel, maar ik ga toch voor de:

ION !!!!!!

stoere bak !

Origineel geplaatst door Danny
Ik heb nog niet veel VA's gehoord, maar ik moet wel toegeven dat de Q+ erg overtuigend klonk. Inderdaad ... hij bootst geen enkele analoog na, maar hij heeft wel een heel apart geluid, goeie modulatie routings en een hele leuke stepsequencer en een ARP. De filters klinken enorm goed (alle types) en je kan er een heel breed klankenpallet mee bestrijken. De polyfonie van 100 stemmen is ook erg interessant, vooral voor multitimbraal gebruik.

De Q+ heeft analoge VCF's en VCA's. En die typische Q oscillatoren. En is dus eerder een soort Waldorf Wave dan een VA.

Origineel geplaatst door bikkel
De Q+ heeft analoge VCF's en VCA's. En die typische Q oscillatoren. En is dus eerder een soort Waldorf Wave dan een VA.

Hoi Bikkel,

De Q+ heeft inderdaad een analoog filtercircuit, maar daarnaast ook nog tal van digitale filters en combfilters en in die hoedanigheid wordt hij volledig softwarematig aangestuurd en valt hij toch wel degelijk onder de VA's, denk ik.

Hoedanook ... ik vind het een enorme synth, alleen jammer van z'n prijs =) . Je kan natuurlijk ook de Q met 32 stemmen aanschaffen (goedkoper). Binnenkort komt er een softwarepackage uit die de gewone Q ook meer polyfonie biedt. Alleen zal hij vlugger stemmen verliezen bij complexe DSP-setups en je hebt die analoge filters niet ... maar ja, je betaalt er ook een pak minder voor.

de Ion is wel heel vet hoor....naast een macbeth M3x en een korg MS10 kon ie gewoon helemaal z'n mannetje/vrouwtje staan..... en dat zijn er niet veel gegeven..... en verder, idd, wat is "beste" ..in analoog heb je ook verschillende smaken..bv de typische japanse roland sound, de amerikaanse moog en oberheim sound, de engelse sound etc... in VA heb je dit natuurlijk ook

Origineel geplaatst door Danny
Hoi Bikkel,

De Q+ heeft inderdaad een analoog filtercircuit, maar daarnaast ook nog tal van digitale filters en combfilters en in die hoedanigheid wordt hij volledig softwarematig aangestuurd en valt hij toch wel degelijk onder de VA's, denk ik.

Hoedanook ... ik vind het een enorme synth, alleen jammer van z'n prijs =) . Je kan natuurlijk ook de Q met 32 stemmen aanschaffen (goedkoper). Binnenkort komt er een softwarepackage uit die de gewone Q ook meer polyfonie biedt. Alleen zal hij vlugger stemmen verliezen bij complexe DSP-setups en je hebt die analoge filters niet ... maar ja, je betaalt er ook een pak minder voor.

Iedere synth met geheugens wordt softwarematig aangestuurd, dus ook 25 jaar oude Prophet 5's. Maar naar mijn mening zijn analoge VCF's en VCA's heel belangrijk voor de punch en dikheid van het geluid. Ook al zet je een VCF gewoon helemaal open!

Wel sta me toe een top-3 te geven:

1. Access Virus series (vanf de B-versie) / veruit de beste klank & meeste features
2. Clavia Nordlead series
3. Roland JP-80x0 / eigenzinnige toffe klank

greetz,

- THM -

Origineel geplaatst door fuse
De beste?

De eerste van Clavia. Nordlead was dat toch?
Hij klinkt k*t maar daar is het allemaal mee begonnen.

De rest zijn allemaal na-apers.

Dit is niet helemaal waar, de eerste VA is van PPG met de Realizer en dat was in 1986!

Zonder twijfel de Alesis ION.

Dit kan ik onderbouwen omdat ik de overige apparaten allemaal heb gehad, nog steeds heb, of heb bespeeld:

Moog Prodigy, Korg MS10, Macbeth M3X, Juno 60, Roland SH101, Access Virus, Clavia NordLead, Roland JP8000, Korg MS2000, Novation Nova.

Tussen al die apparaten kan ik zeker zeggen dat de ION in mijn oren het meest analoog klinkt en dus de beste VA is.

P.S. ik ga er van uit dat "beste" hier synoniem is aan "meest analoog klinkend". Dus niet meeste effecten, knoppen, stemmen etc.

Ik vind de ION wel lekker klinken, maar verder vind ik 't een ***bak.
Daarom vind ik de Virus C tochwel het beste.
(Super)Nova en Nordleads zijn ook zeker leuk, maar de Virus vinnik lekkerder klinken.

Maar ach, wat maakt 't uit: 'k Wil ze toch allemaal! :D

ik vind 'beste' ook weer zo'n raar woord.. ik vind de nova wel heel gaaf als ik kijk naar het gemiddelde ..dus de bediening, het geluid, de mogelijkheden. wil in de toekomst ook graag een supernova 1 of 2 erbij hebben. de virus b en c lijken me ook leuke bakjes, maar als ik het geld had kocht ik toch liever een supernova 2 dan een virus. vind ze heerlijk.

Back