We gaan eens eerst kijken naar wat je met 'VA' bedoelt : en in dit geval het volgende:
* Elke synthesizer die ongeacht interface voornamelijk ontworpen is een subtractieve synthesizer na te bootsen en discrete componenten (VCO's, DCO's, VCF's, VCA's, weerstanden, condensators, spoelen, IC's) vervangt door DSP's waar het circuit in kwestie (of het resultaat) wordt geemuleerd.
Dan gaan we kijken wat je met 'beste' bedoelt.
- specificaties, features
- benadering van de voorganger (mits dit de bedoeling was).
Specificatie & featurewise denk ik dat een Novation Supernova II met complete uitbreiding errug hoog scoort. Waarlijk multitimbrale effecten, 48 voice polyfonie, veel features. Echter, slechts een enkele filter. De Q+ gaat eroverheen met een massieve 100 voices (DSP-afhankelijk), maar biedt minder polyfonie bij het gebruik van de analoge filters (die echter wel weer een extra feature zijn) en heeft minder effecten (4 x 2 ipv 8 x 7).
Deze bakken doen allebei niets 'na'. Ze zijn niet gebouwd om een oude glorie te imiteren. Een Minimax of een Pro-One van Creamware daarentegen weer wel, en de Minimax schijnt qua authenticiteit errug in de buurt te komen.
Een Nord Modular schopt kont tegen 'echte' modulars als je gaat kijken hoeveel 't kost en hoe weinig plaats deze inneemt; ook zijn de exotischere modules verkrijgbaar waar je bij een echte toch of wat neer voor moet tellen of lang naar moet zoeken. De sound is echter onvergelijkbaar, en het feit dat je een complete wand vol hebt met kasten blaast het achter de computer zitten weg qua feeling.
Vallen synths te sorteren op features? Zeker. Maar valt er dan nog een eerlijke afweging te maken? Zijn minder effecten te compenseren met betere oscillators of andersom?
Vallen synths te sorteren op 'sound' en 'feeling'? Denk 't niet, daar zijn de gebruikers te verschillend voor. Kun je dan met recht zeggen wat de 'beste' VA is? Nee, omdat de feeling een hoop uitmaakt voor synths. Dat maakt je vraag niet onzinnig, maar misschien wel irrelevant voor een hoop mensen

.
Wat vind ik de beste? Iets dat mij aanvoelt, iets dat zich aanpast aan mij en aan mijn wensen voldoet; maar omdat ik weet dat een enkele dat toch niet kan heb ik er meer. Welke gebruik ik het liefste? Hangt van 't moment af. Welke klinkt 't beste? Hangt ook van 't moment af, m'n oren zijn geen twee dagen hetzelfde.