Boeken over trance...?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

DJ Michael

Reason 2.5 User
Hoi ...
ik zoek enkele goeie boeken over hoe je trance songs opbouwt het liefst een boek dus icm reason.
ik had 1 gevonden van easycomputing maar dat leek me meer voor de leken.
ik kan zelf wel trance songs maken maar ik wil het graag nog verbeteren

vandaar:)

Re: Boeken over trance...?

Origineel geplaatst door DJ Michael
,,, maar dat leek me meer voor de leken.

Sorry maar dat vind ik deze vraag ook, voor leken
Arrangeren haal je niet uit een boekje.

wat zou je er van denken om eens goed naar muziek te luisteren...Daar leer je ook veel van!!

Re: Re: Boeken over trance...?

Re: Re: Boeken over trance...?

Origineel geplaatst door bambamstudio
Sorry maar dat vind ik deze vraag ook, voor leken
Arrangeren haal je niet uit een boekje.

wat zou je er van denken om eens goed naar muziek te luisteren...Daar leer je ook veel van!!
ja lees me bericht dan en reageer dan gewoon niet als je me niet kunt helpen

Misschien zouden de meer ervaren onder ons er ook nog wel eens tips uit kunnen puren uit 1 van die boekjes. Wie weet?
:dubbel:

Re: Re: Re: Boeken over trance...?

Re: Re: Re: Boeken over trance...?

ja lees me bericht dan en reageer dan gewoon niet als je me niet kunt helpen

Het kan inderdaad wel een beetje vervelend overkomen, maar hij heeft voor een groot deel wel gelijk. Van goed luisteren leer je veel.
In house varierd het arrangement/opbouw nogal vaak, maar het helpt wel als je een beetje weet wat er zoal voor arrangementen gebruikt worden. Maar ik maak m'n arrangementen grotendeels op gevoel, en probeer daar af en toe wat dingen bij te gebruiken die je wel is hoort. Je kan compositie boeken gewoon in de bieb huren.

Wat veel voorkomt in pop is b.v. een refrein, couplet en een tussenstuk dat vaak in een andere toonsoort geschreven is. Dit kan je ook wel goed in trance toepassen, maar er zijn in principe geen regels. Trance heeft natuurlijk ook vaak een intro en outro waarin b.v. de bas vaak op een toonhoogte speeld.

Re: Re: Re: Re: Boeken over trance...?

Origineel geplaatst door Musicmaker
Het kan inderdaad wel een beetje vervelend overkomen, maar hij heeft voor een groot deel wel gelijk. Van goed luisteren leer je veel.
In house varierd het arrangement/opbouw nogal vaak, maar het helpt wel als je een beetje weet wat er zoal voor arrangementen gebruikt worden. Maar ik maak m'n arrangementen grotendeels op gevoel, en probeer daar af en toe wat dingen bij te gebruiken die je wel is hoort. Je kan compositie boeken gewoon in de bieb huren.

Wat veel voorkomt in pop is b.v. een refrein, couplet en een tussenstuk dat vaak in een andere toonsoort geschreven is. Dit kan je ook wel goed in trance toepassen, maar er zijn in principe geen regels. Trance heeft natuurlijk ook vaak een intro en outro waarin b.v. de bas vaak op een toonhoogte speeld.
ik zal morgen een kijkje nemen in de bieb.

Re: Re: Re: Re: Re: Boeken over trance...?

Re: Re: Re: Re: Re: Boeken over trance...?

ik zal morgen een kijkje nemen in de bieb.

Pak dan daar ook maar ineens een paar goei CD's mee ook en rafel zo'n nummer eens helemaal uit of maak het desnoods na. Niet dat ze altijd zo moeilijk zijn ze. ;)

Origineel geplaatst door Musicmaker

ik bedoelde het goed, maar ja...als je niet lezen kunt....

het is allemaal de schuld van die groove box fabrikanten

ze laten het allemaal zo simpel lijken(muziek)

of het zo is laat ik in het midden

aphex versus mahler contre andre van duyn

trance zuigt

trance zuigt

het lijkt -mij- heel sterk dat je het uit een boek kunt halen, maar misschien dat er hier goede muziekanten zijn die goed geworden zijn door een boek te lezen (?)

verder.. als je het nog moet leren, maak iets anders dan trance. geloof me, trance is nu zo vertop40gd (leuk woord) dat het binnen niet al te lange tijd ook door het grote publiek uitgekotst wordt.
maarja, dat was niet echt je vraag..

als je goed muziek wilt maken, probeer dan als eerste je apparatuur helemaal meester te worden. besteed tijd aan het verdiepen in de sysex messages die je kunt sturen, en hoe je gedetailleerde settings kunt doen om de sound precies aan te passen zoals jij dat wilt, en zorg dat je ideeen in je hoofd makkelijk kunt vertalen naar settings op je apparatuur.

waar je heel veel van kunt leren is om voor jezelf je favoriete nummers na te maken met je eigen apparatuur.
probeer het echt een 1:1 kopie te maken, liefst zonder samples uit het origineel te gebruiken. van begin tot eind.. probeer de geluiden -exact- na te maken.. evenveel galm, dezelfde effecten.. alles.
het klinkt stom en lame, maar je zal er heel veel van leren... bijvoorbeeld hoe het nummer is opgebouwd.. uit welke lagen, de structuur, welke geluiden bij elkaar gekozen zijn, hoe het is uitgemixt, hoe de melodieen in elkaar zitten, etc.
als je het goed doet, dan moet je zelf vervolgens een vergelijkbaar nummer kunnen maken.

als je dit doet met een aantal van je favoriete trancetracks dan heb je het trucje door en plop je vervolgens de ene trancetrack na de andere uit totdat je het trucje zat bent.

Ga toch eens lekker je eigen ding doen! Zo vaak lees je hier op het synthforum vragen van,hoe maak je die sound of die bass in dat nummer,hoe maak je dat.Welke apparatuur gebruiken ze daarvoor etc etc. Wees orrigineel zou ik zeggen,luister veel vesrchillende muziek.

Tip.! Laat het nummer lopen zoals jij hem graag zou willen horen,en niet hoe de zoveelste(trance)track verloopt.

ook maar zo een nummer uit elkaar halen lijkt me verdomd moeilijkt te doen want als je luistert is het vaak best moeilijk om eruit te halen wat ze gedaan hebben . iemand ideeen hoe ik dit moet aanpakken?

ook maar zo een nummer uit elkaar halen lijkt me verdomd moeilijkt te doen want als je luistert is het vaak best moeilijk om eruit te halen wat ze gedaan hebben . iemand ideeen hoe ik dit moet aanpakken?

Dat is juist 1 van de dingen die je ervan leert....hoe je n mix moet ontleden. Aanpak: Trial and error

Origineel geplaatst door Pjotr G
Dat is juist 1 van de dingen die je ervan leert....hoe je n mix moet ontleden. Aanpak: Trial and error
ik ga het proberen ... ben nu op dit moment met rps-jes bezig van reasonfreaks om die natemaken om de structuur door te krijgen.

Het gaat hem om wat basisbeginselen in dansmuziek te leren dat je zo'n boekje met wat standaard patterns en vb misschien wel kan op weg helpen. Maar die leer je door te luisteren en te voelen ook! Stukjes bij beetjes.
En dat is het em nu juist, creeer je eigen stijl van wat jij wil vertalen vanuit je gevoel, waarom ga je anders muziek maken? Weet je dat al? Wat zijn je drijfveren? (ben precies JAMBERS :dubbel: )

Maar wat je hoort kan je niet namaken zeg je, dat is nu het unieke aan goeie tracks, de sound. Iets waar zelfs ervaren mensen dagen weken dikwijls aan zwoegen om datgene ten gehore te brengen wat er in hun brein/gevoel zat bij die bepaalde ingave. Heb je er nog zin in? Ja? Ga er dan voor! Boeken,cd's, oude platen, disco, funk jaren 80, groove, alles is goed om je klaar te stomen in jouw weg tot expressie in deze kunst

toy toy toy:okdan:

Origineel geplaatst door Prophet
Het gaat hem om wat basisbeginselen in dansmuziek te leren dat je zo'n boekje met wat standaard patterns en vb misschien wel kan op weg helpen. Maar die leer je door te luisteren en te voelen ook! Stukjes bij beetjes.
En dat is het em nu juist, creeer je eigen stijl van wat jij wil vertalen vanuit je gevoel, waarom ga je anders muziek maken? Weet je dat al? Wat zijn je drijfveren? (ben precies JAMBERS :dubbel: )

Maar wat je hoort kan je niet namaken zeg je, dat is nu het unieke aan goeie tracks, de sound. Iets waar zelfs ervaren mensen dagen weken dikwijls aan zwoegen om datgene ten gehore te brengen wat er in hun brein/gevoel zat bij die bepaalde ingave. Heb je er nog zin in? Ja? Ga er dan voor! Boeken,cd's, oude platen, disco, funk jaren 80, groove, alles is goed om je klaar te stomen in jouw weg tot expressie in deze kunst

toy toy toy:okdan:
ja dat snap ik wel maar als ik zo een track wil nabootsen hoe moet ik dat dan aanpakken.
ik heb ooit wel de melodie van from the heart van avb nagemaakt maar dat was dan ook een simpele melodie en de synths klonken niet.

ja dat snap ik wel maar als ik zo een track wil nabootsen hoe moet ik dat dan aanpakken.
ik heb ooit wel de melodie van from the heart van avb nagemaakt maar dat was dan ook een simpele melodie en de synths klonken niet.

Koop dan stukje bij beetje wat synthesizers tweedehands. Of probeer het eerst softwarematig, als het een bevlieging is dan scheur je je broek niet. Maar zowiezo, als je 2de hands koopt kan je het bijna altijd voor dezelfde prijs weer verkopen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back