welk synth is voor New Age en Ambient .....

Niemand de Kawai K5000 of Yamaha VL70m in gedachten?
Of een gewone huis/tuin en keuken sampler?
FM synthje kan ook wel. Van DX7 tm FS1r.

Eigenlijk kun je met elke synth ambient maken. :)

Origineel geplaatst door fuse
Niemand de Kawai K5000 of Yamaha VL70m in gedachten?
Of een gewone huis/tuin en keuken sampler?
FM synthje kan ook wel. Van DX7 tm FS1r.

Eigenlijk kun je met elke synth ambient maken. :)

ik heb zowel de korg karma als de kawai k5000s. Ik kan je melden dat de kawai k5000s hele aardige ambient sounds kan maken. Echter de korg karma klinkt kwa sounds 100 keer zo goed en is echt veel makkelijker te programmeren. Mijn indruk is dat de kawai k5000s leuk is voor ambient in het begin maar dat je er snel op uitgekeken bent. De korg karma blijft zorgen dat je steeds weer nieuwe dingen ontdekt. Dit komt in grote mate door de enorme hoeveelheid GE's (generated effects) die je vrij kan toekennen aan je patches. zelfs de meest basale patch komt enorm tot leven door al die manipulaties van je sound.

Origineel geplaatst door quifster
kwa sounds 100 keer zo goed

Hihi, dan klinken ze nog steeds hetzelfde volgens jouw.

Karma is niet mijn ding. En Triton ook niet. Maar staat er los van of je er ambient mee kunt maken idd.

Maar een Fairlight CMI-III lijkt me ook wel zwaar geschikt hiervoor. :D

ik heb zowel de korg karma als de kawai k5000s. Ik kan je melden dat de kawai k5000s hele aardige ambient sounds kan maken. Echter de korg karma klinkt kwa sounds 100 keer zo goed en is echt veel makkelijker te programmeren. Mijn indruk is dat de kawai k5000s leuk is voor ambient in het begin maar dat je er snel op uitgekeken bent. De korg karma blijft zorgen dat je steeds weer nieuwe dingen ontdekt. Dit komt in grote mate door de enorme hoeveelheid GE's (generated effects) die je vrij kan toekennen aan je patches. zelfs de meest basale patch komt enorm tot leven door al die manipulaties van je sound.

Heb ook een K5000 en als je goed kijk zitten daar knopjes op :D je mag
daar best opdrukken hoor dan komt er meer dan alleen de preset geluiden uit ;)

....en als je nog wat geld over hebt, en de kracht van écht analoog ondekt hebt, is de..

jx8p of
jx10 (2x een jx8p in één)

ook een prima keuze. Warm geluid, veelzijdig maar niet alround. Beter in strings en pads dan in geluiden met een scherpe attack. Goed voor ambience dus. Beide zijn oudjes, gebouwd in midden jaren 80, maar je vind ze soms nog op de 2ehands markt.

:W

Zo hebben we alle synths een beetje gehad :D

Er is eigenlijk niet een ambient synth denk ik , je kunt met iedere synth
min of meer ambient geluiden maken.
Van belang is dat je ook goede effects hebt om tot een beetje ambient
te komen, of L*L ik nu weer uit mijn nek.. :geslaagd:

Eigenlijk is dit een beetje een overbodige vraag. Iedere synth kan je gebruiken voor eender welk genre, het hangt er gewoon vanaf hoe goed je die synth kent en hoe goed je hem kan programmeren.

Alleen zullen gemakkelijker newage geluiden te verkrijgen zijn dan bij een andere. Daarom mijn favorieten:
- Korg Wavestation voor evoluerende pads (of Prophet VS)
- Kurzweil K2000 of hoger voor erg diepe synthesemogelijkheden en bijgevolg ook een ruim klankenpallet.
- Yamaha SY99 voor evoluerende pads, ruime effecten, esotherische leads etc.
- Waldorf Q/Q+ voor de knappe sounds die je in combinatie met de stepsequencer en/of ARP tot een newage sequenceweb kan breien.

Maar het is zoals ik al gesteld heb: neem een Korg Triton, een Kawai K5000, een EMU EIVK, een Roland JV9999 ... het hangt er gewoon af hoe je'm programmeerd ;) . New age kan je met alles maken :)

:doei:

Re: welk synth is voor New Age en Ambient .....

Origineel geplaatst door ADBsound
ik ben er nog niet helemaal uit.

:eureka: wie kan mij de advies geven welk synth goed is voor, Ambient en New Age geluiden.

Groeten

Andre

--alle synths

Re: Re: welk synth is voor New Age en Ambient .....

Re: Re: welk synth is voor New Age en Ambient .....

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
--alle synths

......maar vooral de groene......... :(

ok ik maak dus ook die muziek en heb hier een lijst met bakken voor goede geluiden:

Korg Wavestation (a/d, SR of EX. Eigenlijk een must have in dit genre)
Yamaha TX802 of 81Z voor FM geluiden zoals softstrings etc.
Ensoniq VFX/ SD-1 is een hele goede bak. Komen echt fantastische pads, strings, leads, bassen, soundscapes maar ook hele goede acoustische geluiden uit. Echt aanrader
Een sampler uiteraard :) Kan je leuke geluiden uiat halen met een beetje leuke libary... Akai S serie, Emu Esi, of Yamaha serie is erg aan te raden
Voor de wat meer vintage geluiden, mellotron sounds etc. emu vintage keys
Een of andere MC serie groovebox kan ook leuk zijn voor beats etc.
Roland JV serie als de 1080 of 2080. Deze hebben wat algemenere geluiden maar zijn erg goed en zeker bruikbaar.

Verder heeft korg erg veel leuke en neit eens dure rack modules als 03/R, NS5R, X5DR en meer van dat soort dingen. Zijn wat meer budget spullen (o pde 0x series na) maar bezitten wel goede geluiden en vaak ook wat geluiden uit andere korg bakkies als idd wavestation ea.
Zeker het proberen waard. Korg staat bekend om goede pads etc.

Emu Proteus serie voor goede allround geluiden.

verder drumbakkies, tja das je eigen smaak. combinatie hardware software is denk meest makkelijke en gebruikte. Dingen als drumatic, JM1 zijn goede gratis drumgeluiden uit gratis software. Anders is voor paar tientjes waldorf attack ook nog mogelijkheid...

maar iig sampling en dergelijk zijn vaak veel gebruikt.

voor sample cd's:

wat leuke etnische muziek cd's doen het em vaak. gregoriaans, heeuwbreews, aziatisch (mongools, thais etc.) en indiaans (indianen, niet india...) zijn goede sources voor aparte vocals zoals bijvoorbeeld in enigma en era (en ook mijn muziek. gebruik zelf gregoriaans gezang zoals ave maria)
arabische dingen laten zich ook goed combineren met dingen als mellotrons, vette drums, heftige lead secties etc.
afrikaans kan je ook goed gebruiken.

tja ik zou zeggen orienteer je eens en kijk ook eens wat de groten hjebben gebruikt. je zult zien dat veel genoemde dingen doo rmij op hun lijstje staan...

Origineel geplaatst door Digimod
Heb ook een K5000 en als je goed kijk zitten daar knopjes op :D je mag
daar best opdrukken hoor dan komt er meer dan alleen de preset geluiden uit ;)

Goh, :confused: bedankt voor de tip :)

p.s. sta jij met je site ook op de website van kawai als sounddesigner voor de k5000s? nee? ik wel hehehe
dus geloof me maar ik weet waar ik over praat.

zit geen standaard preset in mijn kawai k5000s, maar de karma is toch echt veel beter in mijn optiek. Hoeft niet jouw mening te zijn natuurlijk. 8)

Goh, :confused: bedankt voor de tip :)

p.s. sta jij met je site ook op de website van kawai als sounddesigner voor de k5000s? nee? ik wel hehehe
dus geloof me maar ik weet waar ik over praat.

zit geen standaard preset in mijn kawai k5000s, maar de karma is toch echt veel beter in mijn optiek. Hoeft niet jouw mening te zijn natuurlijk. 8)

De karma is toch een 1 vinger systeem , je druk op een toets en je
kun een bakkie koffie gaan drinken :D

Dan heb je niet goed je werk gedaan als sounddesigner voor kawai,
ik zal dan maar voor Korg gaan werken. ;)

Origineel geplaatst door Digimod
Zo hebben we alle synths een beetje gehad :D

Er is eigenlijk niet een ambient synth denk ik , je kunt met iedere synth
min of meer ambient geluiden maken.
Van belang is dat je ook goede effects hebt om tot een beetje ambient
te komen, of L*L ik nu weer uit mijn nek.. :geslaagd:

Ik heb alleen maar de demo's v. spectrasonics atmosphere gehoord en volgens mij is dat ondanks dat een het een software "sample" player is misschien een goede keuze.

Wat ik wel ns lees in de amerikaanse forums, waar ik overigens steeds minder in kijk (kvind t hier ook wel leuk) vind men dit de allerbeste pads synth.

ja 2 dingen : tog weer de Fizmo /// en opnames maken met een md speler of zo deze lekker met dynamics verbouwen en reverb . instand ambience werkt altijd .

doe eens gek en vergeet de standaard toepasing van fx-en

Back