dub dellay's en manieren?

Fatar

Drum Pad?
Hallo,

ik zit een beetje met het punt van delay's en wel dub delay's. Ik ben namelijk op zoek naar de manier om deze te krijgen. Ik zoek lange dub delay's. een manier om dit te berijken is met een effect van logic audio waar een preset dub delay heet. hier kan ik zelf de delay time instellen om hem zo lang te maken als ik wil. ik kan ook een paar standaard grooves erop uitvoeren, maar dit zijn niet diegene die ik zoek. ik ben op zoek naar dub delay's die zich redelijk kort herhalen en lang door echo'n. soms langer zelfs nog dan 12sec. mijn vraag hangt daar mee samen.

a. Wat is een goed hardware matig apparaat wat dit kan? graag merk met type en moet ook te syncen zijn met midi.
b. Is er misschien een soort van tabel voor te krijgen. Jammer genoeg kan ik dat niet instellen in de software effect delay van logic, maar goed. misschien is er wel wat anders voor op de markt.
c. eigenlijk wil ik er gewoon een hoop van weten van dub delay's en zijn tijden dus, graag wat informatie hierover..

oke alvast bedankt voor de info,

fatar

voor software check out www.ohmforce.com ...dat is de geilste delay die er is, gemaakt door dub-freax...

voor hardware: de DL4 van line6/pod

Koop een mengpaneel met aux sends en een tape echo, stop de send in de tape echo in, de tape echo out die je normaal in een return stopt plug je je op een kanaal op je mengpaneel.
Op het moment van b.v. een snare op een ander kanaal deze ff via die aux send naar de tape echo sturen (kort afkappen/snel dichtdraaien is heerlijk, je noemt het zelf ook al), en dan met de aux send van het kanaal waar ie op terug komt de feedback regelen, eventueel wat spelen met de EQ en de slider op zich. De feedback van de tapeecho het beste dichtdraaien (op '1') en helemaal eventuele galm want als die gaat feedbacken krijg je zoiets als een microfoon die gaan feedbacken...
Zo werkt het van oudsher.

Dub delays komen meestal op 3/4. Een 16de noot plus een 8ste. Of een 8ste plus een 4e.
In digitale termen; voor 120 BPM b.v. wordt het dan 375 milliseconden respectievelijk 750. De timing ervan luistert erg nauw als je van lange delays houdt.

Voor mijn persoonlijke muziekbeleving vind ik het gebruik van digitale equivalenten niet interessant (Digitaal in het rood feedbacken is...... jaawzers!!), maaruhhh....

DIT is de analoge techniek erachter, succes met het emuleren ervan!

Of een 2de hands SDE1000 van Roland, hier en daar nog wel te vangen voor niet al te veel geld.

Origineel geplaatst door olafmol
voor software check out www.ohmforce.com ...dat is de geilste delay die er is, gemaakt door dub-freax...

zelf gebruik ohmboyz voor metroplex/chain reaction/basic channel achtige geluiden te krijgen. als je een kort synth akoord door een bandpass haalt en daar mee gaat tweaken voordat je hem de delay instuurd kun je zo anderhalf uur bezig blijven
opnemen op een gewoon bandje, in je walkman in de trein en je dag is vol manegeur en rozeschijn

ik ben trouwens blij verrast dat er nog mensen zijn die dub intressant vinden, luisteren jullie er ook naar, of gaven jullie meer antwoord op de delay-vraag?

bedankt voor de link naar ohmboyz en wat hardware betrefd de TC's. de andere vraag in deze thead. jah, ik maak af en toe een beetje spacy ambient erbij met dub invloeden. de stijl die ik normaal neerzet is psytrance (noord duitse) en dat is ook een mengelmoes van dub, groove en trance :D heerlijke muziek. :D maar ik ben ook wel gek op dub hoor.

nou ik mag graag een portie DUB aanhoren. Heerlijk!
Het diepe laag van Alpha & Omega is belachelijk gewoon, zo diep heb ik zelden een bass gehoord..

maar eh, ik zoek ook nog een Re201.... Ohmboys is leuk, maar nottin' beats da real ting

Voor dub-delays is, dacht ik, de beste oplossing inderdaad een RE-201. Als je ƩƩn in goede staat vindt zeker de moeite (zorg wel dat je hem dan ook in goede staat houdt).

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Voor dub-delays is, dacht ik, de beste oplossing inderdaad een RE-201. Als je ƩƩn in goede staat vindt zeker de moeite (zorg wel dat je hem dan ook in goede staat houdt).

3x raaaien welke ik nog wil hebben... Alleen de prijzen (als je ze langs ziet komen) verschillen enorm.. Op ebay zie je ze van 400E maar ook van 580E.. :frons:

Origineel geplaatst door korgkonijn
ik ben trouwens blij verrast dat er nog mensen zijn die dub intressant vinden, luisteren jullie er ook naar, of gaven jullie meer antwoord op de delay-vraag?

Revolutionary Dub Warriors !!!!!!!!
Augustus Pablo !!!!!!
Sly & Robbie !!!!!!!!
Mad Proffessor !!!!!!!!!

meer dub........meer dub.......meer dub....... :{ :{ :{

en dan ook nog maar even 'n nuttige post:

Alleen in m'n hokje doe ik de delay's gewoon met het handje. Enige wat daarvoor nodig is, is een aanslaggevoelig keyboard en 'n fatsoenlijke metronoom tussen de oren.

Met het bandje deed ik het iets anders (deed, want met de huidige band HELAAS geen dub meer....).
Daarvoor gebruikte ik 'n simpel zoom delay-pedaaltje (weet het type niet uit m'n hoofd, 'n ding met 2 voetknoppen iig) wat snel reageert. Kwestie van net voor de toon/het accoord dat delay behoeft dat ding intrappen en op 'n ander klavier doorspelen. (delaytijd is live niet echt jofel in te stellen...)

oh...dub....heerlijk...k-k-ka-ka-ka-kah-kah-kah-kah-kahh-kahh-kahhh-kahhh-kahhh....
maar dat terzijde. lo-fi van het forum heeft een line6 en die heb ik laatst gehoord...machtig mooi ding hoor. ik denk uitstekend geschikt om dub delays te maken, nothing beats the real thing, maar ik denk als je geld wilt investeren in een delay, dat je misschien ook naar houdbaarheid moet kijken en gebruiks vriendelijkheid/gemak...tapes vervangen, koppen schoonmaken, geen geheugen voor zover nodig....etc etc...lekker een line 6 kopen....en daar dan die orgeltjes en pianootjes en stacato gitaarsamplestjes doorheen jassen....

Origineel geplaatst door bob303vs909
oh...dub....heerlijk...k-k-ka-ka-ka-kah-kah-kah-kah-kahh-kahh-kahhh-kahhh-kahhh....
maar dat terzijde. lo-fi van het forum heeft een line6 en die heb ik laatst gehoord...machtig mooi ding hoor. ik denk uitstekend geschikt om dub delays te maken, nothing beats the real thing, maar ik denk als je geld wilt investeren in een delay, dat je misschien ook naar houdbaarheid moet kijken en gebruiks vriendelijkheid/gemak...tapes vervangen, koppen schoonmaken, geen geheugen voor zover nodig....etc etc...lekker een line 6 kopen....en daar dan die orgeltjes en pianootjes en stacato gitaarsamplestjes doorheen jassen....

Tuurlijk zijn die moderne varianten leuk en gebruiksvriendelijk, maar de echo sound die je uit de RE-201 kan halen is echt niet te vergelijken met een digitale delay. De Ohmboys komt het meest in de buurt maar nog steeds niet vergelijkbaar, IMO.

Arv

Ja ik heb dus die Line 6 EchoPro. Machtig mooi bakkie, enorm makkelijk in het gebruik, synct aan midi clock (natuurlijk), en vooral erg veel heel verschillend klinkende delays. Elk algoritme klinkt weer heel anders, en ze zijn bijna allemaal zeer bruikbaar. Dus niet alleen tape en tube echo's, maar ook die TC 'dynamic delay' (erg fijn), en bijvoorbeeld 'n delay met 'n envelope filter erin, of reverse echo of maffe panning shit...

Het enige nadeel: als je 'm echt over z'n nek laat gaan dan overstuurt ie intern. Digitaal dus, en dat klinkt niet fijn zoals je weet. Zolang je daar mee oppast is er niets aan de hand, als je een dik overstuurd geluid wil pak je bijvoorbeeld de Tube Echo emulatie, en zet je de 'drive' parameter open. Als je 'n delay in isolatie luistert of erg lang laat lopen hoor je trouwens echt wel dat het geen analoge tape ofzo is hoor, maar bij normaal gebruik heeft ie dat geluid toch wel erg goed te pakken; in de context van een track zet ie het geluid neer wat je zoekt. Als je een echte dub-freak bent dan moet je waarschijnlijk met tapes en plakband aan de slag, maar ik ben vrij practisch, en voor mij (en bijvoorbeeld voor Hans Zimmer) is dit het geluid van de Line 6 authentiek genoeg, zonder het gedoe.

Vroeger had ik altijd 'n Boss delay pedaaltje op 'n send, en dan stuurde ik return weer terug naar de send, zoals hierboven beschreven. Het voordeel van deze methode is dat je lekker je mixer kan oversturen (desnoods 'n distortionpedaal in de loop prikken), en dat je de EQ van je tafel kan misbruiken. Ik vond dit altijd een heel lekker 'organisch' geluid, mede door de noise en het feit dat je 'm nooit 100% exact getimed krijgt. Als je niet veel wil uitgeven is dit een prima optie. Als je wat meer doekoe hebt kun je dit grapje ook uithalen met een EH Deluxe Memory Man of iets dergelijks.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door lo-fi
Het enige nadeel: als je 'm echt over z'n nek laat gaan dan overstuurt ie intern. Digitaal dus, en dat klinkt niet fijn zoals je weet. Zolang je daar mee oppast is er niets aan de hand, als je een dik overstuurd geluid wil pak je bijvoorbeeld de Tube Echo emulatie, en zet je de 'drive' parameter open. Als je 'n delay in isolatie luistert of erg lang laat lopen hoor je trouwens echt wel dat het geen analoge tape ofzo is hoor, maar bij normaal gebruik heeft ie dat geluid toch wel erg goed te pakken; in de context van een track zet ie het geluid neer wat je zoekt. Als je een echte dub-freak bent dan moet je waarschijnlijk met tapes en plakband aan de slag, maar ik ben vrij practisch, en voor mij (en bijvoorbeeld voor Hans Zimmer) is dit het geluid van de Line 6 authentiek genoeg, zonder het gedoe.

Tja. maar toch.. Het geluid van de tape echo is zo fout vaag mooi dat ik gewoon niet anders wil.. Ook het wegsterven van de echo met tape is niet te evenaren met andere digitaal spul.. Dat is juist het mooie: die echo's waar je op een gegeven ogenblik een brij van frequenties overhoud waarin je het oude signaal niet meer herkend. En die moderne echo's gaan tot in het oneindige door met precies dezelfde echo: er veranderd nix

Zou iemand misschien eens wat typische Roland Space echo geluidjes kunnen laten horen? Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de klank.

Op ebay.de staan er zeer veel dynacord tape echo's, iemand hier ervaring mee? Zijn een pak goedkoper als de Roland's en sommige dynacord spullen waren behoorlijk high end in de 70's volgens mij.

Origineel geplaatst door korgkonijn

kheb laatst nog een heel album gemastered van twilight circus.
Echte dub dus.

Back