Pakkende songs (die je raken)

Nog iets uiit de 60's...

"I put a spell on you" (uit 1968 ) is het eerste nummer van het eerste album van de Creedence Clearwater Revival (CCR)

"Run through the jungle" van het album "Cosmo's factory" (1970)
Een nummer dat geschreven is door John Fogerty (van CCR). Er is altijd aangenomen dat het over een protest tegen de Vietnam oorlog ging, maar in 2016 heeft John Fogerty in een interview gezegd dat het nummer over de verspreiding van wapens in de Verenigde Staten gaat.

Haha, Donna Summer in van Oekels discohoek.
Later in een interview verklaarde ze dat dit een van de leukste programma's was waar ze ooit aan had meegedaan.

Die beelden van Dave Berry zitten nog ergens in m'n geheugen want ik zag ze als kleine jongen op het journaal 's avonds.

Ok, we blijven nog even in de sixties.
Status Quo op de psychedelische tour voor ze hardrock gingen spelen;

Ik zag Nancy Sinatra langskomen die ook in de psychedelic sixties samen met Lee hazelwood wat geinige nummers had;

Natuurlijk weer nagedaan door Vanilla Fudge die zo ongeveer van elke bekende song hun versie maakten;

Dat concept van een zware mannenstem en een lichte damesstem zoals bij Nancy en Lee ging later nog 'ns een keer flink over the top met dit clubje;

Laatst gewijzigd:
david bowie... kwam ergens mid achties met een nummer op de radio met een wel heel bijzonder fraai uitgewerkt arrangement... wat afkomstig bleek van de pat metheny groep en dan met name toetseneur lyle mays

ben het heeschap bowie daarom nog steeds dankbaar dat ik daardoor de pat metheny group[ heb leren kennen..

en lyle mays

saga.. de band die mij deed beseffen dat zo,n raar toetsenbordje wat vaak aan synthesizers vast zat eigenlijk nog veel spannender was dan al die rare geluiden die er uit zo,n apparaat kwamen... met een dikke viltstift de letters van de tonen op de toetsen kalken.. a.. tm g.. zodat de gitareur van het bandje waar ik in speelde toen.. alle maal vrienden die al een tijdje bij mij in huis hun oefenruimte hadden.. door zijn microfoon de desbetreffende letter schreeuwde wat het volgende accoord zou worden wat hij aan ging slaan zodat ik snel de desbetreffende letter die hij schreeuwde op mijn toetsenbord op kon zoeken.... uiteindelijk had ik toen net o willen klinken als mijn grote voorbeelden en daar was saga er 1 van!!

dit filmpje is tevens een oase voor alle synth spotters hier op dit humble forum... je ziet hier echt de mooiste bakken de revue passeren

"Pictures of matchstick men" (Status Quo) vind ik een mooi nummer. Hun hardrock nummers doen me helemaal niets.

"Jackson" van Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (uit 1967) vind ik ook geinig.
["You only live twice" van de James Bond-film uit 1976 is overigens ook door haar gezongen]

Jammer dat Vanilla Fudge het van covers van bekende liedjes moest hebben, want de sound die ze maakten is echt wel lekker. Ik kende ze nog niet.

"This is not America" was ik ff vergeten, maar dat vind ik ook een mooi nummer van Bowie.

Pat Metheny Group en Saga...dat zijn geen prutsers!!! Mooie muziek, maar voor mij met te veel jazzrock invloeden.
En 1985, ja dat was wel het jaar dat de mooiste synth bakken er allemaal - bij muzikanten met veel geld - stonden. 8~

Ooit had ik het album "Emerson, Lake & Palmer" van Emerson, Lake & Palmer (ELK) uit 1970 in mijn bezit, maar die heb ik weggegeven aan een vriend die 'm veel mooier vond dan ik. :okdan: Jullie zullen het album vast wel kennen. :)

Zijn er eigenlijk anno 2017 nog Nederlandse bands die (nog steeds) mooie prog-rock maken? Of hebben jullie die al ergens genoemd in dit topic?

En waar MOET je tegenwoordig naar toe als je een goede prog-rock band wilt horen / zien spelen?

Gisteren werd bekend dat de slaggitarist van de Australische hardrockband AC/DC overleden is. Hij had de band al in 2014 om gezondheidsredenen verlaten. Hij speelde meestal op een Gretsch. Malcolm Young > r.i.p.

1k0.jpg

AC/DC - Thunderstruck (1990)

En dan eerst wat tracks van het psychedelische trance genre...

Astrix - Coolio (2004)

Astrix - Coolio (Orpheus remix) (2016)

Liquid Soul & Vini Vici - Universe Inside Me (2017)

Ilai - Endshift (Original mix) (2017)

En dan uit 1958 een plaat van Little Richard én van Chuck Berry. Zij gelden samen met James Brown, Ray Charles, Sam Cooke, Fats Domino, The Everly Brothers, Buddy Holly, Jerry Lee Lewis en Elvis Presley als een der belangrijkste grondleggers van de rock-'n-roll.

Die beelden van Dave Berry zitten nog ergens in m'n geheugen want ik zag ze als kleine jongen op het journaal 's avonds.
@ willem1958...Wat was je toen bij deze platen van Little Richard en Chuck Berry aan het doen? ;)

Little Richard - Good Golly Miss Molly (1958 )

Chuck Berry - Johnny B. Goode (Live 1958 )

Nog één uit de 60's...
Sam Cooke - Wonderful world (1960)

Uit de 70's...

Het 2e studioalbum van Earth & Fire: Song of the marching children uit 1971
Er is bij dit album veel gebruik gemaakt van de Mellotron...
Op kant 2 staat de track "Song of the marching children" van ca. 18 minuten, op kant 1 staat o.a. "Storm and Thunder"

"Song of the marching children" (1971)

"Storm and thunder" (1971)

"Lucifera" van de Nederlandse band Lemming (1973)

Uit mijn bouwjaar 1980...
zou ik daarom ook reggae leuk vinden?!! ;)
Bob Marley & The Wailers - Could you be loved (1980)

en uit 1983...
Divine - Shoot Your Shot (1983)
[Wie heeft 'm niet voor de fun in de vinyl verzameling zitten?!!]

Wat heeft Ville Valo - de zanger / songwriter van de Finse love metal band HIM - toch een sexy / heerlijke stem! En mét baard vind ik hem ook nog sexy! Hij doet me aan de acteur Johnny Depp denken. In 2007 zong hij samen met Natalia Avelon de soundtrack van de Duitse film "Das Wilde Leben": "Summer Wine".
Ville Valo & Natalia Avelon - Summer Wine (2007)

Zonder baard is het wel een heel ander type...

HIM - Join me (in death) (1999)

Mark Knopfler - The long highway (2000)
[Van de cd-single "What it is" uit 2000]
Deze gaat altijd aan als ik met de auto lange ritten "on the road" ben.

Uit 2002 "Manhattan-Kaboul" van de Franse zanger-songwriter Renaud met de Belgische zangeres-songwriter Axelle Red.

Er zijn niet heel veel Franse liedjes die ik mooi vind, maar deze wel.

En tenslotte zeer recent uit 2017...

Frenna & Diquenza - Vervloekt (prod. Diquenza & Dovgh) (2017)
[Cool!!! Maar ik denk niet dat het een blijvertje voor mij zal zijn.]

CNCO & Little Mix - Reggaetón lento (remix) (2017)
Doel van het tv-programma "La Banda" is om een nieuwe Latin-groep te formeren. En zo ontstond in het eerste seizoen (van 2015) de Amerikaanse latin (boy)band CNCO. Hun debuutalbum verscheen in 2016: "Primera Cita". Op dat album staat de track "Reggaetón Lento (Bailemos)" waarvan in 2017 met Little Mix een remix gemaakt is.
[De Britse meidengroep Little Mix won in 2011 de Engelse versie van The X-Factor]

@ willem1958...Wat was je toen bij deze platen van Little Richard en Chuck Berry aan het doen?

In de buik van m'n moeder terwijl ze aan het rock 'n rollen was met m'n vader denk ik

Je hebt er zin in Katie met al die posts.

Gisteren werd bekend dat de slaggitarist van de Australische hardrockband AC/DC overleden is. Hij had de band al in 2014 om gezondheidsredenen verlaten. Hij speelde meestal op een Gretsch. Malcolm Young > r.i.p.

Was wel een hele muzikale familie trouwens gisteren vertelden ze oa dat een v/d broertjes in de easybeats speelde.
Ik heb ac/dc nog gezien dat ze voorprogramma waren bij Black Sabbath.
Kan je nagaan hoe lang dat geleden is (ik denk 1977 zoiets)

Omdat Blieper regelmatig met keyboardmannen op de proppen komt wil ik vandaag maar 'ns met een paar Hammond boys uit de jaren 60 komen die ik altijd wel leuk heb gevonden want behalve de mellotron ben ik ook daar een liefhebber van.

Eerst maar Georgie Fame;

Brian Auger, leuk tijdsbeeld ook wel;

En Stevie Winwood, ik was acht jaar maar ik vond dit een onweerstaanbare sound met de hammond;

deze mag hier uiteraard ook niet ontbreken.. wat op de radio voor mij met een geweldige 3 minuten hit begon in de jaren 70 werd al gelijk een oase van het ene fraaie moment in het andere toen ik gelijk de elpee kocht!!! en het nummer gelijk 22 minuten was

electronische muziek was voor mij al niet nieuw meer want eerder genoemde veronica dj lex harding draaide al snel tracks van onder andere tangerine dream

en ook uit duitsland ashra tempel.

Heb je altijd al graag Joan Baez live willen bewonderen? Grijp dan nu je laatste kans, want op 1 juni 2018 heeft zij haar laatste concert in Nederland, Theater Carré in Amsterdam. Dit optreden maakt deel uit van haar wereldwijde afscheidstournee.
De kaartverkoop is al op 9 november jl. begonnen.

https://carre.nl/voorstelling/joan-baez#voorstellingsinfo

Wie zei er ook alweer dat Lil' Kleine - de Amsterdamse rapper - een waardeloze, nutteloze en inspiratieloze gast is? Hij won toch mooi afgelopen week bij de MTV European Music Awards de MTV-award voor Best Dutch Act én de MTV-award voor Best World Act. Dan moet je toch wel iets kunnen denk ik zo...

Toegegeven ik luister liever naar....
[Echt jammer, dat die twee het niet goed met elkaar kunnen vinden]

Back