Pakkende songs (die je raken)

iets wat je altijd raakt is dat er weer een favoriete muzikant dood is gegaan.. inmiddels zijn er al velen die er nu niet meer zijn... niet zo lang geleden was dat daevid allen, de front man van de psychedelische progrock space band gong... daevid hield het dan nog nrt even wat luchtiger door tegen zijn band te zeggen dat ze vooral door moesten gaan zonder hem en het eerst volgende album moest dan rejoice i am dead gaan heten....

niet lang daar voor maakte hij al een nummer hoe je het beste kon overleven.. dat was dus kennelijk niet zo,n succes..

de band gong heeft verschillende bezettingen gekend.. waaronder, system 7 gitareur steve hillage. . en later top slagwerker pierre moerlen. die oa de canterbury drummer pip pyle (die ging al geruime tijd eerder gewoon dood) en bill bruford....opvolgde

pierre moerlens gong..(pierre moerln ging later ook dood...)

gomg met steve hillage en ht moonweed (tim blake)

tot slot nog een gong concert uit 1973..

Laatst gewijzigd:
en dan nog wat individuele muzikanten die in gong hebben meegespeeld ooit...
allereerst synth pionier tim blake....

gitareur steve hillage die hier een band had opgericht met zijn vrouw miquette giraudi op synths, en dave stewart (de canterbury toetsenist )die hier een typerende stewart moog solo speelt.. Jean-Philippe Rykiel synth en nick mason als producer.

de vrouw van daevid allen gilly smith zang/spacewhispers.

drummer bill bruford hier ook weer met dave stewart en helaas ook al weer dood allan holdsworth..

ik had het over het onderwerp dood gaan en ik noemde ook de canterbury scene (canterbury een stad en landstreek in england waar eind jaren 60 en de hele jaren 70 zeer veel muzikaal talent vandaan kwam met als bekenste bands, soft machine, caravan, gong , hatfield and the north, matching mole, national health en de vele afsplitsingen voort gekomen weer uit de school bandjes wilde flowers en uriel....uit deze scene zijn nu inmiddels wel de meeste muzikanten overleden.. als laatste phil miller, daevid allen dus, allan holdsworth, de volledige band soft heap, pip pyle, elton dean, hugh hopper, allan gowen, caravan drummer richard coughlan, ..

hier begon het allemaal mee..

the wilde flowes splitste op in de bands soft machine en caravan..

in het andere kamp van uriel.. kwam de band egg weer uit voort..

egg maakte 3 albums en ging verder onder de naam hatfield and the north..

en daarna weer national health.

maching mole was weer een voortzetting van drummer/zanger robert wyatt die the soft machine te jazzy vond wworden..

dave stewart ging later weer met bill bruford verder..

style=12"]http://www.progarchives.com/subgenre.asp?style=12[/URL]

de vele afsplisingen ga ik verder niet noemen anders ben ik morgen nog bezig.. henry cow hadden we nog, en de band soft heap waar inmiddels alle bandleden van dood zijn (een reunie zal er dus ook wel niet meer in zitten)

toetsenist dave stewart werd al die moeilijke muziek zo zat dat hij met zijn vrouw een commerciel project had gestart

Dave Stewart, die vent is een muzikaal genie....

De Queen / Xtina - ik ben al vanaf het eerste uur fan van haar - is eindelijk na lange tijd weer terug met een nieuw album met Accelerate als eerste single. :okdan: Samen met de hiphoppers Ty Dolla $ign en 2 Chainz 8)

om weer even terug te komen bij de dave stewart met een t.. hij was altijd een genie op de prophet 5.. de prophet was al zeer herkenmaar qua sound maar het toetsen spel van dave stewart was nog herkenbaarder...peter blegvlad was een van de oprichters van de neuroten jazz bands (oei als zelfs ik dat zeg..) henry cow en slap happy.. die tot de canterbury scene behoorde ook.. .

en weer over naar de electronica hero van de jaren 80...
thomas dolby...
(en nee willem ruis had hem niet in zijn show uitgenodigd waardoor willem ruis ook opeens dood was........
de meeste teenyboppers en twintigers ook nog denk ik weten geeneens wat dolby is../was....
tenzij ze bij de kringloop voor 5 euro een cassettedeck kopen.. daar zit dan vaak nog wel dolby op..(vaak met de keuze tussen dolby a, b en c. de wat betere merken hadden er ook nog dbx op zitten...

er zijn op facebook tegenwoordig aardig wat discussie,s losgebarsten dat de aarde plat is en niet rond...... waarschijnlijk last van platvoeten ofzo... ook thomas dolby hield zich hier in de jaren 80 al mee bezig.. maar dan alleen om een onderwerp te hebben voor de tekst van een nummer.......

alhoeel.. in zo,n oderzeeboot zie je natuurlijk niet wanneer de oceaan ophoud.. dus die is natuurlijk van het randje af gekieperd......

deze elpee draide ik dag in dag uit.. en de tekst van dit numer leverde mij gelijk weer een pak slaag op van een feministish vriendinnetje..

thomas dolby had in de jaren 80 altijd de beschikking over de creme de la creme op synth gebied.. fairlicht, synclavier.. ppg wave, alle jupiter modellen van roland en ga zo maar door en dat was ook altijd wel te horen ook

erg productief is hij momenteel volgens mij niet meer zo al pakt hij natuurlijk nog wel de nodige moog fests ed mee..

Thomas Dolby, ken ik niet... :o:
Ga ik nog wel even checken op een ander tijdstip. :Z

"Hallogallo" van het 1ste album "Neu!" van de Duitse krautrock band Neu! (uit 1972)

en dat neu vind ik dus nu een prima tijdstip om dat weer eens te draaien.... in die tijd schoten de krautprog orkestjes als paddo s de grond uit... ik had nog nooit van die stijl gehoord totdat ik hier in utrecht een platenwinkel ontdekte die veel 2 e hands platen verkocht (de grammophoonboef op de oude gracht.. bestaat nog steeds. en daar stonden voor 6 tot 10 gulden platen in de bakken met de meest fraaie hoezen en informatie zodat ik wekelijks met een stapeltje op de gok gekochte krautrock weer naar huis ging.. dat zaakje had ook goede connecties in duitsland bij al diw labels die met overschotten bleven zitten..
zeg nou zelf als je zo,n hoes als dit in de bak ziet staan met zo,n bandnaam ook dan laat je dat toch niet staan tenzij je alleen van top 40 houd..

en dan haal ik er ook nog even mijn favoriete you tube kanaal bij die griek met die krankzinnige platencollectie die onlangs op you tube een stuk of 300 voor mij ook totaal onbekende bands allemaal uit begin jaren 70 eind 60 en het meeste uit duitsland ook veel kraut, bluesrock ed symfo psychedelics je kan het zo gek niet bedenken..... en allemaal full albums.....

https://www.youtube.com/channel/UCCBBMruqZ_msej6MfDGYUFQ/videos

29386758_10156158668252403_4938966352172721927_n.jpg

daar stonden voor 6 tot 10 gulden platen in de bakken met de meest fraaie hoezen en informatie
zeg nou zelf als je zo,n hoes als dit in de bak ziet staan met zo,n bandnaam ook dan laat je dat toch niet staan tenzij je alleen van top 40 houd..

Om maar even aan te sluiten; over die mooie hoezen gesproken: ik vond indertijd Nektar die ook van die mooie hoezen had een van de leukere krautrock bands met van die ouderwetse lange nummers.
Wat dat betreft zie ik wel enige vergelijking met een band als Porcupine tree bijv want die hebben ook vaak lange nummers.
Ik keek weer even naar die oude hoezen van Nektar op het net en zag dat ze in 2013 nog een plaat hebben uitgebracht met ook weer zo'n mooie hoes;

als ik op zoek was naar onbekende bands.. keek ik eerst naar de hoes, dan keek ik wat de bezetting was.. als er een toetsenist bij zat was het bijna altijd wel goed.. daarna keek ik of er ook lange nummers op stonden.. in iedergeval een paar langer dan 6 min en het liefst langer dan 10 minuten.. nummers van plaatkanten lang waren helemaal goed natuurlijk... alleen todd rundgren kon mij over tuigen met elpees vol 3 , 4 minuten nummers.. en nektar was inderdaad echt geweldig daar ben ik een keer heen geweest toen ze hier een jaar og 10 geleden optraden met een vriend die ook zijn nogal naief en dommige zwager mee nam die nogal dommig uit de hoek kon komen op z,n tijd ondanks zijn goeie muziek smaak. !. de band was na een paar uur afgelopen en cas (zo heette hij) liep gelijk naar de toetseman taff freeman toe en zei heeee you are very very good on the magnetron!!! (hij had ooit wel eens gelezen dat ie ook een mellotron had ergens.. wij lagen inc alle bandleden die nog even de zaal in kwamen voor een praatje met hun fans.. kompleet dubbel en blauw van het lachen.. ..

dit vind ik nogsteeds de beste nektar plaat met gast synth speler larry fast van synergy en peter gabriel ed.... ook weer bijzonder fraai magnetron spel..van taff freeman helaas is de zanger /gitarist bandleider .Roy Albrighton ook al weer enige tijd dood dus ook geen nieuwe nektar platen meer helaas..

http://www.progarchives.com/album.asp?id=2736

voor degene die synergy niet kennen google maar een op de naam larry fast.. er is ook een synthesizer naar hem vernoemd, de synergy

Laatst gewijzigd:
Uit 1972... :halleluja
Lynsey De Paul met Sugar Me

En ook van heel lang geleden: Vroege dreampop .....

"Sunday Morning" van het album "The Velvet Underground & Nico" (uit 1967) van "The Velvet Underground"

en

"#9 Dream" van het album "Walls and Bridges" (uit 1974) van John Lennon

in het andere kamp van uriel.. kwam de band egg weer uit voort..
En daarvan speel ik dus nu het psychedelisch album Arzachel (uit 1969)

En daarvan speel ik dus nu het psychedelisch album Arzachel (uit 1969)

Zodra ik het woord psychedelisch lees ben ik altijd geïnteresseerd en gelukkig maar in dit geval want meteen vanaf de eerste noten dat lekkere orgel en ook de produktie lekker gruizig dus meteen goed.
Ook het gitaarwerk bevalt (vooral het vijfde nummer) en ik toch even het web op en zie ik dat oa D Stewart en S Hillage in de band spelen.
Deze plaat was voor mij tot nu toe onopgemerkt gebleven maar echt een fijne verrassing dus bedankt dat je 'm hier post!

Om maar even in dezelfde tijdsperiode te blijven hier Steve Miller met gebruik van de echoplex;

Hier nog eentje met de echoplex, een vroege versie van fly like an eagle waar hij op die prachtige gibson speelt die hij kreeg van Leslie West van de band Mountain en in paisly patroon uitgevoerd werd door een bekende in de business van de surfboards.
Hier hoor je ook hoe lekker in die tijd z'n backing band speelde met oa Gerald Johnson op de bass

Laatst gewijzigd:
Leuk topic. Ik heb al veel dingen zien staan die ik nog niet ken.
Eén van de songs die mij altijd opnieuw raken is deze Vaka (untitled 1) van de onvolprezen Sigur Ros.

Back