Hoe haal je hoog uit een mix?

Trackspacer Is erg goed en zeker de moeite waard (al Is het niet eens voor dit probleem; geweldige tool, kopen die hap!).

Verder zou ik t eerder zoeken in selectie vh geluid zelf, ipv met (multi-band) compressie te gaan klooien om een dergelijk probleem op te lossen. Keer een filmpje van for-te gekeken, die zo min mogelijk doet met dynamicprugins onder het mom: als er zoveel werk voor nodig is, is het geluid gewoon niet goed/ passend voor deze situatie.

Verder wat @Nap zegt, en wat @MstrFX hier zegt is wel leuk, maar sloopt je creatieve proces, en zit je ineens random settings te skippen :/

Nog iets geinigs zijdelings.. de zone eq binnen live heeft een randomize.. en als je dit effe 20x doet dan krijg je echt de meest niet zelf te bedenken eq'd sounds op je percussie.. een envelope over een x aantal parameters en je krijgt dikke smeuigheid en levendigheid. Soms is het niet perse de DB maar de MOJO..

Dankzij jou ben ik wel weer even in mn ouwe daw gedoken :)

Ik neem ook even voor t gemak aan dat je deze oplossing zoekt voor tracks die je aan t maken bent, en niet voor spul dat al af is?!

Minder elementen gebruiken en zo het mixen makkelijker maken.

Verder zou ik t eerder zoeken in selectie vh geluid zelf, ipv

Normaal is het antwoord nooit meer spullen.

En van de beste tips die ik ooit kreeg was dat een nummer maken is als een doos met frequenties vullen: op een gegeven moment is ie vol. Ik zou dus ook zeker experimenten met enkel je volumes en eq’s. Natuurlijk ook met alle andere mooie tips, maar de als je basis al goed is, hoef je minder te schaven :)

Verder wat @Nap zegt, en wat @MstrFX hier zegt is wel leuk, maar sloopt je creatieve proces, en zit je ineens random settings te skippen :/
Niet random, als je een notch filter pakt en helemaal opendraait en je draait daarna de frequentie langzaam in een sweep omlaag dan hoor (en zie bij een visuele EQ) meteen het effect, vooral als het probleem in één gebied geconcentreerd zit.

(De zone 62 eq en envelope follower gratis vst in LIVE)

Wat @MstrFX hier zegt is wel leuk, maar sloopt je creatieve proces, en zit je ineens random settings te skippen :/
Ik neem ook even voor t gemak aan dat je deze oplossing zoekt voor tracks die je aan t maken bent, en niet voor spul dat al af is?!

Ja das te gemakkelijk want tis een eq soundtool die als je mastering aanstaat gewoon daarin knalt. Het viel mij op met experimenteren dat dit echt wat kan toevoegen aan je track i.p.v. de perfecte hat en clap +-3db en blijven zoeken.Het is geen AI en ik zie het als een poor man’s oplossing die zowel je eq/dynamics maar ook iets brengt aan iets wat je feitelijk niet kunt en dat is aan 4 of meer knoppen tegelijk draaien. Ik herkende eigenlijk een effect wat je normaal echt bij hele dure outboard gear krijgt. Glue/sweeps/accenten.Maar het hangt ook af hoe je de envelope instelt en gekozen parameters dus er komt nog wel wat bij kijken.

Verder ben ik als de meeste hier voor goed notchen.

Niet random, als je een notch filter pakt en helemaal opendraait en je draait daarna de frequentie langzaam in een sweep omlaag dan hoor (en zie bij een visuele EQ) meteen het effect, vooral als het probleem in één gebied geconcentreerd zit.
Ik heb t over de oplossing van mstrfx, op zich zou dat wel kunnen werken, maar dan is er een gevaar dat je bezig blijft met het zoeken naar de juiste setting.

Jouw voorstel, om een piek te maken, sweepen, en kijken waar ie pijn gaat doen en die weghalen lijkt mij beter, en zou ik als eerste proberen.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb t over de oplossing van mstrfx, op zich zou dat wel kunnen werken, maar dan is er een gevaar dat je bezig blijft met het zoeken naar de juiste setting.

Jouw voorstel, om een piek te maken, sweepen, en kijken waar ie pijn gaat doen en die weghalen lijkt mij beter, en zou ik als eerste proberen.
Oh zo. Ik las het verkeerd en dacht dat je mij en @MstrFX van hetzelfde betichtte :D

Keer een filmpje van for-te gekeken, die zo min mogelijk doet met dynamicprugins onder het mom: als er zoveel werk voor nodig is, is het geluid gewoon niet goed/ passend voor deze situatie.

Kijk, daar kan ik wat mee. Dat heb ik in de praktijk dus ook vaak. Loop ik met compressors te klooien en vind ik het bijna altijd minder klinken. Bovendien wil ik lekker muziek maken en niet te veel tijd besteden aan dit soort dingen.

En van de beste tips die ik ooit kreeg was dat een nummer maken is als een doos met frequenties vullen: op een gegeven moment is ie vol. Ik zou dus ook zeker experimenten met enkel je volumes en eq’s.

Keep it simple, dus. Neem ik mee. En af en toe met een visualizer kijken in welke range de frequenties van een geluid zitten. Dat deed ik nooit.

Als je basis al goed is, hoef je minder te schaven :)

Amen. En blijf ik langer in de creatieve muzikale flow, want dat blijft voor mij toch altijd een spagaat. Hoewel het toepassen van deze technieken vast ook sneller gaat als ik ze vaker inzet 👌

Dat doet die Tonal Balance wel goed. Daarmee kun je zo sweepen per frequentiegebied. Als je iZotope-plugins gebruikt kun je vanuit TB ook meteen aanpassingen doen. Die integratie is goed gedaan.

In een gelijk achtig topic bracht @NorthernLightX me aan het denken aan eq en scales.. zo ben ik zelf aan Scaler eq2 gegaan van plug-in boutique. Sinds dit topic vandaag ook weer geactiveerd had er toen wel veel lol aan.

Je zou ook bij het mixen een DJ EQ op de master kunnen zetten met wat extra hoog geboost. En dan bij het renderen weer uitzetten.

Je kunt het best mijn geüploade tracks als referentie gebruiken ;) of dit filmpje kijken

Voor de liefhebbers. Ik heb de zeer interessante video in NotebookLM geplakt. Daar heeft hij nu met AI een uittreksel, mindmap en podcast van gemaakt. Als je inlogt met je Google-account kun je die hier zien en beluisteren:

Je kunt natuurlijk ook gewoon de video kijken, maar dit vind ik fijner. En als iets niet meteen duidelijk is kun je bijvoorbeeld ChatGPT om extra uitleg of een voorbeeld vragen.

Leuk, zou het een idee zijn om misschien een korte samenvatting, highlight of simpelere mindmap in deze draad te posten? Of nog beter wat jij eruit gehaald hebt wat voor jou vraag werkt?

Leuk, zou het een idee zijn om misschien een korte samenvatting, highlight of simpelere mindmap in deze draad te posten?

Ik doe het even uit mijn hoofd, wat me zo is bijgebleven:
  • Leer denken in frequentiegebieden. Dat doe ik nu niet.
  • Ducken om te versterken: als je 300 hz wilt uitlichten kun je bij 200 en 400 hz een dipje maken. Slim!
  • Ook wat ducken in de low end, om het signaal daarna gerichter te kunnen compressen (ga ik proberen).
  • Boosten en sweepen om een element een plekje in de mix te geven. Of juist te verwijderen.
  • Beter leren luisteren naar frequentiesgebieden.
  • De visualizer in mijn EQ uitzetten, zodat ik wel moét luisteren ipv kijken.
  • Leren werken met MS-eq.
En voor de rest mijn arsenaal aan plugins beperken. Ik maak muziek voor de lol en ben geen professionele geluidstechnicus. Ik wil dus snel een goed klinkende mix maken, zolang ik lekker in de flow zit. Op die manier wil ik snel nummers afmaken en dat hoeft niet perfect.

Oh ja, nog een. Vertrouwen vergroten en groeien in mijn werkwijze, zodat ik nooit meer tijdrovende mix-filmpjes hoef te kijken op YouTube.

En voor de rest mijn arsenaal aan plugins beperken. Ik maak muziek voor de lol en ben geen professionele geluidstechnicus. Ik wil dus snel een goed klinkende mix maken, zolang ik lekker in de flow zit. Op die manier wil ik snel nummers afmaken en dat hoeft niet perfect.
Je kunt ook gewoon in de flow track neerzetten en minimaal bezig zijn met mixen en het mixen pas later doen. Ik werk ook best wel vaak op mijn laptopspeakers en is prima voor ideetjes uit te werken. Daarna komt het te verbeteren qua mix etc.

Wat ook nog wel een aardige is :
A/B je referentie track ook met je mastering chain aan. Klinkt die pro gemasterde superhit ref track die je al zo goed vond klinken nog beter, dan zit je mastering eigenlijk wel goed maar zuigt de eigen mix of hele track gewoon..

Laatst gewijzigd:
Je kunt ook gewoon in de flow track neerzetten en minimaal bezig zijn met mixen en het mixen pas later doen.

Klopt, dat doe ik ook. Maar dan heb ik wel vaak dat ik allemaal elementen toevoeg, die later weer sneuvelen. Ik heb heel erg de neiging om eindeloos te stapelen.

Nog een leuke uit een boek is een tilt-eq. Dan kun je snel een element grof in de mix zetten, om te kijken of het (beter) past. Meer hoog betekent minder laag en andersom. Deze is gratis en die werkt best goed tijdens het schetsen:

Wat ik trouwens tegenwoordig het meeste doe ik nummers maken met alleen de kick aan, of helemaal geen percussie. En dan een muzikaal verhaaltje vertellen, zonder afleidende elementen. Of achter de piano in de huiskamer kruipen om een akkoordprogressie en melodielijn te bedenken. Dat neem ik dan op met mijn telefoon en dan heb ik helemaal geen afleiding.

Die Analog Obession is een goede tip die ga ik ook weer eens downloaden!
Staan jou spiekers in de originele fabrieks configuratie?

orginele stand.png

Back