Hoe haal je hoog uit een mix?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik heb bijna altijd te veel hoog in mijn mixes. Althans, als ik ze beoordeel met iZotope Tonal Balance, en die doet het doorgaans best goed. Ik hoor het zelf ook wel, maar het lukt me nooit goed om het hoog te minderen.

Als ik wat hoog filter uit de hats of een toploop klinkt het nummer eigenlijk altijd minder. Ik probeer ook panning en volumes verlagen, maar het blijft (te) veel hoog. Zijn er handigheidjes om bij veel hoge geluiden (hats, rides, shakers, drumloops) de hoge frequenties toch wat te temperen? Iets op de masterbus of wat anders?

Dank voor de tips! 🙌

Het kan best zijn dat de irritante frequenties meer in het hoge mid zitten dan echt helemaal in het hoog. Probeer eens een notch filter en dan de frequentie aanpassen of je kunt horen dat je ergens een dip krijgt die voor verbetering zorgt. Het hoog-hoog zorgt ook vaak voor 'air' waardoor alles muffer klinkt als je die eruit filtert.

Je kunt het best mijn geüploade tracks als referentie gebruiken ;) of dit filmpje kijken

Staan je hats niet gewoon te hard? Dat is mijn valkuil vaak. Je kunt met plug-ins als soothe resonantie verminderen maar dan moet dat wel het probleem zijn.
je kunt soms bij een lead ook wel een high shelf eq rond de 7k doen met paar db minder. Maak je ruimte voor hats bijvoorbeeld.
het is zonder voorbeeld wel lastig beoordelen. Als het goed klinkt met reference track zou ik niet blind staren op tonal balance.

Deres | W. A. Production

Deze haal de scherpte een beetje vanaf. Staat standaard op mijn master.

Deze gebruikte ik vroeger (v2) voor mijn 808 cymbals enzo, nu een V3, die nog niet gebruikt vanwege degene hierboven;

Hola,

Met een Goede vst plugin EQ kanje nauwgezet het betrffende hoog omlaag halen of helemaal.
Zelf doe ik dat ook als er wat in de weg zit met mijn stem.

Groeten van Andreos :)

Het kan best zijn dat de irritante frequenties meer in het hoge mid zitten dan echt helemaal in het hoog. Probeer eens een notch filter en dan de frequentie aanpassen of je kunt horen dat je ergens een dip krijgt die voor verbetering zorgt. Het hoog-hoog zorgt ook vaak voor 'air' waardoor alles muffer klinkt als je die eruit filtert.
Mee eens, vaak zijn het de hoge mid's waaraan je moet sleutelen om tot een prettig klinkend geheel te komen.

Idd zoals gezegd kijken naar hoge mids. In het hoog zijn pieken vaak heel dun dus kijk goed naar je analysers waar misschien uitschieters zitten. Mid/side kan helpen. Soms als je je hats breder maakt met een stereo widener klinken ze ineens super hard en kunnen ze in het geheel zachter of spelen met een m/s eq om de nare frequenties eruit te halen. Maar meestal is minder doen beter, dus iets breder maken en volume verlagen is vaak een goeie oplossing. Soms als het juist te breed is kan juist het tegenoverstelde werken, iets minder breed maken en volume opnieuw balanceren. Ook als alles breed is in de mix dan hoor je het verschil tussen geluiden minder goed en kan het zijn dat je alles harder gaat zetten om het te horen wat dus ook je mix verpest.

Notch en goede Glue compressie kan ook veel doen en geeft Mojo. Zeker een distressor of api2500. Voor een daw is een silver bullet mk2 plug-in misschien leuk. Insturen en ogen dicht.

Ik zou een multiband compressor proberen, er staan meerdere uitgebreide tutorials op het web over hihat / cymbals en multiband compressie.

@bombario Zelf ben ik ook lerende, maar deze helpt mij hiermee sinds ik 'm ontdekte.

Er zijn veel aardige presets die je als uitgangspunt kunt gebruiken

Van de site:
DSEQ is a dynamic processor working in the frequency domain.DSEQ removes digital harshness on the fly thanks to self-adjusting frequency bands.
DSEQ can be used in all mix and master situations:
- de-essing vocals
- taming resonances in e.g. drum, guitar, vocal recordings
- removing digital harshness
- balancing the mix
- de-masking frequency regions
- support of pink noise mixing/mastering

Om goeie hihats te maken moet je oppassen met stacken, dwz volume temperen en peaks (dynamic) gebruiken in verschillende frequencies, dan liggen ze beter naast elkaar ipv op elkaar, je kan ook L & R apart eq-en, daarnaast mogen ze heel wijd, misschien wel delay van 11 tot 17 ms van elkaar en voor elke layer weer een andere instelling, dan krijg je mooie gelaagdheid, je kan in mono checken als ze net niet dubbel klinken dat ze geen phasing hebben. Stereo effect mag ook niet ontbreken zoals een Panshaper. Maar het belangrijkste is om de juiste hats te zoeken en de juiste combinaties, bijvoorbeeld eentje met een snappy attack en eentje met juist wat meer attack erin, hier kan je gerust een paar uur mee bezig zijn om de perfecte hats te vinden, dus lengte en attack heel belangrijk. Je kan ook nog transient controllers gebruiken om ze korter en snappier te maken.

Ik ben totaal geen expert, dus ga ook geen tips geven, als alleen dat het misschien wijs is om een paar voorbeelden te posten zodat men de oorzaak ook goed kan identificeren. Pas daarna kan je de juiste oplossing zoeken lijkt me! Succes.

Kies andere geluiden. Gebruik compressie. Gebruik n filter. Ik,zag n kerel eens op yt een compressor uitleggen en hij gaf 4 voorbeelden. Eentje pakte de hats aan en lijmde ze in de mix. Heel indrukwekkend.

Dank, dank, dank! Hier zitten al heel veel dingen tussen waar ik niet direct aan had gedacht. Ik ga de video bekijken, spelen met partijen breder en smaller maken en nu eindelijk eens werk maken van ms-editing. Interessant ook de tip over multibandcompressie. Daar had ik geen moment aan gedacht 👌

Hier kan je gerust een paar uur mee bezig zijn om de perfecte hats te vinden...

Dat zie ik mezelf dus niet doen. Die paar uur heb ik al gereserveerd voor de perfecte mix 😅 Maar ik snap je punt.

Ik maak tegenwoordig mijn beats met Triaz van Wave Alchemy. Dat is een virtuele drumcomputer en elke geluid kun je tot in detail tweaken. Dat biedt al veel meer flexibiliteit dan drumloops.

Misschien wijs is om een paar voorbeelden te posten zodat men de oorzaak ook goed kan identificeren.

Klopt, maar bij mij is het structureel. Dus dan kan ik al mijn tracks laten horen, haha. Het gaat me daarom vooral om algemene technieken om het hoog te temmen, want daarin doe ik kennelijk iets niet goed en ontbreekt kennis.

Nogmaals dank allen voor het huiswerk en de genomen moeite 🙌

Nou moet ik je bekennen dat ik vooral van het jammen ben, waarbij ik me niet zo heel erg druk maak over het perfectioneren van zulke zaken (ookal vind ik ze niet onbelangrijk). Een goede vriend van me praat me regelmatig bij hoe hij dit soort “problemen” aanvliegt. Hij zit behoorlijk diep in de progressive scene, waarbij het vaak erg gelikt moet klinken. Volgens mij schuurt dat aardig aan jouw genre.

De belangrijkste technieken die ik eruit haal zijn 1. Trackspacer: druk alles wat minder belangrijk is in de mix, in een specifiek frequentie gebied, weg met het beoogde dominante element dmv de sidechain input. Het is een Dynamische eq. Hij heeft de plugin op bijna elke track zitten.

En 2: de eerder aangehaalde m/s techniek. Zorg dat de belangrijkste info in het mid zit, verplaats minder belangrijke info (of verbreed) naar side en bepaal opnieuw de mix balans.

En eigenlijk 3: ik zie hem toch vaak nog wel dingen strak trekken met multiband compressie (op een bus of master) om zo de perceived loudness op een specifieke band op te krikken, terwijl de dynamiek wat beperkt wordt.

Ik vlieg hem ff vanuit een heel andere hoek aan. Hoe is je afluistering? Meestal kan je daar ook nog wel wat aan instellen. Wellicht het hoog een paar dB boosten zodat je dat wat minder hard in de mix zet?

Trackspacer: hij heeft de plugin op bijna elke track zitten.

Dat maakt me nieuwsgierig. Wat vindt hij dan het belangrijkste element? De kick of de main lead? Klinkt interessant dit.

Hoe is je afluistering? Meestal kan je daar ook nog wel wat aan instellen. Wellicht het hoog een paar dB boosten zodat je dat wat minder hard in de mix zet?

Die is slecht. Ik zit op zolder onder een schuin dak, zonder enige isolatie. Ik heb wel mijn oude vertrouwde Genelecs waar ik al 25 mee werk. Die ken ik door en door. Wat bedoel je met boosten om het minder hard in de mix te zetten? Alleen EQ in plaats van volume?

Wat soms kan helpen is je tijdelijk focussen op het midden gebied. Zet bijvoorbeeld tijdelijk op de master bus een EQ van +- 250 tm 5000 Hz.

Trackspacer is inderdaad heel tof! Een alternatief: Cableguys Shaperbox. Of kijk eens naar een de-esser en misbruik die ;-)

Wat @chielos aangeeft is dat je misschien je hoog op de Genelecs wat omhoog kunt zetten om zodoende eerder tevreden te zijn met het hoog - ofwel er minder in te draaien. Dit kun je eerst ook op de masterbus regelen met een EQ waarbij je een shelve gebruikt en er plus 2 a 3 Db tijdelijk bijdraait.

Normaal is het antwoord nooit meer spullen. Maar tijdens het mixen referentie tracks gebruiken is echt subliem en daarbij is level matchen op "perceived loudness" oftewel LUFS ook echt belangrijk. Hiervoor is Metric AB echt fantastisch, is in de sale volgens mij soms €20 maar wel echt een aanrader, je kunt ook meerdere tracks erin laden.

Met Tonal Balance Control moet je wel een beetje opletten, alle curves werken eigenlijk het best op tracks met vocals. Wat je ook kunt doen is een curve vanuit een referentie track inladen. Dan kun je de maxima van deze curve als redelijke balance trekken. Ik gebruik voor mijn "high end" reference altijd de track ARP3 van Floating Points als referentie, dit is voor mij wel echt de bovengrens van wat prettig klinkt qua hoog op de meeste gekalibreerde PA's. Als mijn mix meer hoog heeft (door de drums) dan deze dan moet ik de boel echt herzien.

Hoog is tevens ook iets wat je een beetje wil afrollen soms zodat de plaat een beetje coherent klinkt. Dit hoor je bijvoorbeeld ook veel in het werk van Moderat of Weval.

Back