Hoe haal je hoog uit een mix?

@bombario ik ben wel benieuwd of je baat hebt gehad met er allemaal in deze draad besproken is?

Ik heb nog niet echt tijd gehad om uitgebreid te mixen, het werk is weer begonnen. Maar ik heb wel een versimpelde mixingtemplate gemaakt waarin Neutron een belangrijke rol speelt. En ik heb TrackSpacer aangeschaft en daar al flink mee geëxperimenteerd.

Indirect heb ik ook het nodige opgestoken. Allereerst dat ik echt wil mixen op gevoel, zo basic mogelijk. Dus een goede mix maken met alleen volume, panning en een minimaal beetje EQ. Werkt een partij dan niet dan knikker ik hem weg.

Ten tweede dat je met mixing ook aan storytelling kunt doen. Dus wat moet het liedje zijn en wat wil je vertellen, in plaats van van elk resonantiepiekje eruit filteren. Of eindeloos mixingfilmpjes kijken op YouTube. Het blijft een valkuil.

Als laatste dat ik mijn nummers vaak onnodig complex maak. Ik wil te snel te veel. Ik heb de laatste tijd bestaande nummers geanalyseerd en het mag allemaal rustiger. Daardoor gaat het mixen ook weer makkelijker, want ik stop het spectrum niet helemaal vol.

Kortom: ja, ik heb er nu al baat bij gehad. En ik heb al een rijtje tracks klaar gezet om binnenkort definitief af te mixen 🙌

Ik doe nog even een update, had weer tijd om een nummer (zo goed als) af te maken.

TrackSpacer is een gouden tip, die werkt echt heel goed. Ik gebruik hem nu vaker om ruimte te maken voor de belangrijkste partij op dat moment. Dan loopt het 'stapelen' niet uit de hand.

Metric AB gebruik ik nu ook vaker en dat is inderdaad een mooie plugin. Met de sliders van de LaunchControl kan ik makkelijk switchen en met de filters luisteren per frequentiegebied. Wat doet sub, low, mid en high in de referentie track? Daarbij valt me op dat de pro's veel minder percussie en met name hihats gebruiken.

Nog een happy incident in een nieuwe track: ik mixte een percussieloop in vanuit een low pass filter, maar per ongeluk niet tot helemaal open. Dat had ik niet door en het werkt prima. De loop zit er wel onder en geeft de beat tempo, terwijl de hihats en rides uit de hoofdrumpartij komen. Die onthoud ik.

Waar ik trouwens ook veel lol in had is midi-automation live opnemen via de LaunchControl. En dan in een keer alle partijen tegelijk, zodat je ze spontaan op elkaar laat reageren. Met lijntjes trekken lukt dat veel minder.

Nogmaals dank voor alle tips, het helpt me zeker verder 👍

Ik zie dat je ook neutron hebt daar zit een transient shaper in. Die heb ik wel eens gebruikt bij een gewone akoestisch drumopname de hihats en bekkens klonken daarna beter minder hoog in.

Ik geef dit draadje nog even een schop, want ik heb veel gehad aan de tips die jullie deelden. Dank nog daarvoor.

Nu heb ik de highs behoorlijk onder controle, met name door minder geluiden te stapelen. Ik mix altijd op gehoor en kijk aan het eind van de rit altijd even met Tonal Balance Control van Izotope of ik beetje binnen de ranges blijf. Dat is steeds vaker het geval en dat geeft een bevestiging.

Maar...

Nu heb ik wel vaak dat mijn Low-mids aan de zachte kant zijn. Dus zeg tussen de 300 en 2000 Hz.

Hoe zou jij die boosten? Gewoon met een EQ op de master? Subtiel een extra partijtje toevoegen? Een slimme plugin?

DISCLAIMER. Ja, ik weet dat elk nummer anders is. Dat de weergave sterk afhangt van de partijen die op dat moment spelen. En dat zo'n visualizer ook maar een hulpmiddel is. Maar ik heb hier op zolder een matige akoestiek en alles winst is mooi meegenomen. Dus heeft iemand nog tips of suggesties, graag!

1770720424479.png

Ik geef dit draadje nog even een schop, want ik heb veel gehad aan de tips die jullie deelden. Dank nog daarvoor.

Nu heb ik de highs behoorlijk onder controle, met name door minder geluiden te stapelen. Ik mix altijd op gehoor en kijk aan het eind van de rit altijd even met Tonal Balance Control van Izotope of ik beetje binnen de ranges blijf. Dat is steeds vaker het geval en dat geeft een bevestiging.

Maar...

Nu heb ik wel vaak dat mijn Low-mids aan de zachte kant zijn. Dus zeg tussen de 300 en 2000 Hz.

Hoe zou jij die boosten? Gewoon met een EQ op de master? Subtiel een extra partijtje toevoegen? Een slimme plugin?

DISCLAIMER. Ja, ik weet dat elk nummer anders is. Dat de weergave sterk afhangt van de partijen die op dat moment spelen. En dat zo'n visualizer ook maar een hulpmiddel is. Maar ik heb hier op zolder een matige akoestiek en alles winst is mooi meegenomen. Dus heeft iemand nog tips of suggesties, graag!

Bekijk bijlage 3870365
EQ/saturation op de elementen die je in die regio harder wil hebben. Veelal de mid bass in de track moet daar duidelijk te horen zijn en vormt belangrijke fundering waar je de rest van de track omheen bouwt. Kick en bass is wel belangrijkste bij dance muziek.

Back