@bombario ik ben wel benieuwd of je baat hebt gehad met er allemaal in deze draad besproken is?
Ik heb nog niet echt tijd gehad om uitgebreid te mixen, het werk is weer begonnen. Maar ik heb wel een versimpelde mixingtemplate gemaakt waarin Neutron een belangrijke rol speelt. En ik heb TrackSpacer aangeschaft en daar al flink mee geëxperimenteerd.
Indirect heb ik ook het nodige opgestoken. Allereerst dat ik echt wil mixen op gevoel, zo basic mogelijk. Dus een goede mix maken met alleen volume, panning en een minimaal beetje EQ. Werkt een partij dan niet dan knikker ik hem weg.
Ten tweede dat je met mixing ook aan storytelling kunt doen. Dus wat moet het liedje zijn en wat wil je vertellen, in plaats van van elk resonantiepiekje eruit filteren. Of eindeloos mixingfilmpjes kijken op YouTube. Het blijft een valkuil.
Als laatste dat ik mijn nummers vaak onnodig complex maak. Ik wil te snel te veel. Ik heb de laatste tijd bestaande nummers geanalyseerd en het mag allemaal rustiger. Daardoor gaat het mixen ook weer makkelijker, want ik stop het spectrum niet helemaal vol.
Kortom: ja, ik heb er nu al baat bij gehad. En ik heb al een rijtje tracks klaar gezet om binnenkort definitief af te mixen