Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Gebruik je hardware curve bender of plug-in?Het begint allemaal met het kiezen van de juiste samples en geluiden die goed bij elkaar passen. Als je veel EQ nodig hebt om iets passend te krijgen, kan je er meestal vanuit gaan dat het geluid zelf niet klopt. Denk aan een studio-opname. Een engineer zit daar ook niet eindeloos te draaien aan de EQ. De drummer kiest zijn kit zo dat de kick, snare en hihat samen goed klinken. Het begint dus al bij de bron.
In veel EDM tutorials zie je dat er standaard flink geboost wordt. Dat doe ik zelf ook, maar tijdens mijn tijd als FOH-technicus leerde ik juist dat het vaak beter werkt om ruimte te maken door frequenties weg te halen in plaats van er steeds meer bij te gooien. Als ik boost (live bandje), gaat het meestal om maar een paar dB, niet om +5 dB of meer zoals je vaak in EDM video’s ziet. Het ene is niet per se beter dan het andere, het zijn gewoon verschillende manieren van werken.
Zo pak ik meestal mijn hats aan:
De grootste strijd om ruimte ontstaat vaak tussen synths (leads/pads) en de hats in het hoog. Wat ik hier doe is dit:
- Open hat: +2–5 dB boost met een high-shelf rond 7.5 kHz. Soms layer ik er nog een extra hat onder voor meer attack en/of breedte. Deze krijgt meestal geen high boost.
- Closed hats & shakers: meestal rond +2 dB op 7.5 kHz, maar niet altijd.
- Drumgroep: alles samen door een compressor voor samenhang, plus een lichte high-boost met de SIE-Q voor wat extra frisheid.
Op de master bus gebruik ik de Chandler Curve Bender met +1–2 dB rond 10 kHz. Dat brengt net dat beetje frisheid terug dat ik bij de synths heb weggesneden, zonder dat het in de weg zit van de hats.
- Boost de leads en pads 2–4 dB rond 5.6 kHz en 3–6 dB met een high-shelf (SIE-Q).
- Daarna een Pro-Q3 met een high-pass filter (24 dB/oct) rond 12–14 kHz, zodat de hats hun plek krijgen.
- Soms haal ik rond 10 kHz nog 3 dB weg met een mid-EQ om de open hat wat extra ademruimte te geven.
Misschien is dit technisch niet de juiste manier, maar dit is wat voor mij het beste werkt.
Laatste tip… EQ altijd terwijl de hele mix speelt, nooit in solo. Zo hoor je wat een aanpassing echt toevoegt.
De Softtube plug-inGebruik je hardware curve bender of plug-in?
Ah oké. Ik gebruik die van Acustica. Hele fijne eq. Hierdoor wel benieuwd naar de hardware maar die is behoorlijk prijzig.De Softtube plug-in
. Ik heb heel erg de neiging om eindeloos te stapelen.
Die Analog Obession is een goede tip die ga ik ook weer eens downloaden!
Staan jou spiekers in de originele fabrieks configuratie?
Bekijk bijlage 3864178
Ik ook wel, want het is een fijne eq. Over het algemeen gebruik ik deze alleen op de eindbus. Waarschijnlijk is dit een beperking van mij zelf omdat ik heb gelezen dat deze daar voor is. Waar gebruik jij hem voor?Ah oké. Ik gebruik die van Acustica. Hele fijne eq. Hierdoor wel benieuwd naar de hardware maar die is behoorlijk prijzig.
Gebruik het op master (maar haal het er wel af als ik de track erna laat masteren) maar ook op group of individuele kanalen. Met name als ik geluiden in het mid-hoog en hoog spectrum wat wil boosten. Ik gebruik qua eq enkel deze, pro-q en uad pultec.Ik ook wel, want het is een fijne eq. Over het algemeen gebruik ik deze alleen op de eindbus. Waarschijnlijk is dit een beperking van mij zelf omdat ik heb gelezen dat deze daar voor is. Waar gebruik jij hem voor?
Als je zulke dramatische instellingen nodig hebt dat je artefacten krijgt en/of moet gaan oversamplen deugt je bronmateriaal niet![]()