Ontmoet de Clavia G2

Zo, dankzij m'n provider, die zonodig op een nieuw systeem wenst over te gaan, zo'n drie dagen zonder intertnet gezeten...

De G2 wordt echt een nieuwe standaard en dat zeg ik niet alleen maar omdat ik de ontwikkelingen van dichtbij heb mogen meemaken. Zo de Nord Modular al een veelzijdige synthesizer kan worden gebnoemd, zo is deze een heel stuk verbeterd. Maar zoals je de dertigste wel kan merken, het is niet zomaar een preset bakkie met wat populaire geluidjes en wat aan een Cut-Off knopje draaien. Als je geen interesse hebt in modulaire synthese, dan is een G2 beslist weggegooid geld...

Verder is de G2 nog niet af! Natuurlijk wel klaar om te bespelen, maar er komt in de loop der tijd nog heel wat bij, dus...

Behalve dat de mogelijkheden erg interessant zijn, is de lay-out (de derde alweer, want de verschillende versies hebben tot nu toe alle een andere lay-out) er eentje die ik niet verwachte... een beauty! Okee, hij is rood, maar verder... Pas op de dertigste te zien!

Wout

Origineel geplaatst door synthmann
Wat ik interessant zou vinden is of ie volledig patch compatibel is met de nord lead 3.

Dat is'ie in principe niet, maar er vallen altijd converters te maken.

Wout

Heel jammer dat het telkens word uitgesteld . Heel veel mensen die een clavia willen zouden dat wel graag in dit boekjaar willen afronden .Om een clavia alvast op papier te kopen is een optie alleen is de kans dan groot dat je em pas in 6/ 2004 heb . Dit doet afbraak aan de hype op dit moment . Maar goed de ontmoeting staat voor de deur en dat houd het wel weer even warm .

Origineel geplaatst door cangoeroes
en zijn er nog lui-tje wezen kijken bij die G2 presentatie in Utrecht???

yep, en het was fantastisch :halleluja

Ok voor de liefhebbers een kleine review van de middag;

het begon om 13.00 uur waarin Rob Hordijk en Åke Danielson op een workshopachtige manier door een aantal mogelijkheden van g2 doorliepen. Het enthousiasme wat deze 2 heren uitstraalden was onvoorstelbaar. Het is echt de beste productdemonstratie die ik zelf ooit gezien heb.

Rob Hordijk liep door een aantal modules heen en vertelde wat hiervan de mogelijkheden waren. Hier zaten erg handige sounddesign tips tussen (bedankt Rob ;) ). Åke Danielson liet een aantal van zijn zelfgeprogrammeerde patches horen (waaronder de geweldige acoustic guitar patch) en vertelde hoe deze patches tot stand waren gekomen. Hoogtepunt voor mij was de demo van een patch van Rob Hordijk waarbij hij de g2 als een soort live sampler gebruikte (ja ja, hij kan dat !!!). Dit liet voor mij duidelijk zien wat voor een kracht deze g2 in zich heeft.

Tussendoor waren er nog 2 pauzes, die handig waren om de oliebollen die misjah had meegenomen op te kunnen eten en wat andere synthforum leden te spreken. Natuurlijk was er alle ruimte om met Rob en Åke van gedachten te wisselen over de g2 en modulaire synthese. Ze namen ruim de tijd om alle vragen te beantwoorden. Het was al veel te snel 17.00 uur en de presentatie moest afgerond worden. Als je dan nagaat dat je al 4 uur naar een apparaat aan het kijken bent waarmee je echt heel veel kunt en toch moet concluderen dat je maar een glimp van de mogelijkheden hebt gezien geeft dat voor mij wel aan wat de power is van zo'n apparaat.

Nu relativerend kan ik niet anders als tot de conclusie komen dat deze middag de ultieme vorm van zelfkastijding is. De enthousiaste manier van presenteren waarbij een aantal mogelijkheden goed tot zijn recht kwamen spraken enorm aan. Je zit dus 4 uur te kijken naar iets waarvan je weet dat je nog een tijdje moet wachten voordat je dit apparaat in de studio kan hebben staan.

Maar ik heb genoten van elke minuut dat ik daar aanwezig was !!! :D

klink goed zeg! jammer dat ik er niet bij was...

maar hoor ik nu dat je er ook mee kan samplen..???

ja, via een creatieve manier kan dat. Maar niet in de zin van een normale sampler. Rob Hordijk sprak 4 woorden in die die koppelde aan een noot. Deze liet hij via delays op allerlei mogelijke manieren in elkaar overlopen. Erg indrukwekkend. Live zou je dus audio in live feeds via deze methode allerlei bewerkingen kunnen laten ondergaan in de clavia. Het is echter wel vluchtig geheugen. Je kunt dus de samples niet opslaan in de patch.

Dit kun je live gebruiken door bijvoorbeeld met een mpc een drumloop de g2 in te sturen. De g2 speelt deze drumloop nu af en je kan afhankelijk van hoe je je patch geprogrammeerd hebt deze drumloop live maniupuleren. De mpc kun je dan andere dingen laten doen.

ik leg het vast niet helemaal goed uit. maar geloof me, deze feature werd enthousiast ontvangen door de aanwezigen.

Laatst gewijzigd:
dus het is een soort sample & hold functie wat ook op Digital Delay pedaaltjes van Boss zit, sort of...
maar dan kun je die nog door heel je patch heen sturen... erg tof voor effecten..

hebben ze het ook nog gehad over de rack-uitvoering, wat betreft bijv. standalone gebruik, dus bijv. aansturing door een mpc en niet door een pc... (heb geen geld voor die keys versie... dus als ik ooit zo'n app aanschaf zal het wel de rack versie worden)

Ik ben er geweest met nog 2 uit groningen :) DIT was een goeie demonstratie ! Niet te druk en veel tijd voor vragen . Het was jammer dat er geen klap stoelen waren , nog nooit een dergelijke harde vloerbedekking gevoeld . Maar goed de energie van beide heren spatte er van af . 1 ding is zeker de g2 is een MONSTER machine , het verbaasde mij enorm dat je de interne geheugen van elke dsp als sample memory kan gebruiken ! . Maar goed het geeft eens te meer aan dat het een open architectuur is . Of de g2 interface 1200 euro meer waard is blijft een beetje een vraag maar het ziet er wel naar uit dat het een snelle interface is met de wereld aan live ingreep mogelijkheden .

en ja een echte modulair is veel vetter en vooral veeel gebruiks vriendelijker . een echte modulair heeft ook veel meer modules en natuurlijk ook betere patch kabels .

zeker weten dat er genoeg velle tegenstanders zijn van bovengenoemde opmerkingen maar de interface / geheugen / patches /keuzes maken dit wel tot een begeerlijke synth met veel voordelen tegenover vintage patchen .

.... nog een vraagie...

je kan hem misschien dus ook als effect-bak gebruiken... ik zag ook dat er reverbs e.d. op zaten... waren die een beetje te diggen?

.... nog een vraagie...

je kan hem misschien dus ook als effect-bak gebruiken... ik zag ook dat er reverbs e.d. op zaten... waren die een beetje te diggen?

Verwacht geen top reverb. De reverb is bruikbaar voor je patches. Maar ik zou hem zelf niet inzetten als reverb bak voor een eindmix of zo. Zo'n patch is niet echt bruikbaar in mijn ogen met die reverb. Maar goed, daar is die ook niet voor bedoeld. Rob liet zien hoe je de reverb sectie anders kan inzetten als onderdeel van je sound design patch. dus niet als reverb in de normale zin van het woord.

Origineel geplaatst door mischa
... maar het ziet er wel naar uit dat het een snelle interface is met de wereld aan live ingreep mogelijkheden .

Juist!
Vooral voor muziek op het podium is dit een ideale synthesizer.

Wout

Origineel geplaatst door quifster
ja, via een creatieve manier kan dat. Maar niet in de zin van een normale sampler. Rob Hordijk sprak 4 woorden in die die koppelde aan een noot. Deze liet hij via delays op allerlei mogelijke manieren in elkaar overlopen. Erg indrukwekkend. Live zou je dus audio in live feeds via deze methode allerlei bewerkingen kunnen laten ondergaan in de clavia. Het is echter wel vluchtig geheugen. Je kunt dus de samples niet opslaan in de patch.
ik leg het vast niet helemaal goed uit. maar geloof me, deze feature werd enthousiast ontvangen door de aanwezigen.

Jawel, hoor.
Wat er niet bij verteld is, is dat Rob een manier gevonden heeft om in de G2 iedere Voice in de Patch een ander woord te kunnen 'sampelen'. Ik denk dat ze dat bij Clavia nog niet eens weten :)

Wout

Origineel geplaatst door mischa
Ik ben er geweest met nog 2 uit groningen :) DIT was een goeie demonstratie ! Niet te druk en veel tijd voor vragen . Het was jammer dat er geen klap stoelen waren , nog nooit een dergelijke harde vloerbedekking gevoeld . Maar goed de energie van beide heren spatte er van af . 1 ding is zeker de g2 is een MONSTER machine , het verbaasde mij enorm dat je de interne geheugen van elke dsp als sample memory kan gebruiken ! . Maar goed het geeft eens te meer aan dat het een open architectuur is . Of de g2 interface 1200 euro meer waard is blijft een beetje een vraag maar het ziet er wel naar uit dat het een snelle interface is met de wereld aan live ingreep mogelijkheden .

en ja een echte modulair is veel vetter en vooral veeel gebruiks vriendelijker . een echte modulair heeft ook veel meer modules en natuurlijk ook betere patch kabels .

zeker weten dat er genoeg velle tegenstanders zijn van bovengenoemde opmerkingen maar de interface / geheugen / patches /keuzes maken dit wel tot een begeerlijke synth met veel voordelen tegenover vintage patchen .

eeeh,we gaan niet vloeken he...1 kwam er uit assen....lol....
ik vond het zoals de andere heren al zeiden een goede duidelijke presentatie ,die helaas nog wel wat langer had mogen duren,gezien alle mogelijkheden met dit apparaat...over de meerwaarde van de klavier versie ben ik nog niet helemaal uit... 1200 euro is veel voor klavier met wat knopjes en display's je moet alsnog graven in menu-structuren dus dan vind ik die rack versie voor in de studio helemaal niet zo gek....(dat scheelt al gauw 1200 euro op de aanschaf prijs) voor het betere live gebeuren zal de klavier versie wel wat voordelen hebben boven de rack versie,maar dat moet haast met een goede controller te evenaren zijn...(tenzij je helemaal geen laptoppie ofzo mee wilt nemen,maar dan moet je verdomd goed opletten wat je eigenlijk aan het doen bent...)

verder vond ik de sound zéér overtuigend,en zeker die acoustische gitaar,alleen jammer dat het live samplen idd live is,zodra de machine uitgaat,ben je het weer kwijt,je kunt 4x 2,7 sec opnemen that's it,maar goed,'t is dan ook geen sampler he...ook vond ik de editor erg duidelijk en snel en handig werken met allerlei foefjes om je het leven makkelijker te maken...

minpuntje vond ik duidelijk niet de synth maar de wat amateuristische aanpak van music house zelf...geen eens stoelen???
beetje vaag,een paar klap stoeltjes was het minste geweest,zeker als je daar 4 uur aanwezig bent...ook jammer dat ze een 800x600 projector hadden terwijl de software op minstens 768x1024 draait,maar de gehele presentatie maakte die gebreken meer dan goed.... dat wordt sparen....argh.....!!!!

Origineel geplaatst door d.j.conflict
minpuntje vond ik duidelijk niet de synth maar de wat amateuristische aanpak van music house zelf...geen eens stoelen???
beetje vaag,een paar klap stoeltjes was het minste geweest,zeker als je daar 4 uur aanwezig bent...ook jammer dat ze een 800x600 projector hadden terwijl de software op minstens 768x1024 draait,maar de gehele presentatie maakte die gebreken meer dan goed.... dat wordt sparen....argh.....!!!!

Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt. Maar we zaten vooraf met een logistiek probleem, want we wisten niet hoeveel bezoekers er zouden komen. Komen er veel, dan nemen stoelen erg veel plaats in en wordt het op een heel vervelende manier dringen. Deze groep had best op stoelen kunnen zitten, zeker, maar die waren dus niet geregeld. Eigenlijk was dit de leukste groepsgrootte: niet te weinig om een vervelende situatie te krijgen en weinig genoeg om goed te kunnen zien en vragen te stellen, die anderen ook kunnen horen. Dus, namens Music House, excuses voor het ontbreken van stoeltjes...

De beamer was een ander probleem. Dit was Rob's reserve beamertje en er was de afgelopen week naarstig gezocht naar de goede apparatuur, maar men was niet bereikbaar. Gelukkig was het verhaal goed te volgen, zelfs in kleur :)

En wat dat sparen betreft...

Wout

wanneer komt die op de markt?

je weet het natuurlijk nooit zeker maar de keys zal waarschijnlijk leverbaar zijn vanaf januari. Voor de engine is nog geen release datum genoemd.

Back