De makers van italo gaven daar toendertijd niet zoveel om, het was meer een kwestie van “wat was er op de markt”. Het helpt wel als wat je uitzoekt een arpeggiator heeft.
Voornaamste factor - wat is je budget in euros?
edit: mijn referentie voor italo is dit:
Ik hoor hier een 808 rimshot en sampled drums. Ik hoor een paar partijen die hoogstwaarschijnlijk van een analoge poly zijn. De orchestral hit en piano komen van een sampler of rompler. Het makkelijkste en goedkoopste is iets als een Digitakt of andere samplebased drumbak (Akai MPC, zelfs een Roland SP404 als het moet), die kan al erg veel opvangen. Hardwaresequencer - zelfs een RM1x zou dit makkelijk kunnen, als je moderner wilt een Pyramid of zo, maar als je al voor een MPC gaat doet die het ook al. Romplers kosten niks meer, een JV1080 heb je voor weinig en daar zit zo’n synthbrass geluidje vrijwel letterlijk in. Als je een Novation Mininova of Korg Microkorg pakt heb je gelijk je virtueel analoge bak en de vocoder ook al, als je voor een Nord Lead gaat moet je die apart kopen. Voeg daar bij een mixer en een paar effecten toe (dit kan ingebouwd zijn in sommige mixers, een basic reverb en delay maar slechts 1 instelling voor alle kanalen)
Italo heeft een aantal clichés - m.a.w. je moet binnen een bepaald stramien passen, anders noemt men het geen italo meer. Je kunt op die basis nieuwe dingen maken maar niet te ver er van weg gaan. Zo is het ook met andere soorten muziek. Die clichés houden ook in dat je een bepaald soort instrumenten moet kiezen.
Kijk eens op de site van Synthmania zelf, die heeft ook superveel demo’s van hoe apparatuur zelf in isolatie klinkt. Je kunt er een hoop van leren!
edit 2: als suggestie bij bovenstaande video kreeg ik dit:
Voor een setup zonder computer zou het er niet erg verschillend uit hoeven te zien; vervang de computer gewoon door een hardwaresequencer. Dat heeft echter wel gevolgen: de apparatuur die je dan uitzoekt heeft er dan wel baat bij om multitimbraal te zijn. Een oudere analoge bak is dat vaak niet.