nieuwe synthesizer

Origineel geplaatst door fuse
Hij is geen producer hoor. Maar gewoon bandlid. :)
(Iedere keer als ik producer lees schiet ik weer in de lag)

En vergeet ook geen standaard. Die kunnen ook nog wel aantikken qua prijs. :)

Daar heb jij een punt ;)

Ik ben net even langs geweest om wat dingen uit te proberen, de yamaha s03 hadden ze niet maar wel de s08 en de CS2x, die eerste vond ik eerlijk gezegd niet zo prettig spelen, de instel mogelijkheden vond ik lastig en een beetje onhandig, ook de aanslag was het net niet helemaal, hoewel het wel gewogen toetsen zijn, wat ik hier wel erg prettig aan vond was het feit dat het 88 toetsen zijn (of was 't nou 76?). Ook vond ik dat er een beetje weinig 'echte' synth geluiden op zaten. Ik zou dan wel naar een 2dehands moeten kijken want nieuwprijs was 1249,-
De CS2x beviel me daarentegen erg goed. De toetsen zijn dan wel niet gewogen maar ik vond 'm erg lekker spelen, ook is 'ie makkelijk instelbaar, en die man vertelde dat je ook eigen geluiden er naar kan uploaden vanaf de computer ( bij de s08 kan dat ook geloof ik, of niet?). Het enige wat ik eigenlijk toch een groot nadeel vind, is dat hij maar 66 toetsen heeft, want ik heb toch liever 76 of zelfs 88. De nieuwprijs viel me daarentegen ook wel weer mee, die was onder de 800 euro (ik geloof 750,-, maar dat weet ik ff niet meer). Wat ook nog handig is, is dat 'ie redelijk licht is, en dus makkelijk mee te nemen.
Heeft iemand misschien nog een goed advies?
Ohja, een standaard heb ik al, wel een beetje een gammel ding, maar voor thuis goed genoeg.

Laatst gewijzigd:
Wat ik me nog afvroeg, is of het goedkoper is om dit soort dingen in Duitsland te kopen, aangezien ik hier vlakbij de duitse grens zit.

Origineel geplaatst door D-man
Wat ik me nog afvroeg, is of het goedkoper is om dit soort dingen in Duitsland te kopen, aangezien ik hier vlakbij de duitse grens zit.

daar kom je maar op 1 manier achter:
vergelijken op de sites

Muziekhuis Guus Arons in heerlen is niet echt goedkoop (ik ga er vanuit dat je daar vandaag bent geweest) , arons is eerder de duurste muziekzaak die er volgensmij is in nederland. Sinds ik de musicstore in keulen heb ondekt pak ik nog liever de trein naar keulen : grote zaak, veel apparatuur, voordelig. (prijzen staan ook op www.musicstorekoeln.de)

...De CS2x beviel me daarentegen erg goed. De toetsen zijn dan wel niet gewogen maar ik vond 'm erg lekker spelen, ook is 'ie makkelijk instelbaar, en die man vertelde dat je ook eigen geluiden er naar kan uploaden vanaf de computer ( bij de s08 kan dat ook geloof ik, of niet?)......
Heeft iemand misschien nog een goed advies?

D-Man Als je voor deze keuze staat (dus Yamaha gericht) overweeg dan (ik heb namelijk voor de zelfde keuze gestaan):

1) Een nieuwe CS2x
2) Een 2e hands CS6x

ik heb voor keuze 2 gekozen en neem van mij aan een wereld van verschil. De CS6x is het grootte broertje van de CS2x kijk maar op http://www.soundonsound.com voor een vergelijk.

Maar nog maals ga niet over een nacht ijs, probeer ook van andere merken....het blijft toch een groot bedrag dat je gaat uitgeven...

Mooi weekend:mega:

Ik vind arons idd ook erg duur, maar ik wilde gewoon even wat dingen uitproberen, maar 't viel me toch tegen wat ze daar hadden. Dus ik denk dat ik toch nog een keer naar een wat grotere zaak wil om wat dingen uit te proberen. Weet iemand of er in Maastricht of Aachen zo iets is?
En waar kan ik 2de hands synthesizers vind? Ik heb al gekeken op marktplaats, 2dehands.nl e.d. maar daar staat niet bijster veel, moet ik dan bij muziekwinkels kijken ofzo?
Ik ga maar gewoon vrolijk verder met het zoeken naar de perfecte synth ;)

Ik vind arons idd ook erg duur, maar ik wilde gewoon even wat dingen uitproberen, maar 't viel me toch tegen wat ze daar hadden. Dus ik denk dat ik toch nog een keer naar een wat grotere zaak wil om wat dingen uit te proberen. Weet iemand of er in Maastricht of Aachen zo iets is?
En waar kan ik 2de hands synthesizers vind? Ik heb al gekeken op marktplaats, 2dehands.nl e.d. maar daar staat niet bijster veel, moet ik dan bij muziekwinkels kijken ofzo?
Ik ga maar gewoon vrolijk verder met het zoeken naar de perfecte synth ;)

Maastricht is niks, in aachen is volgensmij een kleine zaak, het dichtste bij is volgensmij keulen. 2de hands synths vind je idd niet veel in limburg, ik heb ook lang moeten wachten tot er eindelijk eens een dx7 in limburg werd aangeboden op marktplaats.

Je kunt ook je ouders eens lief aankijken en voor een 2e hands Motif gaan.

Die worden nu gedumpt en wie weet kun je daar schandalig op afdingen.

Maar ehm, synths met gewogen toetsenborden zijn gewoon duur.
Volgens mij moet je die wens dan maar laten varen.

Een CS6x is erg leuk en niet alleen speciaal voor dance. D'r kan ook nog een Piano expansiebordje in als je een betere piano wilt. (Dan heb je nog een PS120 trouwens die wel ok maar niet echt super klinkt)

Nou was ik 's aan 't rond kijken op een paar sites, en ik zag bij feedback.nl de volgende dingen staan:
Een Novation KS5
en een Roland RS-9
De laatste heeft 88 gewogen toetsen, dus dat lijkt me eigenlijk wel wat, maar weet iemand hoe het zit met het geluid, en instelmogelijkheden, e.d. van deze 2 synthesizers. Ze zijn allebei redelijk betaalbaar voor mij, en als het echt iets goeds is, dan vind ik het wel waard om een keer naar Utrecht of Rotterdam te gaan, om die dingen uit te proberen/kopen.

zijn twee heel verschillende synthesizerts.
De novation is een virtueel analoog. Kun je dus subtractieve synthese op doen. Leuk voor echte synthesizer geluiden, een piano haal je er nooit uit. De Roland is een rompler. Dus rom vol samples, en met deze samples kun je subtractieve synthese doen. Dus met de Roland kun je echte synthesizer geluiden doen (dan gebruik je zaagtanden en blokgolven enzo als basis vorm) zowel als piano's en andere echte instrumenten (dan gebruik je piano samples als basis)

De novation heeft meer knoppen voor synhese, zal je dus makkelijker geluiden mee kunnen maken, met de roland kun je meer. Zeker als je er mee in een band wilt.

Roland RS-9 .... De laatste heeft 88 gewogen toetsen, dus dat lijkt me eigenlijk wel wat,

Het klavier van die RS-9 is geen gewogen klavier hoor, het is een licht gewogen klavier. Maar wat geluid betreft zeker interessant en ook binnen jouw budget.

Misschien net te duur voor jouw budget maar wat denk je van een Roland XV-88? Tweedehands zie ik die al te koop staan voor ongeveer 1200 EUR?

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Niet waar! De XP-80 heeft een synth-toetsenbord hoor! Speelt erg fijn, dat wel, maar hamers zijn het niet!
Maar goed, voor 800 euro moet die wel te vinden zijn ja.. Persoonlijk zou ik er in dat geval 200 euro bij op gooien en een Roland Fantom (opvolger van de XP 80 toch?) kopen eigenlijk. Maar ja dat is wel weer 25% meer natuurlijk.

Ikzelf zat er ook aan te denken om een Fanthom te gaan kopen, maar d'r is ook een Fanthom-S uitvoering die 400 euro duurder is. Daar staan dan wel een hoop specs bij, maar daar kan ik niet zoveel mee (noob). Weet iemand misschien wat het werkelijke verschil is tussen de fanthom en de Fantom-S en of het die 400 euro ook echt waard is?

vergeet die nieuwe roland rommel
check een 2de hands k2000 keyboard versie
de mooiste piano's en de mooiste strings
en als je wat dieper wil een synth die je komend 3 jaar bezig houdt
ook staat ie nog flink zijn mannetje naast de huidige VA's

vergeet de sample kaart .. maar gebruik je pc om te sampelen
en de k2000 om af te spelen
( een k2500 kan ook .. al weet ik daar de huidige prijs niet van)
Koop anders een ensoniq asr10 of andere oude ensoniq synth

wil je gewoon allerdaagse presets en een beetje knopjes draaien
koop die roland rommel
of yamaha cs1x, 6x
kan je lekker van die simpel ass goa en trance mee maken

:duivels: :P

Ik heb nog even een paar vragen. Ik ga zaterdag naar Musicstore Keulen, en nou zag ik op hun site de Oberheim MC 1000-88, masterkeyboard met 88 gewogen toetsen voor 600 euro. Heeft iemand ervaring met dit 'ding'? Is dit een redelijke prijs hiervoor? Aangezien het alleen een masterkeyboard is zou ik hier dus nog een module bij moeten kopen, ik zat dan te denken aan de Roland JV1010 die al eerder genoemd werd, maar wat is het verschil met de JV2020 (de nieuwere versie neem ik aan) behalve de prijs? Is het die 100 of 150 euro extra waard?
Ohja, en als ik m'n computer er op aan wil sluiten, sluit ik die dan aan op de module of op de synth?

laatst kwam er nog ergens een ASR 88 voor bij.. 88 gewogen toetsen + sampler en sequencer...aanboord voor de prijs van 600 euro........ das pas de moeite waard..... erg goeie sampler...
plenty sounds op het net te verkrijgen

en euh.... die oberheim.. ik ken hem niet...... moet je proberen en de verschillende velocity curves checken.. ....aanslaggevoeligheid.....

Master keyboard op je computer en module doorlussen.....

Op je vragen kan ik helaas geen echt antwoord geven, geen van die drie apparaten heb ik ooit gebruikt. Ik denk verder wel dat je idee een goed alternatief is voor de alles-in-een oplossingen die tot nog toe gegeven zijn. De Oberheim is de goedkoopste controler met volwaardig gewogen toetsenbord die ik bij Music Store zie, en lijkt qua prijs gunstig t.o.v de Doepfer en Roland (niet gewogen). Ik zou zelf echter in plaats van de roland boxjes te kopen nog ff ergens 100 euro vandaan halen en dan een EMU Proteus 2500 kopen. Maar dan kom je op 1300 euro, en ik kan me voorstellen dat je dan inmiddels je budget zo ver voorbij bent dat dat een beetje te veel van het goede is. Bovendien kom je dan in een prijsklasse waarin je bijvoorbeeld ook een Korg Triton (1595,- Tonika Groningen) kunt kopen. Sorry sorry dus, dat ik je nu lekker maak met al deze dingen.

Over het aansluiten ligt het er een beetje aan hoe je werkt. Ik neem aan dat je een soft-sequenser gebruikt, dus moet je in ieder geval de controler met midi aan de computer aansluiten. Hetzelfde geld voor de module. De eigenschap van die kleine Rolandjes is immers dat ze alle controls van de dure modellen weggehaald hebben en dus alleen de geluiden over hebben. Echter via de computer kun je dan weer al die controle krijgen zoals op de grotere modellen. Uiteindelijk blijven dus over de audiouitgangen en de mogelijkheid om de controler direct aan de module te linken, en of je dit doet is dus afhankelijk van jouw manier van werken.

Laatst gewijzigd:
Zo, vandaag, 'even' naar musicstore in keulen geweest, echt een fantastische zaak, 't is gewoon bijna een hele wijk volgebouwd met muziekwinkels :P. En tsja, je kan natuurlijk niet zonder lege handen thuis komen, dus uiteindelijk na (heel) veel uitproberen/beluisteren heb ik uiteindelijk de Oberheim MC1000 gekocht met een EMU Proteus 2000 module erbij. En tot nu toe ben ik er nog erg blij mee :D maarja, ik moet nog even kijken hoe alles werkt enzo en wat ik er allemaal mee kan. Heeft iemand nog ervaringen/tips over het een of ander?

Back