hoeveel jaar was kraftwerk zijn tijd vooruit?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

analogmaarten

ploink ploink blieb blieb
Dat Kraftwerk zijn tijd ver vooruit was weten we allemaal.
Ik probeer sommige mensen wijs te maken dat het de voorloper is van de techno en gabbermuziek en dj tiesto-toestanden.
Ik bedoel dus dat Kraftwerk de aardsvaders zijn van de geheel electronische dansmuziek.

Zijn jullie het hiermee eens?
En hoeveel jaar vinden jullie dat Kraftwerk z'n tijd vooruit was?

Kraftwerk was 0 jaar zijn tijd vooruit, ze deden gewoon hun ding toen dat kon.
Het is eerder, hoe hard liep de rest eigenlijk achter :)

Origineel geplaatst door demian
Kraftwerk was 0 jaar zijn tijd vooruit, ze deden gewoon hun ding toen dat kon.
Het is eerder, hoe hard liep de rest eigenlijk achter :)

helemaal mee eens.

Wat is er toch met de magie rond Kraftwerk...ben ik dan een van de weinige die het allemaal niet zo bijzonder vind?
Ik bedoel, dat op de MTV awards was toch gewoon slecht...echt slecht.
Ik denk dat er mensen op dit forum rond lopen die live beter zijn.....

Denk dat je qua muziek nooit meer dan een generatie vooruit kan liggen want als de volgende generatie het oppakt en gaat veranderen dan gaat die stap al weer verder. Dat zie je ook aan het feit dat Kraftwerk anno nu gewoon verouderd zijn omdat ze niet met hun tijd zijn meegegaan. Zelfde geldt voor de Rolling Stones, Bruce Springsteen en misschien ook wel Depeche Mode. (to name a few)

Origineel geplaatst door fuse
Denk dat je qua muziek nooit meer dan een generatie vooruit kan liggen want als de volgende generatie het oppakt en gaat veranderen dan gaat die stap al weer verder. Dat zie je ook aan het feit dat Kraftwerk anno nu gewoon verouderd zijn omdat ze niet met hun tijd zijn meegegaan.

Dat is ook mijn gedachte erover. Ze zijn muzikaal gezien in feite al ingehaald door andere artiesten.

Origineel geplaatst door bambamstudio
ook denk ik niet dat kraftwerk de voorvaderen zijn van de hedendaagse dance.
Daarvoor moet je denk ik richting Detroit of Chicago....

Chigago en detroit house is weer afgeleid van disco!
Kraftwerk was eral voor het disco tijdperk.

Juan Atkins (The Godfather of techno) was begin jaren 80 wel degelijk door Kraftwerk geinspireerd.
Luister maar eens naar zijn vroege werk van Cybotron.

Wat me opvalt aan het laatste album van Kraftwerk (Tour de France) is dat het juist weer heel erg op de Detroit sound lijkt.

De circel is dus rond.

ook denk ik niet dat kraftwerk de voorvaderen zijn van de hedendaagse dance.
Daarvoor moet je denk ik richting Detroit of Chicago....
Vraag het in Detroit en zij zeggen dat ze daar beinvloed zijn door Kraftwerk.

Het gaat er niet om of je in de hedendaagse muziek nog Kraftwerk kan terug vinden. Het gaat er om dat er door de jaren heen telkens een lijn is terug te voeren op Kraftwerk. Of je hun muziek persoonlijk leuk vind of niet doet er niet toe; m.a.w. zolang musici zeggen dat ze door Kraftwerk zijn beinvloed dan is dat zo.

Je kan flink speculeren of de scene er nu anders zou hebben uitgezien. Het is denkbaar en waarschijnlijk dat wanneer Kraftwerk er niet was geweest er wel een ander gezelschap zo'n rol had gekregen.

Overigens denk ik dat hun invloed vooral ligt op het gebied van de song-structuur (lange instrumentale 'dance' stukken zoals in TEE 1977) en minder op het gebied van technologie (hun uitvindingen zijn grappig maar niet van belang) en geluid. Alleen de hoge klikjes uit Numbers hoor je sinds 1981 elke dag terug komen.

Maar dat is mijn mening... :eureka:

Ik vind wel dat ze de grondleggers zijn geweest, maar ik vind niet dat ze daar de ENIGE in zijn. Toen had je veeel meer groepjes enzo die met electronica aan het experimenteren waren, maar die waren niet zo bekend..

Arv

Wat is er toch met de magie rond Kraftwerk...ben ik dan een van de weinige die het allemaal niet zo bijzonder vind?
Ik bedoel, dat op de MTV awards was toch gewoon slecht...echt slecht.
Ik denk dat er mensen op dit forum rond lopen die live beter zijn.....

nu klinkt het allemaal idd nogal wat achterhaald, maar als je het in de tijd ziet waarin ze echt begonnen... Dat is toch echt wel om z'n minst vooruitstrevend te noemen. Ze wisten een veel hoger abstractieniveau te bereiken

Origineel geplaatst door Arv
(...)maar die waren niet zo bekend..

Hoe minder bekend je bent; hoe minder de invloed je kan hebben. Kraftwerk is naast muziek natuurlijk nog veel meer. Iedereen herkent de hoezen van The Man-Machine of Computerworld in een fractie. Die totale vormgeving is misschien niet van invloed geweest als we het hebben over muziek, maar speelt wel een rol als het gaat om waardoor Kraftwerk zo bekend is.

Je kunt de genialtiteit of muzikaliteit van Kraftwerk in twijfel trekken, maar niet de invloed die ze hebben gehad. Lijkt me duidelijk. Vraag is alleen (zoals in de eerste post werd gesteld) of je anno nu nog wel aan een Tiësto fan of gabber liefhebber kunt aankomen met Kraftwerk als belangrijkste invloed op de muziek die deze jongelui zo waarderen. Er zijn behoorlijk wat electronische stijlen ontsproten ná Kraftwerk, dat die origine nauwelijks terug te horen is, zeker niet als je kijkt naar de compostitie. Alleen aan de hand van een heuse tijd-lijn zou je inderdaad bij Kraftwerk uitkomen. Maar ik geloof toch echt dat Chicago House en Detroit Techno (en daarvoor weer (italo) disco) van vele grotere invloed zijn op hedendaagse populaire dance. Als je de liefhebbers van de nieuwe muziek eerst naar die oudere stijlen verwijst, kun je ze misschien beter interesseren voor die oude muziek, om uiteindelijk terug te komen op Kraftwerk.
Om mijn punt wat kracht bij te zetten: we moeten niet vergeten dat de heren van Kraftwerk ook zo hun invloeden hadden. Ik geloof echter niet dat velen van jullie zullen concluderen dat die mid-europese volksliedjes aan de bron van de huidige dance muziek hebben gestaan.

Ik ben het wel met Chinetti eens. Alle hedendaagse techno/dance heeft bijna altijd een 4x4 en een open hihat ertussen.. Dat is precies zoals Chicago house! en natuurlijk Disco!

Tsja, het is ook niet zo 123 te zeggen wie er allemaal invloed hebben gehad.

Herbie Hancock heeft ook veel betekend.
Michael Jackson ok wel.
Misschien ook wel Stevie Wonder.

Denk wel dat je Kraftwerk heel veel invloed op New Wave en aanverwante stijlen heeft gehad.

Trouwens ook wel eens interessant om te kijken waar de Disco nou precies vandaan komt.

Kraftwerk heeft zeker wat invloed gehad op de New Wave, maar New Wave kende ook een enorme (grotere) invloed vanuit de punk scene en de mode wereld. En: bij new wave stond het punk-idioom 'do it yourself' hoog in het vaandel. Synthesizers en drumcomputers waren relatief eenvoudig te bedienen, je hoefde geen doorgewinterde artiest te zijn om een new wave nummer te maken. Ik denk dat het new wave geluid meer heeft bepaald. Weliswaar zijn er qua geluid overeenkomsten, maar er was geen directe invloed, niet zoals bijvoorbeeld house werd beïnvloed door disco.

Er zijn natuurlijk altijd namen die eruit springen (zoals dus Hancock, Jackson en Wonder), maar het is ook zo dat veel van die namen muziek maakten in een bepaalde tijd. Zij werkten onder invloed van een muzikaal tijdsbeeld en waren zeker niet de enigen die daarmee bezig waren. Van Kraftwerk kun je echter wel zeggen dat het een soort pioneers waren, zij deden iets wat los stond van een muzikaal tijdsbeeld.

LOL, ja een stelletje witte europeanen/amerikanen die ook soul en funk wilden maken maar uitkwamen op stijve 4/4 marsmuziek achtige variant wat makkelijker te begrijpen was.

Hoe zou je dan aan de variantie van deathmetal komen? :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back