Strings hardware of VST ?

Equo

Cheers !!!
Met welke toepassing krijg je nu de mooiste strings ?

Moet je dan echt een "hardware" synth hebben, of kan je dat ook af met een "soft" synth ?
En noem er van beide is eentje (is per persoon verschillend weet ik, maar kom maar op )

dan moet je een strijkkwartet hebben!

Shit,

Niet aan gedacht, regel ik wel effe Andre Rieu en de zijne.

(wel leuk, dit is een antwoord dat ik zou kunnen geven op zo'n vraag)

Kan je je vraag wat meer specifiëren; bedoel je klassieke strijkers of analoge synth strings ?

=> klassieke strijkers:

* software: Vienna Symphonic Library - http://www.vsl.co.at/index_horizon.html

zonder twijfel de beste klassieke software library, overtreft zelfs om het even welke hardware strijkers module of rompler

* hardware: /

=> analoge synth strings:

* software: Spectrasonics Atmosphere: deze rompler bevat o.m. héle mooie typische string-geluiden van een heleboel steengoeie analoge synthesizers (Yamaha CS-80, Roland Jupiter-8, Roland Juno-series, ARP synths, ... )

* hardware: als ik er echt ééntje moet uitpikken: Roland JP-8000 (o.a. de populaire en nog niet geëvenaarde supersaw strings)
alhoewel ik hem ex aequo zou zetten met o.a. Roland Jupiter-8, Korg Z-1, Oberheim OB-strings, etc...

tja, wat wil je... de beste strings zijn echte strings (vul zelf hier een supervoorspelbare en ultraflauwe grap over damesondergoed in, die gaat sowieso wel komen in deze thread)

misschien helpt het wat als je uitlegt wat jij de beste strings vindt. wat voor soort geluid, voor welke doeleinden enzo.
nu is het een beetje zo'n "wat is het mooiste schilderij" vraag.

En die cheese strings dan?
(die zag je niet aankomen he!? Ha! Pak aan!)

Maar em echte strings opnemen en uitmixen is ook niet de fijnste klus hoor.
En arrangementen voor dat kazige volkje schrijven is ook een vak apart.

Maar een softsampler met een goede sample string CD is zeker erg goed te gebruiken. En die CD's heb je ook in vele prijs (en kwaliteits) klasses.

Origineel geplaatst door fuse
Maar em echte strings opnemen en uitmixen is ook niet de fijnste klus hoor.
En arrangementen voor dat kazige volkje schrijven is ook een vak apart.

vind je niet? ik vind het echt fantastisch!
en die arrangementen moet je wel kunnen schrijven inderdaad, maar dat moet je ook als je met sample cd's werkt.

vergeet de JX8p niet... mooi bakkie ... kan je een tapijt plastic violen mee neerleggen....

Of een JX-10, 2x een JX-8P, dus 2x zoveel voices en oscilators (12 en 24 om precies te zijn) :halleluja

Ik zoek inderdaad klassieke strijkers.

(ik zal de Vienna Symphonic URL gelijk bezoeken, want zoiets zoek ik)

Als ik nou een "klassiek" strijkorkest zoek is er dan een VST waarmee ik dat zo dicht mogelijk kan benaderen ?

En Fuse jij had het over sample cd's, bedoel je dan the Vienna symphonic of zijn er zo veel meer.

Ik zoek dus echt een massaal klassiek strijkorkest

Klassieke strings

Klassieke strings

Hier staan een paar reviews van gekende String Libraries.

http://emusician.com/ar/emusic_ultimate_string_ensemble/
(let u vooral goed op de prijzen...)

Het betreft dikwijls een collectie van CD'roms. Meestal een paar Gig omdat een strijkorkest nogal wat oktaven beslaat en er bijkomend veel verschillende manieren zijn waarop strijkinstrumenten kunnen worden bespeeld.
Halion klinkt ook machtig mooi (350 euro ) maar werkt voorlopig niet helemaal goed met Logic.
De meeste libraries zijn of slecht, of duur. Doe dus geen moeite want de dure zijn niet te downloaden op het net.
Begrijpelijk ook want iemand die 400 euro dokt voor een volledige library zal niet zo gek zijn om zijn sampeltjes even op het net te gooien. Hetgeen op het net te vinden is, is niet te gebruiken. Toch niet als je echt klassieke strings wil.

Verder zijn er tal van truuks om strijkers warm en natuurgetrouw te laten klinken. Om te beginnen dure stringsamples mixen met analoge strings, echte analoge synths welteverstaan, geen VA of andere digitale troep. Jupiter 8, Oberheim OB8 of soortgenoten en dan de juiste balans zoeken. Das al een kluif.
Dan programeren : volumes, aanslagen, oktaven, instrumentkeuze (Contra,Cello,...) vragen heelwat aandacht wil je een string-arrangement realistisch en klassiek laten klinken.
En uiteindelijk dan de juiste reverb, pannings en eq's weten te kiezen om de juiste sfeer te krijgen.
Niet voor doetjes...

Laatst gewijzigd:
Je kan een onwijs goede stringlibrary ontzettend brak laten klinken door er verkeerd mee om te gaan. Virtueel orchestreren is een vak op zich.

Belangrijke tip: bij het arrangeren moet je horizontaal denken ipv vertikeel, oftwel, geen blokken maken met akkoorden, maar lijnen, en dan meerdere lijnen boven elkaar.

Ik vond trouwens de demo van de Virtuoso Strings ook niet slecht klinken:
http://www.ilio.com/ilio/virtstrings/index.html
en dan de tweede demo.

Origineel geplaatst door Talsma
:confused: EDIROL ORCHESTRAL PLUGIN>> "De keuze is er reuze....."

Deze is inderdaad erg goed voor een VSTi. En voor die kwaliteit ook niet erg duur.

Back