Elektrische piano

'k heb sinds een paar weken een Pianet (Hohner)
Geweldig ding, vooral de klankopwekking is fenomenaal (soort vibrafoon), hetgeen echt veel mooie harmonischen opwekt.
Het trekt me aan erop te spelen en ik dweep ook wel wat met het vintage gevoel.
Sja, wat wil je eigenlijk weten.
Ben er best dol op.

Euh..... heb voor de avond uren als ik de buren niet tot last wil zijn een Roland MKS 20 piano module met een goed gewogen toetsenboord....perfect.... en de klank jemig....om je vingers bij af te likken... zeer warm.. als een straal kachel.

Voor de liefhebbers is de module van de RD 1000 voormalige stage piano van Roland.... klank gaat ideaal samen met een hammond........beiide perfect voor als je in bandjes speelt.... misschien daarom wel dat nog tot enkele jaren geleden veel gerenomeerde toetsenisten een RD 1000 en een XB 2 bij zich hadden....

Ik heb een Pianet T. Ik gebruik 'm tot nu toe eigenlijk niet, maar het klinkt zo leuk. Ik ben van plan om er van die geile lofi akkoordjes vanaf te sempelen, heeeeerlijk! :D

Wat bedoel je met een electrische piano?

Een Rhodes? Ja, speel ik wel eens op.
Een Wurlitzer? Mis een paar toetsen, maar klinkt toch leuk.
Yamaha Stage Piano? Kost me m'n rug om op te zetten en is altijd vals.
Hohner Pianet? Moet ik eerst helemaal opknappen.
Neo-Bechstein? Ja, daar zit ik graag achter!!! Deze klinkt klasse! Ehhh, vet, zouden de meesten zeggen.
Sla een akkoord aan en hou het vast... uitsterftijd ongeveer TWEE minuten :) Hadden de Beatles op Sgt Pepper moeten weten...

En alle Yamaha Claviolines (zeven in totaal) mogen van mij zo in de shredder...

Wout
(er zal ergens in het depot nog wel een vergeten pianootje staan)

Origineel geplaatst door kGk
zeg wout, werk jij toevallig niet ergens in een muziekwinkel?

Nope.
Ik beheer de collectie electronische muziekinstrumenten van het Gemeentemuseum Den Haag.

Wout

Wat ik bedoel met een elekricsche piano..... Iets in de zin van een stage-piano. Ik werk zelf regelmatig met een piano-geluid dus ik ben maar eens na gaan denken of dat misschien niet een goede aankoop voor mij zou zijn.

Helaas heb ik er geen enkele ervaring mee, dus alle suggesties zijn welkom.

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Ik beheer de collectie electronische muziekinstrumenten van het Gemeentemuseum Den Haag.

Wout

Heeft iemand jou wel es verteld dat je 'n wereldbaan hebt ?? :okdan:

Euh.... wat ik al schreef.. RD 1000... 'oud' apparaat maar beren geil..
of zijn module MKS 20.... als je een goed gewogen toetsenboord heb..
zag laatst nog een ASR 88 voor 600 euro ergens voor bij komen.... zeer lekker toetsenboord..
dan heb ie een mooi zetje wat niet snel verveeld (en dan ook eens een verdomd leuke sampler ook er bij)

Persoonlijk kan ik met die MKS uren achter dat apparaat blijven hangen..

Zeg wout... hebben zie niemand nodig daar... zoek namelijk een andere baan..

Roland RD-700

speelt erg lekker, ik vind het klavier erg fijn, goede aanslag. En erg mooie sounds.
Ik vind het prettiger spelen dan de Yamaha P-series, ik kan op die klavieren niet fijn genuanceerd spelen... de verdeling van de aanslag naarmate je de toets verder indrukt vind ik daar niet fijn. Bovendien ben ik niet zo weg van de sounds.
De RD-700 is ongeveer de duurste en beste in z'n prijsklasse, maar dan heb je ook wat. Alleen de Yamaha P-250 is ook zo duur, en die vind ik nog redelijk lekker spelen, maar het is wel een bakbeest.

Fender Rhodes: heb ik helaas niet, wel op gespeeld, erg gaaf ;)

Origineel geplaatst door gemmetje
Heeft iemand jou wel es verteld dat je 'n wereldbaan hebt ?? :okdan:

Nee, joh...! Iedere morgen moet ik dat zelf tegen de spiegel zeggen! Maar als ooit de dag komt dat de spiegel gaat terugpraten... ;)

'Tis niet allemaal rozengeur en maneschijn, helaas. Zo nu en dan klapt er wel een een condensatoortje uit, niet, Eric?
Maar het gaat wel steeds leuker worden. En de bedoeling is wel dat iedereen, die het leuk vindt, kan gaan meegenieten.
Maar zover zijn we nog niet...

Wout

Origineel geplaatst door BananaWorld
Wat ik bedoel met een elekricsche piano..... Iets in de zin van een stage-piano. Ik werk zelf regelmatig met een piano-geluid dus ik ben maar eens na gaan denken of dat misschien niet een goede aankoop voor mij zou zijn.

Helaas heb ik er geen enkele ervaring mee, dus alle suggesties zijn welkom.

Ik heb een S90; niet echt een stagepiano (meer een stagesynthpiano dan), maar wel met een 'hamer'klavier. Ik weet niet of-ie hetzelfde speelt als de P90, maar gezien de naam lijkt me dat niet onwaarschijnlijk. De toetsen voelen erg 'plastic' aan; het is wel zwaarder, maar niet echt als een piano. Ik vind het erg fijn spelen, maar ik ben dan ook van oorsprong electronisch organist, en ik wilde zware toetsen om meer nuances te kunnen maken, terwijl ik dat houten zware van een gewone piano niet zo prettig vind, en daarvoor is-ie perfect. Maar een echte pianist zal 'm waarschijnlijk erg plastic en toch wel vrij licht vinden spelen.

Ik heb weleens Roland-hamerklavieren bespeeld (XV-88 en wat stagepiano's in winkels) en die vond ik allemaal erg vervelend spelen; de toetsen veerden te snel terug, zodat ze als het ware je vingers 'achtervolgden'. Dat heb ik nog nooit gehad met een gewone piano, maar ik heb verschillende positieve commentaren over Roland gehoord, dus blijkbaar is het niet voor iedereen zo erg als ik vind.

Laatst gewijzigd:
Uuuuuuuhhhhhh

Uuuuuuuhhhhhh

Hebben we het hier nu over 'electrische', 'electronische' of digitale pianooz???
Lijken mij totaal verschillend......

Volgens mij over electrische, dus waar een fysieke trilling wordt versterkt, zoals de Hohner Pianet.
De Neo-Bechstein is hier en daar nog wel te koop, gerestaureerd en wel, maar je moet wel wat geld meebrengen: bedragen van € 50.000,- zijn echt zeer redelijk... Maar je krijgt er dan ook wel wat voor, een waar multimedia systeem, want er is een ingebouwde radio, zelfs met echte 'Kurzwelle', en een grammofoon, met losse naalden en slechts 78 rpm :)
Mocht het exemplaar volledig wit geschilderd zijn, dan heb je een leuke te pakken: die heeft ooit op een doven instituut in Brabant dienst gedaan. Daar had men twaallf van deze wondermachines. Muziek maken met doven, je moet er maar op komen :) Zal wel een speciale functie hebben gehad... Hmmm... misschien wel eens leuk om dat uit te zoeken...?

Wout

Net als Cheimoon heb ik ook een S90 en daar ben ik eigenlijk meer dan tevreden mee. Qua aanslag en (piano) geluid verliest ie het misschien krap van een Yamaha P250, maar daar heb je wel een kleinere (P250 is belachelijk groot) stage piano voor, met de motif synth engine.

Zelf heb ik een Motif 8 en deze heeft hetzelfde klavier als de Motif ES 8 en de S90.

Een superklavier en mooie klanken :okdan: , de S90 heeft ook nog eens de Triple strike piano aan boord.

In de woonkamer heb ik ook nog een Yamaha P120S. Het klavier daarvan is wat zwaarder en is graded (de Motif 8/ES 8 en S90 hebben een balanced klavier).

Als ik eerlijk ben, speel ik liever op de Motif 8

Eigelijk zijn stagepiano's wel heel erg tof. Helaas heb ik die gratis crumar jazzman op het forum misgelopen.
Mijn vraag daarom:
Wat zijn goede alternatieven voor de (duurdere) bekendere soorten (rhodes enzo)? Maw, zijn er ook goedkope stagepiano's die de moeite waard zijn?

..klein beginnen, want ik kan nog geeneens piano spelen... ;)

PS: we hebben het hier toch over de jaren70 stagepiano's?? Het gaat mij om dat typische rock/jazz geluidje met al die mooie harmonischen.

Laatst gewijzigd:
Ik speel zelf in een band op een roland rd600. Aanradertje hoor! Mooie (piano)sounds, genoeg variaties en hele toegankelijke (maar eenvoudige) masterkeyboardfuncties. Ik zie hem wel eens staan voor een euro of 1000, maar dan ben je m.i. beter af dan met een "budget"stage piano die nieuw is. Al is zo'n 88-toets synth (motif8 bv.) ook lekker! :{

Back